Näin pessimisti kun olen, niin täytyy kyllä sanoa, että alkaa pieni ahdistus nousta puseroon tällä hetkellä. Kuten Hele jo mainitsikin, on pelaajabudjetti noussut jo melko rutkasti yli suunnitellun. Jos miettii lukuja niin voisi arvella, että noin 1.5-1.6 miljoonaa euroa koituisi lopulliseksi summaksi. Tämä sillä varauksella, että ennen vanhemman Helmisen ja Immosen hankintaa rahaa on ollut vielä jäljellä niin sanotusta "budjetista", joka ennen kyseisiä hankintoja ilmoitettiin.
Ennen kuin hankintoja alettiin tehdä, sanoivat Seppänen ja Tyni, että pelaajamarkkinoilla ollaan agressiivisia ja että nyt tullaan ottamaan enemmän riskejä. Ajattelin tuolloin, että sehän on hyvä. Olin nimittäin itsekin toivonut näkeväni kyseisenlaista toimintaa. Olin kaavaillut, että pelaajabudjettia voitaisiin nostaa asteittain niin, että esimerkiksi kolme vuotta kestävän "projektin" (niistähän on hyviä muistoja) loppuun mennessä budjetti asettuisi jonnekin 1.4 ja 1.6 miljoonan euron välille. Tänä aikana oltaisiin voitu maksaa myös loput velat pois, mikäli niitä on vielä jäljellä.
Nyt kyseinen toimitus on kuitenkin päätetty tehdä yhdellä kertaa. Helpon laskutoimituksen kautta voidaan saada selville, että 1.6 miljoonan budjetti olisi noussut lähes 80 % edellisen kauden vastaavasta, jonka muistelisin olleen noin 900 000 euroa. Kummitus ja Pakkipari kumppaneineen näkevät tilanteen varmasti toisin silmin, mutta itse henkilökohtaisesti en koe, että näin suuri nousu olisi talouden kannalta terveellistä.
Tietenkin JYP-kannattajana toivon, että voisin nähdä jyväskyläläistä kiekkoilua vielä tulevinakin vuosina ylimmällä sarjatasolla. Toisin sanoen toivon, että Jukka-poika on ollut rehellinen antaessaan ymmärtää, että lisäys tulee omasta pussista, eikä velkarahalla, eikä korotuksia ole tehty liian epävarmoihin oletuksiin perustuen.
EDIT: Jatkoajan kolumnissa vahvistetiinkin budjetin nousu 1.7 miljoonaan. Täten sen nousu prosenteissa olisi siis lähes 90%, eikä 80%, kuten edellä virheellisesti ilmoitin.