Pakko palata aiheeseen kun tänään instagramin puolella ovat vastailemassa Jaakko Niskala ja Tuukka Tieksola.
Kysymykset:
- Millä matkustatte Tampereelle
- Paljonko nousee penkistä
- Osaako Niskala laukoa muualle kuin kilvelle
- Erkkarin väri ja maila
- Kenellä on kuivimmat jutut ja kuka on kopin DJ
- Millon vedätte juhismaiset nilkkateipit
Se oli siinä. Ei tuolta fanina saa oikein mitään irti. Itekin oon muutaman kerran laittanu tuonne ns. vaativamman kysymyksen ja ei mitään. Kyllä mää ymmärrän ettei kaikkiin voi vastata, mutta tuo otanta on vaan niin köykäinen.
Kuinkahan kova sensuuri siellä on, että mihin kysymyksiin saa pojat vastata.
Tässähän ei ole ikävä kyllä mitään yllättävää, sillä Kärppien somesisältö, viestintä ja markkinointi ovat edelleen siellä 2000-luvun alkupuolen tasolla niin kuin ottelutapahtumakin.
On todella vanhanaikaista ajattelua, että tuollaiset hassunhauskat kysymykset riittävät faneille, näitähän riitti ennen vaikkapa joukkeiden vuosikirjoissa tai -lehtisissä, joissa esiteltiin tiimiä. Nykypäivän vaatimuksiin nähden ei edes naurata tämä puuhastelu.
Käsittääkseni Kärpilläkin on joku tyyppi ihan työkseen tekemässä tuota viestintää ja markkinointia? Kukahan sitä lie tekee? Joka tapauksessa, luvattoman heikolla suorituksella sielläkin vedetään palkkaa. Lapsenaskelin edetään ja jatkuvasti jälkijunassa.
Kärppien faniviestinnän ainoata säännöllisyyttä edustuvat erilaiset Kärppien sivuilla julkaistavat artikkelit ja otteluennakot sekä -raportit. Näistä jokainen on samalla sapluunalla kirjoitettu, ne ovat puuduttavia ja niiden uutisarvo on nolla. Näin viestintäalan ammattilaisena pakko myös todeta, että hyvinkin harrastelijatason tekstiä siellä tuotetaan, eli jopa sillä saralla kaivattaisiin sparrausta. Puhumattakaan siitä, ettei tekstisisältö ole enää vuosikausiin ollut se, jolla faneja pitäisi tavoitella. Mitään facebook-päivityksiä en laske kyllä kovin kummoiseksi viestinnäksi.
Huvittavintahan on, ettei tämä edes ole ydinfysiikkaa näinä aikoina, kun jopa kymmenvuotiaat saattavat pyörittää mediabisnestä youtubeineen, tiktokkeineen ja snapchatteineen. Helpolla saisivat päivitystä hommaan:
- aktiivinen youtube-sisältö, viikottainen video esimerkiksi treeneistä, oheistoiminnasta, ottelutapahtumasta, fanihaastatteluja - pelkkä ennakkohaastattelu ei ole tarpeellista sisältöä kuin ajottain, koska samat jargonit tulevat vaikkapa CMoren lähetyksissä.
- aktiivinen somesisältö:
- snapchat ja tiktok haltuun nuoremman väen saavuttamiseksi
- Instagramin ja Facebookin osalta pitäisi laatia strategia, jonka mukaan edetä - surkuhupaisuudesta hyvä esimerkki on, olikohan toissa viikolta, kun someukko teki erätaukopäivitystä ja oli kirjoittanut jopa tilanteen päin persettä. Luulisi, että opittaisiin jotain, kun jo se FB:n keski-ikäinen väki huuteli kommenteissa, että mitä vittua nyt taas.
- livelähetyksiä, joissa oikeasti sisältöä - ehkä voisi kysyä faneilta, mitä haluttaisiin nähdä?
- jos halutaan artikkeleita, hankittaisiin sellaisia oikeasti hyviltä kirjoittajilta ja koulutettaisiin nykyistä sometiimiä
Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Someukko, jos luet tätä, niin ole hyvä ilmaisesta kritiikistä ja neuvoista. Voin tulla vaikka itse kouluttamaan teitä, jos ei muuten onnistu parantaa tasoa.