Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Käärijä – it’s crazy, it’s party!

  • 153 722
  • 725
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Tulipa itsekin suoritettua sunnuntain ratoksi pieni polkupyörämarssi tuonne naapurikylän ilmaisfestareille tätä Käärijäistä katsomaan.

Onhan tuo koominen ukko, ei siitä mihinkään pääse :D

Huvittavaa, kuinka tuntuu itsekin suhtautuvan varsin ironisesti itseensä tai siis tuohon hahmoonsa ja sen suosioon ja/tai sitten on edelleen aidosti häkellyksissään "yhdessä yössä" syttyneestä menestyksestään, sillä kyllähän se edelleen kaiken hässäkän keskellä on se yksiössä asuva poika Vantaalta. Jalat vaikuttaisi ainakin pysyneen tukevasti maan pinnalla ja Jorma Kääriäinen -kasku pisti hymähdyttämään.

Musiikistaan en kyllä itse voi sanoa piittaavani, mutta katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Ilmiötä on kyllä hauska seurata.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin se näillä tällaisilla ilmaiskeikoilla tuppaa menemään. Katselin eilen YlexPoppia, missä almat, bessit ja portion boyssit esiintyivät niinikään voittopuolisesti lapsiyleisölle eivätkä nämäkään kai lastenmusiikiksi ole leimaantuneet.
Jep, ja sitten kun Käärijä onkin festarikeikalla täysi-ikäisen yleisön edessä niin kai sitä keikkaa katsellessa voi todeta, että on aikuismusiikkia.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jep, ja sitten kun Käärijä onkin festarikeikalla täysi-ikäisen yleisön edessä niin kai sitä keikkaa katsellessa voi todeta, että on aikuismusiikkia.

Ja itse diggailin lapsena lähinnä Kissistä, Iron Maidenista, Mötley Crüesta W.A.S.P.ista ja Twisted Sisteristä. En pidä noita mainittuja pumppuja lähtökohtaisesti minään lastenmusana. En sitten tiedä, ajatteliko Mika ja Turkka Malia luukuttanut isäni, että antaapa pojan kuunnella lastenmusaa.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka siivuja menee muuallekin, niin ne siivut eivät suurimmalta osiin ole kovin suuria. Jopa harmillisen pieniä siivuja menee muihin suuntiin, siis yleisesti ottaen.
Totanoin. Säveltäjien siivu on periaatteessa suurin, joskin sopparit käytännössä nostaa levy-yhtiön ohi mutta sehän tulee siitä, kuinka paljon levy-yhtiö kenenkin siivuista saa. Ja kun Jere ei ole säveltäjänä biisissään ollenkaan niin ei puhuta jo tässä kohtaa pienistä siivuista muille.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ensimmäinen ulkomaankeikka Tallinnassa 17.6
Laululava täyteen? :)

Sivuhuomiona, nyt kun näitä Cha Cha Chan Spotify-kuuntelukertoja on tänne raportoitu, niin huomasin Käärijän hitin juuri menneen ohi toisesta viimeaikaisesta euroviisumenestysbiisistämme, eli Blind Channelin Dark Sidesta. (67 ja 66 miljoonaa) Blind Channelilla toki pari vuotta enemmän aikaa ollut kerätä striimejä, mutta suomalaiseksi biisiksi tuokin aika kova luku. Rassen Jezebelillä 14,7 miljoonaa.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Totanoin. Säveltäjien siivu on periaatteessa suurin, joskin sopparit käytännössä nostaa levy-yhtiön ohi mutta sehän tulee siitä, kuinka paljon levy-yhtiö kenenkin siivuista saa. Ja kun Jere ei ole säveltäjänä biisissään ollenkaan niin ei puhuta jo tässä kohtaa pienistä siivuista muille.

Toisaalta tässä yhtälössä vaikuttaa aivan keskeisesti miten lafka näkee biisin sekä "pääjehun" potentiaalin tai kyvyn olla heti tyhjennettävä pajatso. Esimerkki: Onko biisi heti poikkeuksellinen, oletko "tyhjästä huippusuosioon" -tasoa? Vai oletko jo fanbasea omaava ja sitä kautta perusteltu investointi? Nämä ymmärtääkseni määrittävät miten sopimukset rakennetaan pääpiirteittäin, eli antaako poikien sopia keskenään vai haistaako levy-yhtiö potentiaalisen kassakoneen kilisemisen.

Käärijän kv-menestyksen haistanut tyyppi saisi varsin mehevän ylennyksen liksaan sekä statukseen. Ja kysyntää piisaisi.

Ja siellä pääkallopaikalla artistin sekä taustahenkilöiden kohdalla nyt ymmärretään vielä vähemmän sopimustekniset koukerot ellei niitä ole oikeasti leimattu kuin tatuointia dokumentteihin.

Jännä nähdä miten Käärijän yhtälössä on toimittu. Sekin on huomioitava että UMK:n ja muun maailman reagoinnin jälkeen on voitu hyvin räätälöidä sopimukset uudempaan uskoon.

Oman käsitykseni mukaan nämä eivät ole ihan niin yksinkertaisia asioita. Voi olla niinkin että tällaisissa itseironisissa seteissä muut osalliset eivät ole kiinnostuneita olemaan enempää esillä papereissa jos homma floppaisi.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toisaalta tässä yhtälössä vaikuttaa aivan keskeisesti miten lafka näkee biisin sekä "pääjehun" potentiaalin tai kyvyn olla heti tyhjennettävä pajatso. Esimerkki: Onko biisi heti poikkeuksellinen, oletko "tyhjästä huippusuosioon" -tasoa? Vai oletko jo fanbasea omaava ja sitä kautta perusteltu investointi? Nämä ymmärtääkseni määrittävät miten sopimukset rakennetaan pääpiirteittäin, eli antaako poikien sopia keskenään vai haistaako levy-yhtiö potentiaalisen kassakoneen kilisemisen.

Käärijän kv-menestyksen haistanut tyyppi saisi varsin mehevän ylennyksen liksaan sekä statukseen. Ja kysyntää piisaisi.

Ja siellä pääkallopaikalla artistin sekä taustahenkilöiden kohdalla nyt ymmärretään vielä vähemmän sopimustekniset koukerot ellei niitä ole oikeasti leimattu kuin tatuointia dokumentteihin.

Jännä nähdä miten Käärijän yhtälössä on toimittu. Sekin on huomioitava että UMK:n ja muun maailman reagoinnin jälkeen on voitu hyvin räätälöidä sopimukset uudempaan uskoon.

Oman käsitykseni mukaan nämä eivät ole ihan niin yksinkertaisia asioita. Voi olla niinkin että tällaisissa itseironisissa seteissä muut osalliset eivät ole kiinnostuneita olemaan enempää esillä papereissa jos homma floppaisi.
Niin siis kun puhutaan korvauksista spotifyn, radiosoiton, televisioinnin jne. suhteen, siinä on tietyt määrät rahaa mitkä menee teosto-, ja gramex-korvauksina. Teostot jakautuu tietyin prosentein säveltäjälle, sanoittajalle ja sovittajalle. Jos näitä on useita, heidän väliset prosenttinsa on mitä on. Sitten on levy-yhtiöiden osuudet, jotka on yleensä aika isot siivut näistä. Teosto-osuus jo itsessään on Käärijällä itsellään pienempi kun hän ei ole säveltänyt teosta ja sanoittajanakin on vain yksi porukasta. Sovittajajakaumaa en edes ala arvelemaan. Se sitten tuleeko nämä tulot suoraan Teostolta ja Gramexilta vai levy-yhtiön kautta menee taas arvuutteluksi enkä myöskään muista oliko Suomessa lain puitteissa rajoituksia tästä.

Ei ole sopimuksia mihinkään uuteen uskoon rustailtu, eihän tätä kukaan ennustanut. Bonareita voi joku jaella jos huvittaa. Warner on aika iso firma kansainvälisesti, vaikka suomalainen tytäryhtiö ei nyt olekaan heidän konserninsa suurin toimija. Warner Music Finlandin kotimaisen tuotannon "pääjehuna" toimii Asko Kallonen, joka on sitten koko kokonaisuudessa aika pieni tekijä. Tuolta voi katsella heidän kansainvälistä artistilistaustaan vaikkei kaikki nykyisiä olekaan:

 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Niin siis kun puhutaan korvauksista spotifyn, radiosoiton, televisioinnin jne. suhteen, siinä on tietyt määrät rahaa mitkä menee teosto-, ja gramex-korvauksina. Teostot jakautuu tietyin prosentein säveltäjälle, sanoittajalle ja sovittajalle. Jos näitä on useita, heidän väliset prosenttinsa on mitä on. Sitten on levy-yhtiöiden osuudet, jotka on yleensä aika isot siivut näistä. Teosto-osuus jo itsessään on Käärijällä itsellään pienempi kun hän ei ole säveltänyt teosta ja sanoittajanakin on vain yksi porukasta. Sovittajajakaumaa en edes ala arvelemaan. Se sitten tuleeko nämä tulot suoraan Teostolta ja Gramexilta vai levy-yhtiön kautta menee taas arvuutteluksi enkä myöskään muista oliko Suomessa lain puitteissa rajoituksia tästä.

Ei ole sopimuksia mihinkään uuteen uskoon rustailtu, eihän tätä kukaan ennustanut. Bonareita voi joku jaella jos huvittaa. Warner on aika iso firma kansainvälisesti, vaikka suomalainen tytäryhtiö ei nyt olekaan heidän konserninsa suurin toimija. Warner Music Finlandin kotimaisen tuotannon "pääjehuna" toimii Asko Kallonen, joka on sitten koko kokonaisuudessa aika pieni tekijä. Tuolta voi katsella heidän kansainvälistä artistilistaustaan vaikkei kaikki nykyisiä olekaan:


Ilmaisin itseäni huonosti, mutta varmat "kotiutuksethan" itselleen nyt hoitaa jokaisen lafkat lakiseppineen. Jopa UMK-Benjamin-flopin kohdalla. Kun mennään vaikkapa Spotify-tasolle.

Itse hain enemmänkin sitä että kuinka tarkalla silmällä Käärijän kokonaisuus on tulkittu alkujaan ja haluttu tehdä sopimukset todella tarkkaan. Eli mihin tuossa balanssi lopulta osuu?

Asko Kallosen ja lakitekniset seikat voisi yhdistää vaikkapa Idols-formaattiin. Miehen pelisilmä on riittänyt moneen, mutta esimerkiksi laulupainotteisissa kykykisoissa(ennen, present, jälkeen) mies on myös ollut kuistilla näkemyksiensä kanssa. Mainitsemani Idols on suoraan ja epäsuorasti tuonut lafkoille mahdollisuudet Suomessakin pelata kaikilla potentiaalisilla tyypeillä rahaa, mutta sopimuksiin on reagoitu hyvin varman päälle. Kaikkea kun ei voi ennustaa ja ns. heikkoihin tapauksiin ei kannata investoida. Ja Idols nyt antoi tilaa vielä tehdäkin sopimukset formaatin sekä lafkojen väliin kisan jälkeenkin. Silti hutitulkintoja on tolkuton määrä.

Siksi itseäni kiinnostaa että onko Käärijän yhtälössä alku-UMK-Euroviisut peliä pelattu miten pitkällä ajatuksella vai haettu nuo puhumasi safe betit pois.
 
Viimeksi muokattu:

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Siellä se Kärtsäri oli painanut keikan menemään Alan Walkerin kanssa spårassa. Sen mitä jotain videopätkiä näki niin kanssamatkustajien meno oli kohtalaisen korkealla ja tunnelma katossa.
 

Altec

Jäsen
Juuri selailin Käärijän stooria IG:n puolella. Morjens.

Alan Walker & Jere Vantaalta painaa spårassa keikkaa. Mikäpä siinä. Nostetta, nostetta ja vielä lisää nostetta joka päivä Käärijälle. Aivan helvetin huikea homma.

Uskallan melkein luvata, että ei jää ainoaksi remixiksi huippu-dj:n tekemänä.

Perjantainahan tuo remix taidetaan julkaista virallisesti.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja 70 miljoonaa rikki. Voisi vaikka pientä veikkausta laittaa pystyyn, milloin menee 100 miljoonaa ylittyy. Oma valistunut arvioni on 30.7. Veikkaisin n. miljoonan tahdin hiipuvan hieman kesän edetessä, mutta hype jatkuu tasaisena ja Cha Cha Cha soi kesäbileissä ympäri maailman.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Vaikka siivuja menee muuallekin, niin ne siivut eivät suurimmalta osiin ole kovin suuria. Jopa harmillisen pieniä siivuja menee muihin suuntiin, siis yleisesti ottaen.

Toki en tiedä miten tässä tapauksessa lopulta menee. Edelleen silti ihmettelen, jos Jere saa itselleen merkittävästi alle 50%.
Aikoinaan vanha totuus CD-levyjen myynnistä taisi olla se, että jos CD maksaa sen n. 20 euroa niin artisti tienaa sillä yhden euron. Nykyään toki levyjä myydään paljon vähemmän kuin ennen, mutta eiköhän tuo anna aika hyvin suuntaa siitä miten laajasti ne tulovirrat tuolla alalla jakautuvat ennen kuin artisti itse tienaa mitään.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Aikoinaan vanha totuus CD-levyjen myynnistä taisi olla se, että jos CD maksaa sen n. 20 euroa niin artisti tienaa sillä yhden euron. Nykyään toki levyjä myydään paljon vähemmän kuin ennen, mutta eiköhän tuo anna aika hyvin suuntaa siitä miten laajasti ne tulovirrat tuolla alalla jakautuvat ennen kuin artisti itse tienaa mitään.

On ihan naurettavaa väittää, että sanomasi ei olisi totta. Siinä menisi kaikki uskottavuus ja sanoja häipyisi ketjusta äkäseen ja menisi jonnekin muualle pätemään.
 

Pablito

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Real Madrid, Toronto Maple Leafs
Spotifyssa ja varmasti muuallakin julkaistu nyt tuo Käärijän ja Alan Walkerin remix.

Alan Walkerilla pelkästään Spotifyssa se vajaa 33 miljoonaa kuukausittaista kuuntelijaa ja Instagramissa melkein 10 miljoonaa seuraajaa. Varmasti tähän Suomi connectioniin vaikuttaa Walkerin puolelta, että on jo vuosia seurustellut suomalaisen naisen kanssa ja ollut uransa alusta asti suuressa suosiossa täällä kylmässä pohjolassa.

Jere Vantaalta se vaan on kovassa haipissa, mahtavaa nähdä!
 

axe

Jäsen
Kuulin sivullisena uhrina tuon super-remixin. Siihen oli lisätty muutama ärsyttävä ei nyt soitin mutta ääni jumb-jumb-jumbuttamaan, säk-säk-säksättämään, ja töÖÖt-töÖÖttäämään. Ei se alkuperäinenkään nyt mikään oman suosikkilistan valinta ole mutta toimii sentään sellasena Ihanaa Leijonat -menona ihan hyvin, mutta ei toi norjalaisen astmalääkkeen pumppaaminen sitä ainakaan parantanut.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
No mutta siitähän oli karsittu kivasti kaikki olennainen pois ja korvattu edm-klisheillä. Kaikista versioista ihan heittämällä huonoin.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No mutta siitähän oli karsittu kivasti kaikki olennainen pois ja korvattu edm-klisheillä. Kaikista versioista ihan heittämällä huonoin.
Jep, ei ollut kummoinen mutta toisaalta jos Alan Walker ei olisi sitä muuttanut oman tyylilajinsa suuntaan joka on tietenkin pois alkuperäisestä, niin aika turha koko versiota olisi ollut tehdäkään.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Joo juuri näin, eikä se tyylilaji haittaa, mutta itse olisin mennyt "toiseen suuntaan", korostanut vahvuuksia.

Jossain vaiheessa tulee lounge-versio, sitä odotellessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös