JYPin pelissä ei toimi mikään. Yksikään osa-alue ei ole kunnossa. Olen tosi huolissani tuosta joukkueesta ennen kaikkea sen vuoksi, että siellä ei ole tunnetta lainkaan.
Mitä tässä tilanteessa voi tehdä? Ketjumuutokset ei ole toimineet millään muotoa, joten niitä voisi kokeilla palauttaa niihin sommitelmiin, joilla on muistijälkiä onnistumisista ja niistä hetkistä, kun lätkä oli kivaa. Toki puolustuksen loukkaantumiset pakottavat tiettyihin raameihin, mutta esimerkiksi Mäenpäätä ei pitäisi tällä hetkellä peluuttaa yhtään enempää kuin on pakko. Toki siellä on monta muutakin heikkoa yksilöä, eikä tätä kaaosta voi yksittäisten pelaajien niskaan kaataa.
Pitäisikö hankkia uusia pelaajia? Ketä on edes saatavilla ja onko rahaa? Kalapudas oli tullessaan toivottu mies, mutta joukkueelleen antama panos ollut lähestulkoon nolla. Toisaalta jos nyt tuotaisiin uusia miehiä sisään, niin ei peli ainakaan voisi siitä mennä sekaisin...
Valmentajan vaihto? Uskoisin, että ei tulisi kysymykseen vaikka hävittäisiin kauden kaikki loput pelit. Ikävä kyllä tällä hetkellä näyttää siltä, että tuo skenaario on mahdollinen. Onko Liigassa joku joukkue, jonka JYP voisi tällä hetkellä voittaa? Niinpä.
Maalivahtipeli sakkaa huolella. Olisiko uskallusta viheltää peli poikki siltä osin ja kokeilla Parkkista, joka on vakuuttanut pelaamissaan koitoksissa? Vai murennetaanko jälleen yhden veskarin itseluottamus? Viisikko- ja keskustan puolustus on sillä tasolla, että yksikään maalivahti ei pysty joukkuetta kannattelemaan.
Onneksi itse ei tarvitse pohtia näitä. Voi vain tehdä oman osansa menemällä hallille ja tukea joukkuetta siltä osin. Tai sitten voi olla menemättä, en tiedä. Oman mielen kannalta olisi varmasti paras laittaa JYP jäähylle ja seurata Liigaa vaikkapa KooKoon näkökulmasta. Siellä on jääkiekon riemua ja pelaamisen paloa. Mutta ei siitä itselleen silti saa mitään verrattuna omaan joukkueeseen.
Mutta kun ei vaan enää pysty. Luovutan. Ainakin tämän illan ajaksi.
Tällaiset viestit ovat vallitsevassa tilanteessa ymmärrettäviä, mutta mielestäni tuo joukkueesta paistava tuska välittyy myös kannattajiin ja sumentaa näkökenttää.
JYPin pelissä toimii monikin asia. Tässä tappioputken aikana jokaisessa ottelussa JYP on ajoittain pelannut todella hyvin ja hallinnut kenttätapahtumia, mutta kun maalinteko tuottaa hirvittävää tuskaa, ja kun itseluottamus laskee jokaisen epäonnistumisen myötä, niin tuska on melkoinen. Epätoivo valtaa pelaajia, kun vastustaja sitten onnistuu paikoista, mistä itse ei onnistuta.
Miten perustelet, että joukkueessa ei olisi tunnetta lainkaan? Minun silmiini jokaisen pelaajan kasvoilta paistaa paljonkin tunnetta. Riippuu tilanteesta ja pelaajasta, että onko se tunne taistelutahtoa, epätoivoa tai iloa, mutta tunnetta kyllä löytyy. Maalien jälkeen jätkistä näkee heti, että niitä maaleja todellakin kaivataan. Lauantain ottelun kolmannessa erässä näkyi se hirvittävä muutos, mikä tapahtui pelaajien ilmeissä, olemuksessa ja tunnetilassa, kun saatiin pari maalia alle ja oltiin jälleen pelissä mukana. Tunnetta välittyi hirvittävä määrä kotisohvalle asti.
Tottakai moni pienikin asia sakkaa, kun joukkueella on vaikeaa, mutta tällä hetkellä JYPin suurimmat ongelmat ovat täysin selkeästi maalinteossa ja maalivahtipelissä. Maalinteon tuska näkyy vastuun siirtelyssä ja viimeisessä terävyydessä, kun itseluottamus on monilla pelaajilla pohjamudissa. Maalivahteihin ei ihan suoraan ole tässä tappioputken aikana kaaduttu, mutta ei sieltä ole myöskään saatu sellaista suorittamista, joka olisi mahdollistanut joukkueen voittamisen vaikeissa tilanteissa.
Oma fiilis on tällä hetkellä aika erikoinen. Olen tavallaan turtunut tähän tappioputkeen siten, että en murehdi yksittäisiä tappioita liikaa tai menneitä pelejä muutenkaan, vaan odotan innolla sitä hetkeä, kun vihdoin saadaan putki poikki ja tilanne kääntymään. Tappioputken aikana katson pelejä normaaliakin analyyttisemmin, koska yritän löytää syitä tappioille ja heikolle suoritustasolle. Aiemmilla kausilla olin monien heikompien hetkien aikana hyvin huolestunut, mutta nyt en ole, vaikka tappioputki onkin todella pitkä. Joskus se homma vaan sakkaa pahemman kerran, vaikka mitään merkittäviä virheitä ei olisikaan taustalla tehty. Käännös parempaan voi tapahtua yllättävänkin tehokkaasti, kun se lopulta saadaan alulle. Ehkäpä jo huomenna?