Mutta eiköhän kaveri kuitenkin pääse pian pois sieltä 20 neliön yksiöstä, kuten itsekin varovaisesti toivoi :D
Pääsee muuttamaan 25 neliön yksiöön.
Mutta eiköhän kaveri kuitenkin pääse pian pois sieltä 20 neliön yksiöstä, kuten itsekin varovaisesti toivoi :D
Toivottavasti ei kusi nouse hattuun ja ala hurjastelemaan millään yli 30 neliön yksiöillä, tai pahimmassa tapauksessa, kaksiolla.Pääsee muuttamaan 25 neliön yksiöön.
Tuo kymmeniä tuhansia tarkoitti per nenä. Tässä tapauksessa artisti käsittää muitakin tahoja kuin Jeren itsensä, eli tuota potista nappaa omansa aika moni taho levy-yhtiöstä biisinkirjoittajiin eikä se nyt tipu suoraan Käärijän tilille tuosta vaan. Tässä on vähän sama ilmiö kuin esimerkiksi kotimaisen uutisoinneissa artistien festarikesien liksoista, eli kerrotaan kuinka paljon lauritähkät ja erikavikmanit "tienaavat" kertomalla keikkaliksan keikkojen määrällä, vaikka se ei todellisuudessa ole ihan näin yksinkertaista matikkaa.100 miljoonaa kuuntelukertaa Spotifyssa paukkuu satavarmasti rikki tänä vuonna ja sillä todellakin tienaa enemmän kuin kymmeniä tuhansia. Artistille tuosta menee arviolta noin 300 000€, jos lukema olisi tasan 100 miljoonaa.
On hyvin erikoista, jos artistille itselleen ei tuosta kokonaispotista mene vähintään puolet. Tottakai siitä menee siivuja muuallekin, kuten otin aiemmassakin viestissäni huomioon.Tuo kymmeniä tuhansia tarkoitti per nenä. Tässä tapauksessa artisti käsittää muitakin tahoja kuin Jeren itsensä, eli tuota potista nappaa omansa aika moni taho levy-yhtiöstä biisinkirjoittajiin eikä se nyt tipu suoraan Käärijän tilille tuosta vaan. Tässä on vähän sama ilmiö kuin esimerkiksi kotimaisen uutisoinneissa artistien festarikesien liksoista, eli kerrotaan kuinka paljon lauritähkät ja erikavikmanit "tienaavat" kertomalla keikkaliksan keikkojen määrällä, vaikka se ei todellisuudessa ole ihan näin yksinkertaista matikkaa.
Ei Käärijän rakennustyömaille tarvitse palata siivoamaan tai täytellä Kelan lappuja pariin vuoteen, mutta mihinkään miljonääriluokkaan ei nykyisessä suoratoistomaailmassa pelkällä musalla nousta kovin helposti. Paitsi Spotifyn johtoporras.
On hyvin erikoista, jos artistille itselleen ei tuosta kokonaispotista mene vähintään puolet. Tottakai siitä menee siivuja muuallekin, kuten otin aiemmassakin viestissäni huomioon.
Ja Spotifyn tuomat tulot eivät ole puoliakaan siitä mitä Käärijä koko vuoden aikana tienaa. Tässä puhuttiin koko vuoden kokonaistulojen yltämisestä miljoonaan, eikä siitä, että Spotify toisi kaikki tai lähes kaikki tulot.
Voi olla ettei miljoona ihan täyty, mutta on liioittelua sanoa sen olevan utopiaa, kun puoli miljoonaa menee ihan takuulla rikki. Käärijän "koko potti" menee heittämällä yli miljoonan - eli siis se mistä lähtee siivuja eri suuntiin.Miljoona euroa on silti minusta utopiaa. Siinä potissa on osuutensa ottamassa levy-yhtiö, manageri, muut säveltäjät/sanoittajat/sovittajat, keikkamyyjät, taustabändi, tanssijat ja mitä vielä.
Jos meidän isoimmat starat tienasivat parhaimmillaan 300-400k vuodessa, vieläpä aikana jolloin levyjä myytiin paljon, niin kyllä miljoonaan vaatisi aivan todella poikkeuksellista. Tietysti hienoa jos tähän pystyy! Sanoisin, että ainoa tapa päästä tähän on olla headlineri isoilla Areena/stadion keikoilla, eikä siihen vielä yksi Cha Cha Cha riitä.
Ei millään saa Jere noin suurta osuutta, ainakaan ei 70 prosenttia lähellekään. Biisillä on edelleen kolme säveltäjää (Nurmi, Naukkarinen, Sorsa) ja yksi sanoittaja (Jere). Eikä Käärijä ole omakustanneartisti, vaan biisin julkaisijoina ovat Warner Music ja Monsp Records, joten sinnekin menee varmasti ihan merkittävä siivu striimituotoista.On mahdollista, että pelkästään Spotifyn tulot lähestyvät tuota miljoonaa. Siis se koko potti, mistä Jere itse saanee jotain 50-70% väliltä.
Voi olla ettei miljoona ihan täyty, mutta on liioittelua sanoa sen olevan utopiaa, kun puoli miljoonaa menee ihan takuulla rikki. Käärijän "koko potti" menee heittämällä yli miljoonan - eli siis se mistä lähtee siivuja eri suuntiin.
Vaikka siivuja menee muuallekin, niin ne siivut eivät suurimmalta osiin ole kovin suuria. Jopa harmillisen pieniä siivuja menee muihin suuntiin, siis yleisesti ottaen.Ei millään saa Jere noin suurta osuutta, ainakaan ei 70 prosenttia lähellekään. Biisillä on edelleen kolme säveltäjää (Nurmi, Naukkarinen, Sorsa) ja yksi sanoittaja (Jere). Eikä Käärijä ole omakustanneartisti, vaan biisin julkaisijoina ovat Warner Music ja Monsp Records, joten sinnekin menee varmasti ihan merkittävä siivu striimituotoista.
Vanhemmista biiseistä Jere saattaa tietysti saada isomman osuuden, mutta niillä nyt ei samanlaisia striimimääriä olekaan, vaikka toki merkittävän buustin ovat nekin saaneet tässä.
Ihan naurettavaa väittää, että olisi edes etäisesti mahdollista, että artistin osuus Spotifyn tuotoista olisi 10% - tai lähellekään noin vähän. Menee jokseenkin uskottavuus, kun tuollaista lähtee vähänkin väittämään.Sen verta minä olen musiikkihommista kartalla, että jos Käärijä haluaa tienata miljoonan, niin kokonaispotin pitäisi olla 3 miljoonan euron luokkaa.
Käärijälle jäävä osuus riippuu täysin sopimuksesta, sieltä ottaa levy-yhtiöt omansa (voi olla mitä vaan 20-50% väliltä), muut säveltäjät/sanoittajat/tuottajat omansa. Sanoisin, että Käärijälle tulee spotikasta 10-40% välille itselleen.
Käärijä näköjään esiintyy sunnuntaina Louhela Jameissa klo 15:45. Pakkohan tuo mennä katsomaan.
On hyvin erikoista, jos artistille itselleen ei tuosta kokonaispotista mene vähintään puolet. Tottakai siitä menee siivuja muuallekin, kuten otin aiemmassakin viestissäni huomioon.
Ja Spotifyn tuomat tulot eivät ole puoliakaan siitä mitä Käärijä koko vuoden aikana tienaa. Tässä puhuttiin koko vuoden kokonaistulojen yltämisestä miljoonaan, eikä siitä, että Spotify toisi kaikki tai lähes kaikki tulot.
Ihan naurettavaa väittää, että olisi edes etäisesti mahdollista, että artistin osuus Spotifyn tuotoista olisi 10% - tai lähellekään noin vähän. Menee jokseenkin uskottavuus, kun tuollaista lähtee vähänkin väittämään.
Veikkaan että kokonaispotti voi mennä kahden miljoonan tienoille tai ylikin, mutta tuskin ihan tuohon 3 miljoonaan.
Alan Walker teki remixin Cha Cha Cha'sta.
Nyt jysähti! Kansainvälinen huippu-DJ tarttui Käärijän Cha Cha Chahan – ”Tämä on paras uutinen”
Norjalainen DJ-tuottaja Alan Walker on tehnyt oman versionsa Käärijän viisuhitistä.www.iltalehti.fi
Tämän lähteen mukaan artistin osuus on tyypillisesti luokkaa 13% - 20% riippuen sopimuksesta julkaisijan kanssa ja parhaimmillaankin 50% indie -yhtiöiden kanssa.Kun levynmyynti on olematonta, ottaa Levy-yhtiöt omansa pois kaikkialta muualta. Jos Levy-yhtiö/julkaisija vie sopimuksen mukaan vaikkapa 40% tuloista, jää jaettavaksi 60%. Jos biisin tekijöitä on useampia, jakavat nämä sitten oman sopimuksensa mukaan loput.
Nyt tuolta lähteeltä meni kaikki uskottavuus kun noin naurettavia väittää.Tämän lähteen mukaan artistin osuus on tyypillisesti luokkaa 13% - 20% riippuen sopimuksesta julkaisijan kanssa ja parhaimmillaankin 50% indie -yhtiöiden kanssa.
Sitä en tiedä että miten noissa sopimuksissa menee tämmöset yhteistyökuviot ja niistä tulevat rahat. Nythän Käärijä on lähtenyt Euroviisu-huumassa vaikka mihin yhteistyöhommiin, joku saatanan pankkikin oli mitä se Instassa mainosti ja yhteistyö-hashtagit oli mukana. Kyyyyllä Jerekin tästä ihan kivoille rahoille varmasti tulee pääsemään, vaikka levy-yhtiön pahat hirviöt veisikin spotify-rahoista ison klöntin. Ja jos ja kun Käärijä ja taustaväkensä hoitavat hommat hyvin, niin tuleviksikin vuosiksi varmasti tästä kaikesta riittää vielä kantoa, vaikka suurin hype pikkuhiljaa tulisikin laantumaan.
Miljoona euroa on silti minusta utopiaa. Siinä potissa on osuutensa ottamassa levy-yhtiö, manageri, muut säveltäjät/sanoittajat/sovittajat, keikkamyyjät, taustabändi, tanssijat ja mitä vielä.
Jos meidän isoimmat starat tienasivat parhaimmillaan 300-400k vuodessa, vieläpä aikana jolloin levyjä myytiin paljon, niin kyllä miljoonaan vaatisi aivan todella poikkeuksellista. Tietysti hienoa jos tähän pystyy! Sanoisin, että ainoa tapa päästä tähän on olla headlineri isoilla Areena/stadion keikoilla, eikä siihen vielä yksi Cha Cha Cha riitä.
Noista tienatuista summista ei voi vetään oikein mitään johtopäätöksiä, että kuinka paljon on todellisuudessa tienattu. Teostot ja Gramexin käsittääkseni maksetaan suoraan henkilölle, mutta keikka- ja muut tulot taitaa suurin osa laskuttaa yhtiön nimiin, eikä sieltä ole mitenkään järkevää maksella niitä palkkoina pois, ellei ole pakko. Ja sitten tässä voi myös hyödyntää listaamattomien yritysten mahdollisuutta maksaa verovapaata osinkoa jne. Eli fyrkkaa voi tulla vaikka kuinka paljon, mutta verotiedoista selviää vain se, kuinka paljon on otettu liksana tai osinkoina ulos.