JYP kaudella 2023–2024: prosessikausi 2/3

  • 777 637
  • 6 482

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Suurin kysymys on: Kenen huulilla JYP ja sen menestys on?

Vastaus: Ei kenenkään

Täysin yhdentekevää miten loppukausi menee. Kiitos Seppänen.
 

rahor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Onko tästä nyt ihan faktaa? En kiistä, mutta kun on itse pitänyt ukkoa fiksuna ja hienona miehenä, niin vaikea on tällaista sulattaa. Enkä siis sano, ettei voi olla näinkin.
Päättelyä, johtolankojen yhteenvetoa ja pelaajistosta tihkunutta kuulopuhetta. Faktaa on se, että joku/jotkut pelaajista halusivat valmennuksen vaihtoon. Muuten vaihtoa ei olisi tapahtunut. Seppäsen aloite se ei ollut vaikka lopullinen päätös hänen olikin. Eikä Viitanen yksin olisi asiaa saanut runnottua. Tätä voi miettiä sitä kautta, että kenellä pelaajilla joukkueessa on eniten sananvaltaa. Ne ovat Rooba, Puustinen, Turkulainen ja Niku. Jos nämä kaikki olisivat olleet valmennuksen takana, ei ikipäivänä olisi valmennusta kengitty. Sitten voidaankin miettiä, että ketkä näistä halusivat valmennuksen pihalle ja ketkä eivät. On vain inhimillistä, että kun oma peli ei kulje, syyllistä etsitään jotain muualta kuin peilistä. Ja kaikki tiedämme, kenen peli noista ei ole kulkenut.
 

pallero

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jotenkin hankala uskoa Roobasta, että olisi kitissyt omien esityksiensä olevan valmennuksen syytä. Olen pitänyt Roobaa suoraselkäisenä kaverina ja en minään vikisiänä. Totuudesta ei ole tietoa, mutta en pitänyt Roobaa minään, ennen kuin teki huike jälkeä ja sen jälkeen ollut pettymys, johtuen omista odotuksista. Mutta tilanteen huomioon ottaen, vaihtaisin kapteenin viimeistään huomenna. Roobasta tulee vähän sellainen mielikuva, että ei osaa ärjyä joukkuelle.
 

Hyytiäinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KeuPa & Ottawa
Hyvin vähän on ylipäätään nähty, että KeuPan sopimuspelaajat olisivat käyneet pelaamassa kauden aikana JYPissä. Tämä johtuu juurikin siitä, että KeuPa ei halua päästää pelaajiaan pois, eikä JYP halua vaarantaa yhteistyökuvioita KeuPan kanssa.
-tällä kaudella on tainnut olla vielä normaaliakin hiljasempaa? Vitols oli 100v pelin aikaan lainalla muttei päässyt maalinsuulle ja ketään muita ei tule mieleen. Aiempina vuosina on ollut juhokoivusaarta ja tomminiskasta kokeilemassa pelin-parin verran.

En kyllä itsekään näe kovin realistisena et Mestiksen pistepörssin kärkinimi tulis Jarkko Malisen tapaan Jypiin lainalle. Ens kausi onkin sitten jo eri juttu.
 

rahor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Jotenkin hankala uskoa Roobasta, että olisi kitissyt omien esityksiensä olevan valmennuksen syytä. Olen pitänyt Roobaa suoraselkäisenä kaverina ja en minään vikisiänä. Totuudesta ei ole tietoa, mutta en pitänyt Roobaa minään, ennen kuin teki huike jälkeä ja sen jälkeen ollut pettymys, johtuen omista odotuksista. Mutta tilanteen huomioon ottaen, vaihtaisin kapteenin viimeistään huomenna. Roobasta tulee vähän sellainen mielikuva, että ei osaa ärjyä joukkuelle.
Eipä tuota haluaisi uskoa. Olen ollut sitä mieltä muistaakseni lokakuusta lähtien, että kapteeni pitää vaihtaa. On helvetillinen ongelma sekä joukkueelle että valmennukselle, jos kapteeni pelaa jatkuvasti noin huonosti. Miten se voi uskottavasti näyttää esimerkkiä muille asenteesta ja pelitavasta? Miten se kommunikoi valmennuksen kanssa ilman jännitteitä, kun varmasti on palautetta tullut? Nyt kaiken huipuksi laitettiin valmennus vaihtoon ja Rooba pelaa entistä suurempaa roolia. Minkä viestin se antaa muille pelaajille?
 

rahor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Yleiseen vastaisesti, kun katsoin tänäistä kärsimysnäytelmää (av peliä viisikolla) mua on ruvennut entistä enemmän korpeamaan se mitä Rautakorpi on joukkueella aikaan saanut. Tässä hetkessä se on niin, sillä uusi ei ole reaalisesti voinut tehdä muita kun ottelusuunnitelmia pelistä toiseen tässä ajassa.

Koko paketti on laskettu puolustamiseen ilman ajatustakaan joukkueen tuottavasta pelistä, eli uskottu, että kärki riittää ratkomaan. Niinpä, kun paineessa pelaaja sattuu pääsemään kiekkoon, ei ole mitään toisteisuutta tilanteen purkuun ja siitä kääntöön. Kukaan ei hae tarjottavaksi ja niinäkin hetkinä, kun kiekkoon pääsee ns. hetken ilman painetta, kiekollinen joutuu miettimään mihin sen pelaisi ja niinpä se hetki on mennyt ja mankeli jatkuu.

Tätä olen jo aiemminkin valittanut, että joukkueen pelin rakentaminen on jäänyt aivan kesannolle liigan vaateeseen vastaamaan. Ei mikään jengi selviä ilman koko joukkueen viisikkopelin toisteisuuteen perustuvaa pelaamista liigassa, ei edes JYP. Mikään kultarosteri JYP ei ole, sitä en väitä, mutta taatusti materiaali riittää parempaan, kun se saa ulos tällä hetkellä.

Esitykseen suhteuttaen, piste oli pienoinen ihme, kiitos Veinin ja pelaajien taistelun.
Samaa ihmettelin itsekin jo ensimmäisestä vaihdosta alkaen, että eiväthän nuo tiedä mitä tehdä kiekolla edes voitetun aloituksen jälkeen. Perusasioista joutuu Pönö lähteä rakentamaan.

En kuitenkaan usko sekuntiakaan, että tuollaiset perusasiat olisivat Rautakorven ja Niemisen osaamisesta tai viitseliäisyydestä olleet kiinni. Jokainen liigavalmentaja tietää ja osaa nuo jutut. Minkä takia sitten joukkueeseen ei ole saatu istutettua juuri minkäänlaista pelitapaa? Ei edes sitä puolustavaa, sehän se iso ongelma on ollut. No, kuten tiedämme nyt, pelitapa-asioista on ollut erimielisyyksiä ja kuten Viitanen sanoi, palavereja on pidetty. Ehkä pelaajistossakin on ollut eri näkemyksiä ja osa heistä lienee olleet Viitasen linjoilla. Ja kapteeni on ollut pelillisesti yksi joukkueen heikoimpia, jonka pitäisi kuitenkin kaikista parhaiten tietää mitä valmennus haluaa ja olla esimerkkinä muille toteuttamassa sitä.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Minkä takia sitten joukkueeseen ei ole saatu istutettua juuri minkäänlaista pelitapaa? Ei edes sitä puolustavaa, sehän se iso ongelma on ollut.

Minä jäsennän asiaa mielessäni näin, pieleen voi mennä, mutta menköön.

Ilmeisesti Rautakorpi on halunnut päästä helpoimmalla konstilla pestissään. Yrittää rakentaa omiin viiden sumppua ja luottaa, että omat kärkiosaajat on riittäviä ratkomaan pelit. Päättömin idea, minkä minä tiedän. Joku jossain aikaa sitten epäili, ettei Rautakorpi tullut niinkään vakavissaan JYPiin puuhastamaan, vaan keräämään helpot massit ennen eläköitymistä.

Sellaista pelitapaa kuin 100% puolustaminen omissa ei ole olemassa, siksi sitä pelitapaa ei ole saatu iskostettua.

Juuri tämä joukkueesta näkyy, kärkeen on panostettu, tai, no ne tuottaa taidollaan muutenkin, mutta muut viisikot on sitten todella ynnä muut, ilman toisteista tukirankaa pelille. Iso ongelma ei ole puolustava pelitapa per se, vaan ilman peliä tuottavaa pelitapaa saa reagoida ja perässä juosta sen 60 min. ja joskus ääriharvoin sillä saa pisteen. Eli balanssi pelitavassa pitää löytyä ja perskules, siinähän se siinä keskialueella. Siitä syntyy pahat molempiin päihin tai jos toinen ei osaa, niin ainoastaan toiseen päähän.

Se kun keskialue on alueena pieni, niin voittaminen aukaisee portit aina, samoin häviäminen aukaisee portit vastustajalle, siksi lause puolustava pelitapa on epätosi, koska mikään alueen täyttö ei pidä 100% ja ja murroista syntyy organisoimatonta vastaan reagointiin eli perässä juoksuun pakottava peli. Ilman sitä toisteista tuottavaa yritetään vain voittaa viivoja, kun pelitapaa ei ole, eli viisikko ei itse asiassa pelaa yhdessä, vaan kiekollinen ja ehkä lähin, loput on "kyttäysasemissa" pelin ulkopuolella kirjaimellisesti.

Voisi jopa hetkittäin luulla, että JYP pelaajat on yksilötasolla paljon huonompia kuin muut, mutta oikeasti se johtuu siitä, kun viisikkopeliä ei ole, ei ole myöskään pelivalmiutta koko vaihtoon, siksi syöttöjä ei saada haltuun ja siksi roiskitaan sinne päin ilman osoitetta. Vauhtiin on turha antaa, kun ei aikooko joku liikkua ja kohti syöttö yllättää ja kimpoilee minne sattuu. Eilisessä naurattavasti pisti silmään joku data, että JYP syöttänyt jonkun sata syöttöä vähemmän, mutta silti voittanut epäonnistuneiden syöttöjen määrässä. Ei tuo joukkue noin kyvytön ole kokonaisuutena. Rautakorpi vaan taisi jättää vähän tuoksahtavan läksiäislahjan.
 

jukiapina

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP valitettavasti
Kun katsoo tätä nuorten lätkää, niin tässä ruotsi pelin ekassa erässä oli halua ja tahtoa, joka näkyy tuloksessa. Oikeestaan kaikki tuo puuttuu Jypin pelistä. Siellä mennään jollain 90% kivalla alueella ja tilanteisiin mennään ihan sukkasiltaan.

Mutta joo hienoa tosiaan, että ihan keskarissa valmentaja kertoo, että ihan oikeesti halutaan parantaa kurssia.
 

kamenski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kun katsoo tätä nuorten lätkää, niin tässä ruotsi pelin ekassa erässä oli halua ja tahtoa, joka näkyy tuloksessa. Oikeestaan kaikki tuo puuttuu Jypin pelistä. Siellä mennään jollain 90% kivalla alueella ja tilanteisiin mennään ihan sukkasiltaan.

Mutta joo hienoa tosiaan, että ihan keskarissa valmentaja kertoo, että ihan oikeesti halutaan parantaa kurssia.
Suomi on tässä samassa turnauksessa ottanut kahdesti kuokkaan ihan lampaana, joten jos Suomi voi samalla valmennuksella tehdä tälläisen ryhtiliikkeen niin on se Jypiltäkin mahdollista.
 

rahor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Ilmeisesti Rautakorpi on halunnut päästä helpoimmalla konstilla pestissään. Yrittää rakentaa omiin viiden sumppua ja luottaa, että omat kärkiosaajat on riittäviä ratkomaan pelit. Päättömin idea, minkä minä tiedän. Joku jossain aikaa sitten epäili, ettei Rautakorpi tullut niinkään vakavissaan JYPiin puuhastamaan, vaan keräämään helpot massit ennen eläköitymistä.

Voisi jopa hetkittäin luulla, että JYP pelaajat on yksilötasolla paljon huonompia kuin muut, mutta oikeasti se johtuu siitä, kun viisikkopeliä ei ole, ei ole myöskään pelivalmiutta koko vaihtoon, siksi syöttöjä ei saada haltuun ja siksi roiskitaan sinne päin ilman osoitetta. Vauhtiin on turha antaa, kun ei aikooko joku liikkua ja kohti syöttö yllättää ja kimpoilee minne sattuu. Eilisessä naurattavasti pisti silmään joku data, että JYP syöttänyt jonkun sata syöttöä vähemmän, mutta silti voittanut epäonnistuneiden syöttöjen määrässä. Ei tuo joukkue noin kyvytön ole kokonaisuutena. Rautakorpi vaan taisi jättää vähän tuoksahtavan läksiäislahjan.
Niin huonoa työmoraalia tuon tason kavereilla ei tapaa olla. Jos viettää joka tapauksessa joukkueen kanssa merkittävän osan ajastaan, niin tahallaanko jättäisi pelin kehityksen tekemättä? Muniinsako ne on puhallelleet siellä harjoituksissa? Tuskinpa.

Sen voisin jopa uskoa, että siinä vaiheessa kun noita Viitasen mainitsemia palavereja on alettu pitämään, Rautakorpi on nähnyt että potkuthan tässä on tulossa ja hanskat on voineet pudota sen jälkeen. Juuri tuo viimeisen 10 pelin tason lasku sopisi tuohon maailmaan.

Juurisyynä koko hässäkälle pidän edelleen sitä, että joukkueessa on ollut Viitasen klaani ja Rautakorven klaani, jolloin yhtenäistä pelitapaa ei ole saatu luotua tai osa pelaajista on jopa tehnyt italialaista lakkoilua pelaamisensa suhteen. Pelataan siis näennäisesti valmentajan haluamalla tavalla oikein kirjaimellisesti ja pilkulleen, eikä käytetä kentällä omaa järkeä eri tilanteissa. Ja vähän viivytellään reagoinnissa ja luistelutehosta jätetään se viimeinen 5% pois. Tuollaiseen on todella vaikea puuttua, mutta pelit sillä hävitään.

Olen samaa mieltä, että heikko viisikkopelaaminen saa yksilöt näyttämään huonoilta. Ei Jyp rosterin osalta anna juurikaan muille tasoitusta ja on siltä osin keskitasoa parempi. Ainoa poikkeus lienee se, että Jypillä on todennäköisesti pelillisesti liigan huonoin kapteeni. Roobaltahan syötöt kimpoilee ja karkailee vaikka itse pyytää kiekkoa, joten ei voi kiekko tulla yllätyksenä. Kiekko karkaa häneltä vielä senkin jälkeen, vaikka se olisi jo hetken ollut hallussa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Ainoa poikkeus lienee se, että Jypillä on todennäköisesti pelillisesti liigan huonoin kapteeni. Roobaltahan syötöt kimpoilee ja karkailee vaikka itse pyytää kiekkoa, joten ei voi kiekko tulla yllätyksenä. Kiekko karkaa häneltä vielä senkin jälkeen, vaikka se olisi jo hetken ollut hallussa

Joo, samettikäsihän Rooba ei ole ikinä ollut ja yritys kiekolliseksi pelaajaksi on ihan pelaaja luonteen vastainen. Pelaaja tietysti itse uskoo ja laittaa itsensä likoon rooliin mihin pyydetään. Aina se vaan ei onnistu.

Kuka moisen roolin hänelle on suunnitellut viisikkoon, vaikea sanoa. Pelaaja joka tapauksessa pyrkii lunastamaan. Jos nyt karkeasti ajattelee ja toki vain yhden pelin kautta, tuossa TPS pelissä häiläsi enemmän yleismies jantusena ja yleishäslärinä, eikä siinä juurikaan vihkoon vetänyt ja sitä kertoo jo peliaikakin. Minusta on ihan väärä oletus, jos miettii pelaaja jonain viisikon kiekollisena tekijänä. Siellä on kokonaisuutta edistäviä posteja muunkinlaisia, joissa voisi viispennisensä tuoda joukkueelle.

Kyllä mä olen sitä mieltä, että olipa klaani a ja klaani b, niin tosissaan tulosta hakeva valmennus tekee asioita koko joukkueen tuottavaksi saamiseksi. Sitten tietenkin, jos tekemisen sijaan lyödään mieluummin kapuloita rattaisiin, voi moisen ymmärtää. Vaan kun JYPin syksyn osalta siinä vaiheessa kun muut sai koneet käyntiin, paljastui aika karusti, ettei yksikään viisikko mitään toisteista sapluunaa tuottanut, ei edes ne "kärkiviisikot" vaan samalla kohelluksella meni jokainen, mutta muutamien yksilöiden taidolla saatiin hetkittäin jotakin aikaan, muuten pyörittiin omissa mankelissa ykköstä myöten pääasiassa.

Itse toivoin ja kuvittelin, että on vaan vaikea rasti saada se hyppäys viisikkopuolustamisesta viisikkopeliin ja sitä täällä ennen vaihtoa myös propagoin, koska ilman viisikkopeliä et liigassa pelaa edes sääleissä. Asia mikä mun silmään on osunut, saattaa jotakin selittää, eli joku tänne laittoi, että ennen kauden alkua puhuttiin pelin kehittämisestä virheitä pelkäämättä, mutta sitten kauden alettua palattiin siihen tee virhe ja saat kilon paskaa silmille, joka tietenkin johtaa varovaiseen virheiden välttelyyn pelaamisessa ja vie kyllä kaiken aloitteellisuuden mennessään. Siltä kun tuo omissa pyöriminen on tasan näyttänyt.

Moni nyt varmaan ajattelee, että olen Rautakorpi vastainen, mutta omasta mielestäni annoin kaiken tukeni, mutta näin vaan meni, nyt jälkiviisaana huomaa valtavan pinon asioita jotka on piippuun jääneet, niitä en usko selitettävän millään klaaneilla, kyllä kyse on enemmän siitä minun mielestä, että Rautakorpi ei saanut haluamaansa rosteria ja sen lisäksi vaadittiin luottamaan paremmin omien kehittämiseen isossa roolissa, eli söikö sitten hänen motiiviaan jotenkin, mene tiedä. Sen päätelmän voi vissiin tehdä, että iso oli ristiriita siinä, mitä valmennuksen haluttiin tekevän ja siinä mitä valmennus halusi tehdä. Kukin puolensa voi valita mielensä mukaan, mutta ymmärrän niin, että Rautakorpi halusi menestystä millä hinnalla hyvänsä ja JYP rakentaa kestävää menestyspolkua, näiden ristiriita oli sitten liian iso toimiakseen.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Todella kestäviä menestyspolkuja rakennellaankin vaihtamalla valmentajia puolentoista vuoden välein...

Niin siihen joutuu, jos ihan vilpittömästi ei puolin ja toisin asiat ole läpi käyty. Kenen syy, ihan sama, sillä työ ei lopu yhteen valmentajaan tai ala yhdestä valmentajasta. Organisaation on löydettävä ihan ite se viisaus löytää tekijät toteuttamaan visio, siinäkin tapauksessa, että visio on oikea ja kutinsa pitävä.

Hassusti asia on juuri niin, kunnes kyky löytää oikeat ukot paikoilleen ei natsaa, niitä valkkuja joutuu laittamaan raitille tepsuttamaan. Tärkeämpää lopulta on organisaatio ja sen tavoitteet, kuin onko joku meritoitunut ukko penkin takana vetämässä omaa egotrippiään.

JYP ei liene ainoa seura historiassa joka tätä kohtaa. Mitä hahmottamattomampi on organisaation polku, sitä varmemmin sinne punkeaa yrittäjää jos toistakin omine visioineen. Joskus kohtaa, useimmin ei.

Ne kestävät menestyspolut oikeasti rakennetaan organisaation visiolla siitä mihin ollaan matkalla, ei valmentajan visioilla. Kun sitten natsaa, tulokset näkyy pokaalikaapissa.

Hyvää uutta vuotta muuten!
 

Saleva kehiin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelipaikallinen JYP, Ukrainan maajoukkue
Niin siihen joutuu, jos ihan vilpittömästi ei puolin ja toisin asiat ole läpi käyty. Kenen syy, ihan sama, sillä työ ei lopu yhteen valmentajaan tai ala yhdestä valmentajasta. Organisaation on löydettävä ihan ite se viisaus löytää tekijät toteuttamaan visio, siinäkin tapauksessa, että visio on oikea ja kutinsa pitävä.

Hassusti asia on juuri niin, kunnes kyky löytää oikeat ukot paikoilleen ei natsaa, niitä valkkuja joutuu laittamaan raitille tepsuttamaan. Tärkeämpää lopulta on organisaatio ja sen tavoitteet, kuin onko joku meritoitunut ukko penkin takana vetämässä omaa egotrippiään.

JYP ei liene ainoa seura historiassa joka tätä kohtaa. Mitä hahmottamattomampi on organisaation polku, sitä varmemmin sinne punkeaa yrittäjää jos toistakin omine visioineen. Joskus kohtaa, useimmin ei.

Ne kestävät menestyspolut oikeasti rakennetaan organisaation visiolla siitä mihin ollaan matkalla, ei valmentajan visioilla. Kun sitten natsaa, tulokset näkyy pokaalikaapissa.

Hyvää uutta vuotta muuten!

Ihan en allekirjoita tätä "organisaatio sitä, organisaatio tätä" ajattelutapaa. Organisaatioiden sisällä on aina ns. hegemonisia hahmoja, joiden rooli on asemavaltuutustaan suurempi. On sitten kyse menestyksestä tai epäonnistumisista. Niin tässäkin tapauksessa. Joku aina vie ja muut myötäilee.
 

rahor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Itse toivoin ja kuvittelin, että on vaan vaikea rasti saada se hyppäys viisikkopuolustamisesta viisikkopeliin ja sitä täällä ennen vaihtoa myös propagoin, koska ilman viisikkopeliä et liigassa pelaa edes sääleissä. Asia mikä mun silmään on osunut, saattaa jotakin selittää, eli joku tänne laittoi, että ennen kauden alkua puhuttiin pelin kehittämisestä virheitä pelkäämättä, mutta sitten kauden alettua palattiin siihen tee virhe ja saat kilon paskaa silmille, joka tietenkin johtaa varovaiseen virheiden välttelyyn pelaamisessa ja vie kyllä kaiken aloitteellisuuden mennessään. Siltä kun tuo omissa pyöriminen on tasan näyttänyt.

Moni nyt varmaan ajattelee, että olen Rautakorpi vastainen, mutta omasta mielestäni annoin kaiken tukeni, mutta näin vaan meni, nyt jälkiviisaana huomaa valtavan pinon asioita jotka on piippuun jääneet, niitä en usko selitettävän millään klaaneilla, kyllä kyse on enemmän siitä minun mielestä, että Rautakorpi ei saanut haluamaansa rosteria ja sen lisäksi vaadittiin luottamaan paremmin omien kehittämiseen isossa roolissa, eli söikö sitten hänen motiiviaan jotenkin, mene tiedä. Sen päätelmän voi vissiin tehdä, että iso oli ristiriita siinä, mitä valmennuksen haluttiin tekevän ja siinä mitä valmennus halusi tehdä. Kukin puolensa voi valita mielensä mukaan, mutta ymmärrän niin, että Rautakorpi halusi menestystä millä hinnalla hyvänsä ja JYP rakentaa kestävää menestyspolkua, näiden ristiriita oli sitten liian iso totoimiakseen.
Itse olin alkuun sitä mieltä, että oli oikea ratkaisu laittaa Rautakorpi vaihtoon, koska yhdistin joukkueen henkisen lukon Rautakorpeen. Myöhemmin tulleet tiedot ja ja ulostulot ovat olleet sellaisia, että ei tuo lukko ja huono pelaaminen kyllä Rautakorven piikkiin mene ainakaan juurisyiltään. Ymmärrän kyllä, että joskus asiat pitkittyessään mutkistuvat ja lopulta edessä on umpikuja, josta ei enää selviä muuten kuin vaihtamalla naamoja. Valmentaja oli sitten se helpoin poistettava yhtälöstä. Eteenpäin.

Ihmettelen kyllä sitä, jos on kovinkin iso ristiriita tämän kauden ja tulevien kausien menestyksessä. Mitkä tekijät sellaisen ristiriidan aiheuttaisivat? Tämän kauden edes kohtuullinen menestys olisi erittäin tärkeää ensi kauden kannalta jo siinäkin mielessä, että hyviä ja menestystä haluavia pelaajia saataisiin pidettyä. Ja yksi menestyksen avain on aina ja kaikissa tilanteissa riittävä vaatimustaso niin harjoituksissa kuin peleissäkin.
 

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
Uusi vuosi, uudet mahdollisuudet! Innostuin noista Pönön uudenvuodenlupauksista siinä määrin, että päätin haastaa itseni lupauksiin mukaan: lupaan vähentää aiheuttamani negatiivisen kohinan määrää tällä palstalla ainakin loppukauden ajan (ensi kaudella saa sitten avautua jos niikseen tulee). Lisäksi yritän nähdä muutoksissa mahdollisuuksia. Fakta on se, etteivät Rautakorpi+Nieminen saaneet missään vaiheessa joukkuetta pelaamaan potentiaalinsa huipulla.

Seura ja etenkin joukkue tarvitsee kaiken tuen ja uskon tekemiseen ja täytyy itse olla mukana siinä miten vaan voi.

Sen sanottua, katsaus tämän viikon peleihin:
  • Ke 3.1.2024 JYP-Kärpät
  • Pe 5.1.2024 JYP-KalPa
  • La 6.1.2024 Ilves-JYP
Kaksi todella herkullista kotipeliä. Kärpät oli lyötävissä jo jouluähkyssä ilman tiivistä puolustustakin ja sinänsä joukkueella varmasti jäi selkeät parannuksen paikat edellisestä kohtaamisesta. Keskiviikon matsi on perhepeli, joten porukkaa saattaa olla paikalla hyvä määrä.

Perjantaina KalPa varmasti sytyttää joukkueen ja se on yleensä ollut hyvä merkki.

Lauantaina vaikea ottelu, mutta jos siihen mennessä on saatu yksikin voitto kairattua ja puolustus on yhtä tiivistä kuin tepsiä vastaan niin kaikki on mahdollista.

Ja voihan se olla, että ensi viikon aikana joukkueeseen saadaan haalittua joku vahvistus? Ja ellei, niin Lassila ja Pulkkinen palaavat tämän viikon jälkeen.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Ihmettelen kyllä sitä, jos on kovinkin iso ristiriita tämän kauden ja tulevien kausien menestyksessä. Mitkä tekijät sellaisen ristiriidan aiheuttaisivat?

Jo pelkästään se, että kokemattomat pelaajat halutaan organisaation puolelta isoon rooliin kehittymään, kun valmentajan halu ja visio on ihan toisenlainen, mieluummin rutinoituneita ykkösheppoja isoimpiin rooleihin.

Tämä sitten ilmenee vahvistusten hankinnassa, miksi hankkia, jos junnujen rooli on naulattu kehityspolkuun liiga. Ihan saman rutinan se aiheuttaa täällä, silti monikaan ei tunnu miettivän kenet siellä reaalisesti joku hankinta sivuuttaisi? Tämän kanssa on joutunut valmennuskin elämään.

Minusta tää on ollu kohtuu selvää pelaaja politiikassa jo jonkun aikaa, eli vaikka markkina ei pelaajia pursukaan, niin ei ne ihan tyhjät ole ja vaikka lompakko ei seteliä tursukaan, ei sekään tyhjä ole, mutta Melko selvät sävelet on organisaation puolelta laitettu valmennukselle, joukkue on tuossa ja sillä on saatava paras mahdollinen aikaan.

Seuralle kyse on tietenkin kehityspolusta kohti mahdollisimman kovaa runkoa omista kasvateista, sillä pelattiinpa millä paikattomalla tahansa, monelta unohtuu, että paremmin silti pärjää ne joukkueet kumminkin, jossa on mahdollisimman paljon tasaista osaamista laittaa laatikkoon. Valmennuksen mietteet ja päämäärät on voineet olla hyvinkin päin vastaiset tämän kanssa.

Rautakorpi, jos nyt kuvitteellisesti yritän ajatuksen juoksuaan seurata, eli seuraava on kuvittelua, vailla todellisuus pohjaa, puolestaan on halunnut hankkia valmista osaamista mielellään parin kauden soppareilla, koska hänen päämääränsä on tässä ja ensi kaudessa, antaa junnuille pikku rooleja, jos ollenkaan, tyyliin, oppiihan ne mestiksessäkin ja ehtii myöhemmin liigaan.

Varma en tietenkään kirjoitetun paikkansa pitävyydestä voi olla, mutta järkeen tuo käy jos peilaa asioihin jotka on toteutuneet ja kyllä tuossa minusta on ison ristiriidan ainekset, jos egot on isot ja varsinkin, jos organisaatiossa on yhtäläisesti molempien agendojen selkään taputtelijoita egoja boostaamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös