Toivottavasti nämä tässä vaiheessa järjestykseen laittavat muistavat omat ketjunsa kun sarja alkaa. Niin voivat sitten tarkkailla toteutuuko heidän pelaava rosteri siinä muodossa missään vaiheessa kautta.
Eikai näissä heinäkuun hahmotelmissa nyt pointti olekaan se, että "tältä niiden ketjujen pitää näyttää!!!", vai? Minä olen ymmärtänyt, että näitä tehdään lähinnä mielenkiinnosta, omista ennustuksista, siltä pohjalta miltä tilanne sillä kuuluisalla paperilla näyttää. Omalla kohdallani voin myös sanoa, että listasin kolmikot puhtaasti sattumanvaraisessa järjestyksessä ja yhtä hyvin niistä mikä tahansa voi olla se
nimellinen ykköskenttä. Järjestyksellä tai numerolla ei ole tuon taivaallista merkitystä, kun lähdetään pelaamaan. Ihmettelen suuresti minkälainen poru näistä hahmotelmista yhtäkkiä syntyi.
Fakta on se, että JYPillä on rosterissaan nyt hyökkääjiä 20kpl, eli 8kpl "ylijäämää". Siis niitä, jotka väkisin jää neljän pelaavan trion ulkopuolelle. Niistä sitten kukin tavallaan spekuloi ja hahmottelee, miltä ne voisivat ehkä näyttää. Pääni voin lyödä pantiksi, että jokainen hyökkääjä kyllä tulee pelaamaan JYPin paidassa, jos ei nyt yhtäkkiä jonkun sopparia pureta tässä kuukauden sisään, mihin en usko. Sitten pikkuhiljaa nähdään (tai valmennus näkee), että kenelle on käyttöä vakituisesti, kuka/ketkä menee rotaatiossa, kenen kannattaa mennä Keuruulle pelaamaan isoja minuutteja. Sen jälkeen voi tulla mahdollisesti pelaaja(t), jotka oma-aloitteisesti tai yhdessä valmennuksen kanssa päätyvät siihen ratkaisuun, että on järkevämpää lähteä hakemaan isoa roolia toisesta organisaatiosta. Ei varmastikaan kenenkään nyt listaamat kaikki 12 hyökkääjää pelaa 60 ottelua. Ihan sama missä muodossa ne listaa. Ihan pirun hyvä tilannehan tässä on, kun pystytään rakentelemaan oikeasti kuuden kentällisen verran hyökkääjiä eri muodoissa.
Esimerkiksi tällä hetkellä luulisi olevan kohtuu selvää kaikille, että etunenässä omat nuoret Lassila, Koskela ja Tohila, sekä uutena pelaajana tullut Perttu tarvitsevat isoja minuutteja. Varmasti ei ole automaattisesti kenenkään kohdalla päätetty, että sulla ei muuten sitten ole Liigaan asiaa. Nämä ovat niitä, joista isoimpina odotetaan kasvua tulevaisuuteen. Ja se tapahtuu vain pelaamalla, eikö?
Sitten tulee pelaajat, kuten Salonen, Siikanen, Heljanko ja Valkeejärvi. Nämä ovat niitä, jotka ovat pelanneet Liigaa jo kuitenkin useammalla kaudella, joten heidän odotan tekevän sen kovimman taistelun vakituisesta paikasta Liigassa vrt. nuo aiemmin mainitut. Siitä myöskin löytyy tällä hetkellä niitä paperilla todennäköisimpiä rotaatiopelaajia. Valitettavasti myös niitä, joilla se maisemanvaihto voi olla todennäköisempi, jos sille tarvetta tulee. Valkeejärveä lukuunottamatta kukaan heistä ei vielä ole täyttä kautta kuitenkaan pelannut, joten nälkää varmasti riittää. Siikasella valitettavat loukit vaivanneet monta vuotta, viime kaudellakin vaikutti olevan ihan hyvässä liidossa jo, mutta sitten särkyi.
Korostan, että pidän ihmeenä, jos kukaan ei
kesken kauden vaihda maisemaa, jos näyttää siltä, että pelaaja ei ole tyytyväinen omaan suoritustasoonsa tai siihen rooliin, mikä hänelle on tarjolla. Voi yhtä hyvin myös olla, että kukaan ei lähde kesken pois. Loukkeja tulee aina.
Korostan myös, että nämä ovat paperilla ja ennen kaikkea sillä kuuluisalla paperilla tehtyjä hahmotelmia ja suuntaa antavia juttuja. Tai ainakin itselleni on, tietenkään en muiden puolesta voi puhua. En mä näitä hahmotelmia minään absoluuttisena totuutena pidä, tai ajattele, että näin sen on mentävä.
Se mitä tulee sitten johonkin pukukopin sisäisiin asioihin, pelaajien keskinäiseen kemiaan yms. on ihan täysin toinen tarina. Eihän kukaan meistä voi niitä tässä kohtaa tietää, vaikka tietyistä pelaajista joku käsitys voi ollakin.
Esim. Turkulainen&Puustinen, jota itse pidän lähes varmana laituriparina alussa. Christoffer&Gardiner vaikutti toimivan yhteen, mutta tuohon ei oikein tuntunut löytyvän sopivaa kolmatta. Rooba?
tai
Salonen ja Lahtinen esimerkiksi ovat hyviä (parhaita?) kavereita ja vaikutti jäälläkin osuvan hyvin yhteen. Tällä hetkellä paperilla mun on vaan tosi vaikea saada heitä mahtumaan samaan kolmikkoon, vaikka miten haluaisin. Tämä siis, kun itse mietin mikä juuri tässä ja nyt näyttäisi parhaalta. Se ei silti tarkoita sitä, että he eivät samassa ketjussa tulisi pelaamaan. Pidän sitä jopa hyvin todennäköistä, koska valmennuksella varmasti on "vähän" parempi käsitys, kuin meillä täällä. :)
Ihan saletisti siellä on kuitenkin jokaiselle 20 hyökkääjälle terotettu se, että mikä tämä tilanne tulee olemaan. Ja sen yhtä saletisti jokainen siellä myöskin tiedostaa. Kilpailu pelipaikoista tulee olemaan kova koko kauden ajan ja kukaan ei saa mitään ilmaiseksi. Ja näin sen pitääkin olla.