Mainos

JYPin mediaketju

  • 1 951 999
  • 8 737

chubster

Jäsen
Miksi ihmeessä tuossa tämän kauden tv-mainoksessa pitää olla taustalla jokin "Kari Tyni Pattaya dance remix -musiikki"? Tai ainakin tuollainen ihan helvetin typerä taustamusiikki. Idea on simppeli ja oma kasvatti/tähti kertoo että on kunnia pelata JYPissä. Miten tuonkin voi pilata?

Kari?

TV-mainos? Nähtävissä netissä?
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan

Ei helevetti, haha. Öööö, mutta joo. Mitä tuosta nyt sanoisi. Hätäinen? Ammattikoulun mediakonekeittäjälinjan päättötyö? Mitä varten tuo on edes tehty, eli siis näkyykö toi isolla screenillä hippoksella?

Tyni on varmaan ihan hyvä markkinointimies, ei siinä mitään, mutta estetiikan kurssit on tainnu jäädä käymättä. Kuten tuolla JYPin sisääntuloshow'n puolella keskusteltiin, ei olisi yhtään väärin, jos panostettaisiin edes pikkuisen jonkinnäköiseen tyylikkääseen ulosantiin tällaisissakin jutuissa. Ipalla oli tosiaan makea toi Tampereen värittäminen viherkeltaiseksi, vituttaisi kyllä Tapparan fanina (joskaan muuta positiivista ilmeisesti Ipasta ei tältä kaudelta ole vielä saatu).
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei helevetti, haha. Öööö, mutta joo. Mitä tuosta nyt sanoisi. Hätäinen? Ammattikoulun mediakonekeittäjälinjan päättötyö? Mitä varten tuo on edes tehty, eli siis näkyykö toi isolla screenillä hippoksella?

Ainakin itse olen mainokseen törmännyt parhaaseen katseluaikaan olisiko maikkarilla ollut.. Tuli jonkinsortin nolo fiilis kyllä sen jälkeen kun oli juuri Pelicansin vastaavia mainoksia katsonut :D

Tuota taustamusiikkia en ymmärrä. Hallillakin jotkut juuri viimepelin alla nauraskeli miksi tuo paska soi edelleen hallilla, 2009 tuota "JYP on rautaa" jaksoi jotenkin retroila, mutta miksi edelleen? varsinkin kun sitä käytetään jokaisesta radio ja tv mainoksessa. Minä en ymmärrä. Jos on pakko olla omaan joukkueseen liittyvää musiikkia niin vaikka sitä hurrikaani biisiä tai ihan mitä muuta tahansa. Muuten tuo TV-mainos on ihan ok jos ei halua panostaa juurikaan mainokseen, mutta haluaa edes kohtalaista antia sillä saada.

Tuossa kyllä voisi olla hyviä projekteja ammattikoulun tehdä JYP:lle yksi toimiva TV-mainos...
 

chubster

Jäsen
ainoa asia mitä tulee mieleen tuosta JYPin mainoksen katsottuani on hätäinen "MITÄ VITTUA". Ei muuta, jatkakaa. Näin meillä, huhhuh....
 

Schröder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Augsburger Panther, Torpedo Nizhny Novgorod, JYP
Paskahan tuo yhä on, mutta jos vertaa näihin:

2008-09
2010-11

Niin eiköhän eteenpäin olla jonkun verran edes menty, tuo mestaruuskauden tv-mainos oli pahinta koskaan...
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Paskahan tuo yhä on, mutta jos vertaa näihin:

2008-09
2010-11

Aaaaaaiiiii saatana, joo nämät meikä kyllä muistaa... Tuon ekanhan voi ymmärtää jonkinlaista "robottiarmeijaa" kuvailevaksi, toisessa sen sijaan vaan haluttiin pikkunäppärästi kikkailla metaforilla. Ei oikein kyllä funkkaa.

Olen kyllä täysin samaa mieltä myös siitä, että tuon JYP on rautaa-biisin voisi jo heivata... jonnekin, retroilun hengen mukaista ei tietääkseni ole ottaa kaikkea sitä paskaa mitä on aiemmin tuotettu, vaan lähinnä niitä vaalimisen arvoisia juttuja menneestä (mitä nekin nyt sitten on, mutta JYP on rautaa-biisi on kyllä korkeintaan todella karua kitschiä, eikä se oikein ainakaan omissa pikku päissäni sovi urheilujoukkueen imageen).
 

Kobe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ongelmahan on se, ettei JYPin organisaatiossa oikein ole osaamista ja tietotaitoa näiden asioiden suhteen. Nokkamiehet Seppänen ja Tyni ovat vanhankoulukunnan kavereita, joiden ymmärrys tämän päivän tietoyhteiskunnan mahdollisuuksista on heikko.

Otetaan pari viime aikoina esille noussutta puutetta:

- Tietoteknillinen osaaminen.
Nettisivut ovat vanhanaikaiset ja sekavat. Monia täysin itsestään selviä ominaisuuksia, mm. mobiiliversio puuttuu. Sosiaalisen median hyödyntäminen on olematonta ja homma pyörii vapaaehtoisvoimin.

- Visuaalinen/esteettinen osaaminen
Tämän voisi yhdistää ainakin noihin mainoksiin ja sisääntuloshowhun. Osaamista ja kiinnostusta tulisi olla enemmän. Tynin näköisessä mainoksessa Perrin nojailee johonkin traktoriin naurettava suippuvaltrapipo päässä sekä pelipaita päällä ja lässyttää jonkun mukahauskan fraasin.

JYPin nettisivuilta en löytänyt muita kuin Kari Tynin nimen markkinointiosaston alta. Vastaako Tyni siis kaikesta JYPin markkinoinnista? Tuskin sentään. Tuonne kuitenkin kaivataan lisää tuoretta verta ja olisi mielestäni hyvä veto palkata joku nuori ja nälkäinen ammattilainen vastaamaan it-osaamisesta ja visuualisesta puolesta. Tuolla se ammottavin aukko JYPin toimiston ammattitaidoista kuitenkin on.
 

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ongelmahan on se, ettei JYPin organisaatiossa oikein ole osaamista ja tietotaitoa näiden asioiden suhteen. Nokkamiehet Seppänen ja Tyni ovat vanhankoulukunnan kavereita, joiden ymmärrys tämän päivän tietoyhteiskunnan mahdollisuuksista on heikko.

JYPin nettisivuilta en löytänyt muita kuin Kari Tynin nimen markkinointiosaston alta. Vastaako Tyni siis kaikesta JYPin markkinoinnista? Tuskin sentään. Tuonne kuitenkin kaivataan lisää tuoretta verta ja olisi mielestäni hyvä veto palkata joku nuori ja nälkäinen ammattilainen vastaamaan it-osaamisesta ja visuualisesta puolesta. Tuolla se ammottavin aukko JYPin toimiston ammattitaidoista kuitenkin on.

Mitenköhän tämän saisi viestitettyä johdolle. Tätä on nyt jauhettu jo aika pitkään ja nyt kun pelit on mennyt vähän huonommin, niin juuri markkinoinnilla ja esim uusilla nettisivuilla (joiden piti tulla jo kauden alussa) saataisiin vähän eloa tähän touhuun. Tämän hetkinen touhu EI RIITÄ.. ainakaan minulle...
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aaaaaaiiiii saatana, joo nämät meikä kyllä muistaa... Tuon ekanhan voi ymmärtää jonkinlaista "robottiarmeijaa" kuvailevaksi, toisessa sen sijaan vaan haluttiin pikkunäppärästi kikkailla metaforilla. Ei oikein kyllä funkkaa.

Olen kyllä täysin samaa mieltä myös siitä, että tuon JYP on rautaa-biisin voisi jo heivata...

Kyllähän nuo aikaisemmat mainokset olivat varsin hirveitä tekeleitä, vaikka nuo "jätkät hei!" -mainokset jaksoivat pari kertaa hymyilyttää. Mestaruuden tuoneella kaudella tehtiin kyllä maailman historian paskin mainos...huhhuh.
Uusimman mainoksen toteutus on ihan kamala ja se taustamusiikki aiheuttaa hirveitä tuntemuksia ympäri kehoa.


Olihan se ihan hauskaa, kun JYP jyräsi pudotuspeleissä ja keksittiin kaivaa vanha biisi soimaan. Nyt se lähinnä vituttaa, kuten moni on jo sanonut.

Jossain vaiheessa oli jotain puhetta uusista nettisivuista, vai muistanko aivan väärin? Eniten itseäni vituttaa se ettei edes joukkekuvaa ole kyetty vaihtamaan. Muita vikoja onkin jo listattu urakalla.

Kuvaus Perrinistä ja Valtrasta tuntuu liian tuskalliselta ja jopa todennäköiseltä...toivottavasti Kari ei ota vinkkiä.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ongelmahan on se, ettei JYPin organisaatiossa oikein ole osaamista ja tietotaitoa näiden asioiden suhteen. Nokkamiehet Seppänen ja Tyni ovat vanhankoulukunnan kavereita, joiden ymmärrys tämän päivän tietoyhteiskunnan mahdollisuuksista on heikko.

Otetaan pari viime aikoina esille noussutta puutetta:

- Tietoteknillinen osaaminen.
Nettisivut ovat vanhanaikaiset ja sekavat. Monia täysin itsestään selviä ominaisuuksia, mm. mobiiliversio puuttuu. Sosiaalisen median hyödyntäminen on olematonta ja homma pyörii vapaaehtoisvoimin.

Yksi tiedotuspuoleen keskittyvä osaava ihminen ei varmaan tekisi pahaa organisaatiossa. Esimerkkini on kyllä kulttuuripalveluiden puolelta, mutta yksi kaverini palkattiin pari vuotta sitten tiedottajaksi organisaatioon, jossa ei aiemmin ollut päätoimista tiedottajaa, vaan tiedotusta hoitivat muut omien hommiensa ohessa. Tiedottajan tultua taloon kulttuuritapahtumia ruvettiin markkinoimaan aktiivisesti juuri esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, julkaisemaan omaa tapahtumalehteä ym., ja taannoin kaverini kertoi, että tapahtumien kävijämäärät ovat parin vuoden aikana kuusinkertaistuneet siitä ajasta, jolloin organisaatiossa ei ollut tiedottajaa. Tietenkään tiedottajat eivät ole ilmaisia, mutta kyllä hyvä tiedottaja ainakin esimerkkitapauksessani on ollut moninkertaisesti palkkansa arvoinen.

Elämysbisnestähän sekä kulttuuripalvelut että urheilu ovat, joten sen puolesta kunnon tiedotuksella on varmaan oikeasti merkitystä yleisömääriin myös urheiluseuroilla. HC-fanit nyt tulevat peleihin vaikka niistä ei tiedotettaisi missään, mutta satunnaiskatsojia varmaan kävisi enemmän, jos tiedotuksessa olisi potkua. En tosin enää asu Jyväskylässä, joten en tiedä miten JYP esimerkiksi näkyy siellä katukuvassa, mutta toivottavasti mestaruuden tuomaa nostetta ei ole hukattu.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Itseä kalvaa tämä aihe JYPistä ehkä eniten. Eli miten tv-, radio-, yms mainokset JYPissä tehdään. Hirvein mainos ikinä on tuo "porno-Tyni"-mainos, siitä ei saa ikinä hyvää mainosta, mutta tuo uusi Vatas-mainos voisi parilla pikkumuutoksella olla ihan kelpaava klippi.

Vatas-mainos oli jopa ihan positiivinen yllätys itselle. Ei ollu mitään muka-hauskaa tonttien hoitamista, vaan ihan perus haastattelupohjainen mainos. Ja Vatanen on mielestäni paras pelaaja tämän hetken JYPistä siihe. Tokihan tuohon voisi tehdä lisäosia, joissa vaikkapa Pihlström, Louhivaara, Näkyvä ja tietenkin Jonne Virtanen kertovat oman tarinansa. Ei itseä ko. videossa oikein muu häiritse kuin musiikit. Viime talvena JYPille tuli roppakaupalla uusia biisejä, näistä Hurrikaani tunnetuimpana. Meikäläisen mielestä Hurrikaani sopisi tuon videon taustalle. Se alkujumputus korvattaisiin Hurrikaanin alkusoitolla. Ja lopun "JYP on rautaa" korvattaisiin taas biisin kertsillä. "Keski-Suomi raikaa, JYP on rautaa" tulisi vaihtumaan sanoihin "Hurrikaani, kylvää taas tuhoaan".

http://www.youtube.com/watch?v=JjtjpFYtTP0
Ylläolevasta Youtube-linkistä näkee HPK:n tämän kauden mainoksen. Siinä on rohkeasti käytetty vähän raskaampaa musiikkia, joka iskee ainakin itseen paljon paremmin kuin joku Tynin "JYP on rautaa"-rallatus. Se oli loistava biisi huhtikuuhun 2009 asti. Mestaruushuumassa se vielä meni mutta sen jälkeen se on alkanut vituttamaan rankasti. Sille on käynyt samanlailla kuin radiokanava NRJ:n biiseille, eli ne kulutetaan puhki ainaisella soittamisella. "JYP on rautaa" soi joka-vitun-ikisessä JYPiin liittyvässä tapahtumassa. Radio- ja TV-mainokset, sekä peleissä erätaukoisin ja JYPin tehdessä maalin saamme kuulla tätä rallatusta. Nyt jumalauta vähän rajoitusta siihen soittamiseen. Käyttäkää tuota Hurrikaania enemmän, mielestäni on loistava biisi!

Toinen asia mistä ei oteta kaikkia tehoja irti on sosiaalinen media facebookin johdolla. JYPin facebook-sivuilla on 22 000 tykkääjää, joten viestit menevät helposti isoillekin joukoille nopeasti ja ennenkaikkea halvasti. Tuolla fb-sivuilla saisi olla jokaikisen pelipäivän aamuna joku lyhyt viesti jossa muistutetaan illan pelistä. Ainakin kotiottelu-aamuisin tämän kautta saisi hyvää mainosta. Aamupäivästä facebookiin viestiä, esim että "Vielä ehdit saada oman lippusi illan JYP-KalPa -otteluun. Lippujen hinnat istumaan XX€ ja seisomaan YY€. Ottelussa ensiesiintymisensä JYP-paidassa tekee myös Pavel Skrebek." Tuo viesti oli täysin päästä heitetty, mutta ei niiden päivitysten tarttisi kovin kummoisia olla, mitä sinne Facebookiin tungetaan. Ja lisäksi siirtouutiset yms saisivat tulla noille sivuille lähes reaaliajassa, eikä monia päiviä jäljessä. Mm. Radio JKL uutisoi JYP-aiheisia uutisia lähes reaaliajassa omalla fb-sivullaan. Sieltä minäkin ensimmäisen kerran törmäsin mm. RD:n erouutiseen.

Pieniä asioita, jotka ovat kuitenkin niin suuria.
 

Handyy

Jäsen
Toinen asia mistä ei oteta kaikkia tehoja irti on sosiaalinen media facebookin johdolla. JYPin facebook-sivuilla on 22 000 tykkääjää, joten viestit menevät helposti isoillekin joukoille nopeasti ja ennenkaikkea halvasti. Tuolla fb-sivuilla saisi olla jokaikisen pelipäivän aamuna joku lyhyt viesti jossa muistutetaan illan pelistä. Ainakin kotiottelu-aamuisin tämän kautta saisi hyvää mainosta.
Ainakin minulla tämä tarkoittaisi sitä, että blokkaisin JYPin Facebookista jos tulisi liikaa muistutuksien muistutuksia. Tällä hetkellä ainakin minusta on loistavaa, että tulee viestiä edellisenä päivänä alla olevaan tyyliin.

JYP Facebook kirjoitti:
Punamustavalkoiset hakevat paluuta voittojen tielle torstaina, kun joukkue saa vieraita länsirannikolta Rauman Lukon muodossa. Tekeekö hurrikaanipyörre jäällä tuhojaan vai onnistuuko kettulauma viekkaudellaan viemään pisteet Raumalle? JYP – Lukko Synergia-areenalla torstaina 13. lokakuuta kello 18:30 alkaen. Tervetuloa!

Enemmänkin muuta juttua siellä toki saisi olla. Nuo viime kaudella nähdyt kysy/vastaa -sessiot pelaajien kanssa ovat varmastikin aika loistavia juttuja osalle faneista.
 

Mike Bossy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra & Massey Ferguson
Kuten tuossa ylempänä on jo mainittukin, niin JYP:n TV -mainoksissa on ollut ihan hyviä aihioita (mm. tuo sami -mainos), mutta niin tv, kuin radiomainokset tuppaavat loppumaan tuohon: "keski-suomi pauhaa jyp on rautaa", hymniin. Ikuisestiko se tulee menemään näin? Oijijoijoijoikin sopisi tuohon paremmin, vaikka pidemmän päälle sekin voisi olla rasittava.

Jos kutenkin ideoista on pulaa Tynillä ja Seppäsellä, niin eivätkö he voisi ottaa yhteyttä vaikka tuonne Bostonin suuntaan näissä mainosasioissa, kun kerran yhteistyötä olisi tarkoitus tehdä useammallakin osa-alueella. Ainakin siellä nämä mainokset ovat ihan toimivia, eikä välttämättä musiikkiakaan niissä tarvita. YouTube.com - sinne ne linkit menneet on

http://www.youtube.com/watch?v=HwchenZolCE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=ewUXalRDcgc&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=H7P9xU_09Ko&feature=related
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Radiossakin kyllä aika väsyneitä nuo mainokset. En ihmettele jos väkimäärä varsinkin tiistai ja torstai peleissä on kokoajan laskemään päin jos edes kunnon radiomainosta ei saada aikaan. Taitaa lehdissäkin nykyään mainokset olla semmoisia että siinä on ties kuinka monen firman tiedot yhdistetty niin, että ei sitä JYP:n pelipäivän mainokseksi edes huomaa.

JYP-akatemian mainokset ne vasta noloimat onkin. "vitosella viihteelle" ja jyp on rautaa ei vaan toimi noissa mainoksissa. Varsinkin kun noissa mainoksissa ei yksittäisiä pelejä mainosteta niin ei se väki vaan löydä hallille. 300 ihmistä enempää on turha saada matseihin jos radiomainokset on tommoisia, sosiaalista mediaa ei hyödynnetä ollenkaan.

JYP:n kohdalla kyllä ihmetyttää tuo sosiaalisen median käyttäminen. Miksi se on noin surkeata? Varsinkin JYP-akatemian kohdalla se olisi hyvä ja halpa kanava markkinoida joukkuetta. Tuossa voisi pelaajasopimuksista tosiaan julkaista uutiset jopa aikaisemmin kun virallisesti eikä niin että vaikka Viitasen tai Skrbekin kohdalla, että kaksipäivää julkaisun jälkeen :) Se on jo tuossavaiheessa ihan turhaa.. Mielummin niin että vaikka kaksiminuuttia ennenkuin lehdistötilaisuus alkaa tai minuutti sen jälkeen.. sopimusta kun julkaistaan niin Skrberkin kohdalla olisi voitu ilmoittaa että pelaajasopimus julkaistaan illan lehdistötilaisuudessa jne.. kun nyt kai ilmoitus tuli vain radion kautta ilmeisesti..
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ainakin minulla tämä tarkoittaisi sitä, että blokkaisin JYPin Facebookista jos tulisi liikaa muistutuksien muistutuksia. Tällä hetkellä ainakin minusta on loistavaa, että tulee viestiä edellisenä päivänä alla olevaan tyyliin.

Tämä ei minulle tullut yhtään mieleen. Mielipideasioita toki, mutta itseä ei häiritsisi vaikka JYP laittaisi jopa 3 päivitystä päivässä. Vertailuna Radio JKL:n facebook-sivuille tulee päivässä 3-5 tilapäivitystä/kuvaa, ja eipä ne ole itseäni häirinneet yhtään vaikka vain ehkä n 20% niistä kiinnostaa itseä. JYPin päivityksistä kiinnostaisi luultavasti kaikki mitä sieltä tulee. Olisi kiva kuulla jonkun muun palstaveljen mielipide asiasta, että jos JYP laittelisi facebookiin päivittäin jotain päivitystä, niin aiheuttaisiko se tilanteen, jossa tykkääjät blockaavat JYPin uutiset?
 

Kobe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
JYP:n kohdalla kyllä ihmetyttää tuo sosiaalisen median käyttäminen. Miksi se on noin surkeata?

Koska JYP käyttää tuohon 0 euroa rahaa. Kaikki toiminta on vapaaehtoisvoimin toteutettua. Etenkin Seppäselle "netti on pakollinen paha". Osaamista ei ole, eikä kiinnostusta koko asiaan.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Koska JYP käyttää tuohon 0 euroa rahaa. Kaikki toiminta on vapaaehtoisvoimin toteutettua. Etenkin Seppäselle "netti on pakollinen paha". Osaamista ei ole, eikä kiinnostusta koko asiaan.

Tämähän se lähestymistapa on ollut jo mooonta monta vuotta. Itselläkin kun on jonkunlaista perspektiiviä asiaan, niin voin todeta että mainonnassa on tosiaankin jämähdetty jonnekin 90-luvun puoliväliin. Eurohumppa raikaa hallilla ja mainoksissa on sellaista 80-luvun lopun huvittavaa pysähtyneisyyttä, joka nykyään naurattaa esim. jos katsoo vanhoja TV-mainoksia. Näiden mainosvideoiden camp-arvo on vain pieni osa tätä kokonaisuutta. Paitsi tietysti jos homoerotiikka ja camp on se mitä on lähdetty hakemaan.

Toimistolla ei varmasti tiedetä, mitä ovat Facebook ja Twitter tai että miten näistä voisi saada lisäarvoa markkinointiin. Kotisivujenkin lisäarvo kuluttajalle tai kannattajalle on nykyään vähän niin ja näin. Vapaaehtoisvoiminkin voi saada silti ihan hyvää jälkeä aikaan jos jollakulla organisaatiossa on selkeä visio miten homma tulee hoitaa ja miten saadaan siihen järkeä ja uutta innovatiivisuutta (ei saatana, tää alkaa kuulostaa kuin joltain Tiimiakatemian mainokselta. Synergiaa, dynaamisuutta, verkostoitumista!).

Mutta kuten yllä todettu, todellinen satsaus vaatisi rahaa. Ei Ilveskään ole noita videoitaan varmaan millään toimitusjohtajan veljenpojan kännykkäkameralla kuvannut. Olisi hyvä hakea välillä ideoita ulkopuolelta eikä säästää ja ideoida & toteuttaa kaikkea itse.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Koska JYP käyttää tuohon 0 euroa rahaa. Kaikki toiminta on vapaaehtoisvoimin toteutettua. Etenkin Seppäselle "netti on pakollinen paha". Osaamista ei ole, eikä kiinnostusta koko asiaan.

Eihän siihen tarvita edes rahaa jos Seppänen/Tyni/Aho ja kumppanit käy parikertaa päivästä tilapäivitystä FB:hen/Twiteriin pistään.

Toki kyllähän noilla varmaan parempaakin tekemistä on kun jotain tilapäivityksiä, mutta jos nyt otetaan vertailuksi vaikka radiomainokset tai lehtimainokset niin ne maksaa, mutta jos pistät pari viestiä facebookiin jossa on 22 783 ihmistä fanina niin kummassa saa paremman katteen pistetylle euromäärälle? paljonko sitä menetetään jos parikertaa päivässä jotain tuonne kirjoittelee? olkoonkin että vapaa-aikaa saattaa mennä jopa se 5 minuuttia kun kirjoittelee. En ala vertailemaan nyt kahden eri lajin toimitusjohtajia, mutta Vesalainen JJK:n puolella kyllä osaa hyödyntää tuota todella hyvin. Ilman noin kovaa panostusta sosiaaliseen mediaan niin JJK:n yleisökeskiarvokin olisi varmaan todella paljon pienempi. Aikaahan tuossa menee päivitellä päivittäin tuonne jotain, mutta siitä saatava hyöty on ollut todella iso. Joukkue on kokoajan huulilla kun päivitellään jotain joukkueetta koskevaa kanavalle. JYP:n kohdalla tietoa pitää etsiä jatkoajasta ja JYP:n sivuilta kun taas JJK on kokoajan esillä siinä samalla kun päivittäisiä asiota katselet naamakirjasta. JJK:n kohdalla tiedät jo todella monta päivää ennen milloin matsi on kun siitä aletaan hehkuttaa jo hyvissä ajoin eikä ottelu varmasti jää keneltäkään huomaamatta. Toki eri lajit ja ottelutahti on vähemmän, mutta huomennakin on huippumatsi JYP-Jokerit joka on melko odettu matsi. Missä on ennakot ja hehkutus matsista? ei missään. Sivuilla on ihan tyhjää.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Eihän sinne tartte laittaa muuta kuin että "JYP julkistaa uuden pelaajasopimuksen klo nönnönnöö. Seuraa nettisivujamme! Ensimmäiselle nimen oikein arvanneelle lippu seuraavaan kotiotteluun!" ja jo lähtee kansa spämmäämään ja reloadaamaan kotisivuja uutisen toivossa. Mainostajat tykkää ja bannereita luetaan. Kaikki tämä yhden ottelulipun hinnalla (joka sekin säästetään, jos kukaan ei arvaa!).
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Tamperelaiset todella taitaa markkinoinnin: Tappara - JYP | Facebook

Huh huh, tuossa on kaksi asiaa mitä JYPiltä puuttuu. Toimivaa FB-toimintaa sekä näkyvyyttä katukuvassa. Pisteet Tapparalle!

Huvin vuoksi katsoin JJK:n facebook-sivut, ja ei ihme että ne ovat arvostettu suuresti myös Keski-Suomen ulkopuolella. Joka päivä 1-3 päivitystä, tässä muutama näytiksi:

JJK Facebook kirjoitti:
JJK-VPS huomenna sunnuntaina Harjulla klo 15:00. Veikkaa montako omaa kasvattia JJK:lla on avauksessa? Ekalle lukumäärän oikein veikanneelle liput otteluun!

JJK Facebook kirjoitti:
Kaikki ala- ja yläkoulut kutsuttu paikalle -parhaiten kannustava koulu tullaan palkitsemaan- ottelun päätyttyä. Rummut,pandellorrit ynm .sallittuja!

JJK Facebook kirjoitti:

Jösses, jos saataisiin edes puolet tästä innosta JYPin puolelle...
 

Sipulikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Koska JYP käyttää tuohon 0 euroa rahaa. Kaikki toiminta on vapaaehtoisvoimin toteutettua.

Tämä lienee se suurin ongelma. Koska porukka tekee hommaa vapaaehtoisesti, kaikilla lienee omat työnsä ja opiskelunsa. Siksi Facebookissa tapahtuva reaaliaikainen uutisointi esim. pelaajasopimuksista on hankalaa, koska tiedotustilaisuudet järjestetään keskellä päivää, ja suurin osa ihmisistä on siihen aikaan töissä/koulussa/mita nyt leipänsä eteen tekeekään. Etukäteisinfot taas eivät onnistu käsittääkseni siitä syystä, että vapaaehtoiset eivät saa tietoa sen aiemmin kuin muutkaan mediat.

Jos siis haluttaisiin hyödyntää sosiaalista mediaa samassa laajuudessa kuin vaikka JJK, pitäisi se hoitaa toimistolta käsin. En tiedä vaatisiko se erillisen tiedottajan palkkaamista, eli mahtaako jo olemassa olevien työntekijöiden aika riittää siihen? Tynin ja Seppäsen Facebookin käyttötaitoihin en kyllä oikein usko, sillä käsittääkseni idea esim. pelaajien Facebook-vierailuihin ja muuhun fanisivun päivittelyyn on lähtenyt juuri näiltä vapaaehtoisilta.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Tj tyhjensikin pöydän melko lailla täysin, mutta siivotaan ne loputkin muruset lattialta talteen...

Itsekin tuota toimintaa välillä lähempää & kauempaa nähneenä allekirjoitan viimeisten viestien kirjoittajien mietteet täysin. Fourfourty avasi hyvin ongelman ydintä: on vaikea laskea välitöntä takaisinmaksuaikaa aktiiviselle tiedottamiselle. Vieläpä kun kohdejoukko on epämääräinen ja eri kampanjoiden tulosten mittaaminen hankalaa, voi työsarka pelottaa.

Ongelmana on varmaankin sukupolvien välinen kuilu päättäjien omaan mediakäyttöön verrattuna. Tai ainakaan minä en ole löytänyt Kari Tynin Twitter-tiliä, vaikka sieltä löytyvät erilaiset isojen osakeyhtiöiden pomot Stephen Elopista lähtien. Mainostus ja energia suunnataan JYPissä nyt niille ryhmille, 45+-ikäpolven ihmisille, joille (kärjistän reilusti) mediamaailma rakentuu television, radion ja Keskisuomalaisen pyhän kolminaisuuden ympärille. Plus yrityskontakteihin, jotka ovatkin helppoja mitattavia onnistumisten osalta.

Pahoin pelkään, että JYP menettää yhteyden nuorimpiin kannattajaryhmiin ja niihin tuleviin vakikatsojiinsa tällä linjalla. Onko se pysähtyneisyyttä, lyhyen tähtäimen rahavirran maksimointia vai mitä, mutta some- ja nettimedian osalta kirittävää on pirusti. Enkä suostu uskomaan, että kyse on enää edes resursseista. Vaan osaamisesta.

Nostan hattua JYPin sivuille otteluraportteja ym. sisältöä tuottaville. Toivottavasti JYP katsoisi, että sillä olisi varaa edes osa-aikaiseen mediaihmiseen, joka tekisi sivuille sisältöä päivätyökseen ja kehittäisi tiedotuspalettia nykyajan vaatimuksia vastaaviksi. Ei riitä, että on tili Facebookissa. Se ei ole kilpailuetu, koska kaikilla muillakin on. Ei se some-tilien määrä, vaan se miten niitä käytetään.

Joni Vesalaiselle hatunnosto, kengännarubudjetilla on päästy markkinoinnissa parempiin suorituksiin kuin mitä kalliit Tulosruutu-primetimen telkkuspotit ikinä saavat aikaan. Into ja energia olisi kaikkein tärkeintä. Tällä hetkellä tuntuu, että eletään jonkinlaisessa pysähtyneisyyden ja mukavoitumisen tilassa - paitsi viestinnässä, niin tekemisessä yleensäkin. Virkamiestoimintaa. Eipä siitä suuria tunteita revitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös