Luulisi, että Satakunnan derbylle olisi oma ketju, jossa keskustelu kävisi kuumana, ettei tarvitsisi tänne tulla huutelemaan.
Jokaiselle varmasti se oma derby on kovin juttu. Oma kokemushan siinä eniten ratkaisee. Täytyy pitää siitä toisesta joukkueesta ja toista täytyy taas inhota, ainakin hieman. Mitä syvempiä nämä molemmat tunteet ovat, sitä kovemmalta jutulta derby tuntuu.
Ei minullakaan ole mitään tunnesidettä esimerkiksi Tampereen derbyyn. Tapparasta en pidä, mutta koska Ilves on aika yhdentekevä, niin ei sillä derbylläkään ole niin väliä. Ja varmaankin olisin toista mieltä, jos olisin nähnyt noita keskinäisiä runsaasti paikan päällä tai minulla olisi jokin muu side Tampereen herruuteen. Satakunnan derby on tutumpi, kun siellä päin on sukua, ja Ässien puolella olen siksi, että sukulaisissa on Lukon kannattajia. Mutta ilman tuota kosketuspintaa tämäkään ottelupari tuskin merkitsisi minulle mitään. Stadin derbyjä olen taas nähnyt paljon paikan päällä, joten niitä kohtaan kiinnostus on herännyt ihan väkisin. Ja kyllähän tuo vääntö Stadissa on ollut niin näkyvää ja hapokasta, että ulkopuolisillakin voi olla asiasta mielipiteitä.
Silti Kaakon derby on minulle se kovin, koska molemmat osapuolet ovat niin tuttuja. Myös se vihulainen, tuo sota-aikoja yhä elävä länsivenäläinen kylpylä- ja linnoituskaupunki ja sen sympaattinen pikku joukkue. Muistan KooKoon ja SaiPan keskinäiset jo 80-luvulta, ja vaikka vuosikaudet mentiin ilman keskinäisiä, niin derbyistä tuli heti tärkeitä KooKoon palattua liigaan. Kouvola ja Lappeenrantahan tulevat vääntämään joka tapauksessa niin kauan, kunnes kumpikin vajoaa mereen, joten tämä vihanpito kaipasi selkeää kanavaa, ja sellaisen se myös sai.