Tampereella sekä Ratikka että rantatunneli toteutettiin Allinassimallilla, jossa siis riskit ja voitot jakaantuu. Molemmat alitti budjetin ja valmistu etuajassa. Se on erikoista, ettei allianssimallia käytetä enemmän julkisissa hankkeissa.
Areena on sitten taas yksityisenrahan riski, kuten uusi Tammelan Stadionkin. Kaupunki "sponssaa" näitä sen kunnallistekniikan lisäksi (esim kansi) sillä, että rakennusyhtiö saa rakennusoikeutta (ja kyllä, on osakkaana Areena OYssä myös, mutta rakennuttamisriskiä kantoi rakennusyhtiö. SRV veti kuitenkin tappioita rakennuskustannusnousun ja koronan takia, ainakin toistaiseksi, mutta rakennusoikeuttahan on viä.
Tammelaa rakennetaan myös niin, että hankkeeseen kuuluu asuinrakentamista ja liiketilaa, jolla se rakennusyhtiö sen voittonsa tekee ja kaupunki saa uuden futisstadionin. Näitä ”kaavotuksella hyvää” keinojakaan ei kauheasti käyteällä. Esim luulisi Kuopiossakin jo futistadion olevan pystyssä, jos Ari Lahden kanssa kaupunki olisi kompuusin tehny.. ei tehny.
Pesisstadion on sitten kaupungin itse väsäämä Kaupin Sport Campus -hankeeseen ja se on ylittäny kustannuksensa useaan oteeseen ja on siksi viäkin vähän kesken.
ja velkaa on, koska investoidaan. Investointien tarkoitus on tuottaa, ja poraajista huolimatta näinhän on käymässä näiden kaikkien suurten hankkeiden Tampereella (Tampere myös kasvaa voimakkaasti, joten sekin lisää investointitarpeita ihan koulujen jne muodossa). Velkamäärään euroina on aika hölmöä tuijottaa, on sitten kyse kaupungin tai valtiontaloudesta. Kyse on siitä, mihin sitä velkarahaa käytetään.