Palstaveljelle
@Musta Nuoli onnittelut myös täältä. Mukava huomata, ettet kuitenkaan ole kokonaan pyristäytynyt eroon keskuudestamme. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun vastaavan tyyppinen elämänmuutos saa aikaan huomattavia muutoksia muissa harrasteissa tahi ajanvietteissä, pudottaen osan noista ihan kokonaan pois pelistä. Useat meistä tuntevat jonkun pariutuneen elämänsä varrelta, joka on uppoutunut pitkäksi ajaksi harrastamaan ainoastaan parisuhdetta.
En halua arvostella ketään, ja Mustaa Nuolta ei siis tietenkään edes tarvitse kun tämä ei näytä olevan hänelle mikään pulma, mutta varoittelen noin yleisesti ihmisiä menemästä uusiin ihmissuhteisiin pää edellä niin, että suunnilleen kaikki muu unohtuu. Jos joku ei tiedä miksi, niin lukekoon jostain elämänhallinnan oppaasta. Niissä luultavasti selitetään tällaisista ummet ynnä umpilammet.
Kiitos sinullekin onnentoivotuksista!
Varoituksesi on näin yleisellä tasolla aiheellinen, vaikka se ei minua koskekaan ja minä olen tuontyyppisen läksyn aikoinani oppinut vuosia, vuosia sitten. Ei ollut silloinkaan kyse pahimmasta mahdollisesta uppoutumisesta, mutta niitäkin on lähipiirissä joskus nähty. Useimmiten tuontyyppinen ilmiö koskee nuoria tai nuorempia "parisuhdelaisia", vanhemmat ja toivottavasti viisaammat yleensä ymmärtävät mihin täysin holtiton uppoutuminen voi johtaa.
Tärkeää, ellei suorastaan olennaista on se, että parisuhteen molemmat osapuolet säilyttävät omat harrastuksensa ja ns. omaa elämää, vaikka uusi yhteiselämä tietysti etusijalle asetetaankin. Siitä ei mitään tule, jos muu ulkopuolinen maailma suljetaan pois tai jos jompi kumpi luopuu omista kavereistaan, kiinnostuksen kohteistaan tai näkemyksistään.
Se tietysti on selvää, että vuorokaudessa käytettävä aika on vakio ja kun sitä aikaa ja yleensäkin energiaa käytetään omaan puolisoon (joka tämän ajan tietysti ansaitsee), niin silloin käytettävissä oleva aika muihin asioihin väkisinkin vähenee. Jos sitä aiemmin käytti vaikkapa neljä tuntia illassa netissä roikkumiseen, niin jatkossa ei ole mielekästä käyttää kuin osa tästä ajasta ainakin jos haluaa sen parisuhteensa säilyttää ja sitä ylläpitää.
Sitä paitsi työhuoneeni (jossa tietokoneeni sijaitsee) on tällä hetkellä kolmen uuden kissatulokkaan eli puolisoni kissojen päämaja, jossa katit sopeutuvat uuteen asuntoonsa ja minun kahteen vanhempaan kissaansa. Ei tänne ole niin vain tulemista koneelle naputtelemaan, tai ainakin naputtelu keskeytyy kehräysten, puskujen ja maukumisen saattelemana hyvin rivakasti.