JYPin toimistolle satoi viime keväänä runsaasti negatiivista palautetta. Palautteeseen Tyni vastasi surullisen kuuluisalla kirjeellään. Faneja on siis kuunneltu, kuten totesin.
No, jos se kirje lasketaan fanien kuuntelemiseksi, niin silloin tässä on aika suuri näkemysero. Minusta se oli yritys sammuttaa tulipaloa, eikä kuunnella fanien mielipiteitä.
Mielipidekyselyitä kai voisi olla enemmän, mutta kaikkien tuloksena varmaankin on, että hinnat saatava alemmaksi, taklauksia peliin ja Seppänen +Tyni ulos. Eihän tuollaisia toiveita voi toteutella vain fanien mieliksi. En tietenkään tiedä mikä juuri sinun toiveesi on JYPiä kohtaan, että miten haluaisit sinulta mielipiteitäsi kysyttävän. Sähköpostimielipidekysely kausikorttilaisille kenties, välitänkö asiaa puolestasi eteenpäin?
Ehkäpä esimerkiksi rumpujen dilemmassa oltaisiin päästy johonkin muuhun tilanteeseen kuin siihen, että ne päätetään mikittää ja kaikkia vituttaa. Jos oltaisiin kysytty miten hallissa tunnelmaa voitaisiin nostaa, olisi voinut jollain tapaa yrittää vaikuttaa.
Samoin esimerkiksi kysely, "ottaisitko käyttöösi kauskortille ladattavan rahapalvelun, jolla voit ostaa kioskeista tuotteita?" olisi ollut äärimmäisen tärkeää tehdä, koska nyt Areenaraha toteutettiin täysin vailla niiden henkilöiden mielipiteitä, jotka palvelua mahdollisesti käyttäisivät. Tuloksena on tuote, joka ei kiinnosta ketään, maksanutkin kassajärjestelmien uusimisen takia varmaan ihan sievän summan. Ja sivutuotteena pankkikortilla maksaessa EDELLEEN, vuonna 2014, myyjän pitää näpytellä summa kahteen eri laitteeseen ja jokaisen asiakkaan kohdalla toiminta on todella hidasta. Eivät nämä ole mitään ydinfysiikkaa, mutta jos keltään ei kysytä, niin ne menevät pieleen.
Ei kausikorttilaisille tai muillekaan tehtävissä kyselyissä tarvitse kysyä, olisiko halvempi lipun hinta parempi. Vaan nimenomaan koittaa yrittää saada palautetta, millä tavalla ihmiset viihtyisivät paremmin hallilla ja mistä ihmiset ylipäätään nauttivat oheispalveluissa. Jo ainoastaan se, että JYP kuuntelisi vuodesta toiseen satoja euroja firmalle maksavia henkilöitä, tuottaisi parempaa fiilistä kuin se, että ollaan organisaatiosta sataprosenttisesti erillään. Etenkin kesän aikana, jolloin ihmiset pohtivat ottaako kausikorttia vai ei. Vaikka suurin osa vieruskavereista jätti kausikortin uusimatta tälle kaudelle, itse sen vielä hommasin. Mutta tällä hetkellä jos pitäisi kysyä jatkanko seuraavalle kaudelle, vastaus olisi selkeästi että en. Paljon muutoksia pitää tapahtua, jotta jatkan ensi kaudelle.
Eikä kyselyjä pidä rajoittaa pelkästään kausikorttilaisille, vaan myös fanikatsomon kanssa vuoropuhelu olisi tärkeää. Aivan ensimmäisenä ihan oikeasti istumapaikat pitäisi vetää pois jäänajokäytävän toiselta puolelta (ja vaikka siirtää toiselle puolelle), jotta seisomakatsojat olisivat yhdessä hyvässä tilassa kuten ennen.
Ihmiset kyllä osallistuvat kyselyihin, mikäli siihen annetaan mahdollisuus. Mutta kyllä JYPin pitää olla organisaatiossa paljon, paljon enemmän proaktiivinen, kuin että tekee asiat vasta sitten kun niistä on noussut suurta kritiikkiä ja negatiivista mediahuomiota.