Eilen radioselostaja ja myös joku kirjoittaja totesi, että maalinedustapelaaminen oman maalin edessä jätti toivomisen varaa. Ts. vastustajalla oli ns. kivaa touhuta JYPin maalin edessä.
Näkemyksiä on aina monta, ja jokainen aina löytää faktan murusen, jolla mielipidettään perustelee. Niin myös minä tietenkin.
Hommaa avaisin näin eiliseen viitattuna, että kun kaikki muu viisikkotekemisessä oli vasta ruutupaperille laitettuna ajatuksena, se kohdilleen jumpattu oli 0 vastustajan maalia tasakentällisin. Automaattisesti aina vastustaja pääsee kivasti touhuamaan oman maalin eteen tuossa tapauksessa. Viisikkotyö sitten joko pitää kaverin nollissa tai ei. Isosti minusta syy oli pelkästään keskeneräisessä viisikkotekemisessä, siksi se keskialue hävittiin ja peli kääntyi jatkuvalla syötöllä omiin. Tietenkin vastavuoroisesti vastustajan maalivahdin tylsistymään, kun peli ei riittävästi tuottanut, vaikka loppua kohden piristyikin kun kaverin jalka alkoi painaa ja osa ei jaksanut heidän sapluunaa toteuttaa.
Minä tietenkin ymmärrän, että monen mieleen olisi heivata junnut kuuseen ja tilalle varmaa suorittajaa ja hampaatonta karpaasia, mutta en ole lainkaan varma, että sillä saavuttaisi sen kummempaa kuin nytkään. Tavallaan myös on jopa hassu tunne, että kun veska pelaa nollan täällä huudettaisiin, että kalliimpi, koska on parempi, koska se on kalliimpi tilalle. Nyt ratkottiin av:lla ja siinä on selvä paikka boksi pelin kohentamiseen, mutta viisikkoina, vaikka edes lähes valmista ei olekaan, pidettiin kaveri nollissa.
Kyllä tuo minusta on hyvä peruste olla hötkyilemättä ja nähdä mitä valmennus joukkueeseen yrittää syöttää, minä veikkaan ja hiukkasen väitänkin, että kivenkova viisikkopeli on vastustajalle potenssiin tuhat vittumaisempaa, kuin mikään pelottava luuta tolppiin nojaamassa poikkarivalmiudessa ja lopulta tuo tuloksellisesti paremman lopputuloksen.
Aina, mitä tahansa joukkuetta, voi ostella kovemmaksi rosteriltaan, mutta se onko siinä oikeasti mitään järkeä JYPin kohdalla ei tällä hetkellä ole mielekäs pohdinta. Sikäli kun sitä viisikkotekemistä, tai sitä mikä siinä toimi katsoi, ei ne junnutkaan olleet lainkaan huonoja ja moni mylly ja mankeli lähti viisikon muiden osien kuin puolustajien tunaroinneista tai kehnoista yritelmistä. Omiin kuitenkin joukkue pelasi kaikilla viisikoilla yllättäen jämäkästi, joten syyttelyyn en lähde minkään osa - alueen kohdalla. Kun ei vielä kokonaisuus toimi, se ei toimi.
Vissiin kai sekin lie ymmärrettävää, että tunne vie kuin viime kauden joukkuetta kiekko näin ensimmäisiin peleihin ja monikaan ei jaksa vielä ei niin näkyviin asioihin tarrata.
JYP näytti tappiostaan huolimatta joukkueelta, joka kipuaa sinne ylempään kastiin kamppailemaan, kunhan homma osuu paikalleen, ei kaoottiselta, ilman suunnitelmaa kurvailevalta porukalta sarjan hänniltä. Tätä kai voinee pitää minun ennusteenani tulevalle kaudelle, vaikka en niinkään ennustelemista pidä itse mielekkäänä.