Itsekin olen arvostellut Penaa monestakin asiasta.Täytyy kuitenkin myöntää,että menestymättömyys ei aina ole Pentin syytä.Pena on hankkinut kasapäin hyviäkin pelaajia,jotka ovat sitten kuka enemmän kuka vähemmän alisuorittaneet HIFK:ssa.Faktahan on se,että valmentajat treenaa,peluuttaa ja taktikoi joukkueen kanssa/suhteen,eikä siinä vaiheessa Penalla ole paljon tekemistä joukkueen kanssa.Ja erittäin hyvä niin.Jos homma ei kentällä toimi,syytä voidaan yleensä hakea muualta kuin Pentistä."Kummallisuuksia" joukkueista toki löytyy lähes vuosittain,lähinnä nyt ulkkareista.Se kai kuitenkin on Penan juttuja.
Teki niin tai näin,Penan jutut ei aina miellytä kaikkia.Se kai ei ole tarkoituskaan/odotettavissakaan.Täälläkin on puitu runsaasti Penan tyyliä kasata joukkue mieluummin myöhään kuin hyvissä ajoin.Sekään asia ei taida olla ainoastaan Penan käsissä,vaan agenteillakin on sormensa pelissä jne.
Penan persoonasta voidaan olla montaa mieltä.Itse en kuulu suuriin ihailijoihin,tosin myönnän,että jostain kumman syystä (?) en kuulu suuriin vihaajiinkaan.Ristiriitainen "suhde" siis.Olen kuitenkin kuullut runsaasti juttuja Penan tyylistä kohdella pelaajia,saadakseen haluamansa.Ei voi siis olla täysin perätöntä väittää,että Penan sosiaaliset taidot eivät vastaa sitä,mikä hänen asemassaan olevalla ihmisellä kuuluisi olla.Ja tämä ei ole uusi asia.Monet varmasti muistavat Penan valmennusaikojen "metodit".Pena teki kylmät esim. Kölli Kortelaiselle,joka lähti aikoinaan sitten Ässiin.Kun Kölliltä on kysytty,miksi hän palasi lopulta HIFK:hon,vaikka Pena siellä häärikin,vastaus oli,että sydän sykkii HIFK:lle.Penasta huolimatta.Näitä tällaisia tapauksia ei vain taida enää hirveästi olla,koska Pena istuu tj:n pallilla ja harva pääsee paikkaamaan Pentin sanomisia.Oletan siis,että Pena edelleenkin on "kova suustaan".
Raha puhuu nykyään enemmän kuin sydän.Myös muut seikat vaikuttavat kuin HIFK-sydän.Paljon taitaa olla pelaajia,hyviäkin,jotka mielellään pelaisivat HIFK:ssa,mutta jättävät Penan takia tulematta.Se jos mikä on surullista.Pena ei ole HIFK,mutta koska Pentti edustaa HIFK:ta,monelle pelaajalle taitaa käytännössä olla HIFK.Jos neuvottelutilanne Pentin kanssa koetaan alentavaksi tms., voi olla vaikeeta pöytään istua.Agentithan toki suurimman työn tekee,mutta kyllähän Pentin sanomiset ja ennen kaikkea asenne ja arvostus pelaajaan kohtaan pelaajankin korviin kantautuvat.Ei siinä paljon HIFK-sydän paina,jos Pentti ei osoita kunnioitusta.Kaikista pelaajista ei Penankaan tarvitse olla kiinnostunut (todellakaan!),mutta kyllä hyvällä käytöksellä saa enemmän aikaan kuin huonolla.Sana kiirii jne.Olen näitä Penan sanomisia menneiltä vuosilta kuullut runsaastikin,enkä usko miehen kovin paljon muuttuneen.Pientä nöyrtymistä soisin tapahtuvan.Ja kun joku Pentille kertoisi,ettei nöyränä oleminen ole sama asia kuin nöyristely.Ei tossa asemassa,missä Penakin on tarvitsee ketään nöyristellä.Siinä asemassa ollaan seuraa,joukkuetta ja pelaajia varten.Nöyränä,hyväkäytöksisenä ja selkä suorana.Jos vastapuoli on mulkku,tarvitseeko itse olla se vieläkin mulkumpi?Aikuisten maailmassa kusipäät voi jättää omaan arvoonsa,kyllä ne siitä sitten oppii.Ei kaikkia tarvitse alkaa kouluttaa.Pentti on kuitenkin Suomen upeimman seuran toimitusjohtaja.Jollei se jo riitä hyvään itsetuntoon,niin kumma on.