Kyllä, edelleenkin vihaan suuresti sitä, että jopa Kärpät on hyväksynyt tuollaisen materiaalin julkistamisen ja suoranaisen mainostamisen. Miksi?
1. Ei ole väärin tehdä huumoria. Ei. Ei missään nimessä. Tuossa videolla on ihan hauskoja pätkiä (silloin kun niitä voi katsoa ilman, että käsi menee automaattisesti faceplam-asentoon).
2. Ymmärrän kyllä hyvin sen, miksi tuosta videosta on huomautettu. Minusta enemmän kuin aiheellisesti. Tuommoinen homottelu&vittuilu&ryyppäily -yhdistelmä menee luokkaan "näytetään vain tietylle kohderyhmälle". Tuollainen ns. rajan ylittäminen tuossa muodossa herättää varmasti pahaa suhtautumista muutenkin kuin häpeän kautta.
3. Kaikista tärkein asia on edelleen imago. Jos HIFK:n hyväksymässä videossa olisi joku helvetin Feikki Kovalainen studiossa, fanit pomppisivat kuin larppaajat Stadin hallin ympärillä ja huutelisivat jotain todella junttia, niin en tiedä, olisiko maailmassa jotain ihmismutantteja? Miksi helvetissä pitää markkinoida JUNTTITOUHUA? Annetaanko tällä viesti siitä, että Kärppien fanipohja on tuo? Ryypätään, huudellaan ja näytetään hölmöiltä? Ei. On aivan sama, jos ihmiset haluavat pukeutua noin ja tehdä normaalisti. Heillä on siihen oikeus. Noitakin videolla olevia faneja on ihan ilman esittämistäkin olemassa. Kyllä, mutta heitä ei ole paljoa. Ongelma on siinä, että tämä viesti on tavoittanut nyt niin paljon ihmisiä, joista moni ei tiedä Kärppien kannattajapohjan koostumusta. Nyt videon myötä voi tulla helposti se kuva, että "jos minä lähden Ouluun pelireissulle, niin ei saatana uskalla edes katsoa sinne kulmaan, kun alkaa jo joko naurattaa tai hävettää aivan jumalattomasti." Se ei ole oikea lähtökohta.
4. Oikea lähtökohta on aina se, että seurasta tuodaan esille positiivisuutta. Luodaan houkuttelevuutta ja nostetaan esille hienoja asioita. Joku voi pitää hienona sitä, että seuran kannattajat ovat värikkäitä. Silloin heitä tuodaan positiivisesti ja luovasti esille. Mutta ei todellakaan näin. Sinne ei sotketa mitään homosteluja ja ryyppäilyitä, vaikka ne kuinka liippaisivat lähellä totuutta. Se ei ole yksinkertaisesti oikeaa markkinointia. Edelleenkin, vaikka et tajuaisi markkinoinnista yhtään, niin silti perusasetelma on varmasti hyvin tiedossa. Markkinoinnilla luodaan edelleenkin se juttu, millä saadaan asiakas tuotteen lähelle.
5. Nyt voi toki ihmetellä, että miksi jauha koko ajan markkinoinnista. Asia on yksinkertainen: kaikki sisältö, kaikki ulosanti niin mediassa kuin muitakin tahoja kohtaan, luo kuvaa siitä mitä Kärpät on. Nyt tuo video oli verkkosivuilla, se tehtiin yhteistyössä Kärppien kanssa, se hyväksyttiin Kärppien toimesta ja se on rakennettu niin, että tuossa tuodaan tietyllä tavalla Kärppiä esille. Se mättää, että nyt ammutaan niin pahasti ohi, että jopa JP Vuorisen pitää antaa noottia. "Mitä se nyt tämmösiä kommentoi" on aivan paskaa. Tuolla tavalla ei markkinoida seuraa seuran julkaisualustojen kautta.
6. Totta kai, Kärpät on tehnyt hyvää duunia markkinoinnin ja median suhteen. Televisiossa on ollut hienoja mainoksia, joissa on tuotu esille oululaisia ja kiinnostavia pelaajia, jotka houkuttelevat tulemaan matsiin. Hyvä! Näin se pitääkin tehdä. Nostetaan esille fiksusti ja yksinkertaisesti kiinnostava elementti ja luodaan kokonaisvaltaisesti ns. houkutteleva tarjous. Nuo videot ovat hyvää markkinointia ja hyvää imagomainontaa. Lisää vaan ja vähän jotain lisämausteita matkan varrella mukaan. Luodaan hyvää mainosta seuraan liittyvistä asioista niiden tärkeimpien "esikuvien" kautta.
7. Tuo helvetin video on kaukana hyvästä mainonnasta. Mikään seuralähtöinen materiaali ei saa koskaan aiheuttaa häpeää. Se on aivan selvä linja. Ei saa.
Metsään on menty ja paljon saa karttaa käyttää, että löytää takaisin oikeaan paikkaan. Odotan seuraavan videon rakennetta ja kokonaiskuvaa sillä ajatuksella, että josko sitä luovuutta ja huumoria on käytetty oikein? Jos vaikka pystyisin katsomaan videon ilman sitä häpeää ja voisin olla tyytyväinen siihen, mitä seuran FANIT ja videon tekijät ovat saaneet aikaan. Miten video tuo lisäarvoa Kärppiin liittyen. Se on kuitenkin fakta, että tämä video kertoo faneista. Ongela on se, että se video oli Kärppien sivuilla ja niin edelleen. Silloin se oli hyväksytysti seuran markkinointia. Piste.
Takaisin nyt taas oikeille raiteille. Mitään tämmöistä touhua ei saa hyväksyä.