Näin se näillä tällaisilla ilmaiskeikoilla tuppaa menemään. Katselin eilen YlexPoppia, missä almat, bessit ja portion boyssit esiintyivät niinikään voittopuolisesti lapsiyleisölle eivätkä nämäkään kai lastenmusiikiksi ole leimaantuneet.Aamulehden Ideaparkin keikasta tehdyn jutun perusteella yleisö on pääasiassa alakouluikäisiä vanhempiensa kanssa. Kai siellä muitakin oli, mutta Käärijä on nyt kovasti leimaantumassa lastenmusiikiksi.
Ei kyllä iskenyt tämä versio itseeni. Alkuperäinen paljon parempi.
Jep, ja sitten kun Käärijä onkin festarikeikalla täysi-ikäisen yleisön edessä niin kai sitä keikkaa katsellessa voi todeta, että on aikuismusiikkia.Näin se näillä tällaisilla ilmaiskeikoilla tuppaa menemään. Katselin eilen YlexPoppia, missä almat, bessit ja portion boyssit esiintyivät niinikään voittopuolisesti lapsiyleisölle eivätkä nämäkään kai lastenmusiikiksi ole leimaantuneet.
Jep, ja sitten kun Käärijä onkin festarikeikalla täysi-ikäisen yleisön edessä niin kai sitä keikkaa katsellessa voi todeta, että on aikuismusiikkia.
Totanoin. Säveltäjien siivu on periaatteessa suurin, joskin sopparit käytännössä nostaa levy-yhtiön ohi mutta sehän tulee siitä, kuinka paljon levy-yhtiö kenenkin siivuista saa. Ja kun Jere ei ole säveltäjänä biisissään ollenkaan niin ei puhuta jo tässä kohtaa pienistä siivuista muille.Vaikka siivuja menee muuallekin, niin ne siivut eivät suurimmalta osiin ole kovin suuria. Jopa harmillisen pieniä siivuja menee muihin suuntiin, siis yleisesti ottaen.
Laululava täyteen? :)Ensimmäinen ulkomaankeikka Tallinnassa 17.6
Totanoin. Säveltäjien siivu on periaatteessa suurin, joskin sopparit käytännössä nostaa levy-yhtiön ohi mutta sehän tulee siitä, kuinka paljon levy-yhtiö kenenkin siivuista saa. Ja kun Jere ei ole säveltäjänä biisissään ollenkaan niin ei puhuta jo tässä kohtaa pienistä siivuista muille.
Niin siis kun puhutaan korvauksista spotifyn, radiosoiton, televisioinnin jne. suhteen, siinä on tietyt määrät rahaa mitkä menee teosto-, ja gramex-korvauksina. Teostot jakautuu tietyin prosentein säveltäjälle, sanoittajalle ja sovittajalle. Jos näitä on useita, heidän väliset prosenttinsa on mitä on. Sitten on levy-yhtiöiden osuudet, jotka on yleensä aika isot siivut näistä. Teosto-osuus jo itsessään on Käärijällä itsellään pienempi kun hän ei ole säveltänyt teosta ja sanoittajanakin on vain yksi porukasta. Sovittajajakaumaa en edes ala arvelemaan. Se sitten tuleeko nämä tulot suoraan Teostolta ja Gramexilta vai levy-yhtiön kautta menee taas arvuutteluksi enkä myöskään muista oliko Suomessa lain puitteissa rajoituksia tästä.Toisaalta tässä yhtälössä vaikuttaa aivan keskeisesti miten lafka näkee biisin sekä "pääjehun" potentiaalin tai kyvyn olla heti tyhjennettävä pajatso. Esimerkki: Onko biisi heti poikkeuksellinen, oletko "tyhjästä huippusuosioon" -tasoa? Vai oletko jo fanbasea omaava ja sitä kautta perusteltu investointi? Nämä ymmärtääkseni määrittävät miten sopimukset rakennetaan pääpiirteittäin, eli antaako poikien sopia keskenään vai haistaako levy-yhtiö potentiaalisen kassakoneen kilisemisen.
Käärijän kv-menestyksen haistanut tyyppi saisi varsin mehevän ylennyksen liksaan sekä statukseen. Ja kysyntää piisaisi.
Ja siellä pääkallopaikalla artistin sekä taustahenkilöiden kohdalla nyt ymmärretään vielä vähemmän sopimustekniset koukerot ellei niitä ole oikeasti leimattu kuin tatuointia dokumentteihin.
Jännä nähdä miten Käärijän yhtälössä on toimittu. Sekin on huomioitava että UMK:n ja muun maailman reagoinnin jälkeen on voitu hyvin räätälöidä sopimukset uudempaan uskoon.
Oman käsitykseni mukaan nämä eivät ole ihan niin yksinkertaisia asioita. Voi olla niinkin että tällaisissa itseironisissa seteissä muut osalliset eivät ole kiinnostuneita olemaan enempää esillä papereissa jos homma floppaisi.
Niin siis kun puhutaan korvauksista spotifyn, radiosoiton, televisioinnin jne. suhteen, siinä on tietyt määrät rahaa mitkä menee teosto-, ja gramex-korvauksina. Teostot jakautuu tietyin prosentein säveltäjälle, sanoittajalle ja sovittajalle. Jos näitä on useita, heidän väliset prosenttinsa on mitä on. Sitten on levy-yhtiöiden osuudet, jotka on yleensä aika isot siivut näistä. Teosto-osuus jo itsessään on Käärijällä itsellään pienempi kun hän ei ole säveltänyt teosta ja sanoittajanakin on vain yksi porukasta. Sovittajajakaumaa en edes ala arvelemaan. Se sitten tuleeko nämä tulot suoraan Teostolta ja Gramexilta vai levy-yhtiön kautta menee taas arvuutteluksi enkä myöskään muista oliko Suomessa lain puitteissa rajoituksia tästä.
Ei ole sopimuksia mihinkään uuteen uskoon rustailtu, eihän tätä kukaan ennustanut. Bonareita voi joku jaella jos huvittaa. Warner on aika iso firma kansainvälisesti, vaikka suomalainen tytäryhtiö ei nyt olekaan heidän konserninsa suurin toimija. Warner Music Finlandin kotimaisen tuotannon "pääjehuna" toimii Asko Kallonen, joka on sitten koko kokonaisuudessa aika pieni tekijä. Tuolta voi katsella heidän kansainvälistä artistilistaustaan vaikkei kaikki nykyisiä olekaan:
List of Warner Music Group artists - Wikipedia
en.wikipedia.org
Älä laita tämmöstä tähän hyvän fiiliksen ketjuun.Rassen Jezebelillä 14,7 miljoonaa.
Aikoinaan vanha totuus CD-levyjen myynnistä taisi olla se, että jos CD maksaa sen n. 20 euroa niin artisti tienaa sillä yhden euron. Nykyään toki levyjä myydään paljon vähemmän kuin ennen, mutta eiköhän tuo anna aika hyvin suuntaa siitä miten laajasti ne tulovirrat tuolla alalla jakautuvat ennen kuin artisti itse tienaa mitään.Vaikka siivuja menee muuallekin, niin ne siivut eivät suurimmalta osiin ole kovin suuria. Jopa harmillisen pieniä siivuja menee muihin suuntiin, siis yleisesti ottaen.
Toki en tiedä miten tässä tapauksessa lopulta menee. Edelleen silti ihmettelen, jos Jere saa itselleen merkittävästi alle 50%.
Aikoinaan vanha totuus CD-levyjen myynnistä taisi olla se, että jos CD maksaa sen n. 20 euroa niin artisti tienaa sillä yhden euron. Nykyään toki levyjä myydään paljon vähemmän kuin ennen, mutta eiköhän tuo anna aika hyvin suuntaa siitä miten laajasti ne tulovirrat tuolla alalla jakautuvat ennen kuin artisti itse tienaa mitään.
Jep, ei ollut kummoinen mutta toisaalta jos Alan Walker ei olisi sitä muuttanut oman tyylilajinsa suuntaan joka on tietenkin pois alkuperäisestä, niin aika turha koko versiota olisi ollut tehdäkään.No mutta siitähän oli karsittu kivasti kaikki olennainen pois ja korvattu edm-klisheillä. Kaikista versioista ihan heittämällä huonoin.