Kaapo Kakko – the next one?

  • 369 342
  • 1 120

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
2015 Boston Bruins varasi ensimmäisen kierroksen vuoroillaan 13, 14 ja 15 Jakub Zborilin, Zach Senyshynin ja Jake DeBruskin. Valintoja pidettiin keskustelupalstoilla emämunauksena. Valtaosan varaustilaisuutta seuranneiden ja asiaan vihkiytyneiden fanien mielestä Bruinsin olisi noilla vuoroilla kannattanut valita esimerkiksi Mathew Barzalia ja Kyle Connoria. Ja näin jälkikäteen puhtaasti pelaajien tasoa arvioiden fanit olivat oikeassa.
Joo joskus näinkin.

Mutta jos nyt ihan tähän Kakko - Hughes keissiin mennään, niin kyllä mä odottaisin että henkilö on sitten kanssa nähnyt aika paljon Hughesin pelejä, jos lähtee teilaamaan epäonnistumiseksi hänen todennäköistä valintaansa ykkösenä. Muuten väitteellä ei ole oikein mitään perusteita.

Toki jos joku on niitä paljon katsellut ja tuo väittämä jonkinlaiseen sitä kautta muodostuneeseen objektiiviseen näkemykseen perustuu, niin sitten olen valmis pyörtämään puheeni.

Mä en itse niitä ole paljoakaan katsellut, Mutta ainakin kaikki eliteprospectin listaamat draftisivustot hänet rankkaa ykköseksi ja 10/10 scouttia teki samoin kuukausi sitten. Näiden lisäksi kaveri on ollut jotain 2 vuotta ihan kiistaton draftin ykkösvaraus, niin kyllähän se aika hyviä signaaleja antaa, että ei se Kakko paskalle pelaajalle häviä.
 

ijuka

Jäsen
Vai voisiko ajatella, että scoutit, jotka seuraavat molempien pelejä osaavat ehkä paremmin arvioida pelaajien paremmuutta ja ennen kaikkea potentiaalia?
No tästäpä herääkin mielenkiintoinen keskustelu. Asiahan on kuitenkin niin, että yhtäkään Hughesin kaltaista sentteriä ei NHL:ssä pelaa. Kaikki "taitavat pienet pelaajat" kuten Marner, Gaudreau jne. ovat NHL:ssä laitureita. Joten Hughesin oletetaan käytännössä tekevän jotain, jota kukaan ei ole tehnyt. Jos taas katsotaan pelaajien ominaisuuksia, niin Hughes on muiltakin osin kysymysmerkki. Taituruutta ja juonikkuutta riittää, mutta hän ei kuitenkaan ole traditionaalista tyyppiä. Voisi esimerkiksi McDavidiin verratessa todeta, että hän on heikompi jokaisella osa-alueella ja varsinkin puolustuspelissä ja laitojen läheisyydessä on useita kysymysmerkkejä, koon lisäksi.

Kakkoa katsellessa puolestaan huomaa, että hänen työkalunsa ovat kuin suoraan tehty NHL-pelaamista varten eikä tähän vaadita kovinkaan kotiinpäin vetävää analyysia. Hän on isokokoinen ja omaa mahtavat kädet jotka toimivat pienessäkin tilassa, hänen kiekonsuojauksensa myös muistuttaa muuan Forsbergia. Laitapelaaminen on erittäin tärkeässä roolissa NHL:ssä ja Kakolla on huikeat edellytykset siihen. Hän muistuttaakin todella paljon muuan Auston Matthewsia ennen NHL draftia. Laukaus ei ole aivan samaa luokkaa, mutta toisaalta Kakolta löytyy röyhkeyttä ja fyysisyyttä jota Matthewsilla ei ollut.

Jos mietitään ominaisuuksia joilla NHL:ssä pärjää, Kakko on mielestäni huomattavasti varmempi tapaus ja tämän lisäksi hänellä on mielestäni huomattavasti paremmat edellytykset pärjätä sentterinä kuin Hughesilla - Tästä huolimatta Kakosta puhutaan puhtaana laiturina jostain kumman syystä(Pelannut enemmän sentteriä kuin Kotkaniemi jne).

On hyvin, hyvin mielenkiintoista, että jokikinen kerta kun koetan näistä kahdesta pelaajasta lukea, perustelu aina palaa tähän "Ne kuitenkin tietää paremmin"-argumenttiin. Muistetaan toki, että samoilla herroilla ei Sebastian Aho edes ollut listalla vuoden 2015 draftiin(McKenzie), ja samojen herrojen mielestä Nolan Patrickilla oli enemmän potentiaalia kuin Elias Petterssonilla. Eivät he mitään ylijumalia ole. Jos Hughes oikeasti olisi "aivan selvästi ykkösvaraus, ei lähelläkään" kuten niin moni sanoo, niin luulisi sille nyt hieman parempia perusteluja edes jossain löytyvän kuin "nokun ne sano nii".
 
Viimeksi muokattu:

Kanada-malja

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NYR, COL
35 ottelua, 16 maalia. Ainoastaan Iikka Kangasniemellä taitaa olla parempi prosentti maalinteossa. Nyt Kaapo taitaa alkaa osua noihin Palven lättyihin.
 
No tästäpä herääkin mielenkiintoinen keskustelu.

No kyllä, näistä voisi jauhaa vaikka päiväkausia. En nyt kuitenkaan tiedä käsititkö viestini jotenkin väärin vai käsitinkö itse puolestani omasi väärin. Joka tapauksessa me taidetaan tässä nyt puhua ihan eri asioista.

En minä ole kiistämässä Kakon lahjakkuuta ja noita luettelemiasi ominaisuuksia. Päinvastoin tykkään Kakosta pelaajana ihan helvetisti ja olen todella innoissani hänestä. En ole eläissäni nähnyt noin lahjakasta suomalaispelaajaa Barkovin lisäksi tuossa iässä. Olen Kakosta tasaisesti tässäkin ketjussa kirjoitellut ja nostanut jalustalle jo ennen kuin poika on noussut kunnolla aikuisten peleihin. Ei siis ole sinänsä tarpeellista ainakaan minulle luetella Kakon ominaisuuksia. Olen katsellut paljon hänen pelejään ja tunnistan ja allekirjoitan nuo kirjoittamasi asiat hänestä.

Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että mitä tekemistä sillä on asian kanssa, että Jack Hughes ei ole McDavidin tasoa millään osa-alueella tai että NHL:ssä ei pelaa yhtään hänen kaltaistaan sentteriä. Enkä sitäkään, että miksi minun pitäisi perustella se miksi NHL-scoutit rankkaavat hänen järjestään ykköseksi omilla listoillaan.
 

Nick Neim

Jäsen
Mä en itse niitä ole paljoakaan katsellut, Mutta ainakin kaikki eliteprospectin listaamat draftisivustot hänet rankkaa ykköseksi ja 10/10 scouttia teki samoin kuukausi sitten. Näiden lisäksi kaveri on ollut jotain 2 vuotta ihan kiistaton draftin ykkösvaraus, niin kyllähän se aika hyviä signaaleja antaa, että ei se Kakko paskalle pelaajalle häviä.

Vai voisiko ajatella, että scoutit, jotka seuraavat molempien pelejä osaavat ehkä paremmin arvioida pelaajien paremmuutta ja ennen kaikkea potentiaalia?
Ihan samalla tavalla vuonna 2016 9/10 scouttia oli Puljujärven 3. varauksen kannalla, mutta niin vain se Jesse valahti neljänneksi. Kaiken lisäksi vieläpä se 1/10 oli nostanut Puljun vieläpä Laineen edelle, sijalle kaksi, eli Puljulla ei ollut siis ennakkoon yhtään top-3 ulkopuolella olevaa sijoitusta. Eli Mängimiehelle vastatakseni; voi ajatella, mutta ei sekään kyllä mikään oikotie onneen ole, ja puhutaan mielestäni aika laiskasta ajattelemisesta. Oikopolun kautta voidaan kyllä hiljentää keskustelua, mutta toisaalta en ihmettele, miksi turkulaiset haluavat hypeä päälle ja hieman hehkutusta.

Varaustilaisuuksien suhteen mikään ei ole taattua, ei niin kauan, kun seuroilla on eri tarpeita, ja puhutaan satunnaisen otoksen (10 scouttia) pienestä porukasta. Puljuun meni kolminumeroinen summa rahaa hukkaan, joten itse opin sen kantapään kautta. Mikään ei ole niin varmaa, kuin epävarma.
 
Viimeksi muokattu:
En ole @Kari Runk eri mieltä kanssasi. Pointtini oli lähinnä se, että on helpompi ostaa näkemyksiä henkilöiltä, jotka seuraavat paljon molempia ko. pelaajia kuin toisen joukkueen faneilta, jotka epäilemättä tuntevat omansa, mutta eivät kenties sitä toista. Puhumattakaan, että osaisivat suhtautua objektiivisesti asiaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
En ole @Kari Runk eri mieltä kanssasi. Pointtini oli lähinnä se, että on helpompi ostaa näkemyksiä henkilöiltä, jotka seuraavat paljon molempia ko. pelaajia kuin toisen joukkueen faneilta, jotka epäilemättä tuntevat omansa, mutta eivät kenties sitä toista. Puhumattakaan, että osaisivat suhtautua objektiivisesti asiaan.
Juuri tämä on minunkin pointtini. Olen herkästi valmis ostamaan sellaisen puolueettoman ihmisen perustelut, joka on katsonut paljon molempien pelaajien otteluita ja niiden pohjalta tulee foorumille perustelemaan sen että miksi Kakko pitäisi valita ykkösenä Hughesin sijaan. Ne scoutit katselee todella paljon molempien pelejä. Ja silloin on todella helppo ostaa heidän jakamaton mielipiteensä, jossa 10/10 on sitä mieltä että Hughes pitäisi varata ykkösenä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Oltiin siellä varauslistalla sitten ykkösenä tai kakkosena niin tuleva ura näyttää totuuden.
 

Nick Neim

Jäsen
En ole @Kari Runk eri mieltä kanssasi. Pointtini oli lähinnä se, että on helpompi ostaa näkemyksiä henkilöiltä, jotka seuraavat paljon molempia ko. pelaajia kuin toisen joukkueen faneilta, jotka epäilemättä tuntevat omansa, mutta eivät kenties sitä toista. Puhumattakaan, että osaisivat suhtautua objektiivisesti asiaan.
Juuri tämä on minunkin pointtini. Olen herkästi valmis ostamaan sellaisen puolueettoman ihmisen perustelut, joka on katsonut paljon molempien pelaajien otteluita ja niiden pohjalta tulee foorumille perustelemaan sen että miksi Kakko pitäisi valita ykkösenä Hughesin sijaan.

Toistaiseksi argumentit eivät ole olleet kovin kummoisia.
Myönnetään, taisin lähinnä lainata väärää viestiä, koska kyllä minä tämän olin molempien viesteistä ymmärtänyt. Lähinnä pidän tai pidin sitä ihan normaalina, että kun juuri 18-vuotias tuleva seuran oma kärkilupaus heittää hattutempun ja esiintyy taas edukseen, lähtee muutamalla turkulaisella fanilla mopo keulimaan. Tai en edes tiedä, voiko tuota sanoa keulimiseksi, koska tuohan oli jopa yllättävän maltillista sellaista. Siihen tälläiset "10/10" tason heitot ovat kuin vastatuuleen kusemista; vastapuolen mieli ei varmasti muutu tuollaisella argumentilla, mutta se ei ole myöskään yhtään minkäänlainen tae tai kelvollinen argumentti sinänsä, kun kautta on edelleen jäljellä, ja edes seurojen varaamisjärjestys ei ole tiedossa ja kaiken lisäksi se otoskoko on noin järisyttävän pieni.

Kakon ykkösvarauksen puolesta, tai vähintäänkin Hughesin aseman kyseenalaistamisessa olen nähnyt ihan kelvollisiakin argumentteja, esimerkiksi tämä HFBoardsilla oleva postaus kannattaa lukea, jos ei ole yhtään tuttu.

Tuossa kuukausi sittenkö se nyt oli kun McKenzien uusin tuli ulos. 10/10 taisi olla scoutit sanoneet, että Hughesin varaavat ykkösenä.

Lähinnä siis olisin voinut lainata tämän viestin, koska tätähän vastaukseni koski.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tietenkin tilanne elää ja ottaisin avosylin vastaan Kakon ykkösvarauksen. Eikä tässä ole mitään tarvetta ruveta juupas-eipäs väittelyyn.

Tuossa @Kari Runk viestissä oli nyt vihdoin niitä kaipaamiani perusteluja. Kiitos siitä. Tuo kannattaa muidenkin käydä lukemassa, jotka eivät ole jo lukeneet. Tuon viestin opponointi on tuossa ketjussa jäänyt harmillisen kevyeksi, mutta joka tapauksessa on hyvin mielenkiintoista tekstiä.
 
Viimeksi muokattu:

Tornados

Jäsen
Minusta tuo artikkeli, jossa vertailtiin Hughesia ja Kakkoa oli kaukana objektiivisesta. Hughesin heikkouksia liioiteltiin ja Kakolta niitä ei juurikaan löydetty. Itsekin sijoitin viime kuussa Kakon ykköseksi, mutta en kyllä pysty allekirjoittamaan tuota vertailua.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Minusta tuo artikkeli, jossa vertailtiin Hughesia ja Kakkoa oli kaukana objektiivisesta. Hughesin heikkouksia liioiteltiin ja Kakolta niitä ei juurikaan löydetty. Itsekin sijoitin viime kuussa Kakon ykköseksi, mutta en kyllä pysty allekirjoittamaan tuota vertailua.
Saman huomion tein. Sen takia olisin juuri toivonut sitä opponointia tuolla ketjussa.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Oltiin siellä varauslistalla sitten ykkösenä tai kakkosena niin tuleva ura näyttää totuuden.

Jeba! Ja siis asiathan kehittyvät aivan hemmetin hyvään suuntaan koko ajan. Kaikki portit ovat avoinna isoon tanssiin Nahilassa ja on lopulta aivan sama onko varausnumero ykkönen vai kakkonen. Kyllä tästä hyvä tulee.
 

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Minusta tuo artikkeli, jossa vertailtiin Hughesia ja Kakkoa oli kaukana objektiivisesta. Hughesin heikkouksia liioiteltiin ja Kakolta niitä ei juurikaan löydetty. Itsekin sijoitin viime kuussa Kakon ykköseksi, mutta en kyllä pysty allekirjoittamaan tuota vertailua.
Tuo HFBoards käyttäjä joka kyseisen postauksen on kirjoittanut, BladePadagrim, on tosiaan ollut vuoden verran ristiretkellä Hughesia vastaan. Lähinnä pyrkinyt nostamaan Kakkoa jalustalle mollaamalla Hughesia. Vahvat agendat. On myös Redditissä pyörinyt postailemassa tuota tavaraa vaikka kuinka paljon. Lopetti, kun jengi teki hänestä meemin.
 

AAPEEli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kakko alkaa olla sellaisessa vireessä, että en ihmettele vaikka kääntäisi pian yksilösuorituksillaan tulevia playoff-sarjoja meille. Pakko nauttia loput matsit häneltä mitä pystyy tepsin paidassa. Huikeeta.
 

Oddmanrush

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun joukot,Leijonat,Colorado, NyR.
Kaapo yksin joukkueen sisäisen maalipörssin kärkeen 2 maalin kaula Budishiin jolla 16 maalia 51 ottelussa. Kaapolla nyt 18 maalia 37 ottelussa,joista 6 taitaa olla ottelun voittomaaleja.
 

Jokujoonas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura, Montrèal Canadiens
Kaapo yksin joukkueen sisäisen maalipörssin kärkeen 2 maalin kaula Budishiin jolla 16 maalia 51 ottelussa. Kaapolla nyt 18 maalia 37 ottelussa,joista 6 taitaa olla ottelun voittomaaleja.
Tähän voisi verrokiksi laittaa sen, että armoitettu maalintekijä Patrik Laine summasi 46 ottelussa 17 maalia varausta edeltävällä kaudella.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Mielenkiintonen tuo Ika Lehkosen palopuhe Liigaillassa, kuinka Kaapon tulisi pelata, kehittyä vielä vuosi Suomessa, saada ja pelata kiekollisena, ja sitten mahdolliseen heittopussiin valmiimpana tekemään tulosta. Koska mikä kiire 18-vuotiaalla, Ikan mukaan.

Olis vasta-argumentteja Kotkaniemi. Toisesta päästä vaikkapa Dubois joka pistettiin vielä vuodeksi junnuihin varauksen jälkeen.

Aika härkä tuo on jo nyt. Mene ja tiedä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Onko haaste Liigassa ensi kaudella enää riittävä Kakolle? Sitähän väistämättä sitä kysyy.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Eiköhän se varaavasta jengistä riipu. Joku Colorado jos pääsee Kakon nappaamaan niin eivätköhän ne siellä halua Kaapon heti ylös ja tulosrooliin, Coloradolla alkaa pikkuhiljaa aueta se ikkuna että pitäsi kannujahtiin päästä (vaatii toki vähän hakuja offseasonilla mutta anyway). Jos taas joku rebuildia aloitteleva jengi varaa niin ei näillä ole kiirettä Kakkoa ylös tuoda, mutta vaikea nähdä että jättäisivät myöskään Suomeen pelaamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös