Viestin lähetti Pakkipari
Totta kai vierasjoukkue merkitsee jonkin verran, mutta väitän silti että kotijoukkuetta sinne kotihalliin tullaan katsomaan. Ei vastustajaa.
Olet umpiväärässä, mutta oletan että ihan tahattomasti. Helsingin Sanomat on muiden muassa tutkinut jääkiekon, pesäpallon (sic!) ja jalkapallon katsomoprofiileja. Viimeksi 2-3 v. sitten. Samoin jääkiekon SM-liiga ja tietyt joukkueet ovat tehneet näitä tutkimuksia esimerkiksi suoramainontaa varten. Jopa eräs oma asiakasyritykseni, isohko laivayhtiö, on tutkinut SM-liigapaikkakuntien katsomoprofiileja (ja päättänyt sillä perusteella kuulua ja näkyä kaikissa 13 hallissa).
Kaikki tutkimukset toisistaan ja lajista riippumatta antavat sellaisen tuloksen, että meidät friikkifanit (hyvä jos 1000/iso halli, 500/pikku halli), jotka olemme aina paikalla, poislukien katsomon täyttöasteen määrittää tasan yksi asia; ottelun kiinnostavuus. Siihen taas vaikuttavat monet eri muuttujat; oman joukkueen pelin kulkeminen, oman joukkueen ajankohtaisuus (uudet pelaajat/ valmentajat) vierasjoukkue sinänsä, vierasjoukkueen sarjasijoitus, vierasjoukkueen tähdet tai kohupelaajat & valmentajat, ottelun televisioitavuus, vierasjoukkueen ajankohtaisuus (juuri kenkää saanut/saava valmentaja, pelikiellot, yleinen mediahärdelli). Vierasjoukkueen panoksen osuus liigajoukkueiden katsomossa on keskimäärin ja varovaisesti arvioiden 40-50%:n luokkaa. Tämä prosentti kasvaa sitä suuremmaksi, mitä kauemmas Helsingistä mennään. Ja luonnollisesti yritykset pyrkivät jakamaan lippuja asiakkailleen ja sidosryhmilleen juuri niihin otteluihin, jotka se etukäteen arvioi kiinnostaviksi. Kyseessähän pitäisi olla positiivinen pr, ei badwillin levittäminen. Omaan firmaani tulee esimerkiksi lippuja Finnkinon tulevien hittileffojen kutsuvierasensi-iltoihin. Viimeksi Kill Billiin ja Matrix kolmoseen. Heinähattuun ja vilttitossuun tai Traktoritehtaan Huivipäiseen Nadjaan ynnä vastaaviin ei ole lippuja tullut. Voisimme ottaa sellaisen vittuiluna.
Asettukaapa vaikka raumalaisen autokauppiaan asemaan. Äijä haluaa jakaa tärkeille sidosryhmilleen lippuja Lukon kotiotteluihin. Mitä luulette, valitseeko hän Lukko-Jypin, Lukko-Pelicansin vai mahdollisesti Lukko-HIFKin tai Lukko-Jokerit? Niinpä.
Olen monta kertaa aiemminkin sanonut, että valitettavasti SM-liigaa ei järjestetä tai ylläpidetä faneja, jääkiekon ystäviä varten. Joukkueita ja liigaa kiinnostavat nimenomaan nämä valtavirtakatsojat ja yritysvieraat. Ne, jotka saattavat kiekon tökkiessä vaihtaa ulkona käyntinsä leffaan, risteilyyn tai muihin lajeihin. Nämä erkit ja näille erkeille tuotteitaan markkinoivat yritykset tuovat rahaa kiekkoon. Eivät seisomakatsomossa palelevat punanenäiset fanit. Tiedän tämän siitäkin, että osittain työhönikin kuuluu näiden "vaikeiden" katsojien tavoittaminen, samoin yritysyhteistökumppaneiden. Näiden perässä seurat ja liiga juoksevat nälkäisinä, eivät friikkifanien. Eihän niille tarvitse markkinoida, nehän vaeltavat vaikka Sveitsiin tai Venäjälle joukkueensa perässä.
Karua, eikä kauhean oikeinkaan, mutta näin se vaan on. Karu totuus on myös se, että HIFK vetää isoimmat vieraskatsomot rinta rinnan Jokereiden kanssa, vaikka HIFKin luvuista pudotettaisiin pois Hartwall-vierailut ja Jokerien luvuista Nordis-vierailut. Mitataan ihan vaikka pk-seudun ulkopuolisia paikkakuntia. Tätä vastaan on suhteellisen turha inistä, koska tilastotkin tämän kertovat.
Tilanteet näyttävät Helsingin ulkopuolelta erilaisilta, samoin fanisilmin katsottuna. Objektiivisuus ei silti olisi pahitteeksi.