JYP oli vain vajaa kaksi vuotta sitten yksi mestarisuosikki ja CHL-voittaja. Nyt joukkueella on "sääleistä ulos" -status ja kriittisillä pelipaikoilla samoja pappaosaston pelureita kuin tuolloin suosikkistatuksen aikaan. Sukellus tähän hetkeen on ollut melkoinen. Organisaation pitkään jatkunut homeisuus ja perseellään oleva talous jääköön omaksi luvukseen.
Kyllä minä ainakin pidän kysymysmerkit ja jopa pessimistisen suhtautumisen perusteltuna kun silmäilee faktoja. "Konkarit skarppaa ja nyt tulee muutos" -uskottelu on toistaiseksi vain sanahelinää. Virtasen jälkeen piti tunnelman vapautua ja tarvittavan yhteishengen löytyä. Surullisen HIFK-sarjan jälkeinen muutos ilmapiirikoutseineen vei touhua vain paskempaan suuntaan vaikka kaikilla oli kivaa. Omissa lapuissani on siis edelleen kysymysmerkkejä, mutta myös valoa tunnelin päässä. Tulevan kauden näen kuitenkin uskottavuuden palauttamisena ja sen vuoksi en tilaa kuuta taivaalta. Nyt on kuitenkin perusteltua uskoa jonkinmoiseen ryhtiliikkeeseen tiettyjen ratkaisujen vuoksi.
JYPiä tulee silti fiilisteltyä ja tuo ei muuksi tunnu muuttuvan. Tämä nyt muistutettakoon vaikkei odotukset korkealla olisikaan.
Et ole varsinaisesti väärässä missään kohtaa, mutta tässä tulevat erille erilaisten ihmisten suhtautumiset erilaisiin tilanteisiin. Toiset suhtautuvat nykytilanteeseen pessimistisesti ja osittain jopa heitetään hanskoja tiskiin, kunnes jossain kohtaa voi omin silmin nähdä sen muutoksen parempaan. Toiset taas suhtautuvat nykytilanteeseen optimistisesti ja jopa intoa täynnä, kun halutaan kääntää epäonnistumisia voitoiksi ja myös uskotaan siihen.
Minä suhtaudun JYPin kannattamiseen samalla tapaan kuin suhtaudun omassa elämässäni muutenkin asioihin. Jos tulee epäonnistumisia ja virheitä, niin sitten ei jäädä tuleen makaamaan, vaan keksitään keinot kääntää suunta ja painetaan taistellen eteenpäin. Jos tulee onnistumisia, niin niistä otetaan kaikki mahdollinen irti. En toki voi suoranaisesti vaikuttaa JYPin suorittamiseen, mutta voin yrittää vaikuttaa JYP-kannattajien keskuudessa vallitsevaan ilmapiiriin, joka saattaa edes hitusen vaikuttaa johonkin positiivisesti.
Minun silmissäni tulevan kauden JYP on ihan yhtä paljon mestarisuosikki kuin kaksi kautta sitten. Muut eivät usko JYPin menestykseen lähimainkaan yhtä paljon, mutta se ei vaikuta omiin fiiliksiin lainkaan negatiivisesti. Minä en perusta omaa näkemystäni siihen mitä muut ajattelevat.
Eniten tällä hetkellä häiritsee ne kannattajat, jotka huutavat kurkku suorana vahvistuksia sinne sun tänne. Tottakai niitä vahvistuksia jossain määrin aina kannattajana haluaa, mutta realiteetit on myös syytä hyväksyä. Taloudellinen tilanne on saatava vakautettua ja kasassa on kuitenkin joukkue, joka voi hyvinkin olla riittävän hyvä jokaisella osa-alueella ilman vahvistuksiakin. Annetaan jätkien näyttää ja katsellaan hieman myöhemmin tilannetta uudelleen.