JYP kaudella 2022–2023 – JYP 2.0:n toinen vuosikurssi

  • 651 913
  • 4 984
Sepä se tässä parahin Nelfor onkin kuin melkein ketjussa kuin ketjussa julistat omaa mielipidettäsi absoluuttisena totuutena ja vielä ei ole koittanut päivää että olisit mieleipiteinesi omasta mielestäsi ollut väärässä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sepä se tässä parahin Nelfor onkin kuin melkein ketjussa kuin ketjussa julistat omaa mielipidettäsi absoluuttisena totuutena ja vielä ei ole koittanut päivää että olisit mieleipiteinesi omasta mielestäsi ollut väärässä.
Jotkut tulkitsevat minua jostain syystä siten, että julistaisin omaa mielipidettäni totuutena. Olen myös lukuisia kertoja myöntänyt olleeni väärässä.

Mitäpä jos kuitenkin yrittäisit lukea mitä oikeasti kirjoitan, etkä tekisi niistä ihmeellisiä tulkintoja?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jaaha, en jaksa tätä jatkuvaa ja törkeää maalittamista, mitä @kiekkoaktivisti tekee toistuvasti, sekä myös näköjään muutamat muut, jotka puolustava tätä. Puhumattakaan @markoman123 henkilökohtaisuuksiin menemisestä, joka oli täysin turhaa.

Yleistä negatiivisuutta olisin vielä kestänyt, mutta näitä henkilökohtaisia hyökkäyksiä en.
 

koutsikaitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Katkaisen ja siirrän nyt tässä tämän jo hiukan ikäviäkin piirteitä saaneen Peltolan pelikyvykkyyttä koskevan 'eipäs-juupas' -keskustelun hiukan positiivisempaan suuntaan:

Tämän LOKAKUUN aikana NHL-leiritysten päätyttyä puolustus vahvistuu yhdellä uudella pelaajalla!
Joukkueen rosteri tulee myös elämään...

Saa ottaa talteen!
 

Powerage

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Anaheim Ducks
Eli joku sisään ja joku/jotkut ulos. Eikai tuosta voi muuta käsittää.
Todella mielenkiintoista odoteltavaa siis. Teves ulos ja seuraava kanukki sisään yrittämään? Joka tapauksessa hienoa kuulla että vielä reagoidaan ja joukkuetta pyritään parantamaan tässäkin vaiheessa alueella, joka selkeästi sitä tarvitsee. Elämme jännittäviä aikoja, ystävät hyvät.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viime kauden alussakin Kakkosen piti hakea vauhtia alemmista sarjoista ja penkin päästä, ihmettelin sitä jo silloin, mutta nyt sama toistuu? Ovatko olleet Vatasen treenimetodit käytössä kesän aikana tai jotain muuta kummallista.

Tää on vähän kummallista kun Kakkoselle kuitenkin aika myöhään 1.4.2021 tehtiin 2v jatko ja siitä asti jonkinlainen "ulostaminen" ollut käynnissä. En ihmettelisi jos 3 viikon lainareissulta ei palaisi enää takaisin. Toisaalta ei myöskään viimekaudella silloin kun pääsi pelaan mitään ihmeelistä esittänyt kentällä, ettei sen puoleen välttämättä itsekään kaipaisi kentälle. Seppälällä myös vain loppukauden sopimus en ihmettelisi vaikka lähtisi myös menemään nyt aika helppo uhri katsomoon sen takia ollut.
 

Eki25

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Katkaisen ja siirrän nyt tässä tämän jo hiukan ikäviäkin piirteitä saaneen Peltolan pelikyvykkyyttä koskevan 'eipäs-juupas' -keskustelun hiukan positiivisempaan suuntaan:

Tämän LOKAKUUN aikana NHL-leiritysten päätyttyä puolustus vahvistuu yhdellä uudella pelaajalla!
Joukkueen rosteri tulee myös elämään...

Saa ottaa talteen!

Juolevin Ollihan se?

Ainakin waiwereissa nyt.
 

jypinfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SaPKo, D-Kiekko <3
Helvetin vaikeaa veikata kun pelaaminen voi olla ihan mitä tahansa, joko hyvää, ok: ta tai paskaa… Mut Sportia vastaan pitäisi ottaa ainakin 2p, etenkin jos Hovinen istuu penkillä. Ilves-peli on tosi vaikea arvioida. Jyväskylässä JYP ottaisi 3p, koska pe on Tappara-Ilves mut nyt kun peli onkin Tampereella niin sieltä voi tulla mitä vain.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Niin, onhan se moneen kertaan todettu että joukkueen rakentaminen jatkuu edelleen, joten liikehdintää sisään ja mahdollisesti jopa ulospäin tulee olemaan.
Ulospäin liikkuu varmaankin ensimmäisenä Teves, jos otteet ei ala parantua. Ja enpä usko että hyökkäyskään on tuossa muotissa enää tammikuussa.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikö Kakkonen olisi jos ihan peruspelityyliltään tällä hetkellä sopivampi pelaaja rosteriin kuin esimerkiksi. Malinen tai Peltola? Ainakin niin että joissakin peleissä pääsisi kokeilemaan. Ei Kakkonenkaan ole vielä iällä pilattu ihan varmasti sieltä olisi saatavissa paljon hyviä suorituksia.
 

JJLehto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Virta laittaa nyt perustat kuntoon ja tekee SaiPasta ammattimaisen joukkueen. Ja että prosessi ei tule olemaan helppo kun uudistukset ovat niin perusteellisia ja korjattavaa on paljon. Tai jotain sellaista.
Olen vähän lueskellu Saipan ketjuja (huh!), koska koen samankaltaisuutta heidän ja meidän ”prosessien” välillä, he toki ovat 4 vuotta (vai3) ”edellä” meitä. Otin sieltä random-lainauksen (kiitos siitä @Bauer) ja prosessista sielläkin puhutaan, siellä se vaan on ihan super-piipussa. Missä vika, Virta on todistetusti ihan tekijämies, pelikirjat on hallussa ja useampi vuosi on nyt treenattu jne.?

Se voi kuulkaas olla niin, että ei oikeasti ole mitään tehtaan ”100% Rautakorpi”-takuuta että loppukaudesta me jyrätään, tai että Saipa olisi pleijareissa tänä vuonna koska on takana pitkä ”Virran” prosessi. Voi jopa olla todennäköisempää, että me Saipan kanssa pidetään näitä samoja sijoja loppukaudestakin. Rautakorpi-efekti otetaan ilolla vastaan, mutta kehittyy noiden kilpailijoidenkin pelit kauden mittaan.
 
Viimeksi muokattu:

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Eikö Kakkonen olisi jos ihan peruspelityyliltään tällä hetkellä sopivampi pelaaja rosteriin kuin esimerkiksi. Malinen tai Peltola? Ainakin niin että joissakin peleissä pääsisi kokeilemaan. Ei Kakkonenkaan ole vielä iällä pilattu ihan varmasti sieltä olisi saatavissa paljon hyviä suorituksia.

Olisi kiva kuulla perusta tälle näkemykselle. Itse katson mitä on nähnyt kauden kynnykseen esitystä pelaajilta, eikä kyllä haasta kumpaakaan mitenkään ja kun sitä "oman pään luutaa" jostain syystä pelitavan vastaisesti haikaillaan, niin eritoten omiin on ollut huono.

Pelaajaa vastaan mulla ei ole mitään ja olin kuvitelmissa, että tuohon olisi vaikuttanut joku loukkaantuminen, koska aiempien kausien esitykset ei niin kamalia ole olleet, mutta voihan olla ettei sopeutuminenkaan uusiin vaateisiin ole ihan kivutta sujunut. Aina kuitenkin kuvitellaan, että se on helppoa kun on vuosia treenannut ja osaa, mutta jos pelitapa vaade ei tahdo upota luontaisesti, niin vaikeatahan tuo on omaksua.

Minä toivoisin, että homma etenee niin, että nyt laitetaan paketti Kakkonen kuntoon ja myöhemmin otetaan uusi yritys puhtaalta pöydältä paremmin eväin ja tuloskin voi olla ihan muuta posi mielessä ja olen myös satavarma siitä, että jos hänen kontribuutio oikeasti olisi isompi kuin nimillä lainatussa, hän myös kurvailisi rosterissa automaattisesti.

Toisaalta mulle ei jotenkin uppoa tuo narina näistä kahdesta pakista tai yleensä puolustuksesta, mutta eritoten näistä kahdesta, mitä ihmettä heidän pitäisi esittää, jos tekeminen kentällä on lupaavaa ja monessa ihan parasta koko pakistossa ja tilastot vahvistaa kiistattomasti tätä käsitystä. Ja ei, alkää kirjoittako sanaakaan peliajasta, siihen vaikuttaa niin moni pelaajasta riippumaton tekijä, ettei kelpaa kyllä perusteeksi. Eli viisikko, joka saa vastuuta/kuormitusta pelin kulun myötä eniten tuottaa minuuttia sitten pakkiparillekin samalla, eikä kerro lainkaan pakkien nokkimisjärjestyksestä mitään. Sitten jos tuo parivaljakko siirrettäisiin Nikun ja Winbergin tilalle viisikkoon voisi puhua nokkimisjärjestyksestä tai valmennuksen näkemyksestä kuka mihinkin viisikkoon kuuluu, ei muuten, tai jos viisikko jossa eniten esittävät ottaisi tuloksekkaan johtamisen ja siinä viisikossa sittenkin pysyisivät, näitä voisi pyöritellä.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pelaa yksinkertaisemmin kiekolla. Siinä on jo perusteita sille että voisi edes päästä kokeilemaan.

Mielestäni esim. Peltola voisi edes joskus valita paineen alla jonkun muun ratkaisun kun 2metrin syötön pakkiparille tai laiturille taskuun. Syötön joka ei edistä mitään muuta kuin sitä että vastustajan karvaus pääsee vielä paremmin antamaan painetta. Luulisin että joku muu saattaisi jossain vaiheessa jo ymmärtää että sen pikkusyötön voi jättää pois jos se ei ole pelin kannalta järkevä. (Ehkä Peltola ei 100kertaa 100sta teekkään näin, Peltola ja Koskela sitten ehkä jo tekee yhteensä liian monta kertaa)
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Se voi kuulkaas olla niin, että ei oikeasti ole mitään tehtaan ”100% Rautakorpi”-takuuta että loppukaudesta me jyrätään, tai että Saipa olisi pelijareissa tänä vuonna koska on takana pitkä ”Virran” prosessi. Voi jopa olla todennäköisempää, että me Saipan kanssa pidetään näitä samoja sijoja loppukaudestakin. Rautakorpi-efekti otetaan ilolla vastaan, mutta kehittyy noiden kilpailijoidenkin pelit kauden mittaan.

Tähän on helppo vastata. Homma ei ole miltään osin mikään valmentaja show, tai että se olisi tuloksen tae. Onnistuminen vaatii onnistumista koko organisaatiolta ja vasta sitten se valmentajan kynä voi kirjoittaa pokaalihakemukseen nimen, kun koko tausta on kunnossa. Tämä sama pätee siihen rosterin ostoonkin, kaikkea voi ostaa, mutta kaikkea ei voi saada, vaan sen eteen on tehtävä työtä ja oikeanlaisesti kaikilla posteilla.

Eikös se niin mennyt, että tosiasioiden tunnustaminen on ensimmäinen askel prosessissa ja silloin se ei saa olla mitään sanahelinää tai se on pelkästään alkuunsa kyykännyt dieetti.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Pelaa yksinkertaisemmin kiekolla. Siinä on jo perusteita sille että voisi edes päästä kokeilemaan.

Mielestäni esim. Peltola voisi edes joskus valita paineen alla jonkun muun ratkaisun kun 2metrin syötön pakkiparille tai laiturille taskuun. Syötön joka ei edistä mitään muuta kuin sitä että vastustajan karvaus pääsee vielä paremmin antamaan painetta.

Nyt mulla herää epäilys, että kyse on enemmänkin sinun ja valmennuksen pelitavan näkemys eroista, ei kyseisistä pelaajista sinänsä.

Millaista ajattelit sen yksinkertaisemmin kiekolla pelaamisen, kun viisikko ei toimi ja lähellä/vapaana olevalle ei saa syöttää, eli muut viisikossa on pidettyinä ja poissa tarjonnasta. Pitkän lyömistäkö, olisi ainakin yksinkertaisempaa kiekolla ja olihan siellä myös hyökkäyspeliin se viime kauden toivoton roiskaisu päätyyn johon koskaan hyökkääjät ei saaneet otetta jne. Yksinkertaista kiekolla tosiaan, mutta mikä järki tässä muka olisi?

Minä ihan olen tyhmänä ymmärtänyt, että valmennus nimenomaan haluaa, että se siirtosyöttö annetaan ja idea siinä olisi antaa muulle viisikolle aikaa luoda tarjonnat kiekolliselle. Ei toimi vielä kovin hyvin, mutta sekä Peltolan, että Malisen kuin muidenkin pakkien olen nähnyt tuota erinäisin onnistumisin viljelevän koko ajan, ettei se voi olla mikään pelaajan valinta. Ja kun se ei voi olla pelaajan valinta, sen täytyy olla valmennuksen valinta, eikös.

Eli itse asiassa koko höpinäsi Peltolan tekemisestä on väärän puun haukkumista, se oikea puu olisi valmennus. Pelaaja taatusti toteuttaa sitä valmennus on pyytänyt ja niin kauan kun toteuttaa antaa valmennus pelaajan pelata, jopa kiittelee siitä.

Itse olen kiinnittänyt huomion päinvastoin siihen, että melkein aina kun Peltola onnistuu siinä ensisyötössään, eli kun joku muukin osaa hakea itseään vapaaksi, kuin vieressä toinen pakki tai laidoilla seisova laituri, joka seisoviltaan ei juuri pysty luomaan tuon taivaallista, jos tarjontoja ei kiekottomat osaa luoda liikkeellä, hänen syöttönsä on aina peliä edistävä ja sisältää hyvät ainekset viisikolla päästä hyökkäämään organisoimatonta vastaan. Tämä vaan ei vielä viisikkona taivu, vaan pikkuisen merkeistä uskaltaudun toivomaan, että tulee tälle kaudelle vielä toimimaan niin kuin valmennus sen miettii.
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Erikoinen yksityiskohta tuossa JYPin puolustajien pelaamisessa on - koskee kaikkia pakkipareja - että helpon pakki-pakki-syötön antaminen maalin takana on niin helvetin hankalaa. Hyvin usein se tehdään laidan kautta, millä yritetään estää ettei karvaaja vahingossa pääse katkaisemaan syöttöä, mutta lopputuloksena on, että se kiekko tupeloidaan jotenkin vastustajalle. Siinä täytyy olla joku pelitapaan liittyvä juttu, koska se toistuu ja toistuu. Nopeat kovat syötöt lapaan on hyviä (eli ne helpot syötöt), nyt tuo maalin takaa pelaaminen on roiskimista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin, onhan se moneen kertaan todettu että joukkueen rakentaminen jatkuu edelleen, joten liikehdintää sisään ja mahdollisesti jopa ulospäin tulee olemaan.
Ulospäin liikkuu varmaankin ensimmäisenä Teves, jos otteet ei ala parantua. Ja enpä usko että hyökkäyskään on tuossa muotissa enää tammikuussa.

En ainakaan ihmettelisi jos vielä sentteri tulisi, Platt ja Christoffer on ajanut roolinsa mutta Platzer ollut ihan pihalla. En toki alunperinkään odottanut miehen olevan mitään liigan kärkisenttereitä mutta tasainen 30-40 pisteen suorittaja ja vahvaa pelaamista molempiin suuntiin ja kärkipeluri joukkueen mittapuussa.
 

Kelmu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse näen Peltolassa hyvän aihion ja hänestä tulee takuuvarma liigapelaaja. Lähinnä tilanteiden tunnistamisessa on vielä kehitettävää fysiikan ohella, hyvä on huomioida ikä ja pelaajan nuoruusvuosien harjoittelu.

Mikä itseäni ihmetyttää on usein se, miksi kiekon kanssa leivotaan aikansa kun on helpon syötön paikka ja sitten lopulta pelataan kuitenkin kiekko ns helppoon paikkaan jonne sitten tulee kiire. Tätä usein itse kiroaa, eli läpsyttely pois ja helppoja "turhia" syöttöjä lisää.

Luulen tämän johtuvan vielä opettelusta uuteen. Itse toivoisin näkeväni näitä nopeita pieniä syöttöjä, jotta vastustajan viisikko joutuisi reagoimaan ja tilaa tulisi lisää.

Kyllä se tästä! (Myös Peltolan kohdalla).
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt mulla herää epäilys, että kyse on enemmänkin sinun ja valmennuksen pelitavan näkemys eroista, ei kyseisistä pelaajista sinänsä.

Millaista ajattelit sen yksinkertaisemmin kiekolla pelaamisen, kun viisikko ei toimi ja lähellä/vapaana olevalle ei saa syöttää, eli muut viisikossa on pidettyinä ja poissa tarjonnasta. Pitkän lyömistäkö, olisi ainakin yksinkertaisempaa kiekolla ja olihan siellä myös hyökkäyspeliin se viime kauden toivoton roiskaisu päätyyn johon koskaan hyökkääjät ei saaneet otetta jne. Yksinkertaista kiekolla tosiaan, mutta mikä järki tässä muka olisi?

Minä ihan olen tyhmänä ymmärtänyt, että valmennus nimenomaan haluaa, että se siirtosyöttö annetaan ja idea siinä olisi antaa muulle viisikolle aikaa luoda tarjonnat kiekolliselle. Ei toimi vielä kovin hyvin, mutta sekä Peltolan, että Malisen kuin muidenkin pakkien olen nähnyt tuota erinäisin onnistumisin viljelevän koko ajan, ettei se voi olla mikään pelaajan valinta. Ja kun se ei voi olla pelaajan valinta, sen täytyy olla valmennuksen valinta, eikös.

Eli itse asiassa koko höpinäsi Peltolan tekemisestä on väärän puun haukkumista, se oikea puu olisi valmennus. Pelaaja taatusti toteuttaa sitä valmennus on pyytänyt ja niin kauan kun toteuttaa antaa valmennus pelaajan pelata, jopa kiittelee siitä.

Itse olen kiinnittänyt huomion päinvastoin siihen, että melkein aina kun Peltola onnistuu siinä ensisyötössään, eli kun joku muukin osaa hakea itseään vapaaksi, kuin vieressä toinen pakki tai laidoilla seisova laituri, joka seisoviltaan ei juuri pysty luomaan tuon taivaallista, jos tarjontoja ei kiekottomat osaa luoda liikkeellä, hänen syöttönsä on aina peliä edistävä ja sisältää hyvät ainekset viisikolla päästä hyökkäämään organisoimatonta vastaan. Tämä vaan ei vielä viisikkona taivu, vaan pikkuisen merkeistä uskaltaudun toivomaan, että tulee tälle kaudelle vielä toimimaan niin kuin valmennus sen miettii.

Totta että luultavasti valmennusta pitäisi kritisoida. Kuitenkin viime kädessä pelaaja tekee ratkaisun kentällä mitä tehdään. Tilanteen tunnistaminen ja sen mukaan toimiminen on yleensä pallopeleissä kaiken a ja o. Eikä sitä voi ulkoistaa kenellekään ei edes valmentajalle, pitää osata itse pelata.

Tuo on ihan höpöhöpö keksintö ja omalta lautaseltasi ettei lähimmälle pelaajalle saisi syöttää, mutta jos se syöttö ajaa kaverin kuseen niin ei sellaista syöttöä kannata antaa. Vähän sama kuin sellaista syöttöä anneta omasta päästä keskialueelle Kozloville että Scott Stevens tulee ja taklaa sut pukukoppiin.

Oma ajatukseni lähtee siinä että kun JYP nyt ymmärtääkseni on hävinnyt aika paljon enemmän pelejä kuin on voittanut niin jotain voisi muuttaa. Mutta ehkä tämä sun tapa että opetellaan liigassa pelaamaan johtaa siihen että jonain vuonna voitetaan enemmän kuin hävitään.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tuo on ihan höpöhöpö keksintö ja omalta lautaseltasi ettei lähimmälle pelaajalle saisi syöttää, mutta jos se syöttö ajaa kaverin kuseen niin ei sellaista syöttöä kannata antaa.

Olenpa taas vissiin ollut kovin epäselvä kirjoittamassani, ei voi kuin tunnustaa. Mitä yritin hakea onnistumatta siinä oli se, että mikäli mitään ymmärrän valmennuksen ideasta tai hausta viisikon pelaamiseen, olisi tarjonnat muilta, kuin siitä kaverisyöttöpäikalta pelkästään, koska lähipelaaja on sapluunassa oikeastaan tukipelaaja ja varmistaja epäonnisen yrityksen purkuun, jos näin käy.

Vissiin tän sitten voi lukea hyökkääjien haukkumisena, vaikka sitä en tarkoita, mutta ne on juuri ketjujen miehet, joihin viisikkopeli pääasiassa sakkaa. Kiekoton peli ei vielä riitä luomaan tarjontoja, eikä liike tuo liike ylivoimaa. Voi kukakin miettiä miten miettii, mutta minusta JYPillä on valtava maalinteko arsenaali tällä kaudella, vaan yllä esitettyyn sen arsenaalin tulos vielä tällä hetkellä sakkaa. Heti jos toimii vähänkin saa kaverin valkku juoda samariinit erätauolla, että pelistä selviää. Kaikki edes siinä arsenaalissa ei vielä ole käynnistynyt.

Pelaaja tosiaan tekee valintansa jäällä itsenäisesti, mutta ihan jokaisessa liigajengissä valmennuksen sapluunaa kunnioittaen, tai ainakin mielessä pitäen. On jo melkein hassuttelua ajatuksena, mutta jos mietin, että millainen esitys, jossa pelaajan valinnat on valmennuksen ajatuksen ja pelitavan vastaisia riittäisi pitämään pelaajan pelaavassa rosterissa, enkä oikein muuta keksi, kuin sen, että kaikissa vaihdoissa kentälle päästyään ja kiekon saatuaan rykäisisi byyrin suvereenilla soololla.

Itseasiassa vähän tuon suuntaisesta olen kuullut urbaanilegendan takavuosien neuvostoliitosta jossa silloin junnu ikäinen Maltsev ei jaksanut kuunnella valmennuksen höpinöitä vaan pelasi mielensä mukaan. Ei kuitenkaan hänkään ollut riittävän suvereeni, koska legendan mukaan sai istua viltissä peleissä niin kauan, kunnes joukkue oli tappiolla jolloin pantiin kentälle tuomaan voitto.
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En ainakaan ihmettelisi jos vielä sentteri tulisi, Platt ja Christoffer on ajanut roolinsa mutta Platzer ollut ihan pihalla. En toki alunperinkään odottanut miehen olevan mitään liigan kärkisenttereitä mutta tasainen 30-40 pisteen suorittaja ja vahvaa pelaamista molempiin suuntiin ja kärkipeluri joukkueen mittapuussa.
Älähän nyt, se on tällä vauhdilla tulossa 33 pinnan kausi Platzerille, eli parannusta viime vuoteen. Mutta joo, oikeassa olet, että tekeminen ei ole ollut yhtä vakuuttavaa mitä se harkkapeleissä oli. Enemmän olen kuitenkin pettynyt Rooban tekemiseen ja samoin odottaisin aktiivisempaa pelaamista Kemelliltä sekä myös Puustiselta. Turkulainen, Christoffer, Vidgren ja Petman pelaavat aktiivisesti ja energisesti ja sitä kautta voittavat kaksinkamppailuita ja ovat ns. pelin päällä. Mutta jos samassa ketjussa viilettää kavereita, jotka katselevat sivusta, kokonaisuus ei toimi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös