@outolintu hyvä pointti, kumoaa myös aika tehokkaasti välikausiteorian. Olisi Kärppien kannalta todella noloa yhtäkkiä pudota tuosta kelkasta menestyksen puutteen takia.
Oikeasti nyt on Kärpillä kriittinen vuosi CHL:n suhteen. Samanaikaisesti yritetään rakentaa uutta Kärppärunkoa ja säilyttää paikka siellä CHL: ssä. Runko tulee näistä omista kasvateista kuten ennenkin ja siihen niitä vahvistuksia päälle ja mahdollisia paluumuuttajia jatkossa. Esim. Jokinen alkaa olemaan jo siinä iässä, että paluu Ouluun sen puoleen alkaa olemaan ajankohtaista. En tiedä, onko Jokisella vuosien varrella syntynyt voimakas side P-Amerikkaan ja hän pysyisi siellä uransa jälkeenkin ja pelaisi viimeiset vuotensa siellä.
En ole yksin CHL -kritiikkini kanssa. Kärppien urheilutoimenjohtaja (11.2.2016) haluaa heittopussit pois CHL: stä ja näinhän ei ole käymässä vaan päinvastoin. Vahvojen maiden kuten Ruotsin ja Suomen maaosuuksia vähennetään joukkuemäärän tippuessa 32 kappaleeseen. Eli heittopussit jäävät ja laadukkaiden joukkueiden määrä tippuu. Näimmehän itse Tsekin ja Saksan tason näissä alkusarjaotteluissa. Ei niiden maiden taso häävi ole ainakaan noiden kahden joukkueen osalta, jotka Kärpät kohtasi.
Joukkuemäärä 32 mahdollistaisi sen, että mentäisiin suoraan pudotuspelivaiheeseen. Eli kaikilla otteluilla olisi merkitystä. Tietenkin tulee ne alkulohkot - toivottavasti kuitenkin niin, että kussakin pelaisi 4 joukkuetta ja kaksi menisi jatkoon. Nythän lohkoissa on kolme joukkuetta joista kaksi menee jatkoon. Varsinainen karsintakierros. Eli Kärppien lohkosta menee yksi ei niin tasokas joukkue jatkoon. Siksi Kärppien olisi syytä voittaa oma lohkonsa, jotta ensimmäisellä pudotuspelikierroksella tulisi helpompi vastus.
Eli olen Ahon kanssa samaa mieltä: mukana on liian paljon tasottomia joukkueita ja siinäkin olen Ahon kanssa samaa mieltä, että CHL: n pudotuspeleissä on sitä tunnelmaa ja sykettä. Alkusarjaottelut keskimäärin ovat sitä itseään.
Luin hieman tuota CHL historiaa eri lähteistä ja sen tavoite ainakin jossain vaiheessa oli muodostua kilpailija KHL: lle. Nykyformaatissa se ei tule onnistumaan. Jotta CHL: stä tulisi kilpailija KHL: lle, niin sen on oltava kuten KHL tai NHL ovat. Taitaa vaan olla liian vaikea pala eri maiden kansallisille liigoille luopua omasta liigastaan ja perustaa yhdessä muiden maiden kanssa uusi liitto. Sehän tapahtuu kuitenkin joko itkun kanssa tai ilman. KHL:n olemassaolo takaa sen. CHL voisi olla sitä (kilpailija KHL:lle), jos eri maiden liigat yhdistettäisiin yhdeksi CHL -nimen alle.
Tästä seuraisi tietenkin monia asioita. Mestiksen taso nousisi, luultavasti CHL paikkakunnille alkaisi rakennusprojekteja Areenoiden suhteen, CHL joukkueiden budjetit (myös pelaajabudjetit) nousisivat ja mitä vielä. Itse ainakin menisin katsomaan mieluummin jotakin Frölundaa kuin joitakin nykyliigajoukkueita oikeassa CHL -sarjassa.
Kärppä-pomo haluaa heittopussit pois CHL:stä: "Keskustelun paikka on nyt" | Yle Urheilu | yle.fi
-linkki vie Harri Ahon haastatteluun CHL:stä