Ainoa poikkeus lienee se, että Jypillä on todennäköisesti pelillisesti liigan huonoin kapteeni. Roobaltahan syötöt kimpoilee ja karkailee vaikka itse pyytää kiekkoa, joten ei voi kiekko tulla yllätyksenä. Kiekko karkaa häneltä vielä senkin jälkeen, vaikka se olisi jo hetken ollut hallussa
Joo, samettikäsihän Rooba ei ole ikinä ollut ja yritys kiekolliseksi pelaajaksi on ihan pelaaja luonteen vastainen. Pelaaja tietysti itse uskoo ja laittaa itsensä likoon rooliin mihin pyydetään. Aina se vaan ei onnistu.
Kuka moisen roolin hänelle on suunnitellut viisikkoon, vaikea sanoa. Pelaaja joka tapauksessa pyrkii lunastamaan. Jos nyt karkeasti ajattelee ja toki vain yhden pelin kautta, tuossa TPS pelissä häiläsi enemmän yleismies jantusena ja yleishäslärinä, eikä siinä juurikaan vihkoon vetänyt ja sitä kertoo jo peliaikakin. Minusta on ihan väärä oletus, jos miettii pelaaja jonain viisikon kiekollisena tekijänä. Siellä on kokonaisuutta edistäviä posteja muunkinlaisia, joissa voisi viispennisensä tuoda joukkueelle.
Kyllä mä olen sitä mieltä, että olipa klaani a ja klaani b, niin tosissaan tulosta hakeva valmennus tekee asioita koko joukkueen tuottavaksi saamiseksi. Sitten tietenkin, jos tekemisen sijaan lyödään mieluummin kapuloita rattaisiin, voi moisen ymmärtää. Vaan kun JYPin syksyn osalta siinä vaiheessa kun muut sai koneet käyntiin, paljastui aika karusti, ettei yksikään viisikko mitään toisteista sapluunaa tuottanut, ei edes ne "kärkiviisikot" vaan samalla kohelluksella meni jokainen, mutta muutamien yksilöiden taidolla saatiin hetkittäin jotakin aikaan, muuten pyörittiin omissa mankelissa ykköstä myöten pääasiassa.
Itse toivoin ja kuvittelin, että on vaan vaikea rasti saada se hyppäys viisikkopuolustamisesta viisikkopeliin ja sitä täällä ennen vaihtoa myös propagoin, koska ilman viisikkopeliä et liigassa pelaa edes sääleissä. Asia mikä mun silmään on osunut, saattaa jotakin selittää, eli joku tänne laittoi, että ennen kauden alkua puhuttiin pelin kehittämisestä virheitä pelkäämättä, mutta sitten kauden alettua palattiin siihen tee virhe ja saat kilon paskaa silmille, joka tietenkin johtaa varovaiseen virheiden välttelyyn pelaamisessa ja vie kyllä kaiken aloitteellisuuden mennessään. Siltä kun tuo omissa pyöriminen on tasan näyttänyt.
Moni nyt varmaan ajattelee, että olen Rautakorpi vastainen, mutta omasta mielestäni annoin kaiken tukeni, mutta näin vaan meni, nyt jälkiviisaana huomaa valtavan pinon asioita jotka on piippuun jääneet, niitä en usko selitettävän millään klaaneilla, kyllä kyse on enemmän siitä minun mielestä, että Rautakorpi ei saanut haluamaansa rosteria ja sen lisäksi vaadittiin luottamaan paremmin omien kehittämiseen isossa roolissa, eli söikö sitten hänen motiiviaan jotenkin, mene tiedä. Sen päätelmän voi vissiin tehdä, että iso oli ristiriita siinä, mitä valmennuksen haluttiin tekevän ja siinä mitä valmennus halusi tehdä. Kukin puolensa voi valita mielensä mukaan, mutta ymmärrän niin, että Rautakorpi halusi menestystä millä hinnalla hyvänsä ja JYP rakentaa kestävää menestyspolkua, näiden ristiriita oli sitten liian iso toimiakseen.