Fyysisen elementin järjestelmällinen sivuuttaminen pelistä. Koko liigan tasolla ei saa enää taklata, varsinkin jos satut olemaan isokokoinen. Täysin puhtaasta niitistäkin pystyy samaan pelikieltoa, kuten mm. case Nordlund. Myös Virtasen sisäänajama kiekkokontrollipeli saa lähinnä haukottelemaan peliä katsellessa, varsinkin kun sitä toteutetaan ilman maailmanluokan kiekollista osaamista. Jos vertaa peliä kymmenen vuoden takaiseen, niin kyllähän peli oli huomattavasti intensiivisempää kuin nykypäivänä ja silloin vielä sai pelata fyysisesti.
Nyt alkaa tuntua siltä, että aika kultaa muistoja aika tehokkaasti. Tokihan fyysistä peliä vielä 20 vuotta sitten pelattiin enemmän kuin nykyään, mutta esimerkiksi viimeiseen 10 vuoteen ei suuria muutoksia ole tässä tapahtunut. Ja samat muutokset ovat tapahtuneet myös muualla maailmassa, ei pelkästään Suomessa.
Mutta kyllä nykyään lätkässä on enemmän vauhtia ja taitoa, kuin koskaan aiemmin. Fyysisyyden väheneminen on seurausta loukkaantumisista ja tiukempi tuomarilinja on suurelta osin pelaajien sisään ajama. Laji kehittyy ja muuttuu, kuten tapahtuu kaikkien lajien kanssa.
Eniten minua tässä nyt häiritsee se, että "syyllistät" nimenomaan Virtasta ja kotoista Liigaa, kun samoja muutoksia pelissä on tapahtunut ihan kaikkialla. Virtasen pelikirja ei ole täydellinen, mutta toimiessaan Virtasen peluuttama kiekko on äärimmäisen viihdyttävää. Itse tykkään kovasti siitä energisyydestä, mitä Virtasen JYP on esittänyt. Pelisysteemi on ollut turhan kiekollinen pelaajamateriaaliin nähden, mutta hiljalleen sekin on muovautunut paremmin muottiinsa.
Henkilökohtaisesti olen eniten pettynyt siihen, miten paljon NHL-kiekko on tullut eurooppalaista kiekkoa lähemmäksi. NHL:n suhteellinen viihdyttävyys muihin kiekkosarjoihin nähden on mielestäni huonommalla tasolla kuin koskaan, vaikka siellä toki edelleen pelataan selvästi viihdyttävintä kiekkoa maailmassa.
Pahoittelut offtopicista, en oikein tiedä mihin olisin tämän keskustelun siirtänyt..