JYP-huhut

  • 2 210 890
  • 10 409

Surtr

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vehviläinen
Vitols

1.Puustinen - Lassila - Nenonen
Eronen - Vainio

2 .Siikanen- Perttu- Vidgren
Peltola- Pulkkinen

3. Varga- Tohila - Huovila
Rautanen-Liikonen

4. Petman - "Huttu" - "V.Lehtosaari"
Tumanovs- Minkkinen

Tuli kyllä aika puistattavat flashbackit 20v takaa. Juuri tuollaisilla kokoonpanoillahan sitä oli tapana kauteen lähteä.
 

Hieroja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikäli oikein silloin ymmärsin, se kiilaaminen oli vissiin ihan pelin "tieteellisen" kehittelyn tulema. Sulla oli tossa monta kiinnostavaa seikkaa, jotka otit esiin, koitan niitä omin sanoin availla tässä omasta vinkkelistäni.

Käsitin tuolloin niin, että "rumputulilätkä" tai millä nimellä sitä kukakin kutsui, oli sen ajan pelljille fyysisesti niin kuluttavaa, että jaksaakseen tuota koko pelin, jotta se tuloksenkin tuottaisi, ei sen ajan fyysiset harjoitteet riittäneet. Siihen tuli sopivaan aikaan tuota tutkimustietoa kiilaamisen ja taklaamisen kokonaiseduista kiekkopeleissä ja tähän Virtanen ajatustaan perusti. Taustalla varmasti vaikutti vaade, että samalla pohjalla pitää jatkaa, eli pelitapaa ei haluttu muuttaa. Se tietenkin on katsojan mielipide minkä pelissä kokee viihdyttävänä jne. valmennus kai kuitenkin koettaa lunastaa maksimaalisen tuloksen.

Sillä kiilaamisella oli minusta myös toinen pelillisesti etua tuova vaikutus, kun sillä parhaiten saattoi viedä vastustajalta vauhtia pois pelistä. Tällä oli iso merkitys siihen JYPin silloiseen pelitapaan, jossa paineistaminen johti siihen ylihyökkäämiseen, mikä tarkoitti pelin edetessä ettei ehditty vastaan ottamaan, eli pelin alle riittävästi.

Tuohon aikaan keskialue ei näytellyt ihan niin isoa osaa, kuin nykyisessä viisikkopelissä ja siksipä varmaan Virtanen haeskeli tämmöistä venäjän tyylistä hauki sinisellä pelitapaa, jossa keskialue olisi ylitetty yhdellä siirrolla hyökkäysalueelle, minusta se ei missään vaiheessa tulosta tuottanut, koska onnistuakseen se olisi tosiaan vaatinut joukkueen liikenopeuden kasvua yli sen ajan joukkueen resurssin. Se olisi ollut pystysuunnan kiekkoon kehitysaskel, mutta eipä sillä olisi vastattu samaan aikaan kehittyvää viisikkopeliä vastaan kestävästi.

Huomiosi JYPin dumppauskiekon toimivuudesta on tismalleen oikea, senkin onnistuminen, kuten nyky kiekossa lähes kaikessa on kiekottomien liike ja työ avaimena, eli sinne päätyyn on turha heitellä, jos sinne ei pelitavallisesti kiekottomien liike ajoitetusti ajaudu ja pakko siinä on sekin nähdä, että vastassa liigassa on joka pelissä melkein toimiva viisikkosapluuna, jolla kyllä tuon dumppaamisen laittaa aisoihin, jos siinä on kaikki mihin peli perustuu. Änärissä tuo on kehittynyt pelitapana kapeamman kaukalon myötä, eli se on luonut olosuhteen kautta erilaista pelin filosofiaa kuin Euroopassa. Kumpi parempi, on taas kerran maku kysymys, tulosta saa kummallakin.

Tuo pelipaikaton on, kuten usein olen laittanut todella huono termi pelitavan kehitys askeleelle, siinä kun, mikäli näistä amerikan tutkimuksista mitään tolkkua olen saanut, ainoastaan kyse nykyiseen verrattuna erilaiseen viisikon organisointiin, voisiko sitä kutsua pelin virtauksen määrityspeliksi? Kun viisikkopelin myötä pelin tempo nopeutui, se johti siihen, että kulma - ja irtokiekkokamppailut korostuivat taktisina elementteinä, aika lailla samoin kuin aloitukset, tässä "paikattomassa" haetaan virtaus ohjaamalla hetkeen, jossa luodaan paikallinen ylivoima, joka onnistuessaan antaa vauhtiedun jatkumon luontiin ja tietysti pelitavallisesti sisältää myös kuinka reagoidaan vastakkaisen tilanteen syntyyn, eli hyökätään ja puolustetaan samanhetkisesti.

Mitä tulee yhteenottoihin, niin vika voi olla vanhan ajan ukon oppimisen hitaudesta uusiin some kommervenkkeihin, eli ei minulla ole persoonana kasvokkain koskaan ollut hankaluuksia interaktiivisuudessa ja sama ukko olen siellä ja täällä ja joka säällä. Hauskinta on, etten minä koe edes ottavani yhteen kenenkään kanssa, eli aika yllärinä mulle näitä lopulta tulee. Niin kauan tietty tulkoonkin kun tulee, älynnevät varmaan minut poistaa muonavahvuudesta, jos toivottomaksi tapaukseksi tulkitsevat hallinto puolella.
Hyvin on tuossa avattu, kiitos! Minäpä kerron omia näkemyksiä tähän.

Tuo tieteellinen puoli jota kutsun termillä ”mittarivalmennus” on tuonut paljon hyvää myös jääkiekkoon, mutta ilmeisesti tuo meni Hyytiän vastatessa fysiikasta hieman metsään. Tuijoteltiin niitä mittareiden tuotoksia liikaa ja unohdettiin sitten ihan se peruskunto, jonka pohjalle kaikki rakentuu. Nykyisin tosiaan kun lapset eivät enää liiku 8 tuntia päivässä (voi olla värikynää) kuten mun nuoruudessa (ehkä sunkin) se liikkuminen tapahtuu paljon enemmän harrastuksissa. Ennen kun pelailtiin kavereiden kanssa helposti tuon työpäivän verran vapaapäivinä vuorokaudessa ja mentiin aika lihaakin tuli intervallityyppistä harjoittelua huomaamatta toistomäärältään aivan järkyttäviä määriä. Peruskunto taas tuli ajelemalla fillarilla ympäri kyliä etsimässä kavereita, kun ei ollut kännyköitä. Ja oikeasti mentiin koko ajan melko lujaa paljon päivän aikana, eikä ainakaan mulla mitään lepopäiviä ollut koskaan vaan joka päivä mentiin jotain pelaamaan. Eikä ollut mitään lihasjumeja tms. toisin kuin vaikkapa omilla teineillä.

On siis olemassa jonkinlaisia tutkimuksia, joiden mukaan hapenottokyky kehittyy nuorilla noin 16-17v ikään saakka rasittamalla keuhkoja mahdollisimman lähellä äärirajoja, meidän ikäisillä tuo ei enää toimi vaan pitää mennä näillä ”pystyypuhuapuuskuttamatta” keinoilla pikkuhiljaa eteenpäin, kun kasvatetaan kuntoa. Siihen päälle sitten intervallit niin vanhallakin kunto nousee. Mitään pitkiä hölkkälenkkejä ei mun mielestä tarvitse edes tehdä, jos vaan viitsii 1-2 intervallharjoitusta tehdä viikossa. Ja mulla intervallit esim. oli nuorena kun erikseen treenasin 50m täysiä 50m kävelyä ja 20 toistoa. Ohjehan taitaa olla 5-8?, mutta taitaa koskea meitä huonokuntoisia aikuisia.

Sitten tuohon kuluttavaan pelitapaan. En edelleenkään käsitä miten tuo on niin mahdoton toteuttaa jääkiekossa, 45 sekunnin vaihto ja neljä kentällistä ukkoja. Tapahtuma kestää yli kaksi tuntia ja sisältää kaksi noin vartin taukoa ja niiden 45 sekunnin pyrähdysten välillä on useita minuutteja aikaa palautua. Kokanaisaika jäällä on +/- 20 minuuttia tuon parin tunnin aikana, pitää jumalauta jaksaa vetää täysiä se 45 sekkaa, jos on oikeasti kokonaisvaltainen urheilija! Onko jääkiekkoilijoiden lihasmassa niin poikkeuksellisen suuri, että keuhkojen tilavuus ei vain riitä kuljettamaan happea niihin vai ovatko he vain treenanneet liian vähän aerobista puolta?

Ja ihan käytännön kokemuksena mun lopetettua urheilun noin 15v aloin taas käydä hölkällä reilu 10 vuotta myöhemmin, lähelläni asui eräs henkilö kuka harrasti jääkiekkoa SM-liigassa JYPin joukkueessa ja oli aika kovakuntoinen ainakin joukkueessaan sekä työteliäs pelaaja. Käytiin sitten yhdessä lenkillä, kun olin hölkkäillyt noin kuukauden. Ihmetteli kovasti miten voi olla mahdollista, että hän treenaa ammattimaisesti ja minä olen käynyt töissä sekä tupakoinut 15 vuotta niin silti tämä tervakeuhko ei hengästy samanlailla kuin ammattiurheilija. En osannut tähän sanoa kummemmin kuin, että pakko olla taustalla ne lapsuuden pohjat sekä pienempi lihasmassa. Ja tähän sekä nuoruuden kokemukseen perustuu väite siitä, että kiekonpellaajat eivät ole tarpeeksi hyvässä kunnossa, jolleivät jaksa pelata ”rumputulilätkää” kuin yhden erän. Se sitten onko se nykyaikaan oikeanlainen pelitapa onkin sitten toinen kysymys? Minä en siihen osaa antaa vastausta, pidän vain tuosta enemmän. Valitettavasti mun pitämisillä ei ole merkitystä, vain menestys ratkaisee. Sitä ei nyt ole tullut ja säännötkin on liigassa sellaiset ettei taklaamaan pääse samanlailla, kun peli on jatkuvaa kiekottoman ”blokkaamista”, tämänkään takia on vaikea pelata NHL tyyppisesti suoraviivaisempaa, kun joku ukko estää tai roikkuu kiekottomassa eli ”kamppailee” siihen lisänä tuo träppi niin on vaikeaa meidän kaukalossa.

Tuota ”pelipaikatonta” kun olen teidän peliä enemmän ymmärtävien jutuista lukenut niin tuo kuvailemasi ”pelin virtauksen määrittelemiä” varmaankin antaa aika paljon paremman käsityksen tavan jantterille tuosta pelityylistä. Vähän kuitenkin itsekin takertunut tuohon termiin ja tavallaanhan tuollaista kiekkoa on pelattu aina, joskin jotkin valmentajat asettavat rajoitteita esim. pakeille siitä ettei saa tehdä nousuja yms. ja heti pitää palata omalle paikalleen. Kyllähän pelissä käsittääkseni ne pelipaikat on, mutta juurikin pelaajat pitää opettaa pelaamaan jokaisella pelipaikalla ja ymmärtämään mitä paikkaa missäkin tilanteessa pitää pelata. Eikä tosiaan aina heti orjallisesti juosta omalle pelipaikalle takaisin, vaan juurikin pelin virtauksen mukaan mennään. Tuossa onkin sitten se suurin ongelma, kun ei vaan riitä joka ukolla kyky tuohon mitenkään. Sitähän tuolla junnuissa ilmeisesti koitetaan kovasti opettaa näillä erinäisillä harjoiteteilla ja ns. omatoimisella peliälyn kehittämisellä. Tämä lopputulos nähdään sitten seuraavien vuosien sisällä, veikkaan että tästä löydetään semmoinen kiva keskitie ja saadaan pikkusen peliälykkäämpiä pelaajia, jotka pystyvät tarvittaessa pelaamaan missä paikalla vain.
 

rahor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Hyvin on tuossa avattu, kiitos! Minäpä kerron omia näkemyksiä tähän.

Tuo tieteellinen puoli jota kutsun termillä ”mittarivalmennus” on tuonut paljon hyvää myös jääkiekkoon, mutta ilmeisesti tuo meni Hyytiän vastatessa fysiikasta hieman metsään. Tuijoteltiin niitä mittareiden tuotoksia liikaa ja unohdettiin sitten ihan se peruskunto, jonka pohjalle kaikki rakentuu. Nykyisin tosiaan kun lapset eivät enää liiku 8 tuntia päivässä (voi olla värikynää) kuten mun nuoruudessa (ehkä sunkin) se liikkuminen tapahtuu paljon enemmän harrastuksissa. Ennen kun pelailtiin kavereiden kanssa helposti tuon työpäivän verran vapaapäivinä vuorokaudessa ja mentiin aika lihaakin tuli intervallityyppistä harjoittelua huomaamatta toistomäärältään aivan järkyttäviä määriä. Peruskunto taas tuli ajelemalla fillarilla ympäri kyliä etsimässä kavereita, kun ei ollut kännyköitä. Ja oikeasti mentiin koko ajan melko lujaa paljon päivän aikana, eikä ainakaan mulla mitään lepopäiviä ollut koskaan vaan joka päivä mentiin jotain pelaamaan. Eikä ollut mitään lihasjumeja tms. toisin kuin vaikkapa omilla teineillä.

On siis olemassa jonkinlaisia tutkimuksia, joiden mukaan hapenottokyky kehittyy nuorilla noin 16-17v ikään saakka rasittamalla keuhkoja mahdollisimman lähellä äärirajoja, meidän ikäisillä tuo ei enää toimi vaan pitää mennä näillä ”pystyypuhuapuuskuttamatta” keinoilla pikkuhiljaa eteenpäin, kun kasvatetaan kuntoa. Siihen päälle sitten intervallit niin vanhallakin kunto nousee. Mitään pitkiä hölkkälenkkejä ei mun mielestä tarvitse edes tehdä, jos vaan viitsii 1-2 intervallharjoitusta tehdä viikossa. Ja mulla intervallit esim. oli nuorena kun erikseen treenasin 50m täysiä 50m kävelyä ja 20 toistoa. Ohjehan taitaa olla 5-8?, mutta taitaa koskea meitä huonokuntoisia aikuisia.

Sitten tuohon kuluttavaan pelitapaan. En edelleenkään käsitä miten tuo on niin mahdoton toteuttaa jääkiekossa, 45 sekunnin vaihto ja neljä kentällistä ukkoja. Tapahtuma kestää yli kaksi tuntia ja sisältää kaksi noin vartin taukoa ja niiden 45 sekunnin pyrähdysten välillä on useita minuutteja aikaa palautua. Kokanaisaika jäällä on +/- 20 minuuttia tuon parin tunnin aikana, pitää jumalauta jaksaa vetää täysiä se 45 sekkaa, jos on oikeasti kokonaisvaltainen urheilija! Onko jääkiekkoilijoiden lihasmassa niin poikkeuksellisen suuri, että keuhkojen tilavuus ei vain riitä kuljettamaan happea niihin vai ovatko he vain treenanneet liian vähän aerobista puolta?

Ja ihan käytännön kokemuksena mun lopetettua urheilun noin 15v aloin taas käydä hölkällä reilu 10 vuotta myöhemmin, lähelläni asui eräs henkilö kuka harrasti jääkiekkoa SM-liigassa JYPin joukkueessa ja oli aika kovakuntoinen ainakin joukkueessaan sekä työteliäs pelaaja. Käytiin sitten yhdessä lenkillä, kun olin hölkkäillyt noin kuukauden. Ihmetteli kovasti miten voi olla mahdollista, että hän treenaa ammattimaisesti ja minä olen käynyt töissä sekä tupakoinut 15 vuotta niin silti tämä tervakeuhko ei hengästy samanlailla kuin ammattiurheilija. En osannut tähän sanoa kummemmin kuin, että pakko olla taustalla ne lapsuuden pohjat sekä pienempi lihasmassa. Ja tähän sekä nuoruuden kokemukseen perustuu väite siitä, että kiekonpellaajat eivät ole tarpeeksi hyvässä kunnossa, jolleivät jaksa pelata ”rumputulilätkää” kuin yhden erän. Se sitten onko se nykyaikaan oikeanlainen pelitapa onkin sitten toinen kysymys? Minä en siihen osaa antaa vastausta, pidän vain tuosta enemmän. Valitettavasti mun pitämisillä ei ole merkitystä, vain menestys ratkaisee. Sitä ei nyt ole tullut ja säännötkin on liigassa sellaiset ettei taklaamaan pääse samanlailla, kun peli on jatkuvaa kiekottoman ”blokkaamista”, tämänkään takia on vaikea pelata NHL tyyppisesti suoraviivaisempaa, kun joku ukko estää tai roikkuu kiekottomassa eli ”kamppailee” siihen lisänä tuo träppi niin on vaikeaa meidän kaukalossa.

Tuota ”pelipaikatonta” kun olen teidän peliä enemmän ymmärtävien jutuista lukenut niin tuo kuvailemasi ”pelin virtauksen määrittelemiä” varmaankin antaa aika paljon paremman käsityksen tavan jantterille tuosta pelityylistä. Vähän kuitenkin itsekin takertunut tuohon termiin ja tavallaanhan tuollaista kiekkoa on pelattu aina, joskin jotkin valmentajat asettavat rajoitteita esim. pakeille siitä ettei saa tehdä nousuja yms. ja heti pitää palata omalle paikalleen. Kyllähän pelissä käsittääkseni ne pelipaikat on, mutta juurikin pelaajat pitää opettaa pelaamaan jokaisella pelipaikalla ja ymmärtämään mitä paikkaa missäkin tilanteessa pitää pelata. Eikä tosiaan aina heti orjallisesti juosta omalle pelipaikalle takaisin, vaan juurikin pelin virtauksen mukaan mennään. Tuossa onkin sitten se suurin ongelma, kun ei vaan riitä joka ukolla kyky tuohon mitenkään. Sitähän tuolla junnuissa ilmeisesti koitetaan kovasti opettaa näillä erinäisillä harjoiteteilla ja ns. omatoimisella peliälyn kehittämisellä. Tämä lopputulos nähdään sitten seuraavien vuosien sisällä, veikkaan että tästä löydetään semmoinen kiva keskitie ja saadaan pikkusen peliälykkäämpiä pelaajia, jotka pystyvät tarvittaessa pelaamaan missä paikalla vain.
Hyviä pointteja. Ei ole osunut silmään raportteja liigapelaajien hapenottokyvystä, mutta änärissä on käsitykseni mukaan erittäin kova vaade nykyään. Olen ollut siinä oletuksessa, että suurin osa liigajoukkueista mittaa tuota säännöllisesti, eikä liigarinkiin ole asiaa ilman tiettyä tasoa, mutta välillä taas kuulee juttuja huonosta kunnosta. No, ilmeisesti Jukureilla kuntoa ainakin riittää.

Jos minä olisin valmentaja, perusvaatimus ammattiurheilijalle olisi omatoiminen juoksulenkki 6 kertaa viikossa kaiken lajiharjoittelun ja voimaharjoittelun lisäksi. Sen ei pidä olla kovavauhtinen, vaan hoitaa peruskuntoa, jonka päälle kaikki muu rakennetaan.
 

JusuPlus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KeuPa HT, Kiekko-Espoo
Heh, jos näiden huhujen perusteella pitäisi nyt rakentaa joukkuetta taitaisi näyttää:

Vitols

Onkohan sittenkään vielä Vitolsilla sopimusta JYPin kanssa? Oli saanut kuulemma toisenkin liigasopimus tarjouksen Tampereen suunnalta. Siinä onkin sitten pähkäiltävää, että valiseeko JYPin vai Ilveksen.
 

Wraith

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onkohan sittenkään vielä Vitolsilla sopimusta JYPin kanssa? Oli saanut kuulemma toisenkin liigasopimus tarjouksen Tampereen suunnalta. Siinä onkin sitten pähkäiltävää, että valiseeko JYPin vai Ilveksen.
Ainakin oma tieto ollut jo kauemmin, että JYPin kanssa sopimus.

Ja muihin huhuihin liittyen, niin olen luottavainen Schnarriin ja jopa Nättisiin, vaikka tiedossa on, että sekoiluiden jälkeen alettiin miettiä muuta, kunhan tosiaan se valmentajakuvio selvillä.

Nyt eletään kyllä mielenkiintoista kevättä, sekä tuleva kausi tulee olemaan todella tärkeä. Nyt pitää suorittaa keinolla millä hyvänsä, pelitavalla ei kummemmin väliä. Muuten voi olla todella vaikeaa markkinoilla ja ihan kun se ei sitä olisi jo ollut ja muutenkin, ei tuota touhua katso kukaan.
 

Yzerplan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Red Wings
Tämä suuri ja mahtava Jokerit on tälläkin kaudella jatkamassa normaalia narrien perinnettä, eli sulaa playoffeissa. 2-0 sarja Kokkolan Hermekselle ja kolme voittoa vaaditaan jatkoon, eli tätä menoa kohta Jokerien kausi on tältä osaa ohi.
Nyt menee täysin aiheen ulkopuolella, mutta eikös kuitenkin Mestiksessä tarvitse neljä voittoa jatkoon?
 

JusuPlus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KeuPa HT, Kiekko-Espoo
Meinaatko, että Ilves lähtis kauteen Malek-Vitols kaksikolla. En usko.

En itsekkään usko.
Itse kuullut, että JYPin kanssa olisi joku ns. minimisopimus tehtynä. Tämän Ipa huhun kuulin Vitolsin tämän kauden sponssilta, niin saattaa siinäkin jotain perää olla.
 

JTM

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On kyllä outoa mun mielestä, että JYPiin huhutaan, että vaikka kuka on tehnyt sopimuksen, mutta jokaisella on jotai pykäliä niissä sopimuksissa :D edelleen oma mielenkiinto kohdistuu siihen valmentaja valintaan, täällä muistaakseni sanottiin, että sopimus on tosi lähellä, mutta mikähän tilanne nyt on sen suhteen.
 

david

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se valmentajasopimus olisi kyllä tärkeää saada pian pakettiin ja julki. Se näyttelee kuitenkin suurta roolia niin yhteistyökumppaneiden, pelaajien kuin fanienkin suuntaan, että millaista kiekkoa JYPissä on tarkoitus ensi kaudella lähteä pelaamaan.
 
Suosikkijoukkue
JYP
On kyllä outoa mun mielestä, että JYPiin huhutaan, että vaikka kuka on tehnyt sopimuksen, mutta jokaisella on jotai pykäliä niissä sopimuksissa :D
Jos ykkössentterille on luvattu, että saat kesäkuuhun asti aikaa miettiä, tuletko meille vai menetkö muualle, niin on kyllä aika vaikeaa koota kilpailukykyistä joukkuetta.
 

Saleva kehiin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelipaikallinen JYP, Ukrainan maajoukkue
Ainakin oma tieto ollut jo kauemmin, että JYPin kanssa sopimus.

Ja muihin huhuihin liittyen, niin olen luottavainen Schnarriin ja jopa Nättisiin, vaikka tiedossa on, että sekoiluiden jälkeen alettiin miettiä muuta, kunhan tosiaan se valmentajakuvio selvillä.

Nyt eletään kyllä mielenkiintoista kevättä, sekä tuleva kausi tulee olemaan todella tärkeä. Nyt pitää suorittaa keinolla millä hyvänsä, pelitavalla ei kummemmin väliä. Muuten voi olla todella vaikeaa markkinoilla ja ihan kun se ei sitä olisi jo ollut ja muutenkin, ei tuota touhua katso kukaan.
Komppaan. Ja keinolla millä hyvänsä keinona minulle kävisi Pikkarainen. Onko ikinä pettänyt, kun on haastavassa tilanteessa pitänyt toimittaa?
 

Hieroja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyviä pointteja. Ei ole osunut silmään raportteja liigapelaajien hapenottokyvystä, mutta änärissä on käsitykseni mukaan erittäin kova vaade nykyään. Olen ollut siinä oletuksessa, että suurin osa liigajoukkueista mittaa tuota säännöllisesti, eikä liigarinkiin ole asiaa ilman tiettyä tasoa, mutta välillä taas kuulee juttuja huonosta kunnosta. No, ilmeisesti Jukureilla kuntoa ainakin riittää.

Jos minä olisin valmentaja, perusvaatimus ammattiurheilijalle olisi omatoiminen juoksulenkki 6 kertaa viikossa kaiken lajiharjoittelun ja voimaharjoittelun lisäksi. Sen ei pidä olla kovavauhtinen, vaan hoitaa peruskuntoa, jonka päälle kaikki muu rakennetaan.
Nyt kun asiasta mainitsit, niin ainakin muutama vuosi sitten oli ainakin täällä joku ns. raja tuolle, liigasopparissa taisi olla joku raja tms. mutta en sitten tiedä oliko tuo miten ehdoton. Mulla ei ole sellaista ollut, vaikka tällä kaudella olisin tuolla melkein sentterin tonttia kyennytkään pelaamaan *hymiö
Osittainhan tuo tulee perintötekijöistä, mutta kyllä väitän ihan pikkulapsesta saakka tapahtuneen liikunnan merkityksen olevan vähintäänkin yhtä suuri. Pappa-vainaahan kertoi ex-rouvalleni aikoinaan mun oppineen kävelemään vasta 15-vuotiaana, kun ensimmäisen kerran näki mut humalassa. Sitä ennen näki mun vain juoksevan tai loikkivan, lievää ylienergisyyttä saattoi olla. Emmä nykyäänkään jaksa paikoillaan olla kuin todella väsyneenä, osittain siksi tännekin tulee kirjoiteltua niin harvoin. Oluen juonti rauhoittaa jonkin verran, mutta nyt kun yritän treenata itseäni nuoreksi jälleen, koska teinit meinaa mennä ohi ei kerkeä kaljaa juoda *hymiö
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
unohdettiin sitten ihan se peruskunto, jonka pohjalle kaikki rakentuu. Nykyisin tosiaan kun lapset eivät enää liiku 8 tuntia päivässä (voi olla värikynää) kuten mun nuoruudessa (ehkä sunkin) se liikkuminen tapahtuu paljon enemmän harrastuksissa. Ennen kun pelailtiin kavereiden kanssa helposti tuon työpäivän verran vapaapäivinä vuorokaudessa ja mentiin aika lihaakin tuli intervallityyppistä harjoittelua huomaamatta toistomäärältään aivan järkyttäviä määriä. Peruskunto taas tuli ajelemalla fillarilla ympäri kyliä etsimässä kavereita, kun ei ollut kännyköitä. Ja oikeasti mentiin koko ajan melko lujaa paljon päivän aikana, eikä ainakaan mulla mitään lepopäiviä ollut koskaan vaan joka päivä mentiin jotain pelaamaan. Eikä ollut mitään lihasjumeja tms. toisin kuin vaikkapa omilla teineillä.

Tässä on kyllä jotain tuttua itsellekin, ainahan sitä oli liikkeessä, talvisin pelasi pipolätkää arkisin 3-4 tuntia joka arkipäivä ja viikonloppuisin veti ns. täyden työpäivän jäällä, pelit ja treenit sitten tätä rytmitti. Tietysti voi ajatella, että aika kultaa muistoja tyyliin joka päivä hiihdin kouluun 15km ja sama takaisin yhdellä sauvalla lykkien, kun toisella piti hätistellä susia, mutta kyllähän se omaehtoinen liikkuminen sitä pohjaa teki, ehkä sen ansiosta tämmöisenä vanhana kääpänä on saanut kohtuu terveenä elellä, että tässä vinkki jokaiselle vaikka ei liigaan sopparia hakisikaan, vanhuus tulee jokaiselle, eikä se niin hauskaa ole, että kannattaisi lisä kurjuutta siihen hankkia fysiikan rapistumisella.

Penikkataudin onnistuin itselleni kuitenkin hommaamaan liiasta treenaamisesta kasvupyrähdyksen aikaan ja siinä oli tiukka paikka, kun ei paikallaan osannut olla millään, vaikka olisi pitänyt, lopulta iltaisin kivut oli valtaisat jaloissa, että järki olisi hyvä osata pitää mukana liikkuvaisenkin kakaran. Oman jälkikasvun kautta on myös huomannut, tuon liikkumisen luonteen muutoksen, jonkun sortin pihahöntsä ohjatun treenin päälle maistui tuonne 10 - 12 välille asti ja sitten ukko hukkui näyttöihin, eikä liikkuminen enää ollut in. Nyt reilu parikymppisenä ottanut sitten pitkien matkojen retkikävelyn ohjelmistoonsa, eli irtoaa edes johonkin siitä somestaan.
 

Hieroja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä on kyllä jotain tuttua itsellekin, ainahan sitä oli liikkeessä, talvisin pelasi pipolätkää arkisin 3-4 tuntia joka arkipäivä ja viikonloppuisin veti ns. täyden työpäivän jäällä, pelit ja treenit sitten tätä rytmitti. Tietysti voi ajatella, että aika kultaa muistoja tyyliin joka päivä hiihdin kouluun 15km ja sama takaisin yhdellä sauvalla lykkien, kun toisella piti hätistellä susia, mutta kyllähän se omaehtoinen liikkuminen sitä pohjaa teki, ehkä sen ansiosta tämmöisenä vanhana kääpänä on saanut kohtuu terveenä elellä, että tässä vinkki jokaiselle vaikka ei liigaan sopparia hakisikaan, vanhuus tulee jokaiselle, eikä se niin hauskaa ole, että kannattaisi lisä kurjuutta siihen hankkia fysiikan rapistumisella.

Penikkataudin onnistuin itselleni kuitenkin hommaamaan liiasta treenaamisesta kasvupyrähdyksen aikaan ja siinä oli tiukka paikka, kun ei paikallaan osannut olla millään, vaikka olisi pitänyt, lopulta iltaisin kivut oli valtaisat jaloissa, että järki olisi hyvä osata pitää mukana liikkuvaisenkin kakaran. Oman jälkikasvun kautta on myös huomannut, tuon liikkumisen luonteen muutoksen, jonkun sortin pihahöntsä ohjatun treenin päälle maistui tuonne 10 - 12 välille asti ja sitten ukko hukkui näyttöihin, eikä liikkuminen enää ollut in. Nyt reilu parikymppisenä ottanut sitten pitkien matkojen retkikävelyn ohjelmistoonsa, eli irtoaa edes johonkin siitä somestaan.
Näinhän se varmasti itselläkin on ja joskus tuli pelailtua kyllä 64:sta kasettiasemalla ja myöhemmin Nintendoja yms. Siltikin tuo lienee ollut melko harvinaista, jos oli vaan yhtään keliä pihalla ja mun nuoruudessahan ei tullut eikä satanut koskaan, vain aurinko paistoi aina päivisin. Pointtina sitten tässä kaikenlaisessa tarinassa se, että mitenkä paljon nuo kiekonhuiskijat on ikinä olleetkaan näitä 24/7 urheilijoita, harvassa lienevät - nykyisin tuo houkutusten määrä on moninkertainen. Minulle riitti kaksi, kun p***u ja pullo kun tuli enemmän ohjelmaan se oli menoa. Tietysti jos mua joku vanhempi olisi kannustanut edes vähän olisin harrastuksia saattanut jatkaa, mutta löysin ne onneksi sitten vähän vanhemmalla iällä. Sellaisia lapsia tässä koitan itsekin kasvattaa, koko elämän liikkujia!
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Nyt menee täysin aiheen ulkopuolella, mutta eikös kuitenkin Mestiksessä tarvitse neljä voittoa jatkoon?
No ei tarvitse tässä vaiheessa, vaan kolmella mennään jatkoon, ellei Mestis ole tehnyt viimeisen hetken muutoksia.

@Wraith 4 voittoa vaaditaan.
Seison korjattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Jyp HT
Jos Virtanen olisi saanut oman pään pelaamiseen jotain tolkkua
Ennen kaikkea näin, varsinkin olkapäiden välissä olevan.
Ei voi jäätyä kuin Eminem mikki kädessä kun koko joukkueen lähes vuoden työ kulminoituu pleijareiden ratkaisupelissä Saipaa tai IFK:ta vastaan, johdetaan peliä, ja vastustaja alkaa saada otetta. Mutta silti Lukko jäätyi IFK:ta vastaan ja taas oli pinkslip kädessä Vellulla. Niin että mieluummin vaikka Dufva pyörätuolissa polvet leikattuina, mutta mieluiten "jotain ihan muuta" kuten se Johansson. Oma "huhuni" on Pekka Virta, koska hän on kommentoinut mielestäni yliosuvasti Jypin tilannetta tällä kaudella.
 

pallero

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niinpä. Melko turhia ovat täällä keskustelujen otsikot, kun ei ole kirjoittajilla ymmärrystä aiheessa pysymisen suhteen. Tämä ei ole huhu.
Pitää ymmärtää, että täällä aika moni on elänyt joukkueen kanssa pitkän tovin, oli se sitten järkevää tai ei. Tässä nyt varmaan itse kukin etsii sitä punaista lankaa mistä ottaa kiinni ja odottaa että joku kertoisi tuleeko tästä vielä varteenotettava joukkue vai oliko tämä tässä. Itse pidin jo jonkin ajan tauon koko kiekosta, mutta tilastoista n päässyt eroon, joten katsoin vielä viimeisen pelin, toivoen Jerrylle pistepörssin voittoa, joka olisi hänelle kuulunut. Mutta kaiken paskan jälkeen, voimme olla varmaan samaa mieltä, tämä oli pohja ja nyt vaan ylöspäin. Huhuja tulee kun on sen aika ja toivomme niiden olevan upeita.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Miten otto Mäkinen vois sopimuksesta päästä irti? Vai joutuisko maksamaan jotain itse?
Ei kai tuo Mäkinen nyt sen tason pelimies ole, että häntä tarvitsee roikottaa mukana, jos ei oikeasti halua sitoutua jengiin. Mielestäni on ihan "ymmärrettävää", jos Mäkistä ei kiinnosta enää tulla. Hän oli tulossa tänne Rautakorven vuoksi ja JR on nyt historiaa.
 

takatolpalla

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei kai tuo Mäkinen nyt sen tason pelimies ole, että häntä tarvitsee roikottaa mukana, jos ei oikeasti halua sitoutua jengiin. Mielestäni on ihan "ymmärrettävää", jos Mäkistä ei kiinnosta enää tulla. Hän oli tulossa tänne Rautakorven vuoksi ja JR on nyt historiaa.
Joo juuri näin, kunhan vain mietin miten nää juridisesti menee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös