Mää otan tästä pientä koppia, koska tuota eilisiltana nukkumattia haeskellessa mielessäni pyörittelin.
Jo edellisessä viestissäni mainitsemani kaksi sentteriä ja kaksi pakkia ovat yksinkertaisesti vähimmäisvaatimus, jos halutaan ensi kaudella paremmista sijoista vääntää.
Laiturien kohdalla ollaan määrällisesti hyvässä tilanteessa, mutta miten valmennusjohdossa nähdään tilanne Turkulaisen ja Gardinerin takana?
Minusta siinä on aivan selkeä aukko kiekollisesti taitavalle laiturille (ja tällä en tarkoita Lahtista), jotta Puustisesta ja/tai Roobasta voidaan saada enemmän irti.
Lahtisen kohdalla se suurin kysymysmerkki on ailahtelevaisuus, pisteet tulevat täysin sykleissä ja vaipuu usein täysin varjojen maille. Varsinkin laadukkaasti puolustavia joukkueita vastaan on yleensä täysin näkymätön.
Ja kiinnostaako kesällä taas muut asiat kun treenaaminen? Vielä minusta liikaa kysymysmerkkejä että voisi ajatella tulosyksikön laituriksi.
Erosen ja kuka tämä toinen hankinta tuleekaan olemaan ja heidän jälkeensä pakistossa ovat Winberg, Ottavainen, Peltola ja Malinen. Kyllähän tuohon nyt jo leveydenkin takia joku pitäisi hankkia, mutta minkätasoinen. Minä en ainakaan itse söisi suoraan peliaikaa Peltolalta ja Maliselta.
Ajatellaan kyllä varsin saman tyylisesti asiassa. Tietysti meitin pähkäilyissä heikkona lenkkinä on tiedon puute siitä, miten valmennus näkee palasien tarpeen.
Pakkien suhteen näen samoin, jos noin hankinnat menee, oikeastaan sen kolmannen pakin hankintaohje on, että laatu ei tipu olevasta, tämä on kyllä johtotähti kaikkiin ruutuihin hankinnoissa, saa olla parempi, mutta ei missään nimessä heikompi. Asioihin sitten vaikuttavat monet tekijät, hinta - laatu, tilanne markkinoilla ja löytyykö oikeanlaisia pelaaja tyyppejä parantamaan kokonaisuutta. Lahtisen suhteen olen myös täysin samaa mieltä, on yksi yllätysmomentti, mutta ihan takuu tekijäksi en vielä osaa laskea.
Noissa senttereissä kaipaisin ominaisuuksia joita liikaa tällä kaudella puuttui, yksi taitava pelin rytmittäjä hyvällä pelikäsityksellä (ihan ykköskorin ukko siis) ja vähintään toinen tasoa, jolla stuntata, mikäli edessä oleville tulee saikkua tai kieltoja. Koskelalle melkein sijoittaisin nelossentterin viittaa, mikäli kehitys kulkee oikein ja Stråka ei mun silmin ole ihan tasoa, jota JYP vaatii, omaa avuja jolla voi auttaa joukkuetta, mutta on myös liikaa puutteita ollakseen liigan menestyvän joukkueen sentteri. Nämä siis ihan pohdintoja, eli mutuja. Ajatus siis, että se yksi sentteriposti jäisi Koskelan ja Lassilan toistensa kirittämiseen. Ilman muuta aloittaa pitää osata.
Toki, kiekollista taitoa JYP tarvitsee, mutta minulle jäi vähän sellainen olo kaudesta, että sen pelitavan opettelun vuoksi ihan ei tämänkään joukkueen kiekollista osaamista saatu mitattua piikkiin asti. Tästä en syytä valmennusta, vaikka näin menikin, vaan tiedostan ne realiteetit, joiden kanssa valmennus joutui painimaan, ilman hiivaa ei nouse taikina, eikä ilman omaksuttua pelitapaa nouse henkilötaito esiin, vaikka miten kääntelisi.
Tuota mahdollista laituria hankkiessa mieleen tulee myös yksi puute tämän hetken JYPissä, joka olisi yhtä arvokas, kuin 60% aloittajakin joukkueessa, JYPissä ei ole yhtään todella hyvää maskipelaajaa, Rooba ja BC on parhaimmillaan naamaa maaliin päin pelissä, mutta osata lukea ja luoda maski oikeaan paikkaan oikeaan aikaan, on kullan arvoinen taito joukkueessa, niin viis viis pelissä, kuin ylivoimassakin. Laiturihan tämän ei tarvitse olla, jos löytyy sentteri, jolle homma on luontainen, mutta tärkeä palanen olisi joukkueeseen. syntyisi JYPiinkin viimein se viivapelote, jota moni on kaipaillut, se kun ei ole lopulta pakkien käsissä tai taidossa. Jos katsoo niitä pakkien tekemiä maaleja, niissä kaikissa on joko sattunut JYP maski osumaan tai vastustaja on sen maskin luonut, ilman maskia en muista yhtäkään tulleen, eli niin tärkeä osanen kokonaisuutta se on.