Kaatuneet torrent-sivustot

• 147 157
  • 556

JTX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, HPK
Eiköhän tässä jupakassa ollut kyse siitä että FR pyysi ja sai lahjoituksia käyttäjiltä. Joku voisi tuon kääntää niin että FR myi tekijänoikeuslakien alaista materiaalia ilman lupaa.

Vaikea kuvitella että nuo takavarikot ynnä kotietsinnät olisi tehty ylläolevaa heppoisemmilla perusteilla.

Itselläni ei ollut mitään asiaa FR:n sivustolle ja hyvä niin.

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Viestin lähetti JAT
Eiköhän tässä jupakassa ollut kyse siitä että FR pyysi ja sai lahjoituksia käyttäjiltä. Joku voisi tuon kääntää niin että FR myi tekijänoikeuslakien alaista materiaalia ilman lupaa.

Vaikea kuvitella että nuo takavarikot ynnä kotietsinnät olisi tehty ylläolevaa heppoisemmilla perusteilla.

Mielestäni juuri näin tuon täytyy olla. Jotta tuo kotietsintä olisi oikeutettu, niin siihen vaaditaan nimenomaan tuo epäily tekijänoikeusrikoksesta. Tekijänoikeusrikokseen taas kuuluu se, että ansaintatarkoituksessa levitetään tai muuten hyödynnetään tekijänoikeuksilla suojattua materiaalia. Eli jätkät ei voi muuta kun syyttää itseään.

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Viestin lähetti alex#10

Mitäpä tuumivat palveluntarjoajat. Kuka enää ottaa 4 megan liittymää pelkkään surffailukäyttöön. Tavallinen käyttäjä pärjää 512-liittymälläkin mainiosti. Elisan sivuilla pystyy tekemään testin, jonka avulla selviää mikä liittymä on asiakkaalle paras. Testin eräs monivalinta vaihtoehto meni jotenkin näin "Tarkoituksena olisi imuttaa netistä musaa ja elokuvia"...eli eivätpä nuo palveluntarjoajat ole suoranaisesti paheksuneet laitonta toimintaa.

Tämä on tosiaan mielenkiintoinen juttu. Suuri vastuu asiassa on mielestäni myös näillä laajakaistoja kaistapäisesti nopeuttavilla ja kilpailuttavilla yrityksillä. Varmaan aika huikea joulumyynti jollain 8 megan laajakaistalla...Se on tosi näppärä yhteys chattimiseen ja messengerin käyttöön, jos vaikkapa lähettää omalla kameralla otetun kuvan toverilleen. Kyllä siirtyy, sekunnissa!

Itse en ole aikoihin kokenut hyödylliseksi nykyistä yhteyttäni, joten ilmoitin eilen DNA:lle että haluan takaisin sen 512/512-nopeuden.

Mikäli se yksi softafirma on värkännyt oikeasti tuon backdoorin, sekä KRP on käyttänyt sitä koneille soluttautumiseen, ei voi kuin ihmetellä. Aina on löytynyt syitä miksei joitakin huumekauppiaita saada kiinni, kun menetelmät ovat laittomia. Nyt muka voidaan täysin laittomalla menetelmällä tunkeutua ihmisten tietokoneille. Vaikea uskoa, että tuo backdoor juttu olisi uskottava?

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Re: Muutama kommenti warettamiseen

Viestin lähetti #3
Ja elokuvista vielä. Waretetuissa verisoissa on usein poistettu ekstrat ja muut jutut että mahtuisi järkevään kokoon (4,7G) ja divx/xvid ja muut pakatut ovat pakattuja eli kuvalaatu kärsii. Joo joo ei sitä käytännössä huomaa mutta silti. Miten usein näissä ripatuissa on monikanava-äänet (siis yli kaksi kanava). Niin ja miten tekstitykset. Kauhea säätäminen siinäkin. Eikä taida olla useampaa ääniraitaa. Itse tykkään katsoa piirrettyjä orkkis-versioina mutta joskus on kiva nähdä (kuulla) miten ne on dubatu suomeksi. Esim Karhuvelieni Kodassa oli hirvet aivan hillittöman hauskoja.
EIkä ole kivaa kattoo sitä kuvaa rupusesta 19-21 tuumaiselta näytöltä ja istua epämukavassa tuolissa kun voi röhnöttää sohvalaa ja katsoa isoakuvaa, joko töllä tai kangasta. Niin saa tykin kytkettyä tietokoneeseen ja tietokoneen kivan käyttöliittymän mutta ymmärrätte mun pointin. DVD-soitin on helpompi käyttää elokuvien katseluun.
Eli kauppaan ostamaan niitä elokuvia ja pelejä. Jos ette uskalla ulos ja netissä tulee vietettyä aikaa voi niitä tilata netistäkin.

Ihan vaan tiedoksi sinulle. Vertaisverkoista saa myös DVD-kuvanlaatua parempaa materiaalia varsin helposti ja HRHD-ripit yleistyvät kokoajan. Tästä ikävä kyllä ei hyötyä kuin HDTV'en ja tykkien omistajille jotka _oikeasti_ näkevät eron normi HDTV-ripin ja HRHD-ripin välillä. Eli ole sinä trolli hiljaa asioista joista et tiedä yhtään mitään.

Kaikista Itse katson elokuvat tv-outin kautta tv'stä suomalaisilla teksteillä samoihin aikoihin kun elokuvat tulevat suomessa vasta elokuvateattareihin. Seuraan TV-sarjoja myös netin kautta sillä turha toivo on toivoa että ikinä näkisimme esim The Lost'ia tai Star Trek : Enterpriseä suomessa.

- Tinke-80

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
"Sattuipahan" sopivasti juuri joulun alla tämä operaatio warettajien peloittelu. Vaikka mitään syytteitä ei nostettaisi ja warettajat olisivat varuillaan vain muutaman viikon, niin varmasti usea hakee joululahjansa kaupasta internetin sijaan. Varsinkin jos ei osaa käyttää muuta kuin nyt suljettuja ohjelmia.

pyhimys

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Flyers
Itse latailen netistä päivät pitkät musiikkia enkä näe siinä mitään väärää, koska ostan ne kappaleet, jotka mielestäni ansaitsevat tulla ostetuksi. On kappaleita, jotka ansaitsevat tulla kuulluksi, mutta ei ostetuksi. Itselleni on tärkeätä, että omistan kaikki haluamani levyt alkuperäisinä. Warettaminen on erinomainen keino kuulla kappaleita etukäteen ja tehdä ostopäätöksiä. Ainakin itselläni warettaminen on lisännyt musiikin ostoa, koska nyt on ollut mahdollista tutustua muuten tuntemattomampiin artisteihin. Ymmärän kyllä, että kaikki ei toimi tällä tavalla. Joten ei nyt tuomita kaikkea warettamista sormi pystyssä.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Re: Re: Muutama kommenti warettamiseen

Viestin lähetti Tinke-80
Ihan vaan tiedoksi sinulle. Vertaisverkoista saa myös DVD-kuvanlaatua parempaa materiaalia varsin helposti ja HRHD-ripit yleistyvät kokoajan. Tästä ikävä kyllä ei hyötyä kuin HDTV'en ja tykkien omistajille jotka _oikeasti_ näkevät eron normi HDTV-ripin ja HRHD-ripin välillä. Eli ole sinä trolli hiljaa asioista joista et tiedä yhtään mitään.

Kaikista Itse katson elokuvat tv-outin kautta tv'stä suomalaisilla teksteillä samoihin aikoihin kun elokuvat tulevat suomessa vasta elokuvateattareihin. Seuraan TV-sarjoja myös netin kautta sillä turha toivo on toivoa että ikinä näkisimme esim The Lost'ia tai Star Trek : Enterpriseä suomessa.

- Tinke-80

Juu juu löytyy kaikkee kivaa netistä. Mutta pointti oli lähinnä siinä että yleisesti näiden ripattujen kuvan- ja äänenlaatu ei vastaa alkuperäistä. Toki löytyy täyskopioitakin. En minä rippaustakaan tyrmää kokonaan. Jotain huonohkoja leffoja jossa kuvan-/äänenlaatu ei ole kovin tärkeetä ripattu version on ihan kohdallaan esimerkkinä saksalaiset opetuselokuvat :)
Katso sinä vaan telkkarista. Minä käyn mielleläni elokuvissa katsomassa isolta kankaalta hyvää kuvanlaatua ja nautin hyvästä monikanava- äänentoistosta. Vaastaavaan ei pääse millään kotiolosuhteissa. Myönnetään etten tiedä minkätasoiset laitteet sulla on kotona, mutta jos tv-outista otat kuvan niin kyllä se kuvanlaatu siinä kärsii. Non niin jotta tää ei menisi tekniikasta jauhamiseen niin lopetan tähän.
Minulla on aika huonoja kokemuksia noista uusista leffoista jotka löytyy netistä. Pahimmat on ne screenerit jossa tulee se ihme varoitusteksti välillä. Tai itse asiassa kaikista pahimmat on ne videokameralla elokuvateatterissa kuvatut. Näihin ei onneks kovin usein netissä törmää.

Ymmärrän toki tuon että haluaa seurata joitain telkkusarjoja jotka ei tuu meillä näkymään. Löytyy montakin telkkusarjaa jotka haluaisin nähdä (uudestaan) mutta en raaski osta kokonaisia tuotankokausia koska hinnat ovat aika suolaiset, jos edes löytyy.
Miten laitonta on Tv-sarjojen imuttaminen/lataaminen? Tottakai tuotantoyhtiöt haluaa myydä sarjat tv-kanaville. .

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti alex#10
Netissä on liikkunut ulkomaita myöten tietoja siitä, että backdoorin sisältävä ohjelma olisi laitettu liikkeelle finreactorin kautta, ja sitä kautta saatu tietoja käyttäjistä. Jollakin sivulla oli tiedossa ohjelmien tarkka lukumääräkin(26 kpl). Huhujen mukaan jokin tietoturvafirma olisi paikallistanut tuon backdoorin, mutta KRP olisi ottanut yhteyttä firmaan ja selvittänyt takaoven tarkoitusperät ja "kieltänyt" tekemästä siihen korjauspatchia. Tiedä sitten onko tämä backdoor jupakka täyttä potaskaa, mutta katsellaan mitä tuleman pitää.

Kuulostaa kyllä epäuskottavalta. Mitä haavoittuvuutta tuo on käyttänyt? Kuinka se on muka saatu oikeiden ihmisten koneille? Poliisilla ei tasan tarkkaan ole tiedossa mitään haavoittuvuutta, joka ei olisi yleisessä tiedossa ja johon ei löytyisi korjausta tai anti virus-softa ottaa sen kiinni. Jos tuollainen on olemassa, niin kuinka sen leviäminen estetään?

Pinturicchio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Juventus, Jokipojat
Viestin lähetti sopuli
Kuulostaa kyllä epäuskottavalta. Mitä haavoittuvuutta tuo on käyttänyt? Kuinka se on muka saatu oikeiden ihmisten koneille? Poliisilla ei tasan tarkkaan ole tiedossa mitään haavoittuvuutta, joka ei olisi yleisessä tiedossa ja johon ei löytyisi korjausta tai anti virus-softa ottaa sen kiinni. Jos tuollainen on olemassa, niin kuinka sen leviäminen estetään?

Ilmaisin asian ehkä vähän huonosti. Nuo kirjoittamani asiat ovat siis vaan huhuja, joita löysin tämän topicin alla olevista linkeistä ja afterdawn.comin keskustelun alla olevista linkeistä. Eli siis nuo olivat irc-logeista ja muista forumeista koottuja tietoja. Kukaan ei ole näytännyt minkäänlaisia todisteita, että tuo ohjelma oikeasti olisi ollut jaossa. Joku hämärä KRP:n muistio oli jonkun linkin takana, mutta moni tuomitsi sen heti feikiksi.

Mutta kuka tämmöistä nyt aivan tuulesta voi temmata. Onko todellakin mahdoton ajatus, että backdoorin sisältävä ohjelma olisi pistetty jakoon? Uusia viruksia ja backdoorejahan paljastuu kaiken aikaan. Ohjelmien toimintaperiaatteista en sen paremmin tiedä, mutta olisko todella niin vaikeaa tehdä sinne uudenlainen alisovellus, joka lähettää käyttäjien tietoja em. määriteltyyn paikkaan. Onko lähiaikoina tullut mitään uusia softia markkinoille, joiden ominaisuuksia ja tietoturva-aukkoja ei ole vielä niin tarkkaan tutkittu?

Mutta jos KRP on todellisuudessa tuollaisen ohjelman pistänyt liikkeelle, nousee asiasta varmasti metakka. Tässä tulevat sitten kysymykseen jo ihmisen yksityisyyden rikkominen jne. Ja kuten sopuli tuossa mainitsikin, niin millä he tuon ohjelman edelleen leviämisen pystyvät estämään.

Viimeksi muokattu:

JTX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, HPK
Re: Re: Muutama kommenti warettamiseen

Viestin lähetti Tinke-80

Kyllähän niistä verkoista sitä DVD:tä parempaa matskua tosiaan saa, mutta aika vähän noita 720p tai 1080i pätkiä kyllä vielä on. Onneksi niitä saa sentään kaupasta -> www.hi-def.de. HRHD-ripit EIVÄT OLE PAL-DVD-tasoisia. Niiden resoluutio kyllä päihittää NTSC:n, muttei PAL:ia. Lisäksi kuvasta kyllä huomaa alhaisen bitraten, vaikka resoluutio onkin hieman parempi kuin "periteisillä" ripeillä. HDTV:n kanssa HRHD-ripeillä ei ole muuta tekemistä kuin se, että lähteenä on käytetty HD-tason kuvaa (720p tai 1080i).

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Re: Re: Re: Muutama kommenti warettamiseen

Viestin lähetti #3
Juu juu löytyy kaikkee kivaa netistä. Mutta pointti oli lähinnä siinä että yleisesti näiden ripattujen kuvan- ja äänenlaatu ei vastaa alkuperäistä. Toki löytyy täyskopioitakin. En minä rippaustakaan tyrmää kokonaan.

No tietenkin ripit ovat jo määritelmällisestikin "ripattuja", mutta on jo aika hifismiä alkaa selittämään miten joku parinsadan kilobitin tiputus kaistassa näkyy dvd-r:n ja retail-dvd:n välillä.
DVD:issä sitä paitsi yleensä on vakiona DD ja 5.1 raidat jätetty mukaan ja yleensä extrat ovat ne jotka lähtevät.
Ken extroja haluaa, levyt ostakoon, itselleni tärkeintä on leffa hyvällä kuvan/äänenlaadulla.

Ja toki DVD nyt on jo muutenkin täysin lällärikamaa hdtv:sen verrattuna, että jokainen DVD:n ostaja joutuu jo itsekin tyytymään kakkoslaatuun siinä missä Amerikassa telkkarista tulee tavaraa elämää paremmalla resoluutiolla.

AC3-filtteri on myös sellainen edistys äänenpakkauksessa, että TDX-sääntöjä noudattavat dvd-ripitkin ovat aikalailla katsottavia ja vievät laadussa ainakin analogitelkkaria ja VHS:ää mennentien.
Enkä minä olennaista eroa ripin ja -r:nkään välillä löydä, vaikka nykyään kovalevytilan salliessa imenkin pääasiassa dvd-r:iä.

Minulla on aika huonoja kokemuksia noista uusista leffoista jotka löytyy netistä. Pahimmat on ne screenerit jossa tulee se ihme varoitusteksti välillä. Tai itse asiassa kaikista pahimmat on ne videokameralla elokuvateatterissa kuvatut. Näihin ei onneks kovin usein netissä törmää.

Et vain osaa. Ensimmäinen ohjesääntö on tarkistaa nfrorcesta, onko leffasta tullut dvd-rip/dvd-screener/dvd-r. Jos ei niin sitten tyydyt telesyncciin tai et katso. Jos julkaisu on tehty, katsot julkaisun nimen ja etsit sen tarkalla nimellä, optimitapauksella suoraan hashilla, joka on absoluuttisen tarkka.

Miten laitonta on Tv-sarjojen imuttaminen/lataaminen? Tottakai tuotantoyhtiöt haluaa myydä sarjat tv-kanaville. .

Telkkusarjojen imutus on yhtä laitonta kuin leffojenkin, eli ei ole laitonta.

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Viestin lähetti vieri
Koko juttu löytyy linkin takaa...

Hollywood steps up piracy fight

"We have taken action against over 100 servers in many countries on four continents," said John Malcolm, the director of worldwide anti-piracy at the MPAA. He said steps were taken this week in the U.S., the United Kingdom, France, Finland and the Netherlands.

Hmm, liittyyköhän tämä siihen että eilisestä lähtien meitsin Kazaa Lite Resurrection ei ole onnistunut löytämään mitään tiedostoja mitä etsin? Downloadit kyllä onnistui.

Hielo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, Espoo Blues, HIFK
Noku telkkaristaki saa ilmatteeks nauhottaa viis vuotta vanhoi satunnaisesti ilmestyvii leffoi ni kai mä ny saan hankkii kaikki vielä ilmestymättömät leffat ilmatteeks netist, hei! Ja eihän kukaan ei hei hävii täs oikeesti mitään! Noi musiikin, leffojen ja ohjelmien tekijät on sitäpaitsi ahneit kusipäit ni kai mä ny saan varastaa niilt kaikki niitten paskat tuotokset. Mä oon sentään reilu tyyppi ja jaan ilmatteeks kaikki mun filut!

Vielä ei ole kai käytetty ”noku mä haluun vaan ne parhaat biisiit silt levylt”-korttia. Jäämme odottelemaan. Siis mitä! Tässä lasagnessa on porkkanaa! Siis PORK-KA-NAA! Totta helvetissä mä saan ottaa tän nyt ilmaseks. No, tietenkin!

Näiden ”kukaan ei menetä mitään”-väitteiden sekaan – täysin perustelematta edelleen – voidaan tänne heitellä vaikkapa seuraavia ”kiistattomia totuuksia”:
- Ohjelmistojen, musiikin ja muiden tuotteiden jakelijat joutuvat uhraamaan ylimääräisiä resursseja piratismin vähentämiseen.
- Piratismin takia alkuperäistuotteiden hinnat nousevat.
- Ohjelmistomarkkinat eivät piraattien takia ole tuottajalle kannustavat ja siksi saamme vähemmän ja huonompia tuotteita.
- Kunnialliset kansalaiset kärsivät piraattien aikaan saamista kopiosuojista ja muista härpäkkeistä.
- Piratismi rapistaa kansalaisten moraalia.
- Teinit tuhlaavat kaiken vapaa-aikansa piraattipelien pelaamiseen. Koulumenestys kärsii, kansakunnan fyysinen kunto kärsii. Yhteiskunnan sosiaalimenot lisääntyvät, ja uusi tyhmempi ja sivistymättömämpi sukupolvi astuu esiin. Ihmiskunta kärsii.

Mutta tokihan fakta on sekin, että jos piratismi yhtäkkiä loppuisi, kukaan ei enää ostaisi Windows-käyttöjärjestelmää. Näppylänaamat asentavat Linuxin, minkä jälkeen äiskältä ja iskältä käy shell-komennot kuin tanssi. 12 tuntia päivässä ei enää myöskään kulu kanssapelurin tappamiseen vaan nyt käsi kädessä napsutellaan nettitetristä.

Täällä totuuden peittelemiseksi esiin nostetut amerikkalaisen TV:n ohjelmat, jotka eivät muualla (kohtuullisen ajan kuluessa) näy, ovat oletettavasti täysin mitätön osa kokonaisuutta. Vaikea uskoa, että näillä on juuri mitään tekemistä minkään tahon älähtämisen kanssa. Näiden kanssa en itsekään näe suurta moraalista ongelmaa. Surullista mielestäni sen sijaan on, että lakikirjaa pidetään moraalisena raamattuna, vaikka se olisi kuinka ajastaan jäljessä. Varastaminen on varsin outo tapa kiittää hyvistä tuotteista. Olisi vähittelen aika siis saada ne tarpeelliset merkinnät kaiken tekijänoikeudellisen materiaalin luvattoman hallussapidon suhteen kansien väliin. Ja kun vauhtiin päästiin, niin kansainväliseen tietoverkkolakiin tulisi myös kirjata vankeuden ja kidutuksen uhalla kielto Windows-käyttöjärjestelmällisen tietokoneen liittämisestä internetiin ilman yhdistyneiden internetvirastojen liiton sertifioimia palomuuri- ja virustorjuntaratkaisuja. Kaikki kärsivät, välillisesti tai välittömästi.

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Re: Re: Re: Muutama kommenti warettamiseen

Viestin lähetti JAT
Kyllähän niistä verkoista sitä DVD:tä parempaa matskua tosiaan saa, mutta aika vähän noita 720p tai 1080i pätkiä kyllä vielä on. Onneksi niitä saa sentään kaupasta -> www.hi-def.de. HRHD-ripit EIVÄT OLE PAL-DVD-tasoisia. Niiden resoluutio kyllä päihittää NTSC:n, muttei PAL:ia. Lisäksi kuvasta kyllä huomaa alhaisen bitraten, vaikka resoluutio onkin hieman parempi kuin "periteisillä" ripeillä. HDTV:n kanssa HRHD-ripeillä ei ole muuta tekemistä kuin se, että lähteenä on käytetty HD-tason kuvaa (720p tai 1080i).

HDTV'n mainitsin siksi että noilla laitteilla kaikilla pystyy katsomaan noita rip'pejä täydellä resoluutiolla. Mikä on sinun mielestä xvid / MPEG2 taso-suhde? Missä vaiheessa xvid-video pätkä menee vastaavalla resoluutiolla tehdyn MPEG2 pätkän ohi joka on tehty ~5000kb/s bittivirralla. Kuvalähde on sama.

edit Ehdit jo vastata, ennenkuin ehdin editoida viestiä fiksummaksi.

- Tinke-80

Viimeksi muokattu:

JTX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, HPK
Re: Re: Re: Re: Muutama kommenti warettamiseen

Viestin lähetti Tinke-80
Pal DVD
720 x 576 pixels MPEG2 (Called Full-D1) ~5000kbp

vs

Xvid HDTV rip ~2000kbp

Mielestäni 2000kbp Xvid hakkaa 5000kbp MPEG2'n _kun_ Xvidin lähteenä on käytetty HDTV rippiä.

- Tinke-80

Kaikki HRHD-ripit joihin olen törmännyt ovat resoluutiolla 960*540 ja täten pienempiresoisia kuin PAL-DVD:t.

Telkku ja monitorikatselijoille tämä on tietysti merkityksetöntä. Videotykillä eron huomaa, ei pelkästään resoluution vuoksi.

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Piraatteja pullamössöille

Nykyinen pullamössöäidinkulta ("Äiti avas oven ja poliisi vei mun tietskarin" :) -sukupolvi on tottunut saamaan kaiken ilmaiseksi, tai ainakin itkemällä ja huutamalla. Ennen tehtiin töitä, tienattiin rahaa ja mentiin kauppaan. Töitä tehdäkseen piti välillä jopa opiskella.

Ei enää. Nykyään pitää vaan olla hauskaa. Ja hauskaa saa "ilmaiseksi" (joku tuon kuitenkin maksaa) netistä.

Pitäisi laittaa nuo warettajat ja muut piraattien kanssa pelleilijät tekemään joskus oikeasti työtä. Kuinka paljon hyvää saataisiinkaan aikaiseksi, jos kaikki tekstiyksien ja muiden piraattihommien kanssa pelleilyyn käytetty aika kanavoitaisiin johonkin hyödylliseen, vaikka C++-kielen opiskeluun. Tämän jälkeen BTW olisi mahdollista ITSE tehdä niitä pelejä... :) Ja oppisivat perkeleet rahan arvon ja arvostamaan muiden tekemää työtä.

edit: Olisi muuten hauska kuulla jonkun warettajan perustelut toiminnalleen vaikkapa jollekin nurin menneen pienen softafirman koodarille, firman jonka tuotetta on jaettu ilmaiseksi vertaisverkoissa. "No mutku eihän siinä kukaan mitään menetä..."

Viimeksi muokattu:

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Piraatteja pullamössöille

Viestin lähetti Axel K.
Nykyinen pullamössöäidinkulta ("Äiti avas oven ja poliisi vei mun tietskarin" :) -sukupolvi on tottunut saamaan kaiken ilmaiseksi, tai ainakin itkemällä ja huutamalla. Ennen tehtiin töitä, tienattiin rahaa ja mentiin kauppaan. Töitä tehdäkseen piti välillä jopa opiskella.

Ei enää. Nykyään pitää vaan olla hauskaa. Ja hauskaa saa "ilmaiseksi" (joku tuon kuitenkin maksaa) netistä.

Pitäisi laittaa nuo warettajat ja muut piraattien kanssa pelleilijät tekemään joskus oikeasti työtä. Kuinka paljon hyvää saataisiinkaan aikaiseksi, jos kaikki tekstiyksien ja muiden piraattihommien kanssa pelleilyyn käytetty aika kanavoitaisiin johonkin hyödylliseen, vaikka C++-kielen opiskeluun. Tämän jälkeen BTW olisi mahdollista ITSE tehdä niitä pelejä... :) Ja oppisivat perkeleet rahan arvon ja arvostamaan muiden tekemää työtä.

Dodii...yleistit sitten aika railakkaasti. Uskallan väittää että erittäin moni mainitsemasi "warettaja ja piraattien kanssa pelleilijä" käy ihan normaalisti töissä, elää tavallista elämäänsä ja siinä sivussa imuttaa jotain musiikkia ym. Tuo "ennen oli sitä ja tätä", "silloin tehtiin töitä ym",on vähän tuollaista paskanjauhamista jota nykyään käytetään aika usein.
Olen samaa mieltä kanssasi että vähän ryhtiä voisi nykynuorisoon potkia, mutta ei saa yleistää asiaa noin rankasti.

Ja tähänkin tuon sen mielipiteeni, että ohjelmistovalmistajat, musiikkiyhtiöt ja elokuvayhtiöt voisivat oikeasti miettiä tarvitseeko tuotteiden maksaa niin helvetisti. Aina löytyy joku selitys miksi tuote maksaa niin paljon, on warettajien syytä, on verotuksen syytä ja ties mitä. Itse ainakin työssäkäyvänäkin ihmisenä joudun tarkkaan harkitsemaan mihin viihteeseen on varaa rahansa laittaa. Liian kallista sanon mä...

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Re: Piraatteja pullamössöille

Viestin lähetti Axel K.

edit: Olisi muuten hauska kuulla jonkun warettajan perustelut toiminnalleen vaikkapa jollekin nurin menneen pienen softafirman koodarille, firman jonka tuotetta on jaettu ilmaiseksi vertaisverkoissa. "No mutku eihän siinä kukaan mitään menetä..."

Kyynel, sitä kutsutaan markkinataloudeksi, jossa tuottamaton toiminta katoaa.
Ja yhä, kukaan ei _menetä_ mitään, kyse on vain poisjäävistä _mahdollisista_ tuloista. Tunnen kaverin, jolla on n. 20 000 euron arvosta kuvankäsittely ja videonkäsittelysoftia koneellaan...oletko aivan varma, että hän olisi ostanut kaikki softat ja siten estänyt "pienen softafirman" nurinmenon?

Oletko sitä mieltä, ettei waretusta ja ohjelmien kopiointia ole koskaan ennen harrastettu?

Olemme käyneet tätä keskustelua ennenkin ja koska argumentointisi perustuu moraaliiin ja syyllistämiseen niin ei keskustelu johda taaskaan mihinkään.

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Re: Re: Piraatteja pullamössöille

Viestin lähetti varjo
Ja yhä, kukaan ei _menetä_ mitään, kyse on vain poisjäävistä _mahdollisista_ tuloista. Tunnen kaverin, jolla on n. 20 000 euron arvosta kuvankäsittely ja videonkäsittelysoftia koneellaan...oletko aivan varma, että hän olisi ostanut kaikki softat ja siten estänyt "pienen softafirman" nurinmenon?

Oletko sitä mieltä, ettei waretusta ja ohjelmien kopiointia ole koskaan ennen harrastettu?

Olemme käyneet tätä keskustelua ennenkin ja koska argumentointisi perustuu moraaliiin ja syyllistämiseen niin ei keskustelu johda taaskaan mihinkään.

Taas osu halko ottaan, kun kuului älähdys. Jos meikäläisen agumentointi perustuu "moraaliin ja syyllistämiseen", omasi löytyvät warettajien perimätiedosta.

"Ja yhä, kukaan ei _menetä_ mitään, kyse on vain poisjäävistä _mahdollisista_ tuloista" Juuri näin. Onko se sitten väärin, että se hyötyy, joka tuotteen on tehnyt? Olet ilmeisen fiksu kaveri, huomaat varmaan, että tuo lause toimii myös toisin päin. Kyse on vain ja ainoastaan MORAALISTA, LAISTA ja OIKEUDENMUKAISUUDESTA ja siitä, miten kukin sen käsittää. Mistä lähtien markkinatalouteen on kuulunut varastaminen? Se ei ole markkinataloutta, jos piratismin vuoksi yrityksiä kuolee. Se on rikoksen sivuvaikutus.

Minun mielstäni on oikein saada korvaus tehdystä työstä, sinun ei. Kun joku ottaa käyttöön ilmaiseksi toisen tekemän tuotteen, hän välillisesti käyttää ilmaiseksi toisen tekemää työtä. Tuletko varjo BTW, meille tekemään keittiöremontin ilmaiseksi. Eihän se keltään ole pois. Ja on sitäpaitsi ihan laillista.

Oikeasi varjo, sinulla on todella outo maailmankuva. En pysty enää keskustelemaan kanssasi, kun en voi ymmärtää. Missään vaiheessa et ole pystynyt perustelemaan, miksi toisen tekemän työn käyttäminen ilmaiseksi on hyväksyttävää.

Ja kyllä, syylliset on löydettävä ja heitä tulee syyllistää ja rankaista. Minkä vuoksi immateriaaliset tuotteet ovat "lanisuojattomia" ja vapaata riistaa, mutta materiaaliset eivät?

(anteeksi sekava ulosanti, työnteko häiritsee...)

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Viestin lähetti Sammy

Itse ainakin työssäkäyvänäkin ihmisenä joudun tarkkaan harkitsemaan mihin viihteeseen on varaa rahansa laittaa. Liian kallista sanon mä...

Ja tämäkö on sinusta väärin. Pitäisikö olla niin, että työssäkäyvänä ihmisenä rahan pitäisi riittää kaikkeen siihen mitä milloinkin sattuu mieli tekemään.

Äänitemarkkinoiden kohdalla tilanne on se, että muistaakseni jopa 90% tuotetuista äänitteistä on tappiollisia ja sitten harvojen menestystuotteiden tuotolla kustannetaan tappiollinen toiminta. Tässä valossa on hieman outoa väittää, että tuote on liian kallis. Sitäpaitsi vähemmän myyvän musiikin kohdalla senkin jälkeen kun tuotantokulut on katettu, jää artisti vielä koko lailla nollille.

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Re: Re: Re: Piraatteja pullamössöille

Viestin lähetti Snakster
...
jää artisti vielä koko lailla nollille.

Tämähän se on minunkin pointini. Ihmiset diggailevat musiikkia ja pelaavat tietokonepelejä ilmaiseksi. Kertoo aika paljon siitä arvostuksesta, mitä he tuntevat ko. idoleitaan kohtaan.

He pitävät heitä orjina.

Tobias

Jäsen

Viestin lähetti varjo

Tottakai kukaan menettää mitään. Kysehän on varastamisesta. Yritykset ovat tehneet tuotteensa markkinoille myytäväksi, ei jaettavaksi.
Mitäs sitten, jos tunnet jonkun kaverin, jolla löytyy tuhansien eurojen edestä softaa? Hän ei varmastikaan olisi ko. softia ostanut, mutta ylipäänsä mahdollisuus softan imuroimiseen pienentää toki yrityksen myyntiä.

Tavallaan voisi ajatella, että teen itse vaikkapa HIFK:n matsiin pääsylippuja, joita sitten jaan ilmaiseksi kadulla.
HIFK:han ei siis _menetä_ mitään, kysehän on vain poisjäävistä _mahdollisista_ tuloista.

Ja mitä merkitystä sillä on, onko waretusta ja ohjelmien kopioimista ennen harrastettu? On varmaan. Entä sitten? Yhtä laitonta se ennenkin on ollut.

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Piraatteja pullamössöille

Viestin lähetti Axel K.
MORAALISTA, LAISTA ja OIKEUDENMUKAISUUDESTA

KARPO! HERMUNEN! KUNINGASKULUTTAJA!

Luuletko että yhdenkään "warettajan" toiminnassa on mitään muuta syytä, kuin se että se on helppoa, ilmaista ja että sitä on voinut tehdä ilman suurta riskiä ongelmista lain kanssa?

It's because I can, on mentaliteetti.

Ja ihan yhtä vähän ketään kiinnostaa se, miten väärin toiminta on niiden sinunkaltaistesi mielestä, Joten turhaan taitat siitä peistä.

Kansallishuviahan tämä on tainnut monessa paikkaa Suomessa olla, olen nähnyt ja kuullut kun isit ja äidit pyytävät pikkuakselia "hankkimaan" sen yölinnun uusimman.

Tuo sukupolvi ei varmaan tule ikinä edes ymmärtämään tekevänsä väärin. Kun äitikin kerran käski.

Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täytyy oikein nostaa hattua joidenkin ihmisten logiikalle...

"Ei se warettaminen ole kenenkään firman tappio, korkeintaan heiltä jää mahdollisesti joku tienesti saamatta"

Joo joo, hienoa. On upeaa, että joku osaa ajatella asian näin. Sama logiikka, kuin töissä pomo ilmoittaisi, että "Otanpa sinulta puolet palkasta pois. Eihän se ole sinun tappio, osa rahoista jää vaan saamatta"

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy