Käärijä – it’s crazy, it’s party!

  • 126 570
  • 655

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Pääsee muuttamaan 25 neliön yksiöön.
Toivottavasti ei kusi nouse hattuun ja ala hurjastelemaan millään yli 30 neliön yksiöillä, tai pahimmassa tapauksessa, kaksiolla.

Arvostan kyllä tuota, että viisuhuumankin jälkeen ukko keikkailee näitä pikkukyliä läpi. Olisi varmasti ollut kysyntää ympäri Eurooppaa.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
100 miljoonaa kuuntelukertaa Spotifyssa paukkuu satavarmasti rikki tänä vuonna ja sillä todellakin tienaa enemmän kuin kymmeniä tuhansia. Artistille tuosta menee arviolta noin 300 000€, jos lukema olisi tasan 100 miljoonaa.
Tuo kymmeniä tuhansia tarkoitti per nenä. Tässä tapauksessa artisti käsittää muitakin tahoja kuin Jeren itsensä, eli tuota potista nappaa omansa aika moni taho levy-yhtiöstä biisinkirjoittajiin eikä se nyt tipu suoraan Käärijän tilille tuosta vaan. Tässä on vähän sama ilmiö kuin esimerkiksi kotimaisen uutisoinneissa artistien festarikesien liksoista, eli kerrotaan kuinka paljon lauritähkät ja erikavikmanit "tienaavat" kertomalla keikkaliksan keikkojen määrällä, vaikka se ei todellisuudessa ole ihan näin yksinkertaista matikkaa.

Ei Käärijän rakennustyömaille tarvitse palata siivoamaan tai täytellä Kelan lappuja pariin vuoteen, mutta mihinkään miljonääriluokkaan ei nykyisessä suoratoistomaailmassa pelkällä musalla nousta kovin helposti. Paitsi Spotifyn johtoporras.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo kymmeniä tuhansia tarkoitti per nenä. Tässä tapauksessa artisti käsittää muitakin tahoja kuin Jeren itsensä, eli tuota potista nappaa omansa aika moni taho levy-yhtiöstä biisinkirjoittajiin eikä se nyt tipu suoraan Käärijän tilille tuosta vaan. Tässä on vähän sama ilmiö kuin esimerkiksi kotimaisen uutisoinneissa artistien festarikesien liksoista, eli kerrotaan kuinka paljon lauritähkät ja erikavikmanit "tienaavat" kertomalla keikkaliksan keikkojen määrällä, vaikka se ei todellisuudessa ole ihan näin yksinkertaista matikkaa.

Ei Käärijän rakennustyömaille tarvitse palata siivoamaan tai täytellä Kelan lappuja pariin vuoteen, mutta mihinkään miljonääriluokkaan ei nykyisessä suoratoistomaailmassa pelkällä musalla nousta kovin helposti. Paitsi Spotifyn johtoporras.
On hyvin erikoista, jos artistille itselleen ei tuosta kokonaispotista mene vähintään puolet. Tottakai siitä menee siivuja muuallekin, kuten otin aiemmassakin viestissäni huomioon.

Ja Spotifyn tuomat tulot eivät ole puoliakaan siitä mitä Käärijä koko vuoden aikana tienaa. Tässä puhuttiin koko vuoden kokonaistulojen yltämisestä miljoonaan, eikä siitä, että Spotify toisi kaikki tai lähes kaikki tulot.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
On hyvin erikoista, jos artistille itselleen ei tuosta kokonaispotista mene vähintään puolet. Tottakai siitä menee siivuja muuallekin, kuten otin aiemmassakin viestissäni huomioon.

Ja Spotifyn tuomat tulot eivät ole puoliakaan siitä mitä Käärijä koko vuoden aikana tienaa. Tässä puhuttiin koko vuoden kokonaistulojen yltämisestä miljoonaan, eikä siitä, että Spotify toisi kaikki tai lähes kaikki tulot.

Miljoona euroa on silti minusta utopiaa. Siinä potissa on osuutensa ottamassa levy-yhtiö, manageri, muut säveltäjät/sanoittajat/sovittajat, keikkamyyjät, taustabändi, tanssijat ja mitä vielä.

Jos meidän isoimmat starat tienasivat parhaimmillaan 300-400k vuodessa, vieläpä aikana jolloin levyjä myytiin paljon, niin kyllä miljoonaan vaatisi aivan todella poikkeuksellista. Tietysti hienoa jos tähän pystyy! Sanoisin, että ainoa tapa päästä tähän on olla headlineri isoilla Areena/stadion keikoilla, eikä siihen vielä yksi Cha Cha Cha riitä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miljoona euroa on silti minusta utopiaa. Siinä potissa on osuutensa ottamassa levy-yhtiö, manageri, muut säveltäjät/sanoittajat/sovittajat, keikkamyyjät, taustabändi, tanssijat ja mitä vielä.

Jos meidän isoimmat starat tienasivat parhaimmillaan 300-400k vuodessa, vieläpä aikana jolloin levyjä myytiin paljon, niin kyllä miljoonaan vaatisi aivan todella poikkeuksellista. Tietysti hienoa jos tähän pystyy! Sanoisin, että ainoa tapa päästä tähän on olla headlineri isoilla Areena/stadion keikoilla, eikä siihen vielä yksi Cha Cha Cha riitä.
Voi olla ettei miljoona ihan täyty, mutta on liioittelua sanoa sen olevan utopiaa, kun puoli miljoonaa menee ihan takuulla rikki. Käärijän "koko potti" menee heittämällä yli miljoonan - eli siis se mistä lähtee siivuja eri suuntiin.

On mahdollista, että pelkästään Spotifyn tulot lähestyvät tuota miljoonaa. Siis se koko potti, mistä Jere itse saanee jotain 50-70% väliltä. Äkkiseltään katsottuna ja arvioituna Käärijän yhteiskuuntelut Spotifyssa tältä vuodelta ovat noin luokkaa 85 miljoonaa, joista ainakin puolet on tullut 2-3 viikon sisällä. Kaikkien biisien yhteiskuuntelumäärät koko tältä vuodelta voivat lähestyä 200 miljoonaa ihan helposti.

Tietysti paljon riippuu siitä miten hyvin siellä osataan hyödyntää mahdollisuudet. Avaimet on käsissä, mutta itsestään ne rahat eivät käteen tule.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
On mahdollista, että pelkästään Spotifyn tulot lähestyvät tuota miljoonaa. Siis se koko potti, mistä Jere itse saanee jotain 50-70% väliltä.
Ei millään saa Jere noin suurta osuutta, ainakaan ei 70 prosenttia lähellekään. Biisillä on edelleen kolme säveltäjää (Nurmi, Naukkarinen, Sorsa) ja yksi sanoittaja (Jere). Eikä Käärijä ole omakustanneartisti, vaan biisin julkaisijoina ovat Warner Music ja Monsp Records, joten sinnekin menee varmasti ihan merkittävä siivu striimituotoista.

Vanhemmista biiseistä Jere saattaa tietysti saada isomman osuuden, mutta niillä nyt ei samanlaisia striimimääriä olekaan, vaikka toki merkittävän buustin ovat nekin saaneet tässä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Voi olla ettei miljoona ihan täyty, mutta on liioittelua sanoa sen olevan utopiaa, kun puoli miljoonaa menee ihan takuulla rikki. Käärijän "koko potti" menee heittämällä yli miljoonan - eli siis se mistä lähtee siivuja eri suuntiin.

Sen verta minä olen musiikkihommista kartalla, että jos Käärijä haluaa tienata miljoonan, niin kokonaispotin pitäisi olla 3 miljoonan euron luokkaa.

Käärijälle jäävä osuus riippuu täysin sopimuksesta, sieltä ottaa levy-yhtiöt omansa (voi olla mitä vaan 20-50% väliltä), muut säveltäjät/sanoittajat/tuottajat omansa. Sanoisin, että Käärijälle tulee spotikasta 10-40% välille itselleen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei millään saa Jere noin suurta osuutta, ainakaan ei 70 prosenttia lähellekään. Biisillä on edelleen kolme säveltäjää (Nurmi, Naukkarinen, Sorsa) ja yksi sanoittaja (Jere). Eikä Käärijä ole omakustanneartisti, vaan biisin julkaisijoina ovat Warner Music ja Monsp Records, joten sinnekin menee varmasti ihan merkittävä siivu striimituotoista.

Vanhemmista biiseistä Jere saattaa tietysti saada isomman osuuden, mutta niillä nyt ei samanlaisia striimimääriä olekaan, vaikka toki merkittävän buustin ovat nekin saaneet tässä.
Vaikka siivuja menee muuallekin, niin ne siivut eivät suurimmalta osiin ole kovin suuria. Jopa harmillisen pieniä siivuja menee muihin suuntiin, siis yleisesti ottaen.

Toki en tiedä miten tässä tapauksessa lopulta menee. Edelleen silti ihmettelen, jos Jere saa itselleen merkittävästi alle 50%.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sen verta minä olen musiikkihommista kartalla, että jos Käärijä haluaa tienata miljoonan, niin kokonaispotin pitäisi olla 3 miljoonan euron luokkaa.

Käärijälle jäävä osuus riippuu täysin sopimuksesta, sieltä ottaa levy-yhtiöt omansa (voi olla mitä vaan 20-50% väliltä), muut säveltäjät/sanoittajat/tuottajat omansa. Sanoisin, että Käärijälle tulee spotikasta 10-40% välille itselleen.
Ihan naurettavaa väittää, että olisi edes etäisesti mahdollista, että artistin osuus Spotifyn tuotoista olisi 10% - tai lähellekään noin vähän. Menee jokseenkin uskottavuus, kun tuollaista lähtee vähänkin väittämään.

Veikkaan että kokonaispotti voi mennä kahden miljoonan tienoille tai ylikin, mutta tuskin ihan tuohon 3 miljoonaan.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Varmaan itse biisistä käteen ei Käärijälle miljoonaa jää, mutta biisi itsessään tahkoaa suuren määrän rahaa koko elinkaarensa aikana. Povaan tuolle suhteellisen pitkää kaarta ja toisaalta sen avulla Käärijä on noussut laajaan tietoisuuteen ja saanut uran nousuun, eli kappaleella on myös kerrannaisvaikutuksia vuosiksi eteenpäin.

Olisi hauska tietää, kuinka rahavirrat artistille ovat muuttuneet joidenkin ikivihreiden biisien osalta suoratoistopalveluiden mukaan tulon jälkeen.
 

ValkMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Käärijä näköjään esiintyy sunnuntaina Louhela Jameissa klo 15:45. Pakkohan tuo mennä katsomaan.

Lauantaina 3.6 Käärijä esiintyy Lempäälän Ideaparkissa ja taitaa olla kauppakeskus hieman täynnä, kun taitaa olla peräti ilmaiskonsertti. Selvisi myös, että elokuussa on keikka Valkeakoskella ja siihen pitää ostaa liput.

Ja mistä tiedän tämän? Perheemme lapset ovat "hieman" innostuneita Käärijästä ja keikoille pitää päästä. Onhan tuo aika hypen luonut.
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
On hyvin erikoista, jos artistille itselleen ei tuosta kokonaispotista mene vähintään puolet. Tottakai siitä menee siivuja muuallekin, kuten otin aiemmassakin viestissäni huomioon.

Ja Spotifyn tuomat tulot eivät ole puoliakaan siitä mitä Käärijä koko vuoden aikana tienaa. Tässä puhuttiin koko vuoden kokonaistulojen yltämisestä miljoonaan, eikä siitä, että Spotify toisi kaikki tai lähes kaikki tulot.

Teostokerää rojaltit ja maksaa ne artisteille sopimuksen mukaan, esim 20-50%, tekijöitä kolme jokaiselle tästä potista 1/3. Biisiä on ollut tekemässä 3 ihmistä joten kustannussopparisssa varmaan sama juttu. Sit tulee teostoja, radiosoitosta saa 6-10€ per kerta about. Ja biisiä varmasti lisensoidaan kokoelmille, tv-ohjelmiin ym jotka kustantaja kerää. Rahavirtoia on varmaan useita.
 
Viimeksi muokattu:

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Ihan naurettavaa väittää, että olisi edes etäisesti mahdollista, että artistin osuus Spotifyn tuotoista olisi 10% - tai lähellekään noin vähän. Menee jokseenkin uskottavuus, kun tuollaista lähtee vähänkin väittämään.

Veikkaan että kokonaispotti voi mennä kahden miljoonan tienoille tai ylikin, mutta tuskin ihan tuohon 3 miljoonaan.

Kun levynmyynti on olematonta, ottaa Levy-yhtiöt omansa pois kaikkialta muualta. Jos Levy-yhtiö/julkaisija vie sopimuksen mukaan vaikkapa 40% tuloista, jää jaettavaksi 60%. Jos biisin tekijöitä on useampia, jakavat nämä sitten oman sopimuksensa mukaan loput.

Minä en Käärijän sopimuksesta tiedä mitään, mutta olen nähnyt ihan oikeasti sopimuksia, jossa Major Levy-yhtiön tuoma lento maksaa leijonaosan tulovirrasta.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Alan Walker teki remixin Cha Cha Cha'sta.


Tämän myötä ei Käärijän tarvitse huolehtia ulkomaan keikkaseteistä vaikka nyt on buukattu Suomi täyteen.

Alan Walkerin kokoluokan DJ:n tarvitsee kerran heittää tämä remix livenä ja jengi päätyy etsimään alkuperäistä.

Käärijälle voi povata aika maukasta ulkomaan settiä myöhemminkin.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kun levynmyynti on olematonta, ottaa Levy-yhtiöt omansa pois kaikkialta muualta. Jos Levy-yhtiö/julkaisija vie sopimuksen mukaan vaikkapa 40% tuloista, jää jaettavaksi 60%. Jos biisin tekijöitä on useampia, jakavat nämä sitten oman sopimuksensa mukaan loput.
Tämän lähteen mukaan artistin osuus on tyypillisesti luokkaa 13% - 20% riippuen sopimuksesta julkaisijan kanssa ja parhaimmillaankin 50% indie -yhtiöiden kanssa.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämän lähteen mukaan artistin osuus on tyypillisesti luokkaa 13% - 20% riippuen sopimuksesta julkaisijan kanssa ja parhaimmillaankin 50% indie -yhtiöiden kanssa.
Nyt tuolta lähteeltä meni kaikki uskottavuus kun noin naurettavia väittää.

Minä en mitään prosenttinumeroita osaa lähteä arvailemaan, mutta olen myös ymmärtänyt että varsinkin artisti jolla ei vielä mitään ihmeellistä menestystä ole, ei kyllä noilta isoilta levy-yhtiöiltä - vai miksikä vituiksi noita nyt pitää nykyajassa kutsuakaan kun eihän ne enää melkein edes mitään fyysisiä levyjä tee - saa kuin tuollaisia aika tymäköitä sopimuksia joista suurin osa tuloista menee yhtiölle. Käärijäkin sitten tosiaan on useamman henkilön luomus, vaikka Jere esiintyjänä ja jonkinlaisena osallistujana biisientekoon saakin varmaan siitä porukasta eniten, niin levy-yhtiöltä yli jäävä osio jakautuu vielä sen verran että Jeren osuus voi olla lopulta aika pieni, miksei jopa 10%. Käärijä kun ei tätä Euroviisu-hömppää ollut kuitenkaan mikään suuren yleisön suosikki vielä. Ensi sopparia kun alkavat hinkkaamaan niin siinäpä saattaa sitten prosentit kääntyä Käärijän suuntaan isommiksi. Tai ties vaikka alkavat porukkansa kanssa itse asioita järkkäilemään, tai hyppäävät jonkun toisen tee-se-itse-porukan kelkkaan kun ei niin enää Käärijäkään tarvitse levy-yhtiön tukea mihinkään.

Sitä en tiedä että miten noissa sopimuksissa menee tämmöset yhteistyökuviot ja niistä tulevat rahat. Nythän Käärijä on lähtenyt Euroviisu-huumassa vaikka mihin yhteistyöhommiin, joku saatanan pankkikin oli mitä se Instassa mainosti ja yhteistyö-hashtagit oli mukana. Kyyyyllä Jerekin tästä ihan kivoille rahoille varmasti tulee pääsemään, vaikka levy-yhtiön pahat hirviöt veisikin spotify-rahoista ison klöntin. Ja jos ja kun Käärijä ja taustaväkensä hoitavat hommat hyvin, niin tuleviksikin vuosiksi varmasti tästä kaikesta riittää vielä kantoa, vaikka suurin hype pikkuhiljaa tulisikin laantumaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sitä en tiedä että miten noissa sopimuksissa menee tämmöset yhteistyökuviot ja niistä tulevat rahat. Nythän Käärijä on lähtenyt Euroviisu-huumassa vaikka mihin yhteistyöhommiin, joku saatanan pankkikin oli mitä se Instassa mainosti ja yhteistyö-hashtagit oli mukana. Kyyyyllä Jerekin tästä ihan kivoille rahoille varmasti tulee pääsemään, vaikka levy-yhtiön pahat hirviöt veisikin spotify-rahoista ison klöntin. Ja jos ja kun Käärijä ja taustaväkensä hoitavat hommat hyvin, niin tuleviksikin vuosiksi varmasti tästä kaikesta riittää vielä kantoa, vaikka suurin hype pikkuhiljaa tulisikin laantumaan.

Puolimiljoonaa seuraajaa jo yksinään mahdollistaa hyvin paljon erilaiset yhteistyösopimukset ja mainokset, sen takia itse ainakin tosiaan uskon että tästä vuodesta se miljoona jää käteen jos ei mitään muuta. Vaikka moni asia toisikin vain pienen prosenttiosuuden niin tuo hype on niin kova että sitä rahaa tulee todella monelta suunalta. Yleensä ison hitin tehnyt tienaa keikoillansa mutta tässä on todella paljon muuta ympärillä.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Tällai 15 vuotta musabisneksessä c-kasettimiehenä olleena ja teoston tyyppien kanssa läheisissä tunnelmissa viihtynyt, voin melko varmasti sanoa, että tulevat tilitykset ovat sen verran muhkeita ettei kauaa tarvitse kyykkiä 25neliöisessä kämpässä. Varmaan seuraava on lähinnä 250neliötä.

Toki levy-yhtiön pamput saavat myös uudet kämpät.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miljoona euroa on silti minusta utopiaa. Siinä potissa on osuutensa ottamassa levy-yhtiö, manageri, muut säveltäjät/sanoittajat/sovittajat, keikkamyyjät, taustabändi, tanssijat ja mitä vielä.

Jos meidän isoimmat starat tienasivat parhaimmillaan 300-400k vuodessa, vieläpä aikana jolloin levyjä myytiin paljon, niin kyllä miljoonaan vaatisi aivan todella poikkeuksellista. Tietysti hienoa jos tähän pystyy! Sanoisin, että ainoa tapa päästä tähän on olla headlineri isoilla Areena/stadion keikoilla, eikä siihen vielä yksi Cha Cha Cha riitä.

Noista tienatuista summista ei voi vetään oikein mitään johtopäätöksiä, että kuinka paljon on todellisuudessa tienattu. Teostot ja Gramexin käsittääkseni maksetaan suoraan henkilölle, mutta keikka- ja muut tulot taitaa suurin osa laskuttaa yhtiön nimiin, eikä sieltä ole mitenkään järkevää maksella niitä palkkoina pois, ellei ole pakko. Ja sitten tässä voi myös hyödyntää listaamattomien yritysten mahdollisuutta maksaa verovapaata osinkoa jne. Eli fyrkkaa voi tulla vaikka kuinka paljon, mutta verotiedoista selviää vain se, kuinka paljon on otettu liksana tai osinkoina ulos.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Noista tienatuista summista ei voi vetään oikein mitään johtopäätöksiä, että kuinka paljon on todellisuudessa tienattu. Teostot ja Gramexin käsittääkseni maksetaan suoraan henkilölle, mutta keikka- ja muut tulot taitaa suurin osa laskuttaa yhtiön nimiin, eikä sieltä ole mitenkään järkevää maksella niitä palkkoina pois, ellei ole pakko. Ja sitten tässä voi myös hyödyntää listaamattomien yritysten mahdollisuutta maksaa verovapaata osinkoa jne. Eli fyrkkaa voi tulla vaikka kuinka paljon, mutta verotiedoista selviää vain se, kuinka paljon on otettu liksana tai osinkoina ulos.

Tämä tietysti pitää paikkaansa. Oma pointti on ollut tässä enemmänkin se, että musiikkiala on niin koukeroinen, ettei suoraan voi laskea että määrä X striimauksia tarkoittaa määrää Z rahaa. Sopimukset on harvoin artistille suosiollisia, varsinkin kun puhutaan artistista joka oli ennen euroviisuja suurelle yleisölle tuntematon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös