Ei millään pahalla, mutta et ole ilmeisesti kovin hyvin perillä esim. Jonne Virtasen kehityksestä? Uskallan sanoa, että itse olen kun tuli nähtyä aika paljon hänen pelejä viime kaudelta. Jonne Virtanen on vain yksi niistä tapauksista, jotka ovat viime vuosina kehittyneet D Teamissä kohti liigaa. Turo Asplund on toinen ja hän lyönee ensi kaudella läpi liigassa (viime kauden loppu antoi tästä viitteitä). Lauri Taipalus on pelannut monta kautta D Teamissä kehittyen koko ajan. Nyt hänellä on liigasoppari takataskussa SaiPaan.
Ei millään pahalla, mutta jos näet Jonne Virtasen jotenkin D:n kasvatustoiminnan helmenä, niin hiemanhan tuota on ihmeteltävä, vaikka kuinka olisi pelejä nähnyt. Jonne Virtanen on kuitenkin se kymmenen minuuttia pelissä pelaava marginaalipelaaja, jolla oli allaan jo kaksi täyttä liigakautta Jyväskylään saapuessaan. Toki hienoa, että JYP on antanut uuden mahdollisuuden kännihölmöilyjen jälkeen ja auttanut Teurastajaa
palaamaan pieneen liigarooliin, ei sitä voi kiistää. En tosin näe miten tämä ei olisi voinut tapahtua jollain muullakin paikkakunnalla tai mikä tekee tästä jotenkin erityisesti tätä farmikuviota puoltavan esimerkin. Asplundinkin kehitykseen ovat varmasti vaikuttaneet hieman enemmän täydet Jukuri-kaudet kuin reilu tusina matseja D:n paidassa, joten tämäkin on hieman erikoinen heitto. Myös tuo mahdollinen läpilyönti nyt lienee samanlainen valistunut arvaus, kuin omat ennustukseni JYP-Akat. ensi vuoden vaikeuksista eli
annetaan urheilullisuuden näyttää mitä tapahtuu. Ainakaan nämä esimerkit eivät saa itseäni kovin vakuuttuneeksi, että toiminta olisi jonkinlaista ennennäkemätöntä timanttia, joka toisi suomalaiselle kiekkoilulle kokonaisuudessaan selkeästi enemmän hyötyjä kuin haittoja tai että vastaavaa pelaajien kehitystä ei voisi tapahtua itsenäisessä seurassa. Sinällään tuo "ei hyötyä kenellekään" oli ehkä kyllä hieman liian yleisesti ilmaistu, kun siihen tunnut niin ärhäkästi tarttuvan. Pahoittelut.
Lisäksi en ymmärrä myöskään tuota vertaustasi Kouvolaan, koska seurojen rooli on aivan erilainen. Toinen toimii puhtaana kasvatusalustana
yhdelle seuralle ja toinen ainakin omien sanojensa mukaan pyrkii hakemaan jopa nousua seuraavalle sarjaportaalle. Toki tällöin myös pelaajatyyppien rekrytoinnissa on eroja ja jälkimmäisessä tapauksessa suositaan tälle tasolle enemmän tai vähemmän jo "valmiita" pelaajia, joita kohtaan seuralla ei sinäällään ole mitään "kasvatusvelvollisuutta/tavoitetta".
En pidä tätä asetelmaa mitenkään erityisen epäterveenä eikä siinä kiistettäisi mitenkään "sarjajärjestelmän normaaleja lainalaisuuksia" kun seurat kuitenkin menestyvät urheilullisesti.
Et nyt ymmärrä tätä juttua tai sitten kirjoitan itse epäselvästi. Olen kertonut jo useassa viestissä, että asetelma on mielesti ihan reilusti saavutettu, ei siinä mitään, eikä se sodi mitään Mestiksen kilpaurheilullisia kriteereitä vastaan. Lisäksi ihan ok, jos ovat menestyneet vaikka vettä onkin kannettu kaivoon ja nyt kun se loppuu on enemmän kuin mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu. Siksi hieman ihmettelen toistoa ja näitä kabinettivertauksia jalkapallon mutasarjoista. Nuohan eivät kai tähän liitty millään tavalla? Tuon kaiken hyväksyminen ei toki ole synonyymi sille, etteikö mainitun kaltaista kehitystä ja toimintaa voisi pitää muutoin arveluttavana ja jopa haitallisena toivoen sen loppumista.
Jos tilannetta katsottaisiin ihan urheilullisesti niin tuo voisi olla ihan yhtä toimiva ratkaisu suomalaisen kiekkoilun kannalta.
Tästä olemme eri mieletä ja se on ihan ok. Tuskin kumpikaan tulee mielipidettään muuttamaan. Sinä näet täysin farmiksi alistetun Mestiksen urheilullisesti toimivana ratkaisuna, minä en. Juuri lähinnä itse mainitsemistasi syistä
Ongelmana voisi olla tietysti yleisön mielenkiinto sarjaa kohtaan sekä sitä kautta seurojen resurssien väheneminen.
Tuollainen ratkaisu ei rajoittuisi vain Mestikseen vaan heijastuisi ennen kaikkea juniorikiekkoiluun. Kiekkoilun näivettyminen useilta paikkakunnilta syö resursseja laajemmin koko lajilta ja yhä harvempi lähtee ylipäätään kiekkoon enää mukaan. Itse näen tällaisen kehityksen ei-toivottavana. Toki ongelman syyt ovat laajempia kuin tämä yksittäinen tapaus ja toivottavasti tämä kehityskulku ei ole todellisuutta ainakaan ihan lähitulevaisuudessa, mutta silti jokainen tällainen puhdas farmitouhu on aina askel lähemmäs sitä. Eli siksi kritisoinkin sitä "jo" tässä vaiheessa.
Siinä olet aivan oikeassa, että
farmi on allekirjoittaneelle iso kirosana.