Minä kyllä käsitän niin, että Jonne kuittaa sopimansa palkan kaikissa tapauksissa sitä mihinkään tiputtelematta, mutta Tepsi pääsee pikkaisen halvemmalla, jos uusi seura kuittaa osan siitä palkasta. Koska oletus on, ettei seuralla ole mitään kättä pisempää jolla sopimusvelvoitteestaan luikertelisi, Jonne kuittaa sopimuksensa rahat vaikka kotona kattoon räkien tuon sopimuskauden ajan. Ajatus halpuudesta perustuu siis siihen, että Jonnen liksa ei tipu senttiäkään, mutta Tepsin kannattaa toivoa jonkun kuittaavan siitä osan itselleen. Myöskään Tepsi ei ole asemassa, jossa se voisi kilpailuttaa muita seuroja, vaan Jonne menee mihin itse haluaa ja uusi seura kuittaa sen minkä sopivaksi katsoo. Mikäli olen väärässä saa oikoa luuloja.
Jos oikein ymmärrän, niin Virtasen ja TPS:n sopimus tarkoittaa sitä, että Jonne tarjoaa jääkiekkoilijan palveluitaan tepsille sovittua kompensaatioita vastaan, sovittuna ajan hetkenä, sovitussa työn suorittamispaikassa. Sopimuksessa voi olla erilaisia irtisanomis- ja purkuehtoja, mutta todennäköisesti on niin, että TPS maksaa palkkaa sopimuskauden loppuun saakka sopimuksen mukaisesti ja voi kuitenkin jättää Jonnen jääkiekkoilupalvelut käyttämättä, kuten tilanne on nyt. Mutta, iso mutta. TPS voi Jonnen työnantajana ja palkanmaksajana myös maksaa Jonnen palkan huomattavasti mieluummin ”kotiin”, kuin maksaa palkan ja sallia Jonnen esiintymisen toisen kilpailevan työnantajan palveluksessa. Uskon, että karkeasti vaihtoehtoja on kolme:
1. TPS edellyttää Jonnelta irtisanoutumista työsuhteesta, mikäli Jonne haluaa siirtyä toisen työnantajan palvelukseen.
2. TPS voi suostua Jonnen esiintymiseen kilpailevan työnantajan palveluksessa sopivaa korvausta tai Jonnen palkanmaksamista (kokonaan tai osittain) vastaan.
3. TPS ja Jonne purkavat sopimuksensa joko ennalta sovittua ehtoa käyttäen tai tässä tapauksessa sovittavalla korvauksella.
Eli sitä päivää ei tietenkään ole tulossa/olemassa, jossa Jonne tulisi esim. JYPiin tai johonkin toiseen seuraan pelaamaan pariksi vuodeksi TPS:n piikkiin. En usko tepsin olevan niin pikkurahan tarpeessa, että vaihtoehtoa 2. sovellettaisiin ihan ”kengännauhoilla”.
Sitten vielä yksi pointti asiaan liittyen. Haluammeko me herkässä murrosvaiheessa olevaan joukkueeseemme pelaajan, joka on edesottamuksillaan ajautunut tällaiseen tilanteeseen?