Juuri kun pääsin kehumasta keskinäistä kunnioitustamme, niin täällä on sotatila päällä. No mutta, kivaahan tätä Rautakanslerin ja Köpin vääntöä oli lukea.
Mitä tulee omaan "humanistiseen" viestiini ja sen saamiin kommentteihin: olen kauppatieteitä lukenut yrittäjä eikä oikein osuneet nuo vihjailut profiiliini. Mielestäni - jos Malmivaaran päästämistä pois pidetään "pehmeytenä", - ei itse asiassa ymmärretä yhtään mitään nykyaikaisesta johtajuudesta ja menestyvän organisaatiokulttuurin rakentamisesta. Voittajatiimeihin rikastuvat lahjakkaimmat ja halutuimmat osaajat ja persoonallisuudet - ei tätä pelaajien (ihmisiä, kuten kaikki muutkin ammattilaiset) imua parhaisiin orkestereihin soittamaan millään papereilla tai jäykistelyillä rakenneta.
Hieman samasta asiasta puhuu Köpikin Myttysen kohdalla. Samasta ilmiöstä voimme puhua Sipiläisen, Virtasen, Jaatisen, Hytösen, jopa Immosen kohdalla. Mitä tarkoitan? Sitä, että JYPissä on rakennettu pitkäjänteisesti kulttuuria, jossa aikaa ja tilaa kasvaa joukkueen runkopelaajaksi annetaan niille, joilla on tahtoa ja pyrkimystä - toki myös osoitettua riittävää lahjakkuutta kehityä tavoiteltuun ruutuun.
Juuri tämä tekee JYPistä kestomenestyjän. Jos rinnalle laitamme vaikkapa HIFKin ja Jokereiden (ennen Kekäläistä) kimpoilevan, pelon ilmapiiriin perustuvan ja lähtökohtaisesti vanhanaikaiseen johtajuuteen perustuvan organisaatiokulttuurin, kukin varmasti ymmärtää, mitä tarkoitan.
Joillakin tuntuu olevan käsitys "huippuammattilaisesta" tunteettomana ja sopimuspaperilta motivaationsa ja energiansa ammentavana robottina. Tulee tunne, että millähän taustalla kaveri itse toimi, kun käsitys on niin rajoittunut.
Mitä Myttysestä itse ajattelen? Mielestäni hän osoitti jo, että käsiä kiekolliseen rooliin löytyy. Mutta en koe esim.JYPin organisaatiossa kolmoskentän sentterin roolia minään sellaisena jämäpaikkana ettenkö voisi nähdä tätä vielä ensi kaudella erinomaiseksi kasvualustaksi. Virtanen on osoittanut toisaalta, että myöskään nelossentterin ei tarvitse tyytyä mihinkään kädettömään puolustavaan rooliin, kunhan tulosta syntyy. Sikäli vieroksun liian jäykkää karsinointia senttereiden roolituksen osalta.
Rautakanslerille, ikävää ettet nähnyt ehkä riittävästi Myttysen parhaita pelejä. Uskon, että miestä tarkemmin arvioimalla päätyisit hieman erilaiseen lopputulokseen.
Mitä tulee huippusentterin hankintaan? Jos pitää valita huippulaiturin ja -sentterin välillä, ottaisin laiturin. Mielestäni JYPin pelaajabudjetista on kuitenkin vapautumassa tilaa jopa molemmille, jos olen ensi kauden pelaajaringistä oikein päätellyt.
Jupa