Niin ja kun tuossa on kuitenkin senttereistä Lassila, Koskela, Perttu ja Tohila pitkillä sopimuksilla ja varmaan myös Stråka tarvittaessa kiinitettävissä halvalla. Ei oikein ulkopuolelta kannata raahata kun kärkipelaajat.
Näähän on mielenkiintoisia pyöriteltäviä ja sivuaa sitä pelaajapolitiikkaa, jolla joukkueet kasaavat rostereitaan.
Jos lähtee siitä, että kärkiosaamiseen rahat, tekeekö viisaan ratkaisun tuloksen kannalta lopulta? Asiaan kun kuitenkin vaikuttaa eniten se kokonaistaso. Tulkoon tässä heti selväksi se, että panostamalla siihen kokonaistasoon, ei tee halvinta ratkaisua, siinä menee metsään jos niin kuvittelee.
Ihan mahdollisesti luetelluista senttereistä nousee ainakin joku riittävän tasokkaaksi sentteröimään jotakin viisikkoa, mutta nouseeko se taso sitten sille tasolle, että voi puhua liigan kuuden kärjen sentteristä. Entä, jos käy niin, ettei tärkeällä hetkellä siihen sentterikköön olekaan laittaa stunttia loukin tai pelikiellon vuoksi?
Oikeastaan jos tilastojen kautta katsoo, tälle kaudellehan JYP on tehnyt juuri kärkeen satsaamisen, osin ihan pakon sanelemana, mutta loppu ryhmä ei kokonaistasoa ole kyennyt lunastamaan, jolla tulos tehdään tai taataan. Tämä kausi myös alleviivaa minun näkemystä, että siihen kärkeen liikaa satsaaminen ei tuo tulosta liigassa.
Silti minusta JYP on tilanteessaan tehnyt oikean analyysin siinä, mihin tähän kauteen oli satsattava, ensi kausi on sitten toinen tarina. Nyt organisaatiolle on selvää mitä uupuu ja mihin lyödä paukkuja. Asia voi mennä niin, että sitä ns. ykköshevosta haetaan, mutta lohkaiseeko se liikaa muun rakentamisen puolelta, ne kun isot kalat vie ison osan käytössä olevista varoista.
Olisiko viisaampaa hakea BC:n lisäksi Platserille jatko ja hakea markkinasta yksi suht samaa kaliiberia sentteri ja jättää yksi paikka nuorille tapeltavaksi. Lyödä sitten isommin viisikoiden alakerran ruutuihin riippuen miten tuo puoli muotoutuu. Itse korvaisin Suhosen ja Tevesin, vaikka jälkimmäinen on kummasti viime pelit suorittanutkin ilman adhd kuorrutetta.
Näissä viimeisissä peleissä, olen jopa luullut ymmärtäväni, mistä se kaverilla oikein kiikastaa ja sehän on erilainen pelikulttuuri. Tevesillä tuntuu olevan selkäytimessä pa:n tyyppinen lähituki pelaaminen, jossa oletus on, että kun pakit tappelee kulmissa, niin maalin edus on silti varmistettu. Tämä tuntuu miestä vievän tilanteissa. Se on sitten joukkueen kasaajien viisaudessa, näkevätkö tason ja kehitysnäkymät pelaajalla sellaisiksi, että ensi kauteen askiin astuisi päivitetty versio, vähän niin kuin bc ja rg tälle kaudelle. Joka tapauksessa kokonaisuutta tukevaa laatua saisi mielestäni enemmän panostamalla sinne, mistä oikeasti sakkaa, mutta ei pidä luulla, että tässä säästäisi killinkiäkään, vaan ihan päinvastoin, laatu maksaa aina, mutta siihen kannattaa tarttua jos persus sen kestää.
Lopulta varmaan homma lepää organisaation ja valmennuksen näkemyksen synteesissä, jossa tehdään optimi mihin kyetään.
Nämä omia ajatuksia tulevan rakentamiseen muillekin mietintään, kun niitä ensi kauden ratkaisuja kuitenkin moni täällä pohtii. Minä olen siis satsaamisessa kokonaistaso > kärkiosaaminen mielellä, enkä edes kuvittele tuon olevan kustannusten osalta halvin tapa, mutta menestymisen kannalta kyllä paras.