JYP kaudella 2022–2023 – JYP 2.0:n toinen vuosikurssi

  • 650 091
  • 4 984

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä taas en usko Leinosen pukevan kovin moneen otteluun JYP-nuttua päälle. Leinonen tarvitsee pelejä alleen, tämän hän taisi itsekin Korkelaisen piinapenkissäkin sanoa. Leinosen kannalta ei ole mitään järkeä siinä, että hän pelaa 10-20 peliä ja loput 40-50 menevät Edille. Pelaaminen on se mikä kehittää maalivahtia, ei luukun avaaminen. Siihen hommaan Parkkinen soveltuu hyvin, eli hän pelaa ne pelit, jotka Ediltä jää väliin.
Totta, mutta ei niitä pelipaikkoja välttämättä ole tarjolla. Jos vaihtoehtona on 10-20 peliä JYPin mukana ja harjoitusvahvuudessa tietysti läpi kauden, niin kyllä se voittaa A-junnujen mukana kulkemisen ja siellä pelaamisen. Toki junnuissa voi käydä ajoittain pelaamassa, mutta miesten pelejä pitäisi saada alle mahdollisimman paljon.

Mestikseen ei kuitenkaan pääse helposti ja varmuudella pelaamaan, kun mestisjoukkueet ajavat usein omaa etuaan, eikä liigajoukkueen junnuvahdin peluuttaminen välttämättä ole mestisjoukkueen etu.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Vai ei Scotka olisi saanut haluttua roolia ja jääaikaa JYPistä? Tämä voisi vahvasti kieliä siitä että kovia nappuloita on tulossa. Kyllähän Scotka ilman muuta olisi neljäs kahdenkymmenen minuutin mies vaikka remmissä olisi "Vatanen", "Niku" ja Lindgren. Sinäänsä vähän yllättäviä kommentteja.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Vähän itselle tuosta tullut fiilis, että pitää yrittää jatkuvasti kalastella jotain huomiota/reaktiota muilta, tarve vääntää kokoajan ja joka asiasta. Heitetään jotain paskaa ajoittain, lähes joka päivä ja sitten odotellaan, että ihmiset vastaavat, jotta voi luoda lisää reaktioita ja vääntöä. Kohtuu raskasta, mutta en sen enempää valita, kun mahdollisuus olisi hiljentää. Jokainen tyylillään

Helle kiehuttaa aivoja, niinhän on ja jos vielä unikaan ei trooppisessa yössä pelitä on, helposti herra kärtty koko päivän.

Minä en @jypinfani :sta onneksi saa ihan tätä kuvaa, vaan ennemmänkin, että kirjaa luonteensa mukaisesti. Toisille lasi on aina puoliksi tyhjä toisille täysi ja meidän muiden pitää yrittää oppia löytämään pointti kummastakin. Tavallaanhan on annettava kyseiselle nikille propsit siitä, että saa aikaan keskustelua, joka alun reaktiopohjan jälkeen alkaa sisältää asiaakin meidän kaikkien iloksi, eli ehdottomasti palstalle kuuluu niin herra x kuin herra 47:kin, meitin muiden huvittavien pitää vaan oppia suodattamaan oikein toinen toisiamme.

Itsekin kun on ollut ties minkämoisten purkausten kohde, ei sitä kenellekään toiselle nikille soisi, vaikka kuinka eri mieltä olisin. Onneksi vanha herra on jo niin hidas, ettei pahimmat vittuilut edes avaudu, ellei joku rautalangasta jaksa vääntää, eikä mitään nykyajan somekommervenkkejä edes käsitä kuin omalla tavallaan, eli ei lainkaan järjellä, tämä sitten johtaa siihen, että tyhmyyksissään laittaa vastinetta, jota ei edes tarkoita ja joka aukeaa sitten liian myöhään ja aiheuttaa reaktion, joka on tuttu niille jotka tuntee Ollin pakinat ja mustapartaisen miehen nolouden huiput.

Sitten siihen asiaankin, eli kyllähän jypinfani nosti ihan pointtia framille, veskarikysymyshän lie on koko tännekin kirjoittavalle porukalle validi, toisille huolen, toisille toivon kautta, mutta kummassakin itse asia on framilla.

Itse kuvittelisin kuvion menevän niin, että Kakkosena kulkee Parkkinen, joka on huom! vielä kehittyvä veskari myös, ei vielä yllä ykkösen saappaisiin mutta ihan ok kakkonen. Leinosen suhteen, kun viimeksi noissa nuorten peleissä tuli katseltua, tunne oli, että tuleva huippuveska, mutta vielä aivan raakile liigatasolle ja sen talentin lunastamiseen olisi parasta löytää posti, jossa saa pelata ja paljon, riittävän haastavassa ja tasokkaassa ympäristössä, jotta sen talenttinsa lunastaisi. Tietty kyllä hänen kohdallaan se arjen valmennuksen tasokin pitää olla talentin mukainen.

Mitä tämä sitten tarkoittaa JYPin ensi kauden osalta? No, eipä juuri ihmeitä, lähtökohta on, että jengissä on mitat täyttävä ykkönen, mitat täyttävä kakkonen ja huipputalentti työn alla. Pullat siis uunissa ihan hyvin ja jos niin kurjasti menisi, että loukit pakottaisi ostoksille, ei markkina koskaan tyhjä maalivahdeistakaan ole, mutta tämä on se musta skenario.

Mv - paketti on siis ihan reilassa ja heittelee mielissä kunkin luonteen mukaan synkän ja valoisan välillä, reality check on kuitenkin tuo kirjattu, eli reilassa on.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuka sitten kakkosena pelaakaan niin toivottavaa että myös pääsee välillä pelaan (jos ei liigassa niin muualla tuntumaa) esimerkiksi Parkkonen pääsi pelaan viimekaudella:
Valmistavat:
20.8 JYP-Sport
2.9 JYP-Kalpa
Liigaottelut
18.9 JYP-KooKoo
15.10 JYP-SaiPa
5.11 JYP-Ässät 40 minuuttia..

Vielä näytti kohtuullinen torjuntaprosentti harjoituskaudelta. Sitten käytännössä heitetään susille maalille kylmiltään ja äijä myyntiin vaikka juuri kahden vuoden sopimus tehty...
 

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä en @jypinfani :sta onneksi saa ihan tätä kuvaa, vaan ennemmänkin, että kirjaa luonteensa mukaisesti. Toisille lasi on aina puoliksi tyhjä toisille täysi ja meidän muiden pitää yrittää oppia löytämään pointti kummastakin. Tavallaanhan on annettava kyseiselle nikille propsit siitä, että saa aikaan keskustelua, joka alun reaktiopohjan jälkeen alkaa sisältää asiaakin meidän kaikkien iloksi, eli ehdottomasti palstalle kuuluu niin herra x kuin herra 47:kin, meitin muiden huvittavien pitää vaan oppia suodattamaan oikein toinen toisiamme.
No juu, on se osittain näinkin. Hyvähän se on, että keskustelua saa aikaan. Äkkiä se keskustelu vaan tyrehtyy, jos sitä täytyy käydä pelkästään negan kautta ja monesti vielä ilman mitään järkevää perustelua. Parin viestin jälkeen huomaa, että eihän sitä ole mitään järkeä jatkaa, kun ei se johda mihinkään.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Äkkiä se keskustelu vaan tyrehtyy, jos sitä täytyy käydä pelkästään negan kautta ja monesti vielä ilman mitään järkevää perustelua.

Asiaa laitat, mutta ihan empirialla olen havainnut, että monenmoiset avaukset, perusteilla tai ilman kirvoittaa tulille ihan hedelmällisiä keskusteluja ja pohdintoja ja kun se keskustelu lavenee useamman kirjaajan kokoiseksi, ei se yksi poterossaan valvoja kykene hyvää keskustelua sabotoimaankaan. Oleellista on osata kaivaa se pointti sieltä avautumisen takaa, jotta nuotio syttyy.

En siis todellakaan esitä itse olevani rationaalisen maailman mannekiini, vaan yhtä tuntein purskuaa välillä kuin muillakin, mutta kun pitää isona kuvana erilaisuuden ja moninaisuuden arvoa, homma toimii tuskastumatta. Siksi mulle @jypinfani ei näyttäydy lainkaan negatiivisena negatiivisuudessaan, kun olen huomannut, että niinkin mielenkiintoista ja avartavaa keskustelua pääsee syntymään, tulokulma on vaan vino aluksi mutta lopulta juurikin sitä keskustelua synnyttävä.

Voin olla väärässä ja tämä on täysin oma tunne asiaan, mutta joskus tulee olo, että nikille itselleen on tärkeää ja tarpeellista kuulla sinne synkkyyden aroille meidän muiden huojentavia näkemyksiä. Kaikki on terapiaa, mikä terapoi. Oikeassa oleminen on veteen piirretty viiva, joka pysyvyydellään meitä kaikkia armahtaa lopulta.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä taas en usko Leinosen pukevan kovin moneen otteluun JYP-nuttua päälle. Leinonen tarvitsee pelejä alleen, tämän hän taisi itsekin Korkelaisen piinapenkissäkin sanoa. Leinosen kannalta ei ole mitään järkeä siinä, että hän pelaa 10-20 peliä ja loput 40-50 menevät Edille. Pelaaminen on se mikä kehittää maalivahtia, ei luukun avaaminen. Siihen hommaan Parkkinen soveltuu hyvin, eli hän pelaa ne pelit, jotka Ediltä jää väliin.

Oma arvaukseni ensi kauden maalivahtikuvioista on se, että näillä mennään. Edi pelaa selvänä ykkösenä ja Parkkinen on kakkosveskari. Jos Edille tulee loukkaantumisia, niin sillon Leinonen päässee kokeilemaan vähän enemmän siipiään Liigassa. Muuten hän suhailee luultavasti junnujen ja Keuruun väliä, tavoitteena saada se vähintään noin 50 ottelua kasaan kauteen (luku sisältää runkosarjan, playoffit, harkkapelit ja MJ-pelit). Harjoituspeleissä Topias pääsee kuitenkin näyttämään kynsiään.
Aika samoin olen ajatellut. Tärkeintä on saada pelejä KeuPassa tai JYPin U-20 joukkueessa, koska Leinosta ei kannata istuttaa kakkosvahdin paikalla liigan mukana.

Tietysti erilaisilla muuttujilla on mahdollisuus keikauttaa asiat myös aivan päinvastoin. Jos Edi loukkaantuu ja Parkkinen ei riitä, silloin Leinoselle riittää pelejä myös liigan puolella. Jos Leinosella lähtee kulkemaan kuin elokuvissa, niin kaikki on mahdollista. Jokkekin näytti viime kaudella, että kaikki on mahdollista, kun on terveenä ja itseluottamus on kunnossa, niin myös nuori talentti voi ottaa isoa vastuuta liigan puolella.

En kuitenkaan pitäisi suurena ihmeenä, jos JYP katselee Edin rinnalle hieman kokeneempaa taisteluparia kuin Parkkinen. Parkkisen otteet eivät ole vakuuttaneet, mutta uusi kausi on tietysti taas uusi mahdollisuus.
 

jypinfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SaPKo, D-Kiekko <3
Hienoa, että edes joku jollain tavalla ymmärtää mua. Tai siis että ei heti rupea ”haukkumaan” mua, kun oon enemmän tai vähemmän negatiivinen. Toivottavasti moni tajuaisi sen, että se, että mua haukutaan negatiiviseksi ei todellakaan auta siinä, että muuttuisin jotenkin positiivisemmaksi, ei todellakaan vaan päinvastoin.

Ja totta on myös se, että tietysti jollain tavalla tahdon kuulla positiivisempia näkemyksiä asioista, joista oon huolissani. Kuitenkaan mitään ”Parkkinen nousee Liigan parhaaksi maalivahdiksi” (anteeksi liioittelusta) tyylistä en halua kuulla, sillä mahdollisuus toteutumiseen on noin 0.

Anteeksi myös siitä etten aina osaa perustella omia näkemyksiä mutta en voi sille mitään (en sen enempää rupea tätä täällä selittelemään). Se ei kuitenkaan tarkoita ettenkö saisi omia näkemyksiä esittää täällä. Ja kyllä, yritän tietysti olla mahdollisimman positiivinen mutta en luonteelleni voi mitään. Ei kukaan voi, paitsi ehkä pakolla.

No onneksi hyviä huhuja on ilmoilla. Toivottavasti se Niku ainakin tulisi, oishan se tosi hienoa!
 

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En siis todellakaan esitä itse olevani rationaalisen maailman mannekiini, vaan yhtä tuntein purskuaa välillä kuin muillakin, mutta kun pitää isona kuvana erilaisuuden ja moninaisuuden arvoa, homma toimii tuskastumatta. Siksi mulle @jypinfani ei näyttäydy lainkaan negatiivisena negatiivisuudessaan, kun olen huomannut, että niinkin mielenkiintoista ja avartavaa keskustelua pääsee syntymään, tulokulma on vaan vino aluksi mutta lopulta juurikin sitä keskustelua synnyttävä.

Se ei kuitenkaan tarkoita ettenkö saisi omia näkemyksiä esittää täällä. Ja kyllä, yritän tietysti olla mahdollisimman positiivinen mutta en luonteelleni voi mitään. Ei kukaan voi, paitsi ehkä pakolla.

Näihin molempiin. Hyvähän se vaan on, että täältä (ja elämässä yleensäkin) löytyy erilaisia ihmisiä. Myös sitä kautta erilaiset näkemykset ja mielipiteet ovat tottakai tervetulleita aina. Olisihan se tylsää niin täällä kuin elämässä muutenkin, jos kaikki olisivat samanlaisia ja samaa mieltä kaikesta. Paikallaan se keskustelu silloinkin junnaisi, jos sitä ylipäätään edes olisi.

Se mitä itse yritin tuolla aiemmalla viestillä hakea oli juurikin sitä, että joskus voisi olla ihan raikasta kokeilla katsoa myös niiden hyvien asioiden kautta, mitä lätkässä ja JYPissä on. Se voi elämässä yleisesti olla todella vaikeaakin, tiedän omakohtaisesti, mutta siksi juuri edes sen rakkaan lajin/jengin kautta jonkinlaisen positiivisuuden hakeminen kannattaa.

No ehkä tämä riittää tästä, taidetaan mennä hieman offtopiciin. Eihän tässä ole enää kuin reilu kuukausi ekoihin reenimatseihin, tuskaisen hitaastihan sekin menee, mutta sieltä se kauden alku jo vähän kurkkii.
 

Corvus corax

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LA Kuninkaat, John Tortorella
Itse kuvittelisin kuvion menevän niin, että Kakkosena kulkee Parkkinen, joka on huom! vielä kehittyvä veskari myös, ei vielä yllä ykkösen saappaisiin mutta ihan ok kakkonen. Leinosen suhteen, kun viimeksi noissa nuorten peleissä tuli katseltua, tunne oli, että tuleva huippuveska, mutta vielä aivan raakile liigatasolle ja sen talentin lunastamiseen olisi parasta löytää posti, jossa saa pelata ja paljon, riittävän haastavassa ja tasokkaassa ympäristössä, jotta sen talenttinsa lunastaisi. Tietty kyllä hänen kohdallaan se arjen valmennuksen tasokin pitää olla talentin mukainen.

Mitä tämä sitten tarkoittaa JYPin ensi kauden osalta? No, eipä juuri ihmeitä, lähtökohta on, että jengissä on mitat täyttävä ykkönen, mitat täyttävä kakkonen ja huipputalentti työn alla. Pullat siis uunissa ihan hyvin ja jos niin kurjasti menisi, että loukit pakottaisi ostoksille, ei markkina koskaan tyhjä maalivahdeistakaan ole, mutta tämä on se musta skenario.

Mv - paketti on siis ihan reilassa ja heittelee mielissä kunkin luonteen mukaan synkän ja valoisan välillä, reality check on kuitenkin tuo kirjattu, eli reilassa on.

Olen aika pitkälti samoilla linjoilla tässä veskariasiassa tätä kautta ja joukkuetta silmällä pitäen.
Se missä olen jopa täysin samaa mieltä kanssasi on tuo boldattu, se on se lähtökohta tällä hetkellä.

Sitten se mutta, jos se ykkönen loukkaantuu tulevissa pudotuspeleissä tai juuri ennen niitä, niin onko Parkkisella kyky viedä joukkue taivaaseen sen helevetin sijasta?
Ja tässä tulee se meidän katsontakanta ero, minä haluan uskoa että se yksilö pystyy tekemään ihmetekoja ja tästä syystä painotan yksilön merkitystä joukkueelle enemmän kuin sinä.

Vielä tuohon "offtopiciin" mitä täällä viime aikaisissa kirjoituksissa on mielestäni käyty
Itse uskon että tuo yksilö vs joukkue asetelma eniten närästää täällä positiivareiden ja negatiivisten kirjoittajien välillä.
Se minkä olen myös huomannut on se että juurikin posipuoli on herkässä lainaamaan negojen kirjoituksia ja koittaa jopa väkisin vääntää heidän näkemyksiään kohti kirkkautta, ikäänkuin ei haluaisi ymmärtää niitä uhkakuvia mitä toinen osapuoli näkee.
Tätä toisinpäin käännettynä ei juurikaan näe, vaan koen että negapuoli jopa ymmärtää posien näkemykset, mutta tuo kuitenkin oman näkökantansa esille usein kuitenkin tarvetta käännyttää toisen näkemyksiä.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Sitten se mutta, jos se ykkönen loukkaantuu tulevissa pudotuspeleissä tai juuri ennen niitä, niin onko Parkkisella kyky viedä joukkue taivaaseen sen helevetin sijasta?
Ja tässä tulee se meidän katsontakanta ero, minä haluan uskoa että se yksilö pystyy tekemään ihmetekoja ja tästä syystä painotan yksilön merkitystä joukkueelle enemmän kuin sinä.
Minä en lähtisi tekemään pelaajasiirtoja nyt sen vuoksi, että jos Laurikainen sattuu loukkaantumaan. Etenkään, kun peliliikkeiden tekeminen tarkoittaa samalla sitä, että oven pitäisi käydä molempiin suuntiin.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni Laurikainen on ollut parhaimmillaan aina silloin, kun hän saa olla selkeä ykkösvahti. Tästä on meillä Jyväskylässäkin kokemusta, sillä tandemin Olkinuora-Laurikainen aikoina Edi jäi varjoon, mutta jo vuotta myöhemmin selkeänä ykköskassarina koppi tarttui paremmin. Jos muistini ei petä, niin potkusekoilukaudella 2018-19 Edi taisi pitää JYPiä yksinään pystyssä, eli vaikka joukkue kynsi, Edi hoiti hommansa. Tuolla kaudella Edi pelasi sen 50 ottelua, kun Voutilaisella ja Pekillä pelejä tuli alle 20 (CHL ja playoffit mukana).

Edillä taitaa olla loukkaantumishistoriaa, mikä puoltaa myös loukkaantumisjuttujen miettimistä ennakkoon, mutta siitäkin huolimatta minä antaisin lähtökohtaisesti Parkkisen (ja Leinosen) todistaa osaamisensa Edin loukkaantumisen aikana. Jos se osaaminen ei riitä, tai saikku venyy pidemmäksi, aina voi tehdä täsmähankintoja kesken kautta. KHL:n luuhistumisen vuoksi uskallan heittää mutulla, että ensi kaudella kelpo maalivahteja liikkuu normaalia enemmän vapaana.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Edillä taitaa olla loukkaantumishistoriaa, mikä puoltaa myös loukkaantumisjuttujen miettimistä ennakkoon, mutta siitäkin huolimatta minä antaisin lähtökohtaisesti Parkkisen (ja Leinosen) todistaa osaamisensa Edin loukkaantumisen aikana. Jos se osaaminen ei riitä, tai saikku venyy pidemmäksi, aina voi tehdä täsmähankintoja kesken kautta. KHL:n luuhistumisen vuoksi uskallan heittää mutulla, että ensi kaudella kelpo maalivahteja liikkuu normaalia enemmän vapaana.

Tässä on vielä se että jos kakkoseksi hankittaisiin vaikka koodinimi "Samu Perhonen", siis joku joka pystyy hoitamaan kakkosveskarin hommat sen 10-20 peliä ja kokemusta siitä, maksellaan koko vuoden liigapelaajan palkkaa ja silti voi joutua markkinoille jos laurikainen loukkaantuu. Sitten taas jos hankitaan joku iso haastajanimi niin ollaan äkkiä kylmillä vesillä että molemmat on tyytyväisiä. Sen takia itse kyllä katsoisin tilanteen ihan rauhassa tilanteen mukaan.
 

KOLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Edillä taitaa olla loukkaantumishistoriaa, mikä puoltaa myös loukkaantumisjuttujen miettimistä ennakkoon, mutta siitäkin huolimatta minä antaisin lähtökohtaisesti Parkkisen (ja Leinosen) todistaa osaamisensa Edin loukkaantumisen aikana. Jos se osaaminen ei riitä, tai saikku venyy pidemmäksi, aina voi tehdä täsmähankintoja kesken kautta. KHL:n luuhistumisen vuoksi uskallan heittää mutulla, että ensi kaudella kelpo maalivahteja liikkuu normaalia enemmän vapaana.
Täysin samoilla linjoilla kanssasi tuosta mv-tilanteesta. Tuohon pitäisi kyllä kauden aikanakin löytyä kelpo stunttaaja, jos Edi loukkaantuu pidemmäksi aikaa ja näyttää siltä, että nuoremmilla ei riitä hoitamaan ruutua. Reilu mahdollisuus ehdottomasti heille kuuluu antaa, eikä lähteä nyt ennakkoon hankkimaan vielä yhtä veskaria peläten loukkiriskiä ja sitä, miten nuoremmat suoriutuisi.

Sitten ennen siirtorajaa voi tarvittaessa katsoa niitä markkinoita maalivahtien osalta. Tämäkin siis, jos näyttää siltä, että Edi ei olisi ihan täydessä kunnossa ja taakka olisi nuorille turhan kova. Ei tuon suhteen kannata liikaa uhkakuvia maalailla etukäteen.

Eli ehdottomasti kauden aikana tilanteen mukaan reagoidaan tarvittaessa, eikä hätäillä. Ja siltä se kokoajan on vaikuttanutkin tämän kesän aikana, kun vielä lisäksi ottaa Rautakorven historian huomioon. Muistaakseni kun aiemmin tuota katselin, niin nimenomaan selkeällä ykkösellä on hänen jengeissään menty yleensäkin.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Tässä on vielä se että jos kakkoseksi hankittaisiin vaikka koodinimi "Samu Perhonen", siis joku joka pystyy hoitamaan kakkosveskarin hommat sen 10-20 peliä ja kokemusta siitä, maksellaan koko vuoden liigapelaajan palkkaa ja silti voi joutua markkinoille jos laurikainen loukkaantuu. Sitten taas jos hankitaan joku iso haastajanimi niin ollaan äkkiä kylmillä vesillä että molemmat on tyytyväisiä. Sen takia itse kyllä katsoisin tilanteen ihan rauhassa tilanteen mukaan.
Juuri näin. Lisäksi sellaista asiaa ei ole olemassakaan, kuin huippukakkosveskari. Huippukakkosveskari tarkoittaa käytännössä pätevää ykkösmaalivahtia. Kakkosmolarin pesti selkeän ykkösveskarin takana on aina vaikea, eikä siitä välttämättä selviydy edes ykkösmolarin statuksella pelaava maalivahti. Se on oikeasti hiton vaikeaa pitää oma pelituntuma kasassa, kun pääset pelaamaan vain "jämäpeleissä". Maalivahtina pelaamisessa korostuu itseluottamus ja pelituntuma, jota on vaikea ylläpitää, jos kaveri rohmuaa suurimman osan peleistä itselleen. Sen vuoksi päteväkään ykkösveskari ei välttämättä menesty vähän pelaavana kakkosena.
 

Saleva kehiin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelipaikallinen JYP, Ukrainan maajoukkue
Juuri näin. Lisäksi sellaista asiaa ei ole olemassakaan, kuin huippukakkosveskari. Huippukakkosveskari tarkoittaa käytännössä pätevää ykkösmaalivahtia. Kakkosmolarin pesti selkeän ykkösveskarin takana on aina vaikea, eikä siitä välttämättä selviydy edes ykkösmolarin statuksella pelaava maalivahti. Se on oikeasti hiton vaikeaa pitää oma pelituntuma kasassa, kun pääset pelaamaan vain "jämäpeleissä". Maalivahtina pelaamisessa korostuu itseluottamus ja pelituntuma, jota on vaikea ylläpitää, jos kaveri rohmuaa suurimman osan peleistä itselleen. Sen vuoksi päteväkään ykkösveskari ei välttämättä menesty vähän pelaavana kakkosena.
Hyvä pointti. Veikkaan, että tämän takia Sinuhea ja Tuokkolaa peluutettiin tasatahtia ensimmäisen mestaruuskautena ja lopputuloksena oli kaksi ykkösmaalivahtia. Tällainen järjestely on kuitenkin ratkaisuna aika harvinainen. Nimimerkki @jypinfani on muistaakseni aiemminkin kannatuksessaan korostanut maalivahtien merkitystä, joten toive asian varmistumisesta ei nytkään yllättänyt.

Tässä vaiheessa antaisin valituille kakkosmaalivahdeille luottoa ja kannustusta. Eli tyyliin "jos tilanne vaatii, niin sinä torjut sitten kiekkoja ykkösenä". Jos nyt jo epäillään, niin lisääkö se sitä harjoittelumotivaatiota?
 

Wraith

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei tosiaan kannata kiirehtiä molareiden kanssa ja Parkkinen voi mennä paljonkin eteenpäin, sekä joukkue tulee edessä olemaan vahvempi ja pelitapa kunnossa, niin pahoja paikkojakaan ei samalla tavalla tule kuin aiemman sekoilun aikana. Ja kyllähän Parkkinen on välillä pystynyt näyttämäänkin mihin parhaimmillaan pystyy. Sitten jos paniikki iskee, niin maalivahteja tosiaan saa kesken kaudenkin hankittua. Annetaan nyt luottoa ja uskoa tässä vaiheessa.

Pakiston uusia nimiä saattaa kuulua lähiaikoina ja Niku edelleen hyvin lähellä tulla takaisin. Seurataan ja odotellaan mielenkiinnolla mitä tässä tapahtuu ja "nautitaan" helteistä.
 

Seinänen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Pakiston uusia nimiä saattaa kuulua lähiaikoina ja Niku edelleen hyvin lähellä tulla takaisin. Seurataan ja odotellaan mielenkiinnolla mitä tässä tapahtuu ja "nautitaan" helteistä.
Kyllä JYP vielä mukana kisassa jollain tavalla on tarjouksellaan, mutta pari jengiä SHL:stä ja NLA:sta ja uusimpana myös IFK kotoisesta liigasta kisassa.
Julle Nättinen kuulemma kovasti houkuttelee vanhaa joukkuekaveriaan Jyväskylän junnuista samaan jengiin ensi kaudeksi ja ei tuo välttämättä kaukaa haettu skenaario ole jos Suomeen päättää tulla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä JYP vielä mukana kisassa jollain tavalla on tarjouksellaan, mutta pari jengiä SHL:stä ja NLA:sta ja uusimpana myös IFK kotoisesta liigasta kisassa.
Julle Nättinen kuulemma kovasti houkuttelee vanhaa joukkuekaveriaan Jyväskylän junnuista samaan jengiin ensi kaudeksi ja ei tuo välttämättä kaukaa haettu skenaario ole jos Suomeen päättää tulla.
Edelleen on äärimmäisen vaikea uskoa, että mikään muu seura Suomesta voisi olla JYPiä houkuttelevampi vaihtoehto, kun rahalla tuskin pystytään houkuttelemaan. HIFK:ssa on Julle, mutta JYP ja Jyväskylä lienee silti ihan omassa luokassaan.
 

Seinänen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Edelleen on äärimmäisen vaikea uskoa, että mikään muu seura Suomesta voisi olla JYPiä houkuttelevampi vaihtoehto, kun rahalla tuskin pystytään houkuttelemaan. HIFK:ssa on Julle, mutta JYP ja Jyväskylä lienee silti ihan omassa luokassaan.
Varmasti kotiseudulla ja kotijengillä on iso merkitys, mutta täytyy muistaa että myös perhe isona näissä päätöksissä mukana. Rouva ei kovin innoissaan ole edes Eurooppaan sieltä tulossa pienen lapsen kanssa ja jos tulee niin sillä saattaa olla vaikutusta laskeutuuko 85 000 asukkaan kaupunkiin vai vajaan 700 000 asukkaan kaupunkiin

Ja tosiaan sitten vielä nuo Ruotsin ja Sveitsin jengit mukana, mutta eiköhän tämä saaga piakkoin selviä. Viimeistään draftin ja free agent frenzyn jälkeen.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Edelleen on äärimmäisen vaikea uskoa, että mikään muu seura Suomesta voisi olla JYPiä houkuttelevampi vaihtoehto, kun rahalla tuskin pystytään houkuttelemaan. HIFK:ssa on Julle, mutta JYP ja Jyväskylä lienee silti ihan omassa luokassaan.

Vaikea sanoa onko Nikun mielestä JYP jotenkin houkuttelevampi vaihtoehto. Itse en muista että Nikula oltaisi esim. kuultu kommentteja ettei pelaa muualla liigaa kuin JYP.ssä eikä sekään välttämättä tarkoita sitä etteikö voisi liigaa muuallakin pelata. Toivottavasti JYP.n päätyy jos Eurooppaan tulee.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Turha näitä on suuremmin pohtia. Niku perheineen tekee ratkaisunsa heidän näkökulmasta ja epäilen, ettei seurauskollisuus siinä ole se ykköspriori. Paljon riippuu tosiaan perheen tilanteesta ja toiveista, jos kohta uran kannalta löytää paras vaihtoehto myös tulevaisuuteen katsoen. Rahakin tottakai jotain osaa näyttelee, vaikka perheellisen miehen puntarissa ei ehkä kaikkea, koska kaikkialta saa halutessaan tilipussin jolla varmistaa mukavan elintason ja jotain jää säästöönkin.

Ymmärrän tietty sen innon, että josko "oman kylän" poika palaisi, mutta on siinä enemmän romantiikkaa kuin realismia ajatuksena. Tottakai, olisi iso pala JYPin viisikkosuunnitelmiin, mutta joukkueen kannalta ei lie se elämän ja kuoleman kysymys. Oleellista on että JYP löytää ne oikeat palaset ruutuihin, jotka täydennystä ovat vielä vailla.

Vielähän yksi vaihtoehto on Niku ja lakkaa olemasta vasta kun jatkonsa päättää ja sopparin jonnekin tekee. Maltilla vaan, kyllä se paketti valmiiksi vielä tulee.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaikea sanoa onko Nikun mielestä JYP jotenkin houkuttelevampi vaihtoehto. Itse en muista että Nikula oltaisi esim. kuultu kommentteja ettei pelaa muualla liigaa kuin JYP.ssä eikä sekään välttämättä tarkoita sitä etteikö voisi liigaa muuallakin pelata. Toivottavasti JYP.n päätyy jos Eurooppaan tulee.
Eipä tuollaisia kommentteja ole taidettu kuulla, mutta ei kyllä tarvitsekaan, että pelaajalla voi olla vahvat siteet seuraan.

En muuten tiedä, että onko Nikulla perhettä/sukua, jotka asuvat Jyväskylässä? Haapavedeltä kotoisin kuitenkin, eli ei ole syntyjään keski-suomesta. Niku pelasi JYPin C-junnuissa jo 13-14 vuotiaana - en tiedä pelasiko jo ennen sitä JYPissä, kun EP ei näytä aiempia vuosia. Tuossa iässä tuskin on yksin muuttanut Jyväskylään asumaan.
 

Hurricane

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers, Suomi.
Varmasti kotiseudulla ja kotijengillä on iso merkitys, mutta täytyy muistaa että myös perhe isona näissä päätöksissä mukana. Rouva ei kovin innoissaan ole edes Eurooppaan sieltä tulossa pienen lapsen kanssa ja jos tulee niin sillä saattaa olla vaikutusta laskeutuuko 85 000 asukkaan kaupunkiin vai vajaan 700 000 asukkaan kaupunkiin

Ja tosiaan sitten vielä nuo Ruotsin ja Sveitsin jengit mukana, mutta eiköhän tämä saaga piakkoin selviä. Viimeistään draftin ja free agent frenzyn jälkeen.
Ensinnäkin tiedämmekö me mitä Nikun rouva ajattelee Euroopassa asumisesta? Eikös lapsen isän sukulaiset asu Jyvässeudulla? Toisekseen Jyväskylän väkiluku on 145 000. Kolmantana kysyn että miksi Helsinki olisi viihtyisämpi pienen lapsen vanhemmalle? Oikeastaan huonompi vaihtoehto. Kuka haluaa asua Helsingissä? Eikös kantasuomalaiset muuta sieltä pois nykyään?
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
miksi Helsinki olisi viihtyisämpi pienen lapsen vanhemmalle? Oikeastaan huonompi vaihtoehto. Kuka haluaa asua Helsingissä? Eikös kantasuomalaiset muuta sieltä pois nykyään?

Tää lienee jonkun sortin toiveajattelua vissiin. Molemmissa paikoissa ja pitkään asuneena ei tässä kyllä ole oikein järjen häivää ajatuksena. Moni suomalainen varmaan haaveileekin muutosta kotiseuduilleen takaisin, mikä on ihan ymmärrettävääkin, mutta sitten jos yhtään miettii ei suomalaisen integroitumista ja viihtymistä, niin onhan nämä aineettomat fasiliteetit aivan eri planeetalta verrattuna Jyvässeutuun, yhtään sitä seutua väheksymättä.

Yksi asia on jo se, että ihmiselle, joka ensi kertaa muuttaa pois kotimaastaan vieraaseen kulttuuriin löytää itselleen luultavasti niin kieli, kuin kulttuuripohjaisen viiteryhmän Helsingistä varmemmin kuin pienemmiltä paikoilta. Joillekin tämä ei ole mitenkään merkityksellinen asia ja sopeutuvat vaivattomammin uuteen, toisille ja yleensä ensikertalaisille tällä on isokin merkitys. Vaikka liigassa ei pitkiä pelireissuja tulekaan pa:n tapaan, silti kotijoukoilla on tarve löytää apua tilanteisiin silloinkin kun ukko on pelireissuilla ja mitä vieraampi ympäristö, sitä varmemmin.

Kaikkialla tietysti on nykyliigassakin ns. lätkävaimo tyyli olemassa, jossa yhteisö tavallaan pitää omistaan huolta, kokeneemmat auttaa jne. mutta jotkut ovat persoonaltaan ja identiteetiltään muunlaisten asioiden ja viiteryhmien parissa viihtyviä ja niille Helsinki on taatusti antoisampi kuin Jyväskylä esim. Pelkästään kaikenmoinen kulttuuritarjonta on ihan toista luokkaa valinnan mahdollisuuksiltaan.

Tällä en suinkaan aliarvioi oman kotikaupunkini viihtyisyyttä vaan ihan rehellisesti vertaan asiaa sillä pohjalla, että ihminen joka tulee ensi kertaa eläissään asumaan oman maan ulkopuolelle tarvitsee monia asioita sopeutuakseen ja viihtyäkseen ja niitä asioita löytää kyllä laajemmin Helsingistä kuin Jyväskylästä. Selvähän myös on, että mitä paremmin kotijoukoilla menee, sitä paremmin pelaajalle maistuu kaukalossa. Nämä asiat on siis kokonaisuuksia, joiden pohjalta yksikkö Niku hakee parhaan vaihtoehdon itselleen. Toki JYP on siinä tarjokkaana, mutta JYP ei ole se pääasia päätöksien takana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös