Samalla kun miettii, että kuinka hullua Turkulaisen kokemus on nuorella iällä, niin vaikka olisi kokeneempi joukkue, on Turkulainen Jyp Liigahistorian 13. Eniten pisteitä tehnyt pelaaja. On samalla nuorimmalla iällä (165pts/22v11kk) tehnyt kasaan tuon määrän pisteitä kun vertaa edellä oleviin.
No huh, enpä olisi uskonut ilman tilastojen näkemistä:
JYP Jyväskylä - kaikkien aikojen pistepörssi, tilastot ja demografiset muuttujat Liigassa. Pelaajien kansallisuus- ja ikäjakaumat sekä NHL-varauskierrokset Liigassa.
www.quanthockey.com
Siellä on Jerryn takana aika kovia pelimiehiä. Peter Ton, Pertti Rastela, Miika Lahti, Jari Jääskeläinen, Robert Rooba ihan vain muutamia mainitakseni. Toivottavasti Jerry nousee tässä pörssissä vielä korkealle, joskin seuraavaan sijaan on matkaa vajaat 70 pistettä, eli noin kahden kauden verran. En tiedä ehtiikö ulkomaat viedä Jerryn jossain kohti, mutta toivottavasti Turkulaisen seura kotikaukaloissa olisi aina JYP.
Pakko nostalgisoida Jerryä, vaikka menee offtopiciksi. Muistan Jerryn tulon JYPiin. En muista nostettiinko hänet junnuista vai Akatemiasta (luultavasti junnuista), mutta mieleeni on jäänyt se JYPin julkaisema IG-kuva, missä 170cm Turkulainen seisoo 199cm Yonkmanin vieressä. Kyseessä oli syksy 2016 ja Jerryllä oli Liiga-debyytin aikoihin ikää joko paria päivää vaille, tai paria päivää yli 18 vuotta. Olin katsomassa tuon pelin ja muistan hyvin miten olin sijoittunut Yläpesän eteen, josta näin kivasti ylhäältä ja maalin takaa mitä tapahtuu. Olisiko se ollut kolmas erä, missä Jerry laittoi kiekon häkkiin vanhanaikaisella ja minäkin huudahdin ääneen, että heti ekassa pelissä uran eka maali. Siitä hetkestä alkaen olen fanittanut Jerryä. Kyllähän se väkisinkin syöpyy mieleen, kun hyvin pienikokoinen ja nipin napin täysi-ikäinen poitsu laittaa kaukalossa heti hösseliksi.
Jerry on myös hyvä esimerkki siitä, että uusia JYP-legendoja syntyy myös juuri edesmenneen pappa-osaston jälkeenkin. Toivottavasti tekee yhtä pitkän ja komean uran, kuin nämä nimeltä mainitsemattomat herrat.