Joo, Summanen juttelee Jääkiekkolehdessä;
JKL:
Saako SM-liigassa enää taklata oikein ja rehdisti ilman, että joutuu jäähylle?
RS:
-SM-liigassa saa taklata joutumatta jäähylle. Suomalaiseen jääkiekkoiluun on pesiytyny viiden viime vuoden aikana suuri systeemiä hyväksi käyttävä jääkiekko. Osa jääkiekkoilijoista käyttää sitä systeemiä hyväkseen.
-Jos mietitään, mikä urheilun tarkoitus on, niin määrätty suoraselkäisyys ja rehellisyys. Jotkut pelaajat vielä nostetaan jalustalle sen takia, et ne kalastelee suuressa määrin jäähyjä. Se on yököttävää toimintaa.
-En tiedä, onko se kuva tästä yhteiskunnasta? Pohjois-Amerikassa semmosia ihmisiä ei hirveesti arvosteta. Suomessa nostetaan kavereita, jotka on mielestään viisaita, kun ne käyttää systeemiä hyväkseen.
-Urheilun perimmäinen tarkoitus on jalo kilpailu. Siinä mielessä kova pelikään ei ole niin halveksittavaa kuin se, et sä kalastelet juttuja siellä.
Kenestä Summanen tässä sitten puhuu? Kiviharju tulee ensimmäisenä mieleen, hänestähän ole ennen kauden alkua juttu Veikkaajassa, ja otsikkona oli "Ärsyttäjään kasvokuva". Jutussa sanotaan mm. näin:
Kiviharjun mielessä ei ole käynyt NHL:ssä pelaaminen. NHL:ssä ärsyttäjä ei ole se, jonka yleisö, liiga ja tuomarit palkitsevat.
"Veikkaan, että NHL:ssä voisi tulla nyrkki aika äkkiä naamaan", Kiviharju epäilee.
Mitä tuohon nyt sitten sanoisi? Mies myöntää itse olvenasa ärsyttävä pikkusikailija, jollainen pärjää vain Suomessa.
Tässä suhteessa (ja kyllä muutenkin) arvostan änärin goonitoimintaa (josta myös oli juttua uudessa JKL:ssä); pelaajien keskinen kuri ja kunnioitus pysyvät edes jotenkuten kuosissa, kun tyhmäiltyään saa pelätä kunnon turpalöylyä. Kaukalossa ei filmata, ja vastustajan tähtiin ei rankaisematta kajota. Dave Semenko, entinen Gretzkyn suojelija, sanoo mielestäni osuvasti:
-Itse asiassa minun ei tarvinnut tulla Waynen avuksi kovinkaan usein. Kaikki jättivät hänet rauhaan. Vain itsemurhaa hautovat puupäät kävivät Waynen kimppuun, sillä he tiesivät, että sen jälkeen heidän on asioitava minun kanssani, Semenko muisteli uransa jälkeen.
Ja loppuun vielä Nimo Niemisen vahvistus asialle, samaisesta Veikkaajan jutusta;
"Kyllä siellä (NHL) saa muistaa filmanneensa. Tottakai se sekoittaa omaa peliä, kun täytyy pälyillä ympärilleen jatkuvasti, että mistä päin joku tulee "huomauttamaan"", Nieminen sanoo.