Kyllähän nuo Virkkusen puheenvuorot ovat taas niin selkääpuistattavaa kamaa, että jestas. On nyt pari haastattelua tänään kuunneltu, missä yritetään selitellä mustaa valkoiseksi ja selitellä, että kun oli sitä ja oli tätä ja kun oli loukkaantumisia, oli koronaa jne. jne. Aivan jonninjoutavaa ja teennäistä selittelyä. Virkkusen ja mm. Kukkosen ero on siinä, että Virkkunen selittelee ja yrittää hokea paskasta konvehtia, kun taas Kukkonen sanoaa asiat, niin kuin ne ovat ja jättää selittelyt pois. Kukkonen vastikään sanoi Nyholmin kanssa vetämässään Kukkopojat -podcastissa, että nyt pitää katsoa totuutta silmiin. Kukkonen totesi ihan suoraan, että kun fakta on, että nyt vedetään jo paria kautta putkeen koronan kanssa ja kaikki, siis ihan kaikki painivat noiden samojen ongelmien kanssa. Ne eivät enää kelpaa selityksiksi. Kaikki kärsivät noista ongelmista, ne eivät enää kelpaa selitykseksi ihan totaaliselle floppaamiselle ja rimanalitukselle.
Nyt Virkkunen ilmestyy johonkin kaffepöydän ääreen, jotenkin todella nihkeästi kertomaan, että miten hyvin menee ja pitää ottaa huomioon, että kun oli sitä ja tätä. Kaikki muut kärisiv't edelleen samoista ongelmista, mutta siellä on tälläkin hetkellä seuroja, jotka näistäkin haasteista huolimatta, onnistuvat todella hyvin. Ei minua olisi voinut paskan vertaa kuunnella, kun Tommi Virkkunen vetää jonkun Kärppien kauden recapin ja kertoo meille kannattajille jo ne olemassaoloevat asiat, mitkä me kaikki näimme kauden aikana (ripauksella draaman suolta päälle). Selitelliin loukkaantumisilla, pelaajatreideille, ottelusiirroilla, koronalla etc. Me kaikki näimme nuo asiat kauden aikana, kun tsiisus kauden katsoimme ja seurasimme Kärppiä.
Ei meidän olisi tarvinnut kuulla, kuinka Virkkunen kertoo meille (nyyhky-viulujen melkein soidessa taustalla, kun oli niin vaikeaa) asioista, jotka me jo tiedämme ja näimme, kun herranjumala saimme nämä asiat todistaa kauden aikana! Ei, vaan olisin halunnut kuulla niistä analyyseistä, ns. soveltavasta tiedosta ja pohdinnoista, mitä nyt on oikeasti tuumailtu, analysoitu ja, sellaista tietoa ja uutta informaatiota, mitä me kannattajat emme vielä tiedä. Konkreettisia syitä epäonnistumiselle, konkreettisia tulevaisuudeen jatkosuunnitelmia ja visioita etc. Nyt vain vedettiin ja kerrottiin Kärppien kausi recappina extra dramatisoituna. Ihan turhaa selittelyä. Kukkonen on siitä suoraselkäinen kaveri, että hän ymmärtää jättää selittelyn pois. Selittelemällä ei olla koskaan voitettu yhtään mitään, eikä tullakaan voittamaan. Pitää katsoa totuutta silmiin ja myöntää ne omat heikkoudet ja asiat, joissa olemme huonoja, jotta niitä voidaan parantaa. Olosuhteet olivat edelleen kaikille tismalleen samat, ne eivät kelpaa nyt todellakaan selityksiksi ja Lasse tuntuu tämän ymmärtävän, mutta Kärppien muu toimisto ei.
Ja sitten kirsikkana kakun päälle tuo Virkkusen käsittämätön lausunto Lassen "liiallisesta intohimosta". Kyllä, koska sehän on kamalin ja painajainen, jonka kukaan työnantaja voi ikinä kuvitellakaan, että sinulla on remmissäsi työntekijä, joka on uskomattoman intohimoinen työtään kohtaan, valmis tekemään oikeasti töitä ja pitkää päivää sekä näkemään vaivaa asioiden kehittymiseen ja muutokseen Kyllä, ihan kamalaa. Totuus on, että Kärpissä pelätään muutosta. Pöhöttyneet ja vanhat dinot sikarit suussa ylimielisesti hokevat, että "kyllä me tiedetään, miten asiat hoidetaan ja ennen oli kaikki paremmin, se on varma".
Virkkunen tietää varmaan ihan kaiken taloudesta ja numeroista sun muista excel-taulukoista ja pystyisi näistä jaarittelemaan kyllästymiseen asti, mutta tietääkö hän tuon taivaallista markkinoinnista, sisällöntuotannosta, brändin ja imagon rakentamisesta, ja näiden merkityksestä sekä vaikutuksesta asiakkaiden ja kuluttajien kuvaan sekä mielipiteeseen yrityksestä? Koska minä epäilen, että hän tai kukaan mukaan Kärppien toimistolla ei ymmärrä tuon taivaallista noista asiosta, koska herrojen kommentit ovat nimittäoin sen suuntaisia. Noista asioista ollaan ihan totaalisen pihalla ja mitkä ovat nykyajan vaatimukset markkinoinnille ja sosiaalisen median hyödyntämiselle sisällöntuotannossa ja oman organisaation brändi-imagon ja -identiteetin kehittämisessä. Ylimielisesti naureskellaan ja ei sisäisestä, miten merkittävän ja kriittinen asia nuo ovat tänä päivänä.
Kenties, kun sitä tietoa noista asioista ei ole, niin ei myöskään pystytä ymmärtämään noiden asioiden tärkeyttä. Ehkäpä tässä voi olla kyse ns. sukupolvien välisestä kuilusta. Koska fakta tänä päivänä on, että niin moni vanhemman sukupolven edustaja (valitettavasti), jopa suorastaan halveksuu tuota some-toimintaa ja siellä olemista, joka johtaa siihen, että ei se tietenkään itseä kiinnosta ja sitten kun joku yrittää näistä asioista ystävällisesti valistaa, niin ylimielisesti ja silmiä pyöritellen todetaan, että "noh, joojoo, kyllä me tiedetää ja älä tule kuule neuvomaan, kun asia on kunnossa ja hyvältähän tuo näyttää, kröhkröh..." tai "noooo, joo, katsellaan katsellaan, kyllä me tiedetään" tason lausuntoja, joka johtaa siihen, että tyydytään siihen nykyiseen vähään (paskaan), kun ei ole minkäänlaista kiinnostustakaan opiskella aiheesta lisään ja tuo sometoiminta yms. on jopa jotain sellaista, jota ihan suoraan sanottuna moni vanhemman sukupolven edustaja halveksuu ja katsoo nenän vartta pitkin. Ei tietenkään silloin, kun jotain asiaa jopa halveksutaan ja vähätellään, niin siihen jakseta panostaa ja sen tärkeyttä ymmärtää, vaan tehdään se minimi ja ylimielisesti sivuutetaan kaikki neuvot ja asiat millä sitä voisi parantaa. Siinä mielessä ihan loogista toimintaa, miksi panostaisit asiaan, jonka tärkeydestä olet eri mieltä ja johon suhtaudut skeptisen halveksuvasti?
Mutta kenties tuo halveksunta ja vähättely johtuu nimenomaan siitä, että kun ei ymmärretä asioista. Ei ymmärretä somesta, sisällöntuotannosta etc. asioista yhtään (eikä oikein kehdata myöntää, että ei tiedetä), mitään niin paras tapa on ylimielisesti sivuuttaa nuo asiat "turhina", sen sijaan, että ottaisi avoimin mielin neuvoja vastaan ja yrittäisi kehittyä asenteella "hei, en tiedä noista asioista paljoakaan, mutta haluan oppia". En oikeasti epäile, etteikö Virkkusen & co.n mielestä tuo Kärppien nykyinen sometoiminta ole jo liikaa ja ihan turhaa koko somemarkkinointi ja sisällöntuotanto ylipäätään. Pitäis varmaan Virkkusen ja kumppanien mielestä ajaa koko somet yms. alas, koska "ennen kaikki oli paremmin" ja "pärjättiin ennenkin ilman noita hömpötyksiä ja liput kävi kaupaksi!". Tuo surullisen kuuluisa slogan sopii tämän hetken Kärppiin, kuin nenä päähän.
Ei mm. Tommi Virkkusesta ikinä tarvitse tulla mitään noiden asioiden fania ja experttiä, mutta ottaisi sen pään pois sieltä vitun syvältä perseestä ja tajuaisi ladata rahalliset ja resurssipanostukset sinne osastolle, jotka se tänä päivänä kipeästi tarvitsee. Eli tyyliin: "En tajua noista asioista hevonvittuakaan, eikä kiinnostakaan tajuta, mutta ovat kuitenkin tänä päivänä kriittinen osa organisaation toimintaa, että siinä on uusia kavereita pyörittämään toimintaa ja iso tukku rahaa budjeista, jotta saadaan tuokin asia Kärpissä vimpan päälle kuntoon. Tehkää taikanne" tjsp. Laittaisi ne panostuksen sinne, mitkä tuo osasto tarvitsee, ei siitä tavitse tykätä tai olla mikään aktiivinen somevaikuttaja, mutta edes pitkin hampain hyväksyisi noiden asioiden tärkeyden ja laittaisi resurssit sinne, mitkä vaaditaan.
Kärppien 'some- ja brändipersoonat', jos Tommi Virkkusella olisi yhtään enempää sananvaltaa asiaan:
(Ja tämähän on siinä mielessä surullista, kun sen pitäisi olla juuri tuon alla olevan videon vastakohta. Esim. Kärppien brändipersoonasta pitäisi huokua valtava intohimo ja tunne, sekä asioiden eteenpäin vieminen noiden voimalla. Ei olla omien henkilökohtaisten palintojen perässä. Nopeaa reagointia, ollaan trendeistä perillä ja ollaan edelläkävijöitä. Kärjistetysti sanottuna, ei sillä ole mitään vitun väliä, mitä mieltä siellä yrityksen sisällä ollaan noista asioista ja esim. ominaisuuksista ja brändiattribuutiesta, joita Kärppiin halutaan liitettettävän, jos asiakkailla on ihan eri mielikuvat. Toki on tärkeää omata yrityksen sisällä myös kirkas visio noista asioista, mutta miten välität ne asiakkaille ja ulkopuoliselle se on se haaste.
Voit toki velloa ylimielisyydessäsi ja luulla, että kaikki on hyvin ja ollaan niin pirun hyviä, mutta jos et osaa välittää näitä asioita asiakkaille ja ne asiat, mitä yrityksen sisällä pohditte, eivät välity asiakkaille tai ole asioita/sanoja, jotka ulkopuolisille tulevat organisaatiostasi mieleen, ei sillä ole vittuakaan väliä, mitä mieltä siellä yrityksessä olette. Yrityksenne sisällä voitte luulla, että esim. brändiattribuutit, joita yritykseenne liitetään, ovat laadukas, trendikäs, työteliäs jne. Mutta asiakkaat ja ulkopuoliset saattavat olla ihan eri mieltä. He saattavat liittä sanoja, kuten laiska, ylimielinen, pöhöttynyt, vanhentunut yms. ja silloin on syytä huolestua. Miten asiakkaat ja ulkopuoliset näkevät asian, sillä on suurin merkitys. Asikkaiden mielipiteet, miten he näkevät yrityksen, ja mitä sanoja sekä adjektiiveja yms. he liittävät yritykseen, sillä on ylivoimaisesti eniten väliä.)
Virkkuselta niitä panostuksia kaivataan. Hän on toimari ja hänellä on valtaa vaikuttaa asioihin, kun jollan sometiimin randomtyypeillä. He voivat niitä asioita toki ehdottaa ja eteenpäin viedä, mutta Virkkusella on aito valta vaikuttaa. Muutos ja halukkuus muutokseen lähtee aina ylhäältä päin.