Kahvi

• 246 098
  • 1 062

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Onkos täällä kellään kokemuksia kahvinkeittimestä missä on kahvimylly ja keitin samassa?
Itsellä on Espresso-keittimessä mylly, mutta muita varten erillinen Wilfa. Jos suodatinkeitintä hakee myllyllä, niin varmaan nuo kaikki "kunnolliset" toimii. Ei ole kovin ydintiedettä tehdä tuollaista myllyä varsinkaan suodatinkeittoa varten.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Viime aikoina on puhuttu paljon kahvin hinnasta. Innostuin oikein laskemaan, että miten kalliiksi oma kahvittelu tulee.
Puolen kilon (500g) paketista tulee meidän perheen kulutuksella 16 pannullista (30g kahvia, 5dl vettä).
Kupilliset siis melko isoja, n. 2,25 dl.
Kahvi, jota juomme, maksaa 8€/paketti.
Kupillisen hinnaksi tulee näin ollen n. 0,25€.
Jos kahvin hinta tuplaantuisi, niin ei vielä vaikuttaisi, mutta nelinkertainen hinta voisi jo kirpaista.
edit. maidon osuuden jätin kustannuksista pois, mutta Arlan Cafe maito classic tietää lisäkuluja n. 0,15-0,20€/kuppi.

Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen

Mielenkiintoinen laskuherjoitus!

Omalla kohdalla kävi niin kalpaten, että muutin tuossa muutama vuosi sitten naisen kanssa yhteen ja tässä yhteydessä vanha kahdenkympin kahvimasiinani sai väistyä ja varastosta piti hakea Jura takaisin käyttöön.

Juran kanssa pelatessa me pyrittiin alunperin valitsemaan hieman huokeamman hintaisia papuja. Hedonisteina kuitenkin päädyttiin kokeilemaan Kaffa Roasteryn Inferno papua viikonloppupavuksi, joka meille sitten lopulta päätyi ihan täysipäiväiseksi kahvinlähteeksi.

Netistä tarkastettuna kilo Infernoa maksaa 44,50 euroa. Oma muistikuva kahvilan myymälästä oli huokeampi, mutta mennään nyt tällä hinnalla. Yhtä kuppia varten koneesta keitetään tuplaespresso joka on arvioiden mukaan noin 16g kahvia. Näin ollen yhden kupin hinnaksi muodostuu 0,71 euroa kahvina ja tähän päälle maito. Maito on tietysti mahdollisimman tuoretta Juustoportin vapaan lehmän täysmaitoa. Litrasta maitoa tulee ehkä reilu 6 kuppia kahvin sekaan, joten kokonaishinnassa pääsemme jo 1,02 euroon maitokahvikuppi.

Hintaa tasapainottaa se, että juomme kotona kahvia suhteellisen vähän. Muutama kuppi viikonloppu aamuun jos olemme kotona viikonlopun ja arkena jos etätöissä juon niin juon espresson pitkänä ja jätän maidon pois. Etätöissä kahvia menee 2-3 kuppia päivään. Täytynee myös todeta, että vaikka näillä vehkeillä maitovaahdosta ei saa täysin kahvilalaatua vastaavaa niin laadukkaampi papu takaa kuitenkin kokonaisnautinnon vastaamaan jo todella laadukasta kahvilakahvia eikä kahviloista tule juuri enää kahveja haettua.

Jura toki hankintahinnaltaan on korkeahko, mutta tuossa se on 15 vuotta kestänyt omassa käytössä eikä loppu ole ainakaan vielä näköpiirissä. Muutama kymppi vuodessa menee ylläpitokuluihin pesuaineiden muodossa.

Viimeksi muokattu:

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Viime aikoina on puhuttu paljon kahvin hinnasta. Innostuin oikein laskemaan, että miten kalliiksi oma kahvittelu tulee.
Puolen kilon (500g) paketista tulee meidän perheen kulutuksella 16 pannullista (30g kahvia, 5dl vettä).
Kupilliset siis melko isoja, n. 2,25 dl.
Kahvi, jota juomme, maksaa 8€/paketti.
Jos kahvin hinta tuplaantuisi, niin ei vielä vaikuttaisi, mutta nelinkertainen hinta voisi jo kirpaista.
Tästä innostuneena oli pakko mittailla vaa'alla! Huomasin jo mittailematta, että laitan paljon vähemmän puruja.

Mittauksen jälkeen selvisi, että laitan tummapaahtoista koneeseen vain 10g, kun vettä menee 7-7,5 dl. Mukin koko on noin 2,5 dl, eli pannullisesta tulee kolme mukillista Yhdestä 500 gramman kahvipaketista teen siis 50 pannullista ja 150 mukillista.

7€ tarjoushinnalla vaikka Löfbergs Crescendon hinnaksi jää vain 0,047€, eli 4,7 senttiä/muki!

Itse en koe, että tarvitsisin vahvempaa tummapaahtoista kahvia. Vaaleapaahtoisen kohdalla tilanne on toinen.

Ja olen myös huomannut, että kaikki vieraat laittavat kahvia huomattavasti enemmän, eli suodatinpussin about täyteen keittimen vesimäärän ollessa maksimissa.

F#21

Jäsen
Itse tulee tällä hetkellä ostettua 500g Caffè Paskà -papuja Tammiston Cittarista n. 13 eurolla. Omaan tuplaespressoon menee se n. 18,5g papuja. Nyt sitten satunnaisesti ostan myös Fazerin Barista kauramaitoa, jolla saan tehtyä latten itelleni. Espresso 0,48e juoma ja maidot päälle.

@Mazaa melko vähän käytät puruja. Taitaa monessa pussissa olla suosituksena 6-7 grammaa per 1,25 dl.

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
@Mazaa melko vähän käytät puruja. Taitaa monessa pussissa olla suosituksena 6-7 grammaa per 1,25 dl.
Joo, niin nähtävästi käytän. Valitsen sellaisia tummapaahtoisia ja vatsaystävällisempiä kahveja joista makua saa jo pienemmällä purumäärällä. Olen myös monesti kysynyt muilta onko kahvi hyvää, kun olen laittanut oman tuntuman mukaan puruja, eli vähemmän kuin pussin suositukset sanovat. Vastaukset ovat olleet positiivisia.

Olen huomannut, että kahvin maku ei juuri muutu, mutta "vahvuus" etenkin kofeiinin osalta muuttuu, sillä jos vedän keittimen täyteen puruja, ja sitten 2-3 mukillista tuollaista vahvempaa kahvia, niin olo ei ole ainakaan parempi, vaan pikemminkin päinvastoin. :D

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mää ja! Kaffa Aina Tumma, 250 g papuja, termarimukiin menee 17 g semikukkurallinen mitallinen. Pyöristetään nyt 15 mukilliseen tuo, kun ei oo ihan tarkkuusvaa'alla jokainen mitallinen. Pussillinen papuja maksaa tällä hetkellä €6,15 -> 41 eurosenttiä per muki. Maitoa lorahtaa varmaan se puoli desiä, en ole mitannut. Purkki 2 % kahvimaitoa on €2,7 noin suunnilleen. Jos tuosta 20 mukilliseen riittää, niin sellainen 45 senttiä on annoksen hinta pelkillä raaka-aineilla laskettuna. Mitäkö maksaisin noin hyvästä kahvista kahvilassa? Sanoisin, että nelinkertaisen hinnan sietäisin, pyöristetään kahteen euroon.

Otetaan vertailuun edellinen Kaffan Aina, mutta tällä kertaa Vaalea. Hinta on sama. Sitä meni täyskukkurallinen yhteen mitalliseen parhaan makunautinnon saamiseksi. Sen olen joskus vaa'alla mitannut 19 g. Pussillisesta lähtee noilla arvoilla yksi mukillinen pois. Kuus senttii hei kalliimpaa mukillinen.

Kaffalta on myös fiinimmän oloisia paahtoja, mutta ei ole sielu vielä kestänyt ostaa yli €9 papupussia. Mun mielestä @Jeffrey mainitsema Inferno on meidän kaupassa tarjolla, päässä laskien €37/kilo noin suurinpiirtein 250 g pusseittain ostettuna. Jos sitä nelospaahtoa (Korpi vai mikä se mahtoi olla) kuitenkin mielenhäiriössä jäisi palkkapäivänä ostoskoriin, mukillisen hinta olisi jo n. 70 senttiä, kun oletettavasti saisin siitäkin 14 mukillista per pussi. Konkurssiinhan sitä menisi, kun keskimäärin viisi mukillista tulee viikoittain nautittua.

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Tulee ostettua monesti testipaahtoja tai "poistossa" olevia vähän vanhempia eriä paikallisilta Makea Coffeelta ja Lehmus Roasteryltä. Hinnat on vaihdelleet näissä halvimmillaan noin 25€/kg (joka on jo aivan todella edullinen tuon laatuisesta kahvista) viimeeksi ostettuun muistaakseni noin 7€/200g pussiin. Espressona menee varmaankin myös jotain 18g luokkaa per tupla ja suodattimeen sitten 6g desiin.

Kovin pahalle ei hinta tunnu muutoin, kuin maksaessa kilon säkin vaikka. Kahvia kuluu etätöissä tarkalleen 4dl aamulla ja vkl tulee tehtyä yleensä kuppi per aamu Joko espresso-pohjaista tai samaa suodatusta, kuin arkenakin.

Ei voi kuin suositella juomaan vähemmän sitä kahvia ja maksamaan siitä enemmän.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
"Kiitos" vaan kovasti, tämänpäiväisen keskustelun takia päädyin tilaamaan paikallisesta paahtimosta kilon pussin Ethiopian Genesis-kahvia 45€.
Toki olen eksoottisia kahveja kokeillut ja afrikkalaiset ovat olleet minun makuuni sopivia.

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itsellä on Espresso-keittimessä mylly, mutta muita varten erillinen Wilfa. Jos suodatinkeitintä hakee myllyllä, niin varmaan nuo kaikki "kunnolliset" toimii. Ei ole kovin ydintiedettä tehdä tuollaista myllyä varsinkaan suodatinkeittoa varten.
Minulla oli sellainen "normaali" Philipsin kahvinkeitin Claes Ohlsonilta, jossa oli integroitu mylly. Hyvin pelasi, mutta vahdoin sen kahvikoneeseen jossa on kyllä myöskin mylly ja jolla saa tehtyä eri suodatuksia (capuccino, espresso, americano yms). Yksin asuvalle tuollainen keitin jossa keitetään kuppi kerrallaan on minusta parempi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy