Osa palstaveljistä peräänkuuluttaa prosessin, oppimiskokemuksen ja kärsivällisyyden perään, mutta jos jopa SaiPa RaiPen johdolla pystyy heti ensimmäisistä peleistä eteenpäin olemaan sarjan top 4:ssä ja haastaamaan/voittamaan kärkijoukkueita niin se osoittaa, että on mahdollista nopeamminkin saavuttaa tulosta.
Voin olla todella väärässä ja kuvitelmissani tässä, mutta mun silmään, vaikka Saipa on kyntänyt ja kyntänyt, sen rajoitteet ei kiteydy hukattuun identiteettiin ja vanhentuneeseen pelikirjaan, vaan epäonnistumiset on olleet vähän muualla organisaation suhteen.
Talous tietty yksi rajoittaja junnupuolen tuoton kanssa, mutta rekryissä on yhtälailla menty pieleen. Saipankin kohdalla, kuten Jukurienkin, kyse on aina kuinka se identiteetti säilyy, määrittää mitä valmennus kykenee sen pohjalta luomaan. Vrt. Jukurien viime kaudet, ihan kuten ennen Jokisen tuloa kirjasin, jos Jokinen osaa hyödyntää sitä mihin Jukurit on kasvanut (identiteetti) voi menestys olla yllättäväkin, no, rehellisesti se silti minut yllätti, en ihan noin korkealle heitä sijoitellut.
Saipa voi siis vallan hyvin perimänsä vuoksi olla tämän kauden Jukurit, ei se mikään yllätys olisi. Tämä ei poista mitenkään sitä tosiasiaa, että JYP rakentaa vähän toisessa konjunktiossa tässä hetkessä ja vaikka en sulje kohtalaista menestystä hommien nappiin mennessä tästäkään kaudesta, sen päämäärä on vähän kauempana realismin pakosta. Toki Saipankin kohdalla voi kyse olla heille niin tyypillisesti "syksyn mestaruudesta", niin monet joukkueet vetonsa asemoi, pyrkien haalimaan alun opettelijoilta mahdollisimman muhkeasti pisteitä. Realisoiden kokonaistason puutetta, joka varsinaiseen menestykseen ei tule riittämään.
Mikäli JYP sinkoilisi kausi kerrallaan tuuliviirinä, sen toki hankintojen onnistuessa saisi tilapäisesti entisaikain Hifki tyyliin silloin tällöin n. kerran vuosikymmenessä menestymään resurssiensa puitteissa, muuten ollen toivotaan osastolla. Olen ymmärtänyt kuitenkin JYP tavoitteiden olevan pitkäjänteisempiä ja toimien sen mukaisia.
Mitä tuosta Saipan tilanteesta tähän olen laittanut, se on nimenomaan niiden vinkkien perusteella joita ulkopuolisena eteen on tullut, jos oikeasti Saipa väkeä sattuu lukemaan saa, ja vielä mielellään korjata niitä virheitä, joita käsityksieni pohjalla olen laittanut.