Kärkikarvaajan blokkaaminen

  • 10 156
  • 82

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Viestin lähetti JHag
Nykyaikaista peliä ei voi voittaa ellei minimoi vastustajan mahdollisuutta kuskata kiekko maalintekopaikkoihin. Ja ennemmin blokkaaminen kuin päätön edestakaisin luistelu.

Toihan on suoraan Jortikan oppikirjasta. Älä anna vastustajan missään nimessä tehdä kuin kaksi, mielummin vähemmän. Tästäs seuraa se, että voitto todennäköistä. Pätee tietysti myös yleispäätelmänä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti kausi
Toihan on suoraan Jortikan oppikirjasta. Älä anna vastustajan missään nimessä tehdä kuin kaksi, mielummin vähemmän. Tästäs seuraa se, että voitto todennäköistä. Pätee tietysti myös yleispäätelmänä.

Tarkkaan ottaen se, minkä heitin, on nimenomaan blokkikoutsin oppaasta. Vaikkapa Rautakorven; tärkeintä on estää vastustajaa pääsemään maalipaikkoihin. Jortikan teesissä tärkeintä on estää vastustajan maalinteko. Siinä on aika suurikin ero; blokkaaja haluaa tappaa kiekon ja etenemisen suurinpiirtein vastapään päätypleksiin. Myötäkarvaava Jortikka voi hyvin päästää kaverin keskialueelle, jopa oman sinisen tuntumaan, ja hakee koko ajan liikkeen kautta mahdollisuutta kontrata. Ja mitä enemmän vastustaja tuo kiekkoa = pitää sitä, sitä enemmän saat aikaa ja paikkaa kontrata. Blokkikoutsi ei etsi liikkeen kautta saatavaa etua, hän asettaa 1/1 -pelaamisen ja voimankäytön ykköskeinoksi ja vastustajan liike on hänelle myrkkyä. Samaa lopputulostahan siinä haetaan tietenkin.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti JHag
Sä olet pelannut nopeammassa joukkueessa kuin minä :).

Heh, tähän on mahdoton sanoa mitään :).

Mutta olen kyllä ymmärtänyt pointtisi ketjun aiheesta ja olen tismalleen samaa mieltä. Ehkä se johtuu just tosta, että on nähnyt millaista sekasortoa vastustajan puolustukseen saa aikaiseksi kovalla karvauksella.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Viestin lähetti JHag
Tarkkaan ottaen se, minkä heitin, on nimenomaan blokkikoutsin oppaasta. Samaa lopputulostahan siinä haetaan tietenkin.

Olet oikeassa, luin huolimattomasti. Hiukan välillä kuitenkin arvelluttaa, eikä kohdistu sinun viesteihisi, tämä yleispätevä leimaaminen jossa lukitaan tietyntyyppinen valmennustaktiikka jollekin tietylle valmentajalle ikuiseksi ominaispiirteeksi. Hyvän ja helvetin hyvän valmentajan erottaa se, että näistä jälkimmäinen pystyy muuttelemaan taktiikkaa tilanteen so vastustajan ja oman materiaalin mukaan. Esim esillä ollut Jortikka lienee mestarillisen hyvä omimaan muilta otettuja ja hyväksi näkemiään ratkaisuja. En nyt edes yritä väittää että Jortikan vahvuudet ovat Westerlundimaisessa tweed-takki-analyysissa vaan enemmänkin motivoinnissa.
 
Viestin lähetti Ropelli
En jaksanut lukea kaikkia viestejä, joten en ole varma jos joku on ottanut jo esiin turvallisuus kysymyksen.
NHL:ssä estämisestä oli puhetta joku vuosi sitten ja monet puolustajat olivat jyrkästi vastaan kärkikarvaajan estämisen kieltämistä.
On selvää, että taklauksia jää blokkamisen takia näkemättä, mutta niin jää monet loukkaantumisetkin.
Puolen kentän vauhdilla ilman estelyitä 100 kg karvaaja tekee aika pahaa jälkeä kiekkoa hakevalle puolustajalle.
Melkoinen dilemma, joten eiköhän kaikkien kannalta paras vaihtoehto löydy jostain välimaastosta.

Hyvä pointti. Itse olen kovasti kärkikarvaajan blokkaamista vastaan. Monesti, ainakin näyttää siltä, että kun kärkikarvaaja yrittää päästä "pakottamaan" puolustajan avaamaan peliä, niin toinen pakki ottaa karvaajan poikittaisella pois, sen sijaan, että hakisi itselle vapaata paikkaa.

Taklauksiakin monesti olen kaivannut kärkikarvaajalta. Kun toinen pakki on välissä niin pitkän vauhdin rullaaminen on mahdotonta. Ei tämän tarvitsisi enää hidas vauhtista kaveria blokata pois.

Itse miellän tämän kiekottoman estämiseksi. Toki, hyökkäyspäässäkin on monesti räikeitä kiekottoman estämisiä, joista luodaan maalipaikkoja. Olisi melkoista kaksinaismoralismia sallia nämä, mutta hyväksyä kärkikarvaajan estäminen. Joten toivoisin molempien loppuvan. Tämä taas alentaisi suoraan Somervuoren tehoja :)

Sekavan kirjoituksen pointti: Ehkä kultainen keskitie on paras, mutta kun kiekotonta estetään niin boksiin vain. En tosin toivo, että joka risauksesta vihelletään. Mutta jos tässä maila nousee vyötärön yläpuolelle niin aina jäähy. Monesti ei karvaaja pääse eroon estäjästään vaikka luistelisi jo omiin päin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti kausi
Esim esillä ollut Jortikka lienee mestarillisen hyvä omimaan muilta otettuja ja hyväksi näkemiään ratkaisuja. En nyt edes yritä väittää että Jortikan vahvuudet ovat Westerlundimaisessa tweed-takki-analyysissa vaan enemmänkin motivoinnissa.

Mun mielestäni Jortikka ja Rautakorpi ovat saaneet isot voittonsa nimenomaan niin, että pitävät oman pelitapansa, vaikka se ei aina tulosta tuokaan. Kun joukkue osaa yhden formaatin niin, että se on selkäytimessä yölläkin herätettynä, on vastustajan pitkässä juoksussa vääjäämättä "alistuttava" tähän pelityyliin. Ts. peliä pelataan enimmäkseen Jortikan/Rautakorven ehdoilla. Aravirta ja Westerlund ovat mielestäni täysin erilaisen tyylin erinomaisia koutseja; pelitapa on jossain määrin joustava ja siinä yritetään hakea tiettyjä variaatioita erilaisiin tilanteisiin. Tämä tyyli on onnistuessaan myrkkyä, vaarana piilee se, että joukkueen suoritustaso heittelee vuoristorataa ja jotkut pelit ovat pommittamisen ja maalaamisen juhlaa, toiset taas avutonta peruuttelua suurinumeroisen tappion kera. Mä valitsen tän jälkimmäisen koulukunnan, koska viihteen mahdollisuus omiin silmiini on siinä paljon todennäköisempi :). Tosin Rautakorpi-kiekkokin totaalisimmillaan eli am.jalkapallona jäällä, on upeaa seurattavaa. Koska pidän 1/1 -taisteluista.
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti TBK


Juontaako koko lajin muuttuminen juurensa keskiviivasta?

Juontaa.

Ennen koko viisikko hyökkäsi, karvasi ja puolusti. Nykyisin vain muutama pelaaja hyökkää kun muut joutuvat jo varmistelemaan mahdollisen kiekonmenetyksen aiheuttamaa vastaiskua, yksi karvaa ja sekin vain ns. ohjaa kiekollisen jompaankumpaan laitaan, mutta kaikki viisi puolustavat - entistä lähempänä omaa maalia. Tämän takia nykyisin vain heitellään kiekkoa punaiselta vastustajan päätyyn kun ei sinne yksinkertaisesti kuljettelemalla pääse.

Kirjoituksesi oli todella asiaa ja ansaitsee taputukset. *klap klap*
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös