Mainos

Kaatuneet torrent-sivustot

• 146 666
  • 556

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Re: Re: Re: Piraatteja pullamössöille

Viestin lähetti Axel K.
Taas osu halko ottaan, kun kuului älähdys. Jos meikäläisen agumentointi perustuu "moraaliin ja syyllistämiseen", omasi löytyvät warettajien perimätiedosta.

Mikä perimätieto? Ihan fakta se on, ettei sellaista mitä ei ole olemassa voi "menettää".

Onko se sitten väärin, että se hyötyy, joka tuotteen on tehnyt? Olet ilmeisen fiksu kaveri, huomaat varmaan, että tuo lause toimii myös toisin päin.
Vääryys ja oikeus eivät ole tässä asiassa merkityksellisiä, mikään voima ei määrää että asioitten pitäisi olla "oikein".
En sanonut missään, että se olisi väärin, että joku hyötyy, itseasiassa en minä edes käsittele vääryyttä tai oikeutta.
Kyse on vain siitä, että kyse on pelkästään mahdollisista tuloista, ei menetyksistä.
Jos tuotteen tekijä hyötyy se on positiivinen asia, jos ei niin se on ikävämpi asia, mutta maailma on täynnä tuottamattomia bisneksiä.

Kyse on vain ja ainoastaan MORAALISTA, LAISTA ja OIKEUDENMUKAISUUDESTA ja siitä, miten kukin sen käsittää. Mistä lähtien markkinatalouteen on kuulunut varastaminen? Se ei ole markkinataloutta, jos piratismin vuoksi yrityksiä kuolee. Se on rikoksen sivuvaikutus.

Varastamisessa jotain menetetään, yritä nyt raukkaparka vihdoin osoittaa jonkinlainen "menetys" ja uhri tälle rikokselle.
Yritys kuolee, jos se ei saa tuotteitaan myydyksi, johtui se sitten waretuksesta tai siitä että tuote on huono tai nykyaikana tärkeämpänä "tuote ei ole tarpeeksi hyvä, että se kannattaa ostaa". Itse olen ostanut 2 peliä ja molemmat kuuluvat sarjaan "tarpeeksi hyvä, että se kannattaa ostaa".

Moraali on suhteellista ja oikeudenmukaisuus fiktiota.
Kummatkin riippuvat siitä, mistä näkökulmasta katsoo.
Toiset, kuten Hielo, sallivat sarjojen imutuksen, mutta valittavat muusta. Keinotekoisten rajojen tekeminen on lähinnä itsensäpettämistä.

Minun mielstäni on oikein saada korvaus tehdystä työstä, sinun ei.

En minä ota kantaa "oikeellisuuteen". Työn arvo mitataan sillä, onko joku valmis maksamaan työstä rahaa.
Emme elä neuvostoutopiassa, jossa palkkaa sai vaikka ei oikeastaan tehnytkään mitään vaan kapitalistisessa markkinataloudessa, jossa palkka määräytyy sen perusteella mitä muut ovat valmiit maksamaan työstä.

Kun joku ottaa käyttöön ilmaiseksi toisen tekemän tuotteen, hän välillisesti käyttää ilmaiseksi toisen tekemää työtä. Tuletko varjo BTW, meille tekemään keittiöremontin ilmaiseksi. Eihän se keltään ole pois. Ja on sitäpaitsi ihan laillista.

Jos saat jostain kopioitua minut tekemään homman niin siitä vain. Minun resurssini ovat kuitenkin rajalliset, bittien eivät.
Se, että minä kopioin sinun tekemäsi softan ei estä sinua tekemästä tekemisiäsi, mutta se että minä huhkisin sinun keittiössäsi estäisi minua.
Ilmaiseksi teen paljonkin työtä kavereille ja kaverit jeesaavat ilmaiseksi minua, ilmeisesti sinä vaadit kavereiltasi palkkaa kaikesta tekemästäsi?
Laskutatko heitä "yleisestä kaveruudesta" 1000€/vuosi vai hoidatko homman projektipohjaisesti "matsissa käynti 20€/h".

Oikeasi varjo, sinulla on todella outo maailmankuva. En pysty enää keskustelemaan kanssasi, kun en voi ymmärtää. Missään vaiheessa et ole pystynyt perustelemaan, miksi toisen tekemän työn käyttäminen ilmaiseksi on hyväksyttävää.

Kaikki on suhteellista ja moraali tällaisissa yhdentekevissä asioissa on hyvinkin subjektiivista. En minä varasta tavaraa kaupasta, vaikka sellaista kenties toivoisitkin.

Ja kyllä, syylliset on löydettävä ja heitä tulee syyllistää ja rankaista. Minkä vuoksi immateriaaliset tuotteet ovat "lanisuojattomia" ja vapaata riistaa, mutta materiaaliset eivät?

Materiaaliset tuotteet kuluttavat konkreettisesti resursseja.
Immateriaalituotteet kuluttavat resursseja vain välillisesti.

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Itselläni on se linja että hyvän tuotteen ostan. Esim. mp3't toimivat itselläni radion korvikkeena. Useat bändit joista en ole aiemmin kuullut ovat tulleet tietoisuuteen&kuunteluun mp3'n kautta. Parhaat olen sitten ostanut kaupasta, ihan perjaatteen vuoksi. Se kuitenkin että minulla on muutamia mp3 koneella ei tarkoita että olisin ne tulot vienyt artisteilta pois, koska en olisi niitä huonoja/ei kovin hyviä kuitenkaan ostanut vaikka en olisi saanut mp3'nakaan. Päinvastoin, usea cd olisi jäänyt jopa ostamatta ilman mp3'a ja nettiä. Itse koitan nuodattaa kultaista keskitietä ja en ymmärrä niitä jotka warettavat kaiken, enkä toisaalta niitäkään joiden mukaan kaikki waretettu tavara olisi pois niiden tekijöiltä.

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Tämähän alkaa mennä kohti tätä keskustelua jo koko topic.

Noh, varoittava esimerkki oli tämä ratsaus, taitaa kuitenkin niitä muita sivuja taas löytyä haluaville.
Mutta eipä taida enää tuollaista suomalaista torrentien jakajaa enää olla, kai?

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue

Viestin lähetti Tobias
Tottakai kukaan menettää mitään. Kysehän on varastamisesta. Yritykset ovat tehneet tuotteensa markkinoille myytäväksi, ei jaettavaksi.
Mitäs sitten, jos tunnet jonkun kaverin, jolla löytyy tuhansien eurojen edestä softaa? Hän ei varmastikaan olisi ko. softia ostanut, mutta ylipäänsä mahdollisuus softan imuroimiseen pienentää toki yrityksen myyntiä.

Mahdollisuus kenties pienentää, mutta kerropa nyt miten kaverini toiminta pienentää sitä myyntiä?

Tavallaan voisi ajatella, että teen itse vaikkapa HIFK:n matsiin pääsylippuja, joita sitten jaan ilmaiseksi kadulla.
HIFK:han ei siis _menetä_ mitään, kysehän on vain poisjäävistä _mahdollisista_ tuloista.

HIFK menettää jotain mikäli jostain syystä sinun myymäsi liput vievät paikkoja maksaneilta katsojilta.
Jos taas lippusi käytännössä ovat tyhjiä paikkoja niin kerro minulle mitä HIFK menettää sillä, että halleissa on lisää katsojia?
Kenties lippujen hintojen ja katsojamäärien välillä on yhteys?

Ja mitä merkitystä sillä on, onko waretusta ja ohjelmien kopioimista ennen harrastettu? On varmaan. Entä sitten? Yhtä laitonta se ennenkin on ollut.

No AxelK tuossa yrittää selittää, että kyse olisi vain teinien touhosta, vaikka ~50% waregrouppien tekijöistä ovat >30 vuotiaita, mahdollisesti perheellisiä ja työelämässä.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Sistis
Täytyy oikein nostaa hattua joidenkin ihmisten logiikalle...

"Ei se warettaminen ole kenenkään firman tappio, korkeintaan heiltä jää mahdollisesti joku tienesti saamatta"

Joo joo, hienoa. On upeaa, että joku osaa ajatella asian näin. Sama logiikka, kuin töissä pomo ilmoittaisi, että "Otanpa sinulta puolet palkasta pois. Eihän se ole sinun tappio, osa rahoista jää vaan saamatta"

Huoh, olisi kuvitellut Sistiksen kykenevän ihan oikeasti ajattelemaan esimerkkinsä loppuun.

Jos joku alentaa palkkaa niin silloin tulot konkreettisesti ja selkeästi pienenevät johtuen palkanalennuksesta, kun sinun nettotuloistasi otetaan pois osa.

Waretus olisi enemmänkin sitä, että sinulta jäisi mahdolliset bonukset saamatta, tai ehkä saisitkin niistä vain 10%.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ai niin, muistutettakoon taas muutamaa tästä tutkimuksesta.
Pyyhkikää vaahto suun ympäriltä ja harrastakaa vaikka lähdekritiikkiä, mutta lopettakaa ilmeisen perusteeton jauhanta.

Hmm minkäköhän takia viime kerralla keskustelu kuoli tuon linkin laittamisen jälkeen? Todellisuus kun näyttää olevan muutenkin liian kova pala muutamalle niin ilmeisesti tuo linkki on sitten jo täyden puskurivuodon paikka.

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Onpa huvittavaa kaikenkaikkiaan. Sitä saa mitä tilaa, tämä "wok" tai kukalie onkaan on varmaan todella peloissaan odottaessaan pahamaineista nörttien kostoa. Siitähän taitaa olla muutama leffakin tehtynä, taitaa katsella niitä tunnelmaan päästäkseen.

Ostakoon pelinsä niin ei tarvitse itkeä itsemurhaviestien muodossa inttärnetissä, kuten se yksi loinen tämän tapauksen yhteydessä teki.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti varjo
Huoh, olisi kuvitellut Sistiksen kykenevän ihan oikeasti ajattelemaan esimerkkinsä loppuun.

Jotenkin odotin tällaista kommenttia...

Mutta annetaan olla. En ala taittamaan peistä asiasta. Ei kiinnosta niin paljoa.

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Re: Re: Re: Re: Piraatteja pullamössöille

Viestin lähetti varjo
Ihan fakta se on, ettei sellaista mitä ei ole olemassa voi "menettää".
Näin äänitealan vähittäiskaupassa työskennelleenä on pakko kumota virheellinen väittämäsi. Kyllä, "kaupat" voidaan menettää vaikka niitä ei koskaan olisi vielä syntynytkään. Tunnetaanhan tällaista ilmiötä mm. termillä "ansionmenetys". Äänitemyynnissä se näkyy niin, että ovi ei enää käy niin tiuhaan vaikka muuten ihmisten talous kehittyy positiivisesti ja luksus-hyödykkeiden kauppa kasvaa. Kyllä tässä ilmiössä on pakko tuoda esiin nimenomaan internetin ja vertaisverkkojen kehitys.

Musiikkivähittäismyynti kärsii jonkin verran - ei aivan vähäisestikään - verkossa toimivasta jakelusta. Useat pienputiikit ovat joutuneet jopa supistamaan toimintaa, toiset taas saattavat tehdä esim. epäedullisempia sopimuksia levy-yhtiöiden kanssa pitääkseen tietyn kannattavuusrajan.

Syynä tähän on tietenkin tuotteiden hinta, esim. uusi cd-julkaisuhan on toki hinnoiteltu piloille ottaen huomioon että sen on kilpailtava samalla myös internetin musiikinlevityksen kanssa. Syypää tähän ei ole kuluttaja, eikä kauppias, eikä itse artistikaan. Syypää löytyy tästä välistä, musiikki"teollisuus" suoltaa joka vuosi entistä kauheampaa massa-kuraa ilmoille keräten maksimaalisia katteita lyhytaikaisilla ilmiöillä.

Toki ääniteteollisuus ja -jakelu itsessään ei ole kyennyt muuttumaan ajan ja tekniikan kehittyessä. mp3 tiedosto on helpompi hankkia, sen saa usein nopeammin ja vaivattomammin, sekä niitä voi käsitellä yksittäin. Äänitemyynti kattaa etunenässä 12-20 kappaletta joista asiakas "todella" haluaa vain 1-2 tai sitten sisältöönsä nähden kovahintaisen singlen. Hyvässä lykyssä tuotteita saattaa olla huonosti saatavilla joko menekin tai tuotteen harvinaisuuden vuoksi. Jos nyt puhutaan mp3 -tiedostosta vertailukohtana (toki paljon muutakin muotoja on, mutta yksinkertaistetaan hieman) niin yleensä hankinta on hyvin helppoa vähänkään osaavalle, tarjontaa riittää ja hankinta on nopeaa. Sopii erinomaisesti sellaiselle herätehankinnalle kuin musiikki, jonka ostopäätös saattaa muuttua muutamissa tunneissa mielen muuttuessa. Verkko vastaa tähän haasteeseen, ääniteteollisuus ja -jakelu ei.

Ääniteteollisuus on siis nimenomaan suurin syyllinen tällaiseen kehitykseen. Ihmisille halutaan myydä paljon muuta kuin mitä he haluavat ostaa. Musiikista halutaan ottaa paljon parempi kate kuin ihmiset haluavat maksaa. Ääniteteollisuus on nimenomaan muuttunut teollisuudeksi "taiteen" sijaan paisuen joksikin aivan liian suureksi.

Giganttiset levy-yhtiöt taistelevat nyt kuoliniskuaan vastaan reagoimalla aggressiivisesti kopiointiin. Musiikin kuluttaja ei enää alitajuisesti halua mennä samaan vipuun, mihin koko 90-luku on pakotettu menemään; ostamaan paljon muutakin kuin mitä haluaa ja vielä ylihintaan. Levy-yhtiöt eivät halua supistaa toimintaansa, eivätkä halua luopua saavuttamistaan mittasuhteista. Musiikkiteollisuushan on miljardiluokan bisnestä, revittynä sitten vaikka väkisin. Aika kuitenkin on ajanut tästäkin ohi, ihmiset haluavat mukautuvuutta, edullisuutta ja helppoutta. Harmi, että tästä nyt sitten joutuvat kärsimään nimenomaan syyttömät osapuolet; artisti ei omista tuotantoaan, säveltäjän teokset kuuluvat "talolle", vähittäiskauppias joutuu supistamaan tarjontaansa, leikkaamaan katteitaan samaan aikaan kun täytyy pyrkiä venymään entistä laajempaan tietämykseen, kiihtyvään "artistikiertoon" ja sopeutumaan aina vain kausiluonteisempaan kauppaan ja vähenevään asiakasvirtaan. Loppukuluttaja saa heikkoa palvelua joutuessaan ostamaan kokonaisia albumeita etsiessään yhtä tai kahta kappaletta, sekä harvinaisemmat levyt ovat entistä vaikeampia löytää jakelijoiden ollessa pakotettuja keskittymään massatuotteisiin. Esim. levyn jäljittäminen jostain USA:sta asiakasta varten vetää jo todennäköisesti katteet niin alas ettei tuosta enää juustoa leivän päälle riitä, vaan menee puhtaasti asiakaspalveluna - josta todennäköisesti saa vain haukut päälle kun "verkkokauppa toimittaa nopeammin". Asiakas joutuu myös elämään yhä kiihtyvässä artistien virrassa joka kesä uuden anttituiskun noustessa parrasvaloihin yhä vain pienemmällä annettavalla; levy-yhtiön on pakko tiuhentaa sykliä jotta ihmisille saadaan edes sen saman verran myytyä kuin ennenkin.

Mahdoton yhtälö, kuten jokainen voi itsekin todeta. Minkälainen murros on musiikilla edessään? Epäilemättä se on verkossa, mutta muuttuuko koko teollisuudenkin rakenne, jonka jokainen varmasti voi tulkita olevan se suurin "tyhjä aukko" jonne rahaa häviää? Toivoisin näin, vaikka se varmasti aiheuttaisi melkoisen iskun koko musiikki-alalle hetkesi. Ehkäpä raunioista kasvaisi sitten jotain uutta, joka kykenisi tarjoamaan 2000-luvun palvelua 2000-luvun ihmisen muuttuviin vaatimuksiin.

No, aika kauas mentiin lopulta finreactorista tai yleensäkin topicista. Anteeksi.

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Varjo ja warettajat varmaan myös matkustaa yleisillä kulkuvälineillä pummilla, maksaa karkkikaupassa vain niistä karkeista mistä oikeasti tykkää, käy jääkiekkopeleissä ilmaiseksi tutun järkkärin avulla, ei maksa tv-lupaa, maksutv:t näkyy itsetehdyllä boksilla, lukee päivän lehdet kaupan lehtitiskillä, kopioi tenttikirjat töissä valokopiokoneella jne. Eihän se ole kuitenkaan keneltäkään pois.

Jos noita netistä lataamiasi leffoja/pelejä/ohjelmia/musiikkia ei saisi netistä ilmaiseksi niin olisitko ostanut niistä yhtäkään kappaletta kaupasta? Jos joukossa on yksikin sellainen tuote jonka olisit ostanut niin voitko väittää että se ei ole keneltäkään pois? Entä jos kymmenen tuhatta muuta henkilöä olisi myös ostanut ko. tuotteen mutta latasikin sen internetistä kun sai ilmaiseksi? Eikö se vieläkään ole keneltäkään pois?

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Re: Re: Re: Re: Piraatteja pullamössöille

Viestin lähetti varjo

...

Emme elä neuvostoutopiassa, jossa palkkaa sai vaikka ei oikeastaan tehnytkään mitään vaan

...

Tota öö, poika (vrt. "raukaparka"), ilmeisesti eletään, kun sinun mielestäsi kaikki mitä ihmiset tuottavat on yhteistä ja kaikkien käytettävissä ilmaiseksi.

Mutta hei, ei sen väliä. Minä en enää jaksa. Minä käyn töissä, tienaan rahaa, en pölli muiden teoksia vaan ostan ne, joita todella tarvitsen, koska minulla on varaa. Jos joskus perustan firman, käytän softia, joihin olen maksanut lisenssit tai open sourcea. Voin katsoa silmiin ko. tuotteet tuottaneita tekijöitä, eikä tarvitse pelätä polliisia.

Voin varjo esitellä sinut muutamalle pelintekijälle. Voit sitten kertoa henkilökohtaisesti, miten heidän pelinsä on niin paska, että siitä ei kannata maksaa, mutta voi sitä ilmaiseksi kuitenkin pelata.

Saat vielä joululahjankin:

Olet oikeassa. Sinun perustelusi ovat oikeammat kuin minun. Oikeasti, millään laeilla tai muullakaan yhteisesti sovitulla ei ole merkitystä, koska sinä et niitä ole ollut sopimassa.

Hyvät joulut muillekkin, tasapuolisesti.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti calvin
Varjo ja warettajat varmaan myös matkustaa yleisillä kulkuvälineillä pummilla, maksaa karkkikaupassa vain niistä karkeista mistä oikeasti tykkää, käy jääkiekkopeleissä ilmaiseksi tutun järkkärin avulla, ei maksa tv-lupaa, maksutv:t näkyy itsetehdyllä boksilla, lukee päivän lehdet kaupan lehtitiskillä, kopioi tenttikirjat töissä valokopiokoneella jne. Eihän se ole kuitenkaan keneltäkään pois.

No, pummilla tulee kyllä kuljettua mutta se nyt ei ole ainostaan minun hommaani. Suurimman osan vuodesta kuljen pyörällä ja talvella on >100 päivän seutuaika, joten pummilla kulkemista on varsin vähän.
Karkkikaupassa valikoin pussiin niitä karkkeja joista pidän ja maksan niistä.
Yhtään kirjaa en ole kopioinut, mutta olen nähnyt sitä tehtävän runsaasti, sellaistenkin toimesta, jotka takuulla eivät kulje pummilla tai wareta.

Sinäkin calvin varmaan (kuten kaikki kunnolliset (tm) kansalaiset) odotat aina vihreää valoa, et koskaan aja kilometriäkään ylinopeutta jne.

Jos noita netistä lataamiasi leffoja/pelejä/ohjelmia/musiikkia ei saisi netistä ilmaiseksi niin olisitko ostanut niistä yhtäkään kappaletta kaupasta?

>95% en, tosiaan 2 peliä ( tai oikeastaan flashpointin lisäosineen 4) olen ostanut.
Ennekuin opin warettamaan kävin ehkä kerran vuodessa leffassa, joskus tuli kaverien kanssa vuokrattua leffa videovuokraamosta, mutta muuten viihdekulutus oli täysin minimaalista paitsi tietenkin kirjastosta tuli kirjoja lainailtua (kaitpa sekin on waretusta sitten). Pelit tulivat joko kavereilta lainattuina tai sitten kopioituina.
Sen jälkeen kun pääsin laajakaistan ihmeelliseen maailmaan niin leffoja tulee katsottua pari/viikko, Suomen telkkaria seuraan hyvin vähän (Conanit lähinnä) jne.

Ja tv-luvasta kannattaa aina muistaa "kun yksi maksaa, niin muut maksavat siltikin enemmän".
Jos joukossa on yksikin sellainen tuote jonka olisit ostanut niin voitko väittää että se ei ole keneltäkään pois? Entä jos kymmenen tuhatta muuta henkilöä olisi myös ostanut ko. tuotteen mutta latasikin sen internetistä kun sai ilmaiseksi? Eikö se vieläkään ole keneltäkään pois?

En voi muuttaa todellisuuden lakeja, se mitä ei ole olemassa ei voi myöskään "olla pois". Fyysikkona on vähän nihkeä alkaa selittämään jostain pseudomaailmasta, jossa on olemassa "oikea" ja "väärä" sekä asioilla on arvoja itsestään.

Ei se, että en olisi ostanut voi mitenkään olla pois kun mitään rahasummaa yrityksen kassassa, jonka warettamisella ottaisin pois, ei ole.

Tiedät tasan tarkkaan tämän itsekin, mutta yrität nyt vääntää tästä arvokeskustelua.

Olen julkaissut itsekin "immateriaalituotteen", josta sain myös korvauksen. Toisaalta en nyt kauheasti olisi itkenyt, jos korvausta en olisi saanutkaan, ihan mukavaahan se oli saada tekemistään esille.

Jussi77, kannattaa myös lukea tuo mainitsemani tutkimus musiikin waretuksesta ja sen vaikutuksesta myyntiin.

Nythän nämä kappalekohtaiset musiikin verkkokaupat ovat varsin kovassa huudossa ja vielä kun hintoja painetaan alaspäin niin suosio tullee räjähtämään. Sinänsä mielenkiintoista, että iTunesin myynti tuntuu olevan nousussa, vaikka waretus lisääntyy...eikös waretuksen pitänytkään aiheuttaa musta surma, pimentää aurinko ja antaa lisäveromätky kaupan päälliseksi.

Viimeksi muokattu:

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Viestin lähetti Snakster
Ja tämäkö on sinusta väärin. Pitäisikö olla niin, että työssäkäyvänä ihmisenä rahan pitäisi riittää kaikkeen siihen mitä milloinkin sattuu mieli tekemään.

Äänitemarkkinoiden kohdalla tilanne on se, että muistaakseni jopa 90% tuotetuista äänitteistä on tappiollisia ja sitten harvojen menestystuotteiden tuotolla kustannetaan tappiollinen toiminta. Tässä valossa on hieman outoa väittää, että tuote on liian kallis. Sitäpaitsi vähemmän myyvän musiikin kohdalla senkin jälkeen kun tuotantokulut on katettu, jää artisti vielä koko lailla nollille.

Äh...ehkä esitin asian huonosti. Ymmärrän ja tiedostan varsin hyvin nykyisessäkin elämäntilanteessa sen että kaikkea ei voi saada eikä kaikkeen voi rahat riittää. Pointtini oli se, että kohtalaisen pitkään musiikin ja muun viihdeteollisuuden ostavana kuluttajana olen huomannut että käytännössä koskaan ei hinnat ole pudonneet. Aikoinaan puhuttiin siitä kun cd-romit yleistyy, pelien hinnat putoavat, eivät pudonneet. Sama juttu kun vinyylit alkoivat vaihtua cd-levyihin, kyllä sitten hinnat halpenevat, eivät halvenneet.
Jos levyllä on mielestäsi pari hyvää kipaletta ja sen perusteella teet 20 euron ostopäätöksen, niin onhan se aika kallista. Onneksi on tullut nämä lailliset nettikaupat joista saa tilata vaikka yhden biisin jos niin tahtoo.
Tiedän että levy-yhtiön pitää tehdä työtänsä jne. mutta kun puhutaan siitä kuinka se muusikko menettää leipänsä kun hänen musiikkiaan waretetaan niin oisko mitään keinoja jolla siitä mielestäni helvetin kalliista levystä sais isomman osan sille artistille.

ps. ja toivon myös sitä että kaikki ne jotka vastustavat musiikin warettamista, käyttävät tietokoneellaan ainoastaan ostettuja ohjelmia...vai oliko Microsoft niin iso että siltä saa "varastaa" ;-)

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Re: Re: Re: Re: Piraatteja pullamössöille

Viestin lähetti Axel K.

Saat vielä joululahjankin:

Olet oikeassa. Sinun perustelusi ovat oikeammat kuin minun. Oikeasti, millään laeilla tai muullakaan yhteisesti sovitulla ei ole merkitystä, koska sinä et niitä ole ollut sopimassa.

Hyvät joulut muillekkin, tasapuolisesti. [/B]

Missä minä puhun itsestäni lakien sopimisessa?

Lait ovat yleiset normit ja ne eivät vieläkään kiellä musiikin ja leffojen lataamista. Pelejä ja softiakin saa, tietyn kikkailuin, ladata. Lait muodostavatkin yleisen normiston johon voi vedota.

Toisaalta, eivät kaikki tottele lakeja, kuten calvinille (ja sinullekin aikanaan) totesin, ihmiset kävelevät punaisia päin, ajavat ylinopeutta yms.

Moraali taasen on puhtaasti subjektiivista, etkä sillä voi perustella mitään kovinkaan merkittävää.

Ja kolmanneksi, vaikka tekisin tässä asiassa laittomasti ja moraalittomasti, ei se minua kiinnosta tai haittaa.
Minulla on omat subjektiiviset moraalistandardit, joissa jotkut sivumääritelmät ovat erilaiset kuin omasi.
Siinä missä kenties sinäkään et pane pahaksesi punaisia päin kävelemistä niin minä en pane pahakseni waretusta.
Mutta en minä yritä käyttää omia moraalimääritelmiäni perustellakseni sinulle, miksi waretus on ok.

Ja kommentois nyt tällä kertaa tuota musiikinwaretustutkimusta. Vähän ikävää se on, että kaksi kertaa ko. linkin jälkeen katoat keskustelusta.

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti varjo
Jussi77, kannattaa myös lukea tuo mainitsemani tutkimus musiikin waretuksesta ja sen vaikutuksesta myyntiin.
Onhan noihin erilaisiin tutkimuksiin varjo hyvä tutustuttukin, toisissa piratismin kerrotaan lisäävän levymyyntiä kun toisissa povataan tappavan markkinat kahden viikon sisällä. Riippuu vähän missä yhteydessäkin tutkimus on tehty ja ketä halutaan puffata.

Kannattaa tutustua tilanteeseen esim. suomen markkinoilla eikä vain tarkastella esim. USA:n tilannetta. Ellen nyt ihan väärin arvioi, niin USA:ssa musiikkilevyn kappalehintakin on hieman siedettävämpi tulo- ja hintatasoon ja nähden? Toisaalta maa on myös niin suuri että massaa riittää useillekin eri hankintakanaville - suomi on kuitenkin hieman erilainen markkina-alue jo sen "massan" pienuuden vuoksi, eli esim. 10% muutos saattaa merkitä vaikeuksia pienille yksityisille liikkeille. Anttilan TopTen tuskin välittää juurikaan vaikka piratismi söisi hieman suurempaakin osaa. "Kaken Musiikki" Peräkylän toiseksi vilkkaimman kadun varrella taas välittää enemmän.

www.antipiracy.fi
Piratismi Suomessa
Suomeen tuodaan laittomia tallenteita erityisesti Venäjältä ja Virosta, arviolta noin 3 miljoonaa kappaletta joka vuosi.

Suomalaisen ääniteteollisuuden arvioidaan menettävän vuosittain 250-300 miljoonaa markkaa piratismin vuoksi - noin 20 % alan kokonaisliikevaihdosta. Elokuva-alan tappiot ovat noin 60 miljoonaa markkaa vuodessa ja videopelialan niin ikään 60 miljoonaa markkaa.

Laittoman kopioinnin aiheuttamia tappioita musiikki-, video- ja pelialalle on vaikea arvioida.
Tuossa vielä lainaus www.antipiracy.fi -sivuilta jotka nyt kuitenkin jotakuinkin tuntevat piratismin vaikutuksia musiikkiteollisuudelle.

Viimeksi muokattu:

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti calvin

Jos noita netistä lataamiasi leffoja/pelejä/ohjelmia/musiikkia ei saisi netistä ilmaiseksi niin olisitko ostanut niistä yhtäkään kappaletta kaupasta?

Voin sanoa suoraan tähän, että en.

Pelit mitä pelaan, ostan. Pelien kohdalla kun olen niin ronkeli että pelaamani ovat sitten pitkäikäisiä (CM (nyk.FM), EHM ym.), ja nyt ostin HL2:sen koska Valve teki mielestäni rahan arvoisen diilin tarjoamalla back cataloginsa mukaan.

Elokuvia en pahemmin lataile, joitain olen silloin tällöin ladannut, ja jos kyseessä on ollut sellainen joka todella iski, olen myös ostanut sen komistamaan DVD-hyllyäni (näissäkin käynyt yleensä niin, että elokuvaa ei vielä Suomesta saa).

Lähinnä olen lataillut TV-sarjoja, niitä on kiva katsella silloin kun itselle sopii, kaikki eivät edes näy Suomessa/ovat täällä jäljessä. Niitäkään en ostaisi, syynä saatanallinen hinta mitä Suomessa keksitään nyhtää levystä joka sisältää neljä episodia. CSI:tä olen tilaillut Englannista, koska sitä saa sieltä järkevään hintaan.

Musiikkia en harrasta, joten sen latailusta en tiedä mitään. Rahaa kulutan AV-viihteeseen n.200€ kuussa, enempään ei olisi varaa.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Jussi77
Onhan noihin erilaisiin tutkimuksiin varjo hyvä tutustuttukin, toisissa piratismin kerrotaan lisäävän levymyyntiä kun toisissa povataan tappavan markkinat kahden viikon sisällä. Riippuu vähän missä yhteydessäkin tutkimus on tehty ja ketä halutaan puffata.

Toki, lähdekritiikki on hyvä olla olemassa.
Juuri sen takia itse pidänkin suht. riippumattomana tuota tutkimusta, koska on vaikea kuvitella että Harvardin proffilla olisi koviakin kytköksiä warettajiin tahi levy-yhtiöihin, etenkin kun tutkimus on niitten kannalta negatiivinen.

Kannattaa tutustua tilanteeseen esim. suomen markkinoilla eikä vain tarkastella esim. USA:n tilannetta. Ellen nyt ihan väärin arvioi, niin USA:ssa musiikkilevyn kappalehintakin on hieman siedettävämpi tulo- ja hintatasoon ja nähden?

No jenkeissä BKT ja keskimääräinen käyttövara/kk on suurempi+levyt halvempia.
Toki tällä on merkitystä, mutta kun nämä muutamat tahot puhuvat esimerkeillä "firmat konkkaan waretuksen takia" ja ko. tutkimus sanoo 1/5000 ostamattomuus/waretus-suhde niin pistää miettimään.

Tuossa vielä lainaus www.antipiracy.fi -sivuilta jotka nyt kuitenkin jotakuinkin tuntevat piratismin vaikutuksia musiikkiteollisuudelle.

Antipiracy tosin on kuin teosto tai bsa, uskottavuus kyseenalainen. Effikin on vähän kallellaan warettajiin päin, mutta ei kauheasti.

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti stiflat
Kovasti on mr "wok" heittänyt täyskäännöksen, sitten niiden
keskusteluiden mitä ennen tapahtunutta olivat käyneet.
En osaa arvioida lokien aitoutta, mutta tuskin KRP:kään niin laput silmillä kulkee, ettei tuhansien käyttäjien yhteisöä spottaisi ihan ominkin avuin.

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
^no ei varmasti, mutta ihmettelinkin lähinnä että miksi wokin oli
silloin väkisin tungettava tietoa muillekin ja nyt ei ole enää
mistään tietoinen/"vastuussa".
Noh, niinkuin sanoin; ei kuulu minulle.

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti varjo
Toki, lähdekritiikki on hyvä olla olemassa.
Juuri sen takia itse pidänkin suht. riippumattomana tuota tutkimusta, koska on vaikea kuvitella että Harvardin proffilla olisi koviakin kytköksiä warettajiin tahi levy-yhtiöihin, etenkin kun tutkimus on niitten kannalta negatiivinen.
Niin, siksi yritinkin tuoda omaa perstuntumaani esille; äänitealan liikkeessä ovi ei käy enää yhtä usein vaikka muuten talouden tunnusmerkit puhuisivatkin entistä vilkkaamman kaupan puolesta, artisteja on tarjolla enemmän kuin koskaan, musiikki kiinnostaa ihmisiä.

En edes yritä ehdottaa, että waretus itsessään suoranaisesti tappaisi ääniteliikkeet katukuvasta kokonaan, mutta jos vaikutus on edes esim. 10-15% luokkaa kokonaismyynnistä, voi se merkitä yrittäjälle rajan ylittymistä jolloin liiketoiminnan jatkuvuus ei ole enää mielekästä tai kenties työvoiman vähentäminen saattaa tulla eteen. Kuka hullu nyt haluaa liikettä pitää, jossa päivät pitkät ihmiset käyvät hiplaamassa äänitteitä, kyselevät neuvoja ja vinkkejä ja illalla sitten hakevat ne ilmaiseksi netistä, tämän päälle vielä toitottaen ettei lataaminen verkosta syö kauppiaan leipää? Toki kauppa käy, mutta kaupan täytyy käydä riittävästi että liikkeenharjoittaja näkee toiminnalle myös jatkuvuutta.

Ikävin skenaario on tietenkin se, että kauppias on pakotettu keskittymään entistä enemmän massatuotteisiin ja esim. minunkaltaiseni ei-valtavirran äänite-asiakas jää hyvin pitkälti oman aktiivisuuden varaan. Entistä enemmän tämä pakottaisi myös kaltaiseni kiinnostuneen turvautumaan musiikin lataamiseen verkosta ja lisäisi omalta osaltaan vettä tähän myllyyn. Kenties kuuntelisin musiikkia enemmän, mutta siitä olen varma että ostaisin sitä vähemmän. Tarkoitan, että hittoako minä enää sitä "melko hyvää" levyä ostaisin kun se on jo kuitenkin koneella...?
Viestin lähetti varjo
Antipiracy tosin on kuin teosto tai bsa, uskottavuus kyseenalainen. Effikin on vähän kallellaan warettajiin päin, mutta ei kauheasti.
Kaikilla on "uskottavuus kyseenalainen". Siksi itse uskon sitä, minkä olen itse pystynyt toteamaan.

Musiikkiteollisuus ja -jakelu on vain kulkenut perinteisen tien päähän. Jouluna ja ensi vuonna Suomeenkin myydään taas satatuhatta uutta laajakaistaliittymää, käyttäjämäärä kasvaa ja nopeudet nousevat. Tämä houkuttelee markkinoille aivan varmasti lisää internet-yrittäjiä sekä warez-paikkoja jotka jälleen syövät perinteistä musiikinjakelua ja tuovat entistä tiukempaa kilpailutilannetta. Tosiasia on se, että musiikkiteollisuus suomen markkinoilla hinnoittelee itse itseään pihalle, ajaen "laillisen musiikin" ostamisen liki idioottimaiseksi ratkaisuksi verrattuna vastaavien palveluiden hankkimista verkosta. Siksi nimenomaan musiikkiteollisuuden rakenteiden on muututtava vastaamaan muuttuneita vaatimuksia - etenkin maassa jossa kontrasti näkyy niin kovin selvänä; markkinat ovat pienet ja hinnat korkeat.

Suurin osa rahasta kuitenkin edelleen katoaa "jonnekin sille välille" joten epäilen että suurin murros täytyy kuitenkin tapahtua jossain jälleenmyyjän ja tuottajan välillä. Mutta tähän asti uskon että tulemme tapaamaan kahden kerroksen väkeä; verkon kautta musiikkia hankkivat ja ääniteteollisuuden riistämät "laillisen" musiikin kuluttajat. Harmi vain että rehellisyys ei tässäkään yhtälössä peri maata, vaan nimenomaan se puhtaimman omatunnon omaava on se lopullinen maksumies.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy