Mainos

Kärppien tulevaisuus 2023 fiaskon jälkeen

  • 75 857
  • 387

Apis17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Itseäni ärsyttää nämä yltiöposit käytännössä sillon kun ne menee yli. Esimerkkinä vaikka lapsi joka riehuu ja tuhoaa tavaraa ja vanhemmat säteilevät onnesta miten hieno ja hyväksikäytöksinen lapsi heillä on. Sama silloin kun Kärpät näyttää persettä kaikille ja peli on hirveää niin pitäisi vain kehua ja uskoa. Sitten jos sitä ei tee niin joko kannatetaan väärin tai ei olla oikeita kannattajia.

Eri asia yrittää löytää synkimmässäkin tilanteessa positiivista vs. yrittää lakaista kaikki maton alle ja valittaa muille kritiikistä.
Omien havaintojen mukaan sen positiivisuuden keskellä on ollut myös sitä kritiikkiä. Ei varmasti joka viestissä, eikä ehkä niin suora sanaisesti kuin toisilla. Ehkä siitä syystä sitä ei aina osata havainnoida tai se unohdetaan, että sitäkin on ollut. Ainiin paitsi jos erehtyy kritisoimaan jotain mitä ei saisi kritisoida syystä x. Eli viimeisestä lauseesta täysin samaa mieltä!
 

1946

Jäsen
Suosikkijoukkue
PM07, Oulun Kärpät
Vai että Koronan syyksi laitetaan heikko menestys. Ei saatana.
En nyt tiedä olenko missannut jonku uutisen tai jutun, mutta toivottavasti Kärppien johdossa ei selitellä yhtään mitään koronalla enää. Ja tämä viesti ei siis ole vastaus Ränselle, vaan pisti vain silmään.

Kärppien johdolle korona oli eräänlainen ”pelastus”, sillä tämä tyytymättömyys ja kritiikki erityisesti fanien kohtelun ja mitättömän ottelutapahtuman suhteen lähti liikkeelle jo ennen korona-aikaa, ja seurajohdon puuhastelu näkyi esim. yleisömäärien laskussa ennen pandemiaa. Korona ikäänkuin pelasti seurajohdon, sillä saatiin hyvä tekosyy heikolle tuotteelle. Silti ensimmäiset Poromafian ja Kärppäkannattajien protestit nähtiin jo ennen koronaa, vaikka tuloksellisesti peli kulki kaukalossa.

Nyt on selvästi myös mediakin herännyt tähän paskaan ja varmasti kova paine johdossa alkaa tekemään asioita toisesta näkökulmasta. Kuten sanottua, tämän päivän päätökset määrittää pitkälti millainen Kärpät on 5-10 vuoden päästä. Ja tämän päivän päätökset määrittävät erittäin paljon nykyisen johdon työtilanteen vuoden päästä; mikäli tämän keväisestä fiaskosta selvittäisiin ilman giljotiinia, niin se on varmaa, että toista tällaista paskamyrskykevättä ei nykyjohto enää kestä ilman, että porukkaa alkaa lentää pihalle. Ja tässä ei todellakaan ole kyse pelkästä menestyksestä, vaan yleisesti seuran toiminnasta mm. kannattajien ja yhteisön ja toki myös peli-ilmeen suhteen.

Virkkunen ja muu johto osaa aivan varmasti bisnes-puolen perkeleen hyvin ja siitä heille kunnia, mutta he eivät tunnu ymmärtävän, että urheilubisnes ei ole ”tavallista” liiketoimintaa, vaan siinä on keskiössä kannattajat ja yhteisö. Tulokset ja menestys tukee vasta kaukana niiden jälkeen.
 

Olbertson

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Leijonat, Kärpät
Minä pääsin pidemmälle.

"Kärppien edustusjoukkueen kolmen viimeisen vuoden sijoitukset: seitsemäs, seitsemäs ja yhdeksäs. Mitä asioita on tehty väärin, että Liigan talousjättiläinen on tässä tilassa?"
– Koronalla on osuutensa tähän. Meidän oli pakko vetää liinoja sen takia vähän kiinni. Nythän pelataan ensimmäistä kautta, joka on ihan normaali tässä suhteessa. Kuluvalla kaudella ei ollut enää jaksoja, jolloin yleisöä ei päästetty katsomoon. Omistusrakenteesta johtuen, meidän on aina varmistettava taloutemme.


Ilmeisesti esimerkiksi Tampereella ei ollut koronaa sitten lainkaan. Miten se meni: Se-lit-te-ly-jen aika on ohi. Piste.

Heikki "Helppo-Heikki" Köntsäs kyllä paljasti todellisen itsensä noilla kommenteilla.

Turha kuvitella, että oikeasti mikään muuttuu, jos omistajien valitsemaa hallitusta johtaa tämmöinen kaveri.

En pidätä hengitystäni, että mikään muuttuisi vaikka vähän urheilujohtoa ja valmennusta vaihdettaisiinkin. Miksi se muuttuisi, jos hallituksen vaatimustaso on se, että Oulussa tavattu korona riittää selitykseksi heikoille otteille suhteessa muihin ja muualla tavattuun koronaan?
 

totonboset

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Canes
Toivon hartaasti, että lähiviikkoina kuulemme koko kärppäorganisaation rankoista uudistuksista.
Jos uudistus on sitä, että Sihvonen vaihtuu johonkin toiseen padin-säätäjään ja Lasse Kukkonen palaa etätöistä
kotiin jatkamaan kehitystyötä, on liikut hyvin kosmeettisia. Uuden UTJ:n hankinta ja julkaisu voisi olla ensimmäinen edistysaskel mutta sekään ei vielä riitä mihinkään. Paljon enemmän täytyy tulla muutosta uskottavuuden palauttamiseksi. Ensimmäinen askel toki olisi ettei nykyinen UTJ jatka tehtävässään eikä hanki yhtikäs mitään pelaajamarkkinoilta. Alkaako uusi aika vai jatkuuko suojatyöpaikkamekanismi ?
Se jää nähtäväksi...
Kyllähän nyt alkaa olla sellaiset merkit ilmassa, että ilman muutosta ei tule Kärpät selviämään tällä kertaa. Muutosta vaaditaan nyt käytännössä jokaisen sidosryhmän puolelta, joten taloudelliset realiteetit tulee vastaan saunakerhon jatkon suhteen. Nyt ollaan sponsoreidenkin puolella nähty myyntipuheiden taakse ja ymmärretty miten huonosti johdettu organisaatio Kärpät nykyään on. Parannettavaa löytyy kyllä jokaisella tasolla ja saunakavereiden sijaan tarvitaan ammattilaisia vähän seuran jokaiselle tasolle. Tarvitaan uutta verta ulkopuolelta haastamaan vanhojen jäärien ajatusmallit, koska opettamalla vanhaa sisäsiittoista tapaa toimia uusille eläköityneille lätkäjätkille ei muutosta tapahdu ikinä.

Urheilu bisneksenä on muutenkin suuren murroksen keskellä, sillä se käy kamppailua elintilasta muiden viihdemuotojen kanssa. Ihmisille on tarjolla pelit, esportit, ulkomaan sarjat, striimauspalvelut, tiktokit, ja muut vaihtoehdot Raksilan kärkkärimainoksien seuraamiselle kylmässä ladossa. Muut urheilulajit jotka panostaa valtavia määriä rahaa markkinointiin ja näkyvyyteen vetävät kyllä maton alta nopeasti Kärpiltä, joka on panostanut yleisöön ja nuoriin entistä vähemmän. Formulassa luodaan ihmisille sisältöä Netflixiin asti, lajin ympärillä pyörii aivan käsittämätön markkinointikoneisto ja tuhansia ammattilaisia tekemässä laadukasta työtä. Sitten ihmetellään miksi yleisö karkaa pois Liigan halleista, joiden ohjelma on edelleen 1990-luvulta.

Liigan ja suomalaisen jääkiekon tulevaisuus on pitkälti kiinni nyt tehtävässä työssä lapsien ja nuorten houkuttelemiseksi lajin pariin. Joukkueen ympärille pitää pystyä rakentamaan yhteisö, joka tuntee pelaajat ja joukkueet omakseen, ja joka elää tunteella mukana joukkueen arjessa. Aiheesta voisi kirjoittaa varmaan satoja sivuja tekstiä, koska niin pahasti korjattavaa on. Tekosyiden helppous tuntuu myös viehättävän näitä vanhoja jääriä: rahaa ei ole niin paljon, on huonoa hallia, on koronaa, on yhteistyökumppanien vaatimuksia. Totuus on se, että lajin ihmisillä ei ole halua, eikä kykyä kehittää toimintaansa nykypäivän vaatimuksien mukaiseksi. Uudet ideat ja ajatukset torpataan alkuunsa vetoamalla siihen mikä oli totta 20 vuotta sitten, ja vahvaa nykyaikaista johtohahmoa ei muutoksen eteenpäin puskemiseksi löydy. Tampereella on hienojen olosuhteiden johdosta otettu askelta eteenpäin, mutta kyllä sielläkin on vielä hallin ja sometouhun ulkopuolella paljon kehitettävää. Markkinointi ja some eivät ole synonyymeja, vaan tarvitaan pitkän tähtäimen panostuksia yleisöön ja faneihin. Laadukasta sisältöä eri alustoille, jotka tekevät Liigan ja lajin entistä mielenkiintoisemmaksi.
Miettikää lasten näkökulmasta: heille ei ole tarjolla kaljaa, pitkävetoa, tai vanhojen hyvien aikojen muistelua. Heille täytyy tarjota jotain muuta. Oli se muu sitten mobiiliapit, televisiosarja, tähdistöpelit, ulkoilmapelit, kilpailut, erätaukojen viihde, kunnon ruoka, ottelutapahtuman esitteet, pelaajien somevideot, tai erilaisten perinteiden luominen, paljon täytyy tehdä.

Siispä:
Aho vaihtoon. Pätevämpi UTJ etsintään ulkopuolelta. Palkkaus sidottu tulokseen ja siihen saavuttavatko pelaajat odotukset esimerkiksi pisteiden muodossa.

Mikkola vaihtoon. Tilalle kokenut markkinointijohtaja, jolla on näkemystä pitkän linjan markkinointisuunnittelusta. Henkilöllä on kyky ja lupa tehdä rohkeita liikkuja nuorten innostamiseksi lajin pariin.

Valmennustiimi vaihtoon. Hilliä lukuunottamatta koko porukka vaihtaa maisemaa. Marjamäen kohdalla vanhat muistot ja tunteet taisivat nousta liian suureen rooliin niin meillä faneilla, kuin toimistonkin jäsenillä. Tämä kausi opetti sen, että Marjamäki oli loppupeleissä kykenemätön uusiutumaan, mikä painaa enemmän vaakakupissa kuin pelkkä epäonnistuminen. Uutta laivaa ei voi ohjata mies, jolla ei ole halua jättää vanhaa laivaa. Hienot muistot jää, mutta uutta kaivataan. Muun valmennuksen ulostamista ei varmaan tarvitse perustella, kunhan katsoo heidän vastuualueidensa tilastoja, antaa uuden valmentajan ja UTJ:n rakentaa uutta tiimiä ympärille rauhassa. Hilli saa jatkaa.

Sometiimiin kehitystä. Tämän kauden someviestinnässä nähtiin melko törkeää käytöstä faneja kohtaan, eikä ylimielinen someosasto edes lähtenyt pahoittelemaan käytöstänsä, vaan reaktio oli hieman narsistinen "te teitte väärin, emme me". Sisältöä tullut enemmän kuin aiemmin, mutta laatu on edelleen sinnepäin.

Talous ja myynti saa varmaan jatkaa toimintaansa kuten ennen. Talous ja liiketoiminta on hallussa, mutta nyt pitää ymmärtää miten niitä rahoja voisi sijoittaa esimerkiksi markkinointiin ja sitä kautta luoda pohjaa pidemmän aikavälin menestykselle. Turhaa keskittyä ainoastaan tähän päivään, vaan jotenkin pitää varmistaa se tulevaisuuden kilpailukyky muuta viihdettä ja urheilua vastaan. Siihen tarvitaan aitoja ammattilaisia, joille pitää uskaltaa antaa rahoitusta ja vapautta toimia.

Saunakerhon aika on ohi ja rakennetaan Kärpistä ammattiyritys, jossa työpaikat jaetaan osaamisen perusteella. Ei enää yhtään työpaikkaa jakoon siksi, että henkilö on hyvä kaveri tai kantanut joskus samaa pelipaitaa jäällä. Hankitaan organisaatioon ammattilaisia, jotka pystyvät omalla tietotaidollaan auttamaan kaikkia työntekijöitä kehittämään omaa osaamistaan eteenpäin.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllähän nyt alkaa olla sellaiset merkit ilmassa, että ilman muutosta ei tule Kärpät selviämään tällä kertaa. Muutosta vaaditaan nyt käytännössä jokaisen sidosryhmän puolelta, joten taloudelliset realiteetit tulee vastaan saunakerhon jatkon suhteen. Nyt ollaan sponsoreidenkin puolella nähty myyntipuheiden taakse ja ymmärretty miten huonosti johdettu organisaatio Kärpät nykyään on.
Tähän olisi mukava saada jotain perustelua. Tarkoitan siis sitä, että mistä sinä tiedät suurta muutosta vaadittavan jokaisen sidosryhmän puolelta. Mitkä sponsorit ovat asian tiimoilta tulleet ulos? Vai perustuuko ajatuksesi Kalevan toimittajan Teemu Wileniuksen mielipidekirjoitukseen? Vai kenties ihan itse keksit?

Muutosta tarvitaan. Siitä ovat kaikki yhtä mieltä, varmasti myös Kärppien hallitus. Se, että sponsorit tässä vaatisivat joillekin potkuja ja ottaisivat roolia päätöksenteossa, on kuitenkin erikoinen väittämä, joka on alkanut elämään ”totuutena” omaa elämäänsä.
 

totonboset

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Canes
Tähän olisi mukava saada jotain perustelua. Tarkoitan siis sitä, että mistä sinä tiedät suurta muutosta vaadittavan jokaisen sidosryhmän puolelta. Mitkä sponsorit ovat asian tiimoilta tulleet ulos? Vai perustuuko ajatuksesi Kalevan toimittajan Teemu Wileniuksen mielipidekirjoitukseen? Vai kenties ihan itse keksit?

Muutosta tarvitaan. Siitä ovat kaikki yhtä mieltä, varmasti myös Kärppien hallitus. Se, että sponsorit tässä vaatisivat joillekin potkuja ja ottaisivat roolia päätöksenteossa, on kuitenkin erikoinen väittämä, joka on alkanut elämään ”totuutena” omaa elämäänsä.
Perustan itse ajatteluni vahvasti oman asiantuntemukseni pohjalle, koska minulta löytyy kokemusta ja koulutusta yritysjohtamisesta/markkinoinnista ja taloustieteestä toistakymmentä vuotta. Ihan perustavanlaatuinen totuus kaikessa yritystoiminnassa on se, että rahoittaja päättää loppupeleissä yrityksen tulevaisuudesta ja johdon luottamuksesta. Sponsorit on vain tässä tapauksessa erilainen rahoituksen muoto. Rahalle halutaan vastinetta ja rahalla saa päätösvaltaa, oli se raha sitten hankittu osakkeiden liikkeelle laskemisella, myyntisopimuksilla, sponsorisopimuksilla, tai vaikka lainalla. Sponsorit on urheilun ja viihteen yksi rahoitusmuoto, ja sopimukseen voidaan kirjata lähes mitä tahansa. Jos yritys on valmis sijoittamaan omia voittojaan vaikka 100 000 euron verran Oulun Kärppiin, niin luuletko tosiaan, että heidän ainoa toiveensa on mainos paidassa? Jos tällainen sponsori sanoo yhdessä muiden kanssa, että nyt ei olla tyytyväisiä toimintaan ja vastineeksi rahalle haluamme nähdä kaudelle 23-24 organisaatiomuutoksia, niin niitä kyllä tapahtuu. Muuten ei ole varaa maksaa palkkoja ja muita juoksevia kuluja, kun tuleekin puolen miljoonan lovi tulojen puolelle. Kommunistisessa maailmassa tai julkisella sektorilla sitten asioita voidaan hoitaa "ilmaisella rahalla", joka nyhdetään joko veronmaksajan nahasta tai lainataan Kiinasta, samalla sitoutuen maksamaan kaikki korkoineen takaisin tulevaisuudessa.

Aika mahdottoman paikan edessä Kärppien saunakerho on jos kannattajien lisäksi myös sponsorit osoittavat mieltään. Tai no iso osa heistäkin on varmasti kannattajia, jotka haluavat parasta Oulun Kärpät nimiselle jääkiekkoseuralle. Voisin kuvitella itse sponsorin asemassa vaativani muutosta Kärpiltä. Miksi antaisin rahani Ahon hukattavaksi, kun voisin antaa ne lastensairaalalle, AC Oululle, tai vaikka maksaa runsaat osingot yrityksen omistajille. Taloustieteessä puhutaan vaihtoehtoiskustannuksesta.

Sitten itse organisaation muutoksiin, ja miksi uskon niiden olevan edessä ennemmin tai myöhemmin. On äärimäisen hankalaa johtaa/tehdä asioita mistä ei ymmärrä tarpeeksi, sillä jos et ymmärrä omien kykyjesi vajautta, sinun on mahdotonta suorittaa asioita erinomaisesti. Lähtisitkö itse opettamaan nyrkkeilyn raskaansarjan maailmanmestarille nyrkkeilyä? Vai jättäisitkö opettamisen jollekin, joka on aidosti alan ammattilainen? Itse olen nähnyt elämässäni niin äärettömän innovatiivisia ja taitavia johtamisen ja markkinoinnin ammattilaisia, että heidän tekemistään seuratessa ymmärtää miten hyvä ihminen voikaan olla noissa asioissa. Se ero yliopistosta valmistuneen maisterin ja todellisen ammattilaisen välillä on vaan suuri. Toiset ovat panostaneet koko elämänsä noihin asioihin ja suhtautuvat intohimoisesti uraansa, samalla kun Ilkka Mikkola opettelee jättipalkalla Kärpissä sitä, kuinka istua aitiossa kaljalla. Se miltä Kärppien tekeminen näyttää ulospäin kertonee ihan tarpeeksi markkinointijohtajan onnistumisesta, tai ainakin siitä kuinka tärkeäksi hänen roolinsa on organisaatiossa muodostunut.

Uskon vakaasti, että monet Kärppien isoimmista sponsoreista ovat nyt nähneet tarpeeksi myös Kärppien toiminnan heikkouksia, sekä hieman pöyhkeää käytöstä faneja ja muita sidosryhmiä kohtaan. Sellaisessa mukana oleminen ei ole parasta mahdollista mainosta myöskään sponsoreille, eikä savua synny ilman tulta. Hyvänä esimerkkeinä toimikoon Kärkkäisen mainosjupakka, joulun somepläjäyksen jälkipyykit, fanien negatiivinen suhtautuminen pelipaitojen mainoksiin, heikko suoriutuminen, pudostuspelien ulkopuolelle jääminen ja se, että johtoporras ei ole paikalla kauden päättyessä ottamassa vastuuta tuloksesta. Senhän tietää kysymättä, että sponsorisopimuksia ei olla myyty lupaamalla näkyvyyttä Liigan yhdeksänneksi parhaan joukkueen paidassa. Vuosien ajan voidaan kuunnella selityksiä ja katteettomia lupauksia, mutta rajansa se on kaikella. Kärpät kaipaa muutosta ja jos sitä ei tule, niin laiva uppoaa. Surullisia esimerkkejä kyllä löytyy yritysmaailmasta valtavasti.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@totonboset , en halua väheksyä kokemustasi yritysjohtamisesta, markkinoinnista ja taloustieteestä. Ketkä ovat sellaiset yksittäiset sponsorit, joilla voisi olla niin paljon valtaa rahan myötä, että pystyvät päättämään tai ainakin vahvasti painostamaan Kärppiä haluamiinsa urheilullisiin päätöksiin? Kärppien sponsorittulot muodostuvat käsittääkseni poikkeuksellisen useista virroista. Erittäin epätodennäköisenä näen maalaamasi kuvan.
 

Håkanhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Altavastaajat
@totonboset , en halua väheksyä kokemustasi yritysjohtamisesta, markkinoinnista ja taloustieteestä. Ketkä ovat sellaiset yksittäiset sponsorit, joilla voisi olla niin paljon valtaa rahan myötä, että pystyvät päättämään tai ainakin vahvasti painostamaan Kärppiä haluamiinsa urheilullisiin päätöksiin? Kärppien sponsorittulot muodostuvat käsittääkseni poikkeuksellisen useista virroista. Erittäin epätodennäköisenä näen maalaamasi kuvan.

Kysymys ei ole siitä, kenellä sponsoreista on varaa vaatia muutosta, vaan siitä ettei Kärpillä ole varaa jättää sponsoreiden huolia/vaatimuksia(jos niitä on) huomiotta.

Luitko sinä edes tuota viestiä? Siinä on käyty tätä asiaa todella ansiokkaasti läpi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Etra

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kysymys ei ole siitä, kenellä sponsoreista on varaa vaatia muutosta, vaan siitä ettei Kärpillä ole varaa jättää sponsoreiden huolia/vaatimuksia(jos niitä on) huomiotta.

Luitko sinä edes tuota viestiä? Siinä on käyty tätä asiaa todella ansiokkaasti läpi.
Luin. Kärppien sponsorivirrat kasaantuvat poikkeuksellisen laajalta pohjalta. Tuskinpa sadat yritykset ovat nousseet odotettua heikomman urheilullisen menestyksen vuoksi barrikadeille. Olisi mukava kuulla, mitä ovat ne isommat yksittäiset sponsorit, jotka nyt iskevät tai voisivat iskeä painetta Kärppien urheilullisiin päätöksiin.

Huolia varmasti on monellakin sponsorilla, se on selvä. Tottakai näkyvyyttä ja ennenkaikkea menestykseen liitettävä näkyvyyttä halutaan. Urheilubisnekseen liittyy normaalia enemmän tunnetta ja huolta varmasti esiintyy myös sitä kautta. Kyllä minä olen taipuvainen uskomaan, että näitä huolia kuullaan. Sponsori on asiakas ja tottakai asiakasta kuullaan. Sitä en usko, että Kärpät näiden huolien perusteella isoja urheilullisia päätöksiä tekee, kuten vaikka urheilutoimenjohtajan potkimista.

Muutoksia on varmasti luvassa kyllä. Muutoksia tulee sen vuoksi, että urheilullinen suoritustaso saadaan kääntymään taas paremmaksi.
 

totonboset

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Canes
@totonboset , en halua väheksyä kokemustasi yritysjohtamisesta, markkinoinnista ja taloustieteestä. Ketkä ovat sellaiset yksittäiset sponsorit, joilla voisi olla niin paljon valtaa rahan myötä, että pystyvät päättämään tai ainakin vahvasti painostamaan Kärppiä haluamiinsa urheilullisiin päätöksiin? Kärppien sponsorittulot muodostuvat käsittääkseni poikkeuksellisen useista virroista. Erittäin epätodennäköisenä näen maalaamasi kuvan.
Sehän riippuu ihan siitä, että kuinka iso joukko sponsoreita on mukana ja minkä kokoluokan sponsoreita. Kärppien tapauksessa sponsorisopimuksista on helppo päätellä, että osa niistä on aika merkityksettömiä isossa kuvassa, mutta mitä olen Pohjois-Suomen päättäjien ja yrittäjien kanssa vuosien varrella puhunut niin kyllä siellä on ihan merkkittäviäkin summia liikkeellä. En myöskään usko alkuunkaan, että Kaleva pitkänlinjan sponsorin asemassa alkaisi julkaisemaan Kärpistä täysin valheellista ja keksittyä tietoa.

Oulussahan on myös poikkeuksellisen pienet piirit yrityspäättäjien ja toimihenkilöiden osalta. Voisi sanoa, että kaikki tuntevat toisensa jollain asteella kun samat naamat pyörii tapahtumissa, golfissa, illan istujaisissa, ja palavereissa. Useat toimivat toisiensa kanssa yhteistyössä alihankkinjoina, ja kaupungissa yrittäjät kyllä kunnioittaa toisiaan paljon. En pitäisi ollenkaan mahdottomana, että kahvipöytien ja baari-iltojen keskusteluissa Kärpät on ollut aiheena kerran tai pari ja jonkinlainen yhteinen "vetoomus" ollaan päätetty Kärpille esittää. Ei siihen kuitenkaan tarvita kaikkia, vaan muutama merkittävämpi sponsorikin riittää. Tämän lisäksi laskevat yleisötulot ja menestyksettömän kevään aiheuttama lasku, niin puhutaan merkittävistä euroista pitkällä aikavälillä.

Ja mitä olen itse eri yrityksissä vieraillut, niin kyllä siellä aika monella on Kärppien sponsoroinnista kertovaa taulua ja tavaraa seinillä, mikä sitten luonnollisesti johtaa helppoon small talkiin Kärpistä. Itselläni jäi koronan takia palaverit aika minimiin Kärppien kauheimpina vuosina, mutta kyllähän tuosta joukkueesta tuli aina aiheesta innostuneiden kanssa poristua. Mielipiteitä on moneen lähtöön, mutta kyllä siellä aika monta kommenttia oli jo viitisen vuotta sitten luokkaa "eihän tuosta sponsoroinnista mitään koostu, mutta tuetaan vanhasta tottumuksesta". Tuollainen tottumus muuttuu aika nopeasti, jos seurasta alkaa tulla enemmän negatiivisia kuin positiivisia tunteita herättävä asia. AC Ouluhan on nyt Veikkausliigaan nousemisen jälkeen myös osingoilla, joten verovähennyksien suhteen on muitakin kohteita tarjolla. Uskoisin, että iso osa yrityksistä sponsoroi myös verovähennyksien kokoluokka mielessään.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@totonboset , kiitos vastauksesta. Minä en todellakaan usko mihinkään yritysten yhteiseen vetoomukseen, jolla haetaan muutosta vaikkapa nyt urheilupuolen henkilökuntaan tai mikä se muutos nyt sitten on, mitä täällä kuvitellaan sponsoreiden haluamaksi. Se on varmasti todellisuutta, että tulevaa kautta koskevien sponsorointikeskusteluiden yhteydessä huolta heikosta urheilumenestyksestä jaetaan.

Argumenttisi Kalevaan liittyen oli hyvä. On kuitenkin syytä muistaa, että kyseessä oli kolumni.
 

totonboset

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Canes
@totonboset , kiitos vastauksesta. Minä en todellakaan usko mihinkään yritysten yhteiseen vetoomukseen, jolla haetaan muutosta vaikkapa nyt urheilupuolen henkilökuntaan tai mikä se muutos nyt sitten on, mitä täällä kuvitellaan sponsoreiden haluamaksi. Se on varmasti todellisuutta, että tulevaa kautta koskevien sponsorointikeskusteluiden yhteydessä huolta heikosta urheilumenestyksestä jaetaan.

Argumenttisi Kalevaan liittyen oli hyvä. On kuitenkin syytä muistaa, että kyseessä oli kolumni.
Kaiken kaikkiaan ymmärrän kyllä myös sinun näkökantasi, ja ilman eriäviä mielipiteitä palsta olisi melko tylsä paikka toistella samoja asioita. Ja mikäs sen hienompaa jos keskustelu pysyy eriävistä mielipiteistä huolimatta asiallisena, kiitos siitä. Varmasti on olemassa riski siihen, että Kärppien johto jättäisi "merkityksettömältä" tuntuvan sponsorin sanat omaan arvoonsa, ja kuittaisi tyyliin "valitettavasti ei voida tehdä mitään". Mutta se sisältää taloudellisen riskin lisäksi myös muita riskejä: jos sana liikkuu ympäri kaupunkia ja ollaan jätetty täysin useiden/ merkittävien kumppaneiden palautetta huomiotta, niin kyllä se tietynlaisen mielikuvan alkaa muodostamaan organisaatiosta. Monelle se on jo aika ikäväksi muodostunut, ja muiden liigajoukkueiden piireissähän Kärppien hyväveli-touhulle tunnetusti ilkutaan.

Kärppien täytyy nyt sitte puntaroida sitä, että onko esimerkiksi Ahon jatko niin tärkeä seuralle, että on varaa menettää sponsoreiden ja fanien tukea tuleville kausille. Tämä nyt saatu palaute ja huono menestys aiheuttaa väkisin organisaatiossa tilanteen, jossa täytyy katsoa tarkasti peiliin. Seuran täytyy miettiä mitä tapahtuisi pahimmassa mahdollisessa skenaariossa ja mitkä on realiteetit tulevaisuudelle? Entä jos epäonnistutaan toisen kerran putkeen? Onko se Aho ollut oikeasti pätevä kaveri tehtävään? Voisiko hänet siirtää muualle? Palautteen määrä yleisöltä ja faneilta on huomioitu näkyvästi mediassa, ja siihen on ohimennen jouduttu jo ottamaan kantaa. Sponsoreiden osalta kaikki on vielä Kalevan huhupuheen tasolla, mutta tuskin savua nousee ilman tulta. Huhut liikkuvat kyllä nopeasti ja Kärppien taaperrus on ollut varmasti koko talven ajan Oulun kuumia puheenaiheita.

Painetta tällainen tilanne luo yrityksen sisällä varmasti, mikä tapahtuu oikeastaan aina kun rahoittaja ilmaisee tyytymättömyyttä yrityselämässä. Toimitusjohtajan roolissahan Virkkunen on isoimman paineen alla, sillä hänen pitäisi pystyä perustelemaan kaikille, että mikä siinä Harri Ahossa tai Lauri Marjamäessä on niin hienoa, että tulevilla kausilla tulos on toinen. Fanit, media ja sponsorit janoavat vastuunkantoa, päätöksiä ja perusteluja. Viimekädessä johtajan on myös pystyttävä perustelemaan itselleen valintansa, ja jossakin vaiheessa totuus on pakko myöntää. Yritysjohtajan pelipaikka on haastava, ja sen tuleekin olla sitä, koska hän on vastuussa muiden ihmisten menestyksestä. Joskus ikävä päätös yhden ihmisen kohdalla voi olla yhteisön kannalta äärimmäisen tärkeä, ja osoittautua voitoksi jopa ikävän päätöksen kohdanneelle ihmiselle. Jukka Jalonen on saanut potkuja urallaan, mutta ne kokemukset tekivät hänestä lopulta Suomen kaikkien aikojen valmentajan. Vastoinkäymisten kohdalla pitää katsoa peiliin ja miettiä, että mitä voitaisiin tehdä paremmin, miksi homma meni puihin? Jos tätä ei koskaa tehdä, niin lopputulos on harvoin hyvä.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jos lähdetään nyt lähtökohdasta numero 1 : Urheilutoimenjohtaja vaihtuu. Kukahan se voisi olla ?
Ketä on siihen kaavailtu ? Olisi mukava nähdä uusi mutta kokenut tekijä joka omaa uudet raikkaat kontaktit.
Sehän on selvää että Harri Aho on Junnolta perinyt sen kuuluisan tsekkijunan, jossa toki ansaitusti pätevä agentti on ollut. Eihän se niin voi olla, että täysin samat pelaaja-agentit pyörittävät koko liigarulettia ? Moni pienemmällä pelaajabudjetilla operoiva liigaseura on onnistunut useasti paremminkuin Kärpät. Nimiä en tähän osaa heittää, mutta sellainen tuntuma on. Joku täällä on luetteloinutkin Ahon hyvät hankinnat ja täydet hutit, on tätä jälkimmäistä reippaasti enemmän. Ompa nääs ollut rahaa millä mällätä. Nyt toivonkin että mällääminen kohdistuu enemmänkin hyötyinvestointeihin. Kuka veikkaa uuuurra urheilutoimenjohtajaa ? Jos se on joku Kukkonen, niin poltan kausikorttini roviolla. Eikös me siitä miehestä ole jo kyllin kokemuksia
saaneet männätalvena ? Toivon siis rohkeutta ja kärppälippu ylös sekä saunaseura alas. Kiitos, olen puhunut.
 

Blackhawker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Oulun Kärpät
@totonboset , kiitos vastauksesta. Minä en todellakaan usko mihinkään yritysten yhteiseen vetoomukseen, jolla haetaan muutosta vaikkapa nyt urheilupuolen henkilökuntaan tai mikä se muutos nyt sitten on, mitä täällä kuvitellaan sponsoreiden haluamaksi. Se on varmasti todellisuutta, että tulevaa kautta koskevien sponsorointikeskusteluiden yhteydessä huolta heikosta urheilumenestyksestä jaetaan.

Argumenttisi Kalevaan liittyen oli hyvä. On kuitenkin syytä muistaa, että kyseessä oli kolumni.
Ei se sponsoreiden kaikkoaminen tarkoita välttämättä sitä että isot yrityspamput kävelevät jonossa toimistolla ja sanovat että "nyt on kuule Tommi homman parempi alkaa toimimaan".

Sponsoreita katoaa vuosien varrella ihan luonnollisista syistä. Tulee konkursseja, heikkoja vuosia jolloin ei voi pistää niin paljoa, markkinointistrategian muutoksia tai sponsorointisopimus yksinkertaisesti loppuu. Silloin tulee se vetovoima kyseeseen. Mistä löydät enää uusia? Kyllä Kärppien kokoinen jätti aina sponsoreita löytää (jää ja paidat saadaan kyllä täyteen), mutta onko se sponsori Wetteri vai Joukon kaivinkone- ja pihatyöt? Pistääkö se sponsori suorilta sen kymppitonnin vai näkeekö se sponsori että tässähän olis pieni tinkaamisen paikka kun veto on niin heikkoa?

Tuskin ne potentiaaliset sponsorit sitä ääneen sanoo, mutta varmasti mielessä on monella että onkohan tuosta Ahon Harrista tämän kurssin kääntäjäksi? Niin kuin sanoin, ei ne toimistolle marssi, vaan epäluulo projektia kohtaan syntyy hiljaisuudessa. Päinvastaisessa tilanteessa mainostilasta käytäisiin miltei huutokauppaa. Veikkaan että pikkuhiljaa sponsorien laatu ja määrä tulee heikkenemään.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei se sponsoreiden kaikkoaminen tarkoita välttämättä sitä että isot yrityspamput kävelevät jonossa toimistolla ja sanovat että "nyt on kuule Tommi homman parempi alkaa toimimaan".
Näinpä. Tätä olen koettanut tässä avata. Osa nimimerkkien kirjoituksista ovat olleet sellaisia, että varmaan tuollaisia esimerkkisi kaltaisia kuvitelmia on joillakin ollut.
Tuskin ne potentiaaliset sponsorit sitä ääneen sanoo, mutta varmasti mielessä on monella että onkohan tuosta Ahon Harrista tämän kurssin kääntäjäksi? Niin kuin sanoin, ei ne toimistolle marssi, vaan epäluulo projektia kohtaan syntyy hiljaisuudessa. Päinvastaisessa tilanteessa mainostilasta käytäisiin miltei huutokauppaa. Veikkaan että pikkuhiljaa sponsorien laatu ja määrä tulee heikkenemään.
Ja kyllä minä uskon, että osa sanoo jopa ääneen. Tavoitteet, menestysodottamat ja keinot menestyksen saavuttamiseksi kiinnostavat varmasti ainakin osaa. Kärpät tekee kuitenkin ihan itse omat urheilulliset päätöksensä.

Se on todettava loppuun, että Kärpät on edelleen tällä alueella hurjan kiinnostava yhteistyökumppani yrityksille. Eli ei kannatta lappua laittaa vielä luukulle.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Eiks ne ollut sponssit aikoinaan jokka halus viihdyttävämpää kiekkoa? Ja kärpät hommas Suikkas Kaitsun penkin taa...

Eli kyl niillä touhun rahoittajien mielipiteillä taitaa kuitenki jottain merkitystäki olla
 

Apis17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Eiks ne ollut sponssit aikoinaan jokka halus viihdyttävämpää kiekkoa? Ja kärpät hommas Suikkas Kaitsun penkin taa...

Eli kyl niillä touhun rahoittajien mielipiteillä taitaa kuitenki jottain merkitystäki olla
En tiedä tuliko halu ensisijaisesti sieltä, mutta ainakin osa sponsoreita oli tämän päätöksen takana.

Sitte on olemassa myös sellaisia tarinoita, joissa sponsoreita ei kuunnella. Silloin palvelun tuottaja sanelee ehdot ja sponsori on siinä mukana tai ei. Jos sponsori temppuilee, hänet voidaan potkia pihalle. Eli aina kaikki ei mene vain sponsorit -> raha -> päätökset periaatteella. Suurin toteutuma taitaa olla ylläkuvattujen vaihtoehtomallien puoliväli ja mielestäni se on myös se tehokkain toteuma varsin usein. Toki jos omaa mässyä riittää nii sillo on tehokkain luottaa vain omaan tietoon ja hakea ulkopuolelta toista lähestymistä asiaan ilman sponsoreiden "asiantuntijuuksia".
 

Corona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Virkkunen vieraili tänään ulos tulleessa Petopodi -jaksossa. Mieleen tunnin vierailusta jäi:

- Analysoidaan.
- Vahvistetaan.
- Korona sitä, korona tätä.
- Pienestä kiinni. Niin kuin nähtiin, että tällä kaudella se oli yksi piste.
- Lasse olisi itsekin voinut avata osa-aikaiskuviota.
- Sydän mukaan, niin hyvä tulee.

En vakuuttunut vieläkään.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Kärpät tuntien uusi utj tulee olemaan Jokisen Jusa

En usko, että Jussi tulisi. Mutta itse pidän todennäköisimpänä juuri Kukkosta. Hänethän jo vuosi sitten palkattiin "avustamaan" Ahoa. Olisi kärppämäistä nostaa hänet UTJ:ksi ja samalla laittaa Aho johonkin "head of ice hockey" -vakanssiin.
 

Snopek

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Austin Rueschhoff
"Parhaamme yritetään ja otetaan sydän mukaan touhuun, niin hyvä tulee" -Virkkusen Tommi. 3-vuotta vedetty päin persettä ja tämmöistä kuraa suolletaan. Tommi ei haastattelun aikana sanonut esimerkiksi että "kyllä tässä jokaisella organisaation henkilöllä on peiliin katsomisen paikka, kun tulos on tällainen tai onko meillä oikeat ammattilaiset oikeilla paikoilla".

Positiivista oli kuulla se, että tunnetta pitää saada enemmän kotipeleihin ja Kärpät hävisi aivan liikaa kotipelejä Raksilassa viime kaudella. Kuka me saadaan nyt tätä kelkkaa pelastamaan? 2013 tuli Junno takaisin hankkimaan pelaajia ja uskottavuus palautui organisaation. 2013 näkyi myös muuan Josef Boumedienne olleen "player coordinator" Kärpissä. Tällaiselta nimeltä kyselisin ainakin itse kiinnostusta uudelleen Kärpissä työskentelyyn.
 

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Virkkunen vieraili tänään ulos tulleessa Petopodi -jaksossa. Mieleen tunnin vierailusta jäi:

- Analysoidaan.
- Vahvistetaan.
- Korona sitä, korona tätä.
- Pienestä kiinni. Niin kuin nähtiin, että tällä kaudella se oli yksi piste.
- Lasse olisi itsekin voinut avata osa-aikaiskuviota.
- Sydän mukaan, niin hyvä tulee.

En vakuuttunut vieläkään.
Sain juuri jakson kuunneltua. Tässä kaikki, mitä jäi käteen:

-

Oikeasti, en muista juuri mitään mitä Virkkunen selitti tuon vajaan tunnin haastattelun aikana. Näiden kahden Petopodin haastattelun jälkeen kaipaan entistä enemmän ammattimaista urheilutoimenjohtajaa, kenen kanssa voitaisiin porautua tämän urheilullisen fiaskon ytimeen. Virkkusenkin puheesta paistaa se talouspuoli jatkuvasti, mikä on näin toimitusjohtajana ihan ok. Mutta, kuka nyt voisi käydä sen läpileikkauksen kaudesta urheilu edellä?

Petopodille tipsiä: hakekaapa se Aho vielä seuraavaksi mukaan haastatteluun, niin saadaan koko johtoporras alhaalta-ylös hoidettua.
 

Corona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Sain juuri jakson kuunneltua. Tässä kaikki, mitä jäi käteen:

-
Meinasin itseasiassa aluksi kirjoittaa samanlaisen viestin, mutta pinnistelyjen ja ponnistelujen jälkeen sain muutaman ranskalaisen raavittua "paperille".

Yhtä kaikki. Vastauksia polttaviin urheilupuolen kysymyksiin saatiin:
-
 

Teme91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
- Ensi kauden budjetti ei tule olemaan ainakaan pienempi mitä tällä kaudella.
- Liigakauden jälkeen (ja kun pelaajilla kausi loppunut), niin Kärpät tulee tiedottamaan ensi kauden joukkueesta.
- UTJ puolta vahvistetaan. Ja roolituksista tullaan myöhemmin julki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös