Olen auttamatta myöhässä tästä keskustelusta, mutta siitä huolimatta kerron oman näkemykseni, kun itsekin paikalla olin. Olen tosiaan seurannut Ässiä nyt muutaman vuoden eikä risteily ollut ensimmäinen, vaikka palstalla uusi olenkin, jos joku nyt sitä miettii.
Ensinnäkään, ei Marttinen ollut todellakaan ainoa, joka oli ihan riittävän hyvässä hapessa reissussa. Yhtä talutettiin käytävällä, toinen henkilö on ollut aivan pihalla vuodesta toiseen ja eräskin oli oksentanut lattialle - sitä en tiedä, oliko omassa hytissään vai keskellä käytävää, mutta joka tapauksessa. Näitä juttuja on useampia, ja ne toistuvat vuosittain eri muodoissa. Nämä eivät toki Marttisen ketjun eivätkä suuremman haloon asioita ole, mutta joku ylempänä kysyi, oliko muita, niin oli.
Oman kokemukseni pohjalta joka vuosi yhdellä tai kahdella lähtee lapasesta enemmän tai vähemmän. Edellisen kerran, kun Jyri oli reissussa, oli kyllä myös juuri ja juuri pystyssä, mutta käytös pysyi kohtuullisena. Edelleen toki puhun siis omasta kokemuksestani.
Jos on tosiaan faneja haukkunut, niin eihän se tietenkään parhain mahdollinen asia ole faniristeilyllä tehdä. Yhden yhteenottotilanteen kuitenkin todistin, ja ainakin siinä tapauksessa myös vastapuoli saa katsoa peiliin. Selvästi heitti vettä myllyyn, kun Jyri ärsyyntyi. Itse keskustelua en toki kuullut. Tilanne raukesi suht rauhanomaisesti, ja jos en väärin nähnyt, taputtivat toisiaan olalle ennen kuin jatkoivat matkaa. Minua kohtaan oli ihan asiallinen, juteltiin hetki eräästä asiasta ennen kuin jatkoi taas eri suuntaan.
Fakta on myös se, että pelaajat ovat ihmisiä siinä missä mekin, ja viina vaikuttaa heihin eri tavoin. Se ei tee perseilystä sen hyväksyttävämpää, ja kokeneen pelaajan pitäisi omat rajansa tunnistaa, mutta kun alkoholi on kuvioissa, ei kaikki ole lasten silmille sopivaa. Tietääkseni myöskään mitään fyysistä kontaktia ei tapahtunut, eli jos on pysytty vain rumissa sanoissa, ei tilanne mielestäni ole niin paha. Mutta eteenpäin.