Minä taas ottaisin yhden kärkicentterin ja kaksi hyvää päälle. Miksi nämä olisivat toisiaan poissulkevia.
Oikeastaan tää on hyvä kysymys ja vähän mietin, miksi en älynnyt asiaa siitä puolesta valaista, kun siitä muutenkin ajatuksiani ilmoille laitoin.
Kysehän on tietenkin rahasta ja siitä oletetusta resurssin määrästä, jonka organisaatio kykenee tulille laittamaan. Olen tuosta aiemmin toki maininnut, mutta ehkä jäänyt vähän puolivillaisesti esitettyä, kuinka siknifikantti asia tämä oikeasti on joukkueen kasaamisessa.
Suomessa on muutama raharikas jengi, joka voi lähteä siltä pohjalta, että kasataan jengi minkä valmennus haluaa ja hinta ei ratkaise asiaa. Silloin paikalle kuin paikalle voisi hommailla roolinsa parasta ja sopivinta mitä rahalla saa.
Dilemma on oikeastaan siinä, että kaikkien muiden on asian kanssa tehtävä kompromisseja ja niitä on useampia liigassa, kuin niitä rahakkaita.
On jäänyt jotenkin sivulauseeseen kommenteissani fakta, että oikeasti kokonaistason hankkiminen joukkueeseen maksaa enemmän kuin pelaajapolitiikka kärki ja muut. Paha vaan on, jos mielii rakentaa kestävästi kuudensakista tappelevan joukkueen pitää panostaa tuohon kokonaistasoon. Kun sanotaan, että rahalla saa ja raha ratkaisee menestyksen, se ei kokonaan pidä minusta paikkaansa, mutta tässä se vaikuttaa isoimmin.
Koska ideaaliin ei ole oikeasti varaa, kai se on pyrittävä optimiin ja yritettävä tulokseen sillä. Tästä asiasta monella on tietty eriävä käsitys, mutta minusta todistusaineisto kyllä viittaa siihen, että paremman tuloksen saa panostamalla siihen kokonaistasoon, kuin kapeaan kärkeen, oikeastaan jos miettii tämän kauden JYPiä, se jo todistaa tätä. Kärki heiluu liigan tasolla korkealla tilastoissa verrattuna oikeastaan kehen tahansa, mutta tulos joukkueena ei tätä seuraa. Tietenkään asiat eivät oli ihan näin yksinkertaisia selittämään, mutta minusta tämä on ollut se päävaikuttaja.
Siksi kirjoitin ja sillä tarkoitin, että mieluummin kolme liigatasolle hyvää sentteriä, eikä varsinaisesti mitään ykkössentteriä, kun sitä kokonaistasoa nostattavaa osteltavaa on muissakin ruuduissa ihan riittämiin. Minä olisin hyvin tyytyväinen, jos nyky kärki saataisiin jatkamaan senttereineen ja haalittaisiin vain yksi saman tason ukkeli sille osastolle lisää. Ihan sama koskee niiden duunarikenttien tason palikoihin, kuin myös puolustuksen palikoihin. Ketkä jää, ketkä lähtee määrittää tietenkin sitä, millaisiin ostoksiin päätyy, mutta toivoisin, että analyysi olisi sen suuntainen, että jokainen signaus olisi parannus ruutuunsa tämänvuotiseen pakettiin nähden ja riittää, jos kärki pysyy tällä tasolla, millä nyt on. Se ei kalpene kenellekään liigassa.
Toinen tapa ja siihen joutuvat rahallisesti rajalliset, on yrittää lyödä rahaa siihen kärkeen ja toivoa, että lopuilla pelimerkeillä löytyy permanentti joka riittää liigassa ja joskus voi tietenkin käydä urheiluromantiikka, mutta kestävää menestysreseptiä ei noin saa minusta rakennettua mitenkään. Niin olen kaikesta ulostulosta kuitenkin ymmärtänyt, että JYP rakentaa nimenomaan kestävää pärjäämisen polkua ja silloin se tapahtuu tuon kokonaistason kautta.