Kaakon Derby – nyky-Liigan kovin paikalliskamppailu

  • 189 881
  • 918

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Perjantaina 7.2. on kauden viimeinen derby Lappeenrannassa. Sattuneesta syystä kiima ei ole enää niin kova, mutta pakkohan se on lähteä katsomaan.

Oli kyllä huikeat kommentit Lehterältä Ässät-pelin jälkeen: "Vituttaa. Vituttaa niin saatanasti."
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmoitetaan lähiviikkoina
Perjantaina 7.2. on kauden viimeinen derby Lappeenrannassa. Sattuneesta syystä kiima ei ole enää niin kova, mutta pakkohan se on lähteä katsomaan.

Oli kyllä huikeat kommentit Lehterältä Ässät-pelin jälkeen: "Vituttaa. Vituttaa niin saatanasti."
Siinä mielessä voi tulla ihan mielenkiintoinen peli, että mikäli SaiPa ei oikeasti ole mädäntynyt pystyyn, niin perjantaina ruorissa on Martikainen ja SaiPa saattaa taistella voitosta. Muussa tapauksessa voitosta ei taistella, ja lukemat tulevat olemaan luokkaa 0/1 - 4/5/6.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Siinä mielessä voi tulla ihan mielenkiintoinen peli, että mikäli SaiPa ei oikeasti ole mädäntynyt pystyyn, niin perjantaina ruorissa on Martikainen ja SaiPa saattaa taistella voitosta. Muussa tapauksessa voitosta ei taistella, ja lukemat tulevat olemaan luokkaa 0/1 - 4/5/6.

Mielenkiintoista peliä toivon tietysti itsekin. Mutta miksi SaiPa vaihtaisi valmentajaa enää tällä kaudella? Se olisi pitänyt tehdä aikaisemmin. Sääliviiva alkaa olla jo aika kaukana. Tottakai SaiPan nousu sääleihin on vielä mahdollinen, mutta kova temppu se olisi. Jo yksi kolmikosta KalPa, Ässät ja TPS jää rannalle.

Jukurit-matsi oli KooKoolta karmea, joten on ihan mielenkiintoista nähdä esitys SaiPaa vastaan. Toivottavasti asetelma ei ole se, että SaiPa lähtee matsiin jo valmiiksi hävinneenä ja KooKoo tulee puolestaan vähän pelailemaan.

Oikeastihan tämä on varmaan KooKoo-näkökulmasta epäkiinnostavin Kaakon derby ikinä. Tappio ei vituttaisi yhtään.
 

LiutunLätty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En näitä kaakon derbyjä ole isommin ollut todistamassa, joten paha suorittaa mitään absoluuttista vertailua. Ja värilasitkin hieman sumentaa tilannetta, mutta kyllä nyt Ilveksen uuden tulemisen myötä nämä Tampereen kahinat heittävät tuolle ketjun otsikolle kovan haasteen. Tampereella on ollut viime peleissä ja oikeastaan koko kauden varsin hyvä säpinä näiden paikallistaistojen ympärillä.
 

Barney

Jäsen
En näitä kaakon derbyjä ole isommin ollut todistamassa, joten paha suorittaa mitään absoluuttista vertailua. Ja värilasitkin hieman sumentaa tilannetta, mutta kyllä nyt Ilveksen uuden tulemisen myötä nämä Tampereen kahinat heittävät tuolle ketjun otsikolle kovan haasteen. Tampereella on ollut viime peleissä ja oikeastaan koko kauden varsin hyvä säpinä näiden paikallistaistojen ympärillä.
No kyllä tätä derbya parhaiten kuvaa se, että SaiPan jäädessä runkosarjaan todennäköisesti suurin osa SaiPan kannattajista hyppää KooKoon bandwagoniin pudotuspelien ajaksi. Jos Ilveksen kausi päättyisi runkosarjaan, niin tuskin kovinkaan moni Ilveksen kannattaja toivoisi sen jälkeen menestystä Tapparalle. Itse olen ainakin tänä keväänä KooKoon vankkureissa ja toivon kouvolalaisten menevän mahdollisimman pitkälle. Sen takia en pidäkään tätä kovin kummoisena derbyna, sillä derbyihin liittyy mielestäni olennaisesti se, että sille derbyn toiselle osapuolelle toivotaan mahdollisimman heikkoa menestystä. Itseni lisäksi tunnen myös lukuisia muita SaiPa-kannattajia, jotka toivovat KooKoolle menestystä, kunhan se ei vain tule SaiPan kustannuksella.
 

Saimaannorppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
No kyllä tätä derbya parhaiten kuvaa se, että SaiPan jäädessä runkosarjaan todennäköisesti suurin osa SaiPan kannattajista hyppää KooKoon bandwagoniin pudotuspelien ajaksi. Jos Ilveksen kausi päättyisi runkosarjaan, niin tuskin kovinkaan moni Ilveksen kannattaja toivoisi sen jälkeen menestystä Tapparalle. Itse olen ainakin tänä keväänä KooKoon vankkureissa ja toivon kouvolalaisten menevän mahdollisimman pitkälle. Sen takia en pidäkään tätä kovin kummoisena derbyna, sillä derbyihin liittyy mielestäni olennaisesti se, että sille derbyn toiselle osapuolelle toivotaan mahdollisimman heikkoa menestystä. Itseni lisäksi tunnen myös lukuisia muita SaiPa-kannattajia, jotka toivovat KooKoolle menestystä, kunhan se ei vain tule SaiPan kustannuksella.
Täähän se ois. Pitäis joku kunnon pleijari-sarja saada joukkueiden välille, että tulisi kunnon derbymeininkiä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
En usko. Muutaman juudaksen tiedän, mutta ei täällä kyllä SaiPaa sympata.

No ei sympata ei, tietenkään, mutta aika harva nyt kaikkea pahaakaan Idän Ihmeelle toivoo. Kyllä sen pienemmän puolella aika moni kuitenkin on, jos vastaan on tullut Liigan suurseura. Toisaalta, mitäpä näillä käytännössä niin väliä, kun pitkään eri sarjoissa pelattiin.

Sitä en minäkään oikein ymmärrä, että kymenlaaksolainen siirtyy ShaiBua kannattamaan, koska näitäkin tuttuja on. Noh, toisaalta ehkä sekin parempi kuin kouvostoliittolainen, tai ehkä enemmän läheisten maalaiskuntien, yleinen tapa mieshuorata Tapparaa ja HIFK:ta.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kaakon derby - kuten mikä tahansa derby - elää siitä, että kummallakin menee hyvin tai joukkueet ovat muuten tasavahvoja. Tällä kaudella niin ei ole ollut, joten on ihan ymmärrettävää, ettei tähän viimeiseen derbyyn lähdettäessä enää kovaa kiimaa ole. Tuskin sitä on ollut Tampereen derbyssäkään silloin, kun Tappara on ollut selvästi niskan päällä. Mutta ensi kaudella aloitetaan taas alusta, ja kyllä se kiima sieltä herää, myös Lappeenrannassa.

Ja mikäs siinä, jos jotkut saipalaiset ovat nyt KooKoon bandwagonissa, mutta ehkä se kertoo enemmän siitä, ettei KooKoon oikeasti odoteta menestyvän. Jos KooKoo nappaisi nyt vaikka mitalin, niin en usko, että tulevilla kausilla bandwagonissa olisi kovinkaan montaa saipalaista, vaikka omalla joukkueella menisi miten huonosti. Nimenomaan konkreettinen menestys on se, millä sympatiat karisevat. Jos KooKoo pelaa nyt hyvän kauden ja jää silti tyhjin käsin, se on edelleen symppis. SaiPankin leirissä varmaan tiedetään jotain tästä asiasta.

Itse toivon, että SaiPa pysyy sen verran vahvana, että derbyt eivät lässähdä. Minulle SaiPa on olemassa enimmäkseen vain KooKoota varten. Ja jos SaiPalle tulisi vaikka puolivälierissä vastaan joku Tapparan kaltainen ällötys, niin tottakai toivoisin SaiPan pudottavan sen. Mutta jos SaiPa pelaisi ihan tosissaan mestaruudesta tai edes mitaleista, niin vaikea minun olisi sille menestystä toivoa. Paras paikka SaiPalle on hieman KooKoon takana. Kunhan on takana. Ja jotenkin jaksan yhä uskoa, että saipalaiset ajattelevat KooKoosta ihan samalla tavalla.
 

Tervaskanto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No kyllä tätä derbya parhaiten kuvaa se, että SaiPan jäädessä runkosarjaan todennäköisesti suurin osa SaiPan kannattajista hyppää KooKoon bandwagoniin pudotuspelien ajaksi. Jos Ilveksen kausi päättyisi runkosarjaan, niin tuskin kovinkaan moni Ilveksen kannattaja toivoisi sen jälkeen menestystä Tapparalle. Itse olen ainakin tänä keväänä KooKoon vankkureissa ja toivon kouvolalaisten menevän mahdollisimman pitkälle. Sen takia en pidäkään tätä kovin kummoisena derbyna, sillä derbyihin liittyy mielestäni olennaisesti se, että sille derbyn toiselle osapuolelle toivotaan mahdollisimman heikkoa menestystä. Itseni lisäksi tunnen myös lukuisia muita SaiPa-kannattajia, jotka toivovat KooKoolle menestystä, kunhan se ei vain tule SaiPan kustannuksella.
Itse asiassa Tampereella on kyllä kannattajakuntaa jotka vannovat tamperelaisen kiekon puolesta. Tampereen derbyä vaan on pelattu jokunen vuosi pidempään kuin tuota hehkuttamaanne kaakkoa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Eipä ole ylipäätään omaan silmään osunut kauheasti mitään derby-ketjuja. Mutta onhan ketjun aihe "provosoiva" siihen nähden mitä tämä klassikko tarjoaa..
Tässä vasta rakennetaan kunnon vihanpitoa kaikkien sympatiajuttujen sijaan ja jatkeeksi. Ei olla vielä länsirannikon mitoissa, mutta getting there. Tosin Ässät-Lukko - derbyyn ei pääse kukaan, ellei sitten Jokerit joskus palaa Liigaan HIFK:n kiusaksi. Sori "hitsarista". Ei saisi nimitellä. :)
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Luulisi, että Satakunnan derbylle olisi oma ketju, jossa keskustelu kävisi kuumana, ettei tarvitsisi tänne tulla huutelemaan.

Jokaiselle varmasti se oma derby on kovin juttu. Oma kokemushan siinä eniten ratkaisee. Täytyy pitää siitä toisesta joukkueesta ja toista täytyy taas inhota, ainakin hieman. Mitä syvempiä nämä molemmat tunteet ovat, sitä kovemmalta jutulta derby tuntuu.

Ei minullakaan ole mitään tunnesidettä esimerkiksi Tampereen derbyyn. Tapparasta en pidä, mutta koska Ilves on aika yhdentekevä, niin ei sillä derbylläkään ole niin väliä. Ja varmaankin olisin toista mieltä, jos olisin nähnyt noita keskinäisiä runsaasti paikan päällä tai minulla olisi jokin muu side Tampereen herruuteen. Satakunnan derby on tutumpi, kun siellä päin on sukua, ja Ässien puolella olen siksi, että sukulaisissa on Lukon kannattajia. Mutta ilman tuota kosketuspintaa tämäkään ottelupari tuskin merkitsisi minulle mitään. Stadin derbyjä olen taas nähnyt paljon paikan päällä, joten niitä kohtaan kiinnostus on herännyt ihan väkisin. Ja kyllähän tuo vääntö Stadissa on ollut niin näkyvää ja hapokasta, että ulkopuolisillakin voi olla asiasta mielipiteitä.

Silti Kaakon derby on minulle se kovin, koska molemmat osapuolet ovat niin tuttuja. Myös se vihulainen, tuo sota-aikoja yhä elävä länsivenäläinen kylpylä- ja linnoituskaupunki ja sen sympaattinen pikku joukkue. Muistan KooKoon ja SaiPan keskinäiset jo 80-luvulta, ja vaikka vuosikaudet mentiin ilman keskinäisiä, niin derbyistä tuli heti tärkeitä KooKoon palattua liigaan. Kouvola ja Lappeenrantahan tulevat vääntämään joka tapauksessa niin kauan, kunnes kumpikin vajoaa mereen, joten tämä vihanpito kaipasi selkeää kanavaa, ja sellaisen se myös sai.
 

Barney

Jäsen
Itse taas toivon SaiPalle kaikkea pahaa ja nautin tästä tilanteesta mikä Leprassa on käynnissä täysin rinnuksin.
Ehkä tässä on sitten sellainen perinteinen isoveli vastaan pikkuveli -asetelma. Pikkuveli on täynnä näyttöhaluja, kun on vihdoin päässyt mukaan isojen poikien peleihin. Isoveli on taas vanhempi ja viisaampi, joten hän ymmärtää ettei se pikkuveljen menestyminen ole häneltä pois. Nuo molemminpuoliset rivalryt toimivat sitten niissä tapauksissa, kun veljekset ovat kaksosia.
 
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
En näitä kaakon derbyjä ole isommin ollut todistamassa, joten paha suorittaa mitään absoluuttista vertailua. Ja värilasitkin hieman sumentaa tilannetta, mutta kyllä nyt Ilveksen uuden tulemisen myötä nämä Tampereen kahinat heittävät tuolle ketjun otsikolle kovan haasteen. Tampereella on ollut viime peleissä ja oikeastaan koko kauden varsin hyvä säpinä näiden paikallistaistojen ympärillä.

Siitä osoituksena viimeiset kymmenen paikallista myyty loppuun.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ehkä tässä on sitten sellainen perinteinen isoveli vastaan pikkuveli -asetelma. Pikkuveli on täynnä näyttöhaluja, kun on vihdoin päässyt mukaan isojen poikien peleihin. Isoveli on taas vanhempi ja viisaampi, joten hän ymmärtää ettei se pikkuveljen menestyminen ole häneltä pois. Nuo molemminpuoliset rivalryt toimivat sitten niissä tapauksissa, kun veljekset ovat kaksosia.

Tuo isoveli-kortti vedetään hihasta yleensä silloin, kun ollaan pahasti alakynnessä. Aina kun Jokereilla meni paremmin kuin IFK:lla, punaisten leirissä jaksettiin jankuttaa isoveliasetelmasta, historiasta ja stadilaisuudesta. Ja Jokereiden kannattajia se ei kiinnostanut paskaakaan. Jokerit myös otti menestyksessä IFK:n todella nopeasti kiinni.

JYPin ja KalPan taistossa se nuorempi seura on isoveli, eikä seurojen iällä ole kovin paljon merkitystä Satakunnan tai Tampereenkaan paikallisissa. Ilves on vanhempi seura ja sillä on historiassa niin paljon menestystä, ettei Tapparan pitänyt päästä ikinä ohi, mutta niin se vain meni ja ilvesläiset jäivät jankuttamaan TBK:n mestaruuksista.

On se kumma, ettei "isoveljellä" ole ollut tuon enempää näyttöhaluja. Ja en nyt mainitse erikseen sitä SaiPan pronssia 60-luvun amatöörisarjasta ulkojäiltä, saatte tulla ihan itse rehvastelemaan sillä. Itse en koskaan edes kehtaa mainita KooKoon mestismestaruutta, koska se on jotain vitun mestistä.

Liigaseuroja ollaan nyt molemmat, ja historiaa kirjoitetaan koko ajan.
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Kaakon derby - kuten mikä tahansa derby - elää siitä, että kummallakin menee hyvin tai joukkueet ovat muuten tasavahvoja. Tällä kaudella niin ei ole ollut, joten on ihan ymmärrettävää, ettei tähän viimeiseen derbyyn lähdettäessä enää kovaa kiimaa ole. Tuskin sitä on ollut Tampereen derbyssäkään silloin, kun Tappara on ollut selvästi niskan päällä. Mutta ensi kaudella aloitetaan taas alusta, ja kyllä se kiima sieltä herää, myös Lappeenrannassa.

Ja mikäs siinä, jos jotkut saipalaiset ovat nyt KooKoon bandwagonissa, mutta ehkä se kertoo enemmän siitä, ettei KooKoon oikeasti odoteta menestyvän. Jos KooKoo nappaisi nyt vaikka mitalin, niin en usko, että tulevilla kausilla bandwagonissa olisi kovinkaan montaa saipalaista, vaikka omalla joukkueella menisi miten huonosti. Nimenomaan konkreettinen menestys on se, millä sympatiat karisevat. Jos KooKoo pelaa nyt hyvän kauden ja jää silti tyhjin käsin, se on edelleen symppis. SaiPankin leirissä varmaan tiedetään jotain tästä asiasta.

Itse toivon, että SaiPa pysyy sen verran vahvana, että derbyt eivät lässähdä. Minulle SaiPa on olemassa enimmäkseen vain KooKoota varten. Ja jos SaiPalle tulisi vaikka puolivälierissä vastaan joku Tapparan kaltainen ällötys, niin tottakai toivoisin SaiPan pudottavan sen. Mutta jos SaiPa pelaisi ihan tosissaan mestaruudesta tai edes mitaleista, niin vaikea minun olisi sille menestystä toivoa. Paras paikka SaiPalle on hieman KooKoon takana. Kunhan on takana. Ja jotenkin jaksan yhä uskoa, että saipalaiset ajattelevat KooKoosta ihan samalla tavalla.

Höps. Lehterä on sainattu ensi kaudeksikin niin kiima on se viimeinen asia mikä herää.
Ja mielestäni tämän vertaaminen Tampereen Derbyyn on aika rankasti kusemista sen päälle. Se on sentään ihan kunnon aito Derby, tämän on sellainen keinotekoisen makuinen kötöstys. Ei tästä koskaan ainakaan minulle mitään kunnon Derbyä tule. Ja ei, ei ollut edes silloin kun SaiPa voitti. Se ei vaikuta asiaan yhtään.

Ja toinen Höps, itse ainakin toivon KooKoolle matkaa päätyyn asti nyt, näyttää todella hyvältä. Ja vaikka veisi seuraavat 5 mestaruutta en usko että sen takia alkaisin toivoa mitään muuta. Ja tämä tulee sellaiselta, jolta haavasta vuotaa "keltamustaa"..
(Tottakai jos ikinä olisi Finaali SaiPa KooKoo, olisin SaiPan puolella luonnollisesti, eli kyllähän siinä mielessä kannatettu joukkue on aina selkeä, mutta olosuhteiden mukaan kuten nyt, ei ole mitään vastaan KooKoon menestystä päinvastoin toivon sitä.)
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Höps. Lehterä on sainattu ensi kaudeksikin niin kiima on se viimeinen asia mikä herää. Ja mielestäni tämän vertaaminen Tampereen Derbyyn on aika rankasti kusemista sen päälle. Se on sentään ihan kunnon aito Derby, tämän on sellainen keinotekoisen makuinen kötöstys. Ei tästä koskaan ainakaan minulle mitään kunnon Derbyä tule. Ja ei, ei ollut edes silloin kun SaiPa voitti. Se ei vaikuta asiaan yhtään.

Eipä KooKoollakaan ole aina niin vahvasti mennyt, mutta ei se ole vienyt mielenkiintoa derbyistä. Pikemminkin päinvastoin. Jos ei ole enää mitään muuta, niin yritetään voittaa derby. SaiPalla ja kannattajillaan olisi nyt hyvä tilaisuus näyttää, että ei tässä ihan pelkkiä rotseja olla, vaikka kausi onkin mennyt huonosti. Hurja ralli päälle kotikaukalossa ja fanipäätyyn iso lakana "Haista vittu Kouvola". Okei, Lehterä estää ensimmäisen, mutta jälkimmäistä ei estä mikään. Ja edelleen kysyn, mikä on se SaiPan paikallisvastus, ellei KooKoo? Ja jos Tampereen derbystä puhutaan, niin sekin on herännyt eloon kunnolla siksi, että Ilves haastaa nyt Tapparaa tosissaan. Eiköhän sielläkin ole aika kädenlämpöisiä läpsyttelyjä nähty, kun Ilves on rypenyt ja Tappara on porskuttanut. Näitä suvantovaiheita tulee varmaan kaikissa derbyissä. Jos Lappeenrannassa on nyt noin ankeat tunnelmat, niin ei se loputtomiin jatku. Aina tulee uusia kausia ja voimasuhteet vaihtelevat.

Ja toinen Höps, itse ainakin toivon KooKoolle matkaa päätyyn asti nyt, näyttää todella hyvältä. Ja vaikka veisi seuraavat 5 mestaruutta en usko että sen takia alkaisin toivoa mitään muuta. Ja tämä tulee sellaiselta, jolta haavasta vuotaa "keltamustaa"..
(Tottakai jos ikinä olisi Finaali SaiPa KooKoo, olisin SaiPan puolella luonnollisesti, eli kyllähän siinä mielessä kannatettu joukkue on aina selkeä, mutta olosuhteiden mukaan kuten nyt, ei ole mitään vastaan KooKoon menestystä päinvastoin toivon sitä.)

No kai noinkin voi ajatella. Voi perustella, että naapurin pärjääminen on Kaakkois-Suomen jääkiekon etu. Jos yhteistä kaakkoissuomalaista jääkiekkoa tai sen etua on nyt edes olemassa. Mutta onhan se vähän kaukaa haettua. Samassa kaupungissa tällaisen ajattelutavan voi vielä jotenkin ymmärtää, ja esimerkiksi Tampereella ja Turussa jotkut näin ajattelevat, mutta toisaalta Helsingissä ei ole kyllä ollut koskaan tapana toivoa naapurille menestystä. Ei ole mitään yhteistä helsinkiläisen jääkiekon etua. Siksi tuntuu vähän hassulta, jos SaiPa-leirissä toivotaan KooKoolle menestystä, kun kyseessä ovat viholliskaupungit. Siinähän asetetaan SaiPa jo KooKoon alapuolelle, enkä minä kyllä toivoisi SaiPa-fanien niin pahasti alistuvan. Mutta veikkaan edelleen, että jos KooKoo sattuisi tällä kaudella poistumaan kaukalosta mitalit kaulassa, niin sympatiat vähenisivät huomattavasti. Ja viimeistään silloin olisi kyllä Lappeenrannassakin derbykiimaa ensi kaudella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös