Joku voi halutessaan tehdä tarkemman laskutoimituksen, mutta jos vain kärkijoukkueiden keskinäiset pelit laskettaisiin niin Kärpät olisi luultavimmin taulukossa siellä keskikastissa. Olen mielelläni väärässä.
Olet ihan oikeassa. Poika voidaan kuskata Kuopioon samantien. Sen verran ylivoimainen KalPa on ollut näiden seitsemän kärkijoukkueen keskinäisissä otteluissa. Yli 1,8 pistettä/ottelu, kun taas Blues/Lukko/Kärpät kitkuttavat siellä puolentoista pisteen keskiarvon tuntumassa. HIFK/Tappara ja JYP voidaan unohtaa ihan kokonaan mestaruustaistossa. Alle 1,4 ka:lla ei paljon kehuskella.
Tietenkin playoffeissa pitäisi KalPalle osua ne suotuisat vastustajat joka kierrokselle, eli JYP, Blues tai Tappara ja ehkä jopa HIFK, niin tie mestaruuteen olisi aurattu. Pahinta olisi, jos ensimmäisellä po-kierroksella vastaan luistelisi Lukko, jolta Kapaset on onnistuneet saalistamaan kaksi pistettä kuudesta mahdollisesta. Kärpät taasen olisi kolikonheittoa, sillä voitot ja pisteet on menneet tällä kaudella tasan.
Kärpille "paras" vastustaja avauskierroksella olisi Blues (3 voittoa viidestä) tai JYP (2 voittoa kolmesta). Muitten joukkueitten kanssa tekis tiukkaa.
Se tässä mun pointti on, että joitakin joukkueita vastaan peli sujuu paremmin kuin toisia. Sen takia tuonkaltainen pistekeskiarvon laskutapa ei ole mielestäni paras mittari keskinäisten erojen selvittämiseksi. Kauden mittaan pelattujen keskinäisten otteluiden tuloksista voi jotain ennustaa, mutta sekään ei välttämättä kertoisi koko totuutta, sillä playoffit ovat kuitenkin ihan oma maailmansa.
Runkosarjan voitto ja paras pistekeskiarvo kertoo minulle ainakin sen, että mikä joukkue on jaksanut tasaisimmin suorittaa koko kauden ajan. Silloin voi olettaa ihan hyvällä omallatunnolla, että joukkueen rutiinitaso on korkea. Se taas kertoo mielestäni sen, että ei olla kovinkaan usein lähdetty "takki auki" peleihin ennakkoon heikompiakaan joukkueita vastaan.
Kärppien suhteen olen Maxwellin ja Kasparin saapumisen myötä ihan levollisin mielin odottamassa playoffkevättä. Vastustajalla (oli kuka tahansa) on kova tekeminen oman maalin puolustamisessa, kun Kärpät painaa neljällä ketjulla kiekkoa verkon perukoille. Meillä on mielestäni Liigan paras maalivahtikaksikko ja jos puolustus ja hyökkääjät pelaavat viisikkona, kuten parhaimmillaan on tällä kaudella nähty, niin uskon, että mestaruuspytty pysyy Oulussa.
Jos nyt joitain uhkakuvia haluaa kaivaa, niin niitä voisi olla puolustuksen kakkos- ja kolmosparin täydellinen romahtaminen tai sitten kauden mittaan usein nähty "jalan höllääminen kaasulta" joukkueen ollessa johtoasemassa. En kuitenkaan usko, että kun "oikeat pelit" alkavat, niin joukkue tai osa siitä jostain syystä romahtaisi tai olisi jotenkin asennevammainen. Glennilläkin on vielä ensi kausi sopimusta jäljellä, joten ei tarvitse löysäillä kenenkään vastustajan kanssa. :)