Juustot

  • 35 297
  • 151
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Aivan niin. Näinä aikoina, jolloin hedonismi ei ole vain ismi, vaan suositeltavaa... osa teistä on varmasti enemmänkin tutustunut juustoihin. Nyt ei siis puhuta siitä, että miten sitä paikallisen supermercadon Arlan juustoa käytetään. Ehei, vaan nyt avataan viestiketjua juustoista. Ihan oikeista juustoista.

Itse tunnustaudun keltanokaksi juustojen suhteen. Olen aina pitänyt erilaisista juustoista, mutta vasta viime vuosina olen koettanut perehtyä enemmän aiheeseen, eli itse juustoihin.

Itselleni, herätys tuli hyvin perinteistä kautta, Valion Aura. Vaikka tuo samainen juusto oli se, joka pääni käänsi... on myönnettävä, että massatuotantotuotteen orjahan tämä tuote on. Välillä erinomaista, välillä "danishblueta".

Mutta mutta. Itse olen tähän mennessä ehtinyt moniin tutustua, mutta kovista juustoista on Appenzeller Extra ollut eräs suosikeistani. Kuten sitten sinisistä on nyt muistin pettäessä vedettävä varma kortti, St. Agur (tiedän) vaikkakin eräitä luolissa valmistettuja olen pitänyt hyvinä... Nämä aloittelijalta, joten kertokaa ihmeessä mitä teillä nautitaan, minkä (juustot itse, sekä muut lisukkeet) kanssa? Minkälaisia tarjottimia teillä on minkäkinlaisen ruoan tai tilanteen kanssa? Mitä suosittelisitte mistäkin juustoista kokeilemaan?

Mutta miten nautit juustosi? Itselle toimii ateriaa ennen, jälkeen tai ilman ateriaa. Punaviini ei itselleni sovi, joten ilmeisimmin jotain jää puuttumaan. Tosin, asiaankuuluvin maustein juustoni nautin. Olkoot mausteina sitten viinirypäleet, hedelmät, olut tai pelkät keksit. Miten teillä?
 

TML

Jäsen
Heh, tuossa pari tuntia sitten kävin jääkaapilla hakemassa ruokaa ja mukaan tarttui kolmea eri juustoa eikä paljoa muuta. Mietin itsekkin juustoasioita samalla. Hyvä että aihe löytyi tällekkin.
Aikaisempina vuosina olen suht nirso ollut juustoille, mutta nyt viime vuosina olen ruvennut tykkäämään.
Erilaiset juustot ovat nimenomaan erilaisten hedelmien kanssa hyviä ja siitä nautin. Joskus illanistujaisissa ollessani on tullut juotua punkkua ja syötyä juustoa.
Päivittäin tulee oltermannia ja pohjanpoikaa syötyä mutta valikoima on laaja noin yleensä. Gouda on hyvää ja Sveitsistä toin joskus todella loistavaa juustoa jonka nimen unohdin ja olen vieläkin siitä katkera itselleni.
 

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
No sissijuustohan se...



Uutenavuotena tuli viimeksi maisteltua juustoja. Jotain valko-/sinihomejuustoa, ihan ok. Mutta eniten pidin pippurijuustosta, tai mitä nyt olikaan, kun siinä pinnalla oli pippurirouhetta. Yhtäaikaa hieman tulinen, mutta vastaavasti juusto tasoitti sitä jännästi.


Arkijuustona PERUSedam, varsinkin karjalanpiirakan päällä reilusti ja mikrossa lämmitettynä.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
TML kirjoitti:
Gouda on hyvää ja Sveitsistä toin joskus todella loistavaa juustoa jonka nimen unohdin ja olen vieläkin siitä katkera itselleni.
Jotain Grueren suunnalta?

-Mercury- kirjoitti:
Uutenavuotena tuli viimeksi maisteltua juustoja. Jotain valko-/sinihomejuustoa, ihan ok. Mutta eniten pidin pippurijuustosta, tai mitä nyt olikaan, kun siinä pinnalla oli pippurirouhetta. Yhtäaikaa hieman tulinen, mutta vastaavasti juusto tasoitti sitä jännästi.
Ettei vain Mustaa Pekkaa?

Eräät kaksi tapausta joista pidän, olivat tyystin unohtua. Morbier (erikoinen syntytarinakin) ja nyt tulee yllätys, Juustoportin "Viinitarhurin juusto".

Onkos muuten ketään paikalla, jotka Banonia ovat saaneet maistaakseen? Itseäni tämä mainostettu herkku on kiertänyt.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Tässä on myös suuri juuston ystävä. Varsinkin homejuustot toimivat. Aura on hyvä perus homis ruoanlaittoon. Perus auraa en juusto lautaselle laittais mutta Aura Goldia kyllä.
Oleteko muuten kokilleet Stiltonia pienestä ruukusta. Eli otetaan lusikalla pieni pala juustoa sitten täytetään koko portviinillä ja otetaan uusi pala niin että mukaan tulee hieman viiniä. Tämäkin kolo täytetään. Makuyhdistelmä on taivaallinen.
Voimakas sinihomejuusto ja piparkakutkin on loistava yhdistelmä.
Arkijuustot vaihtelee mutta Ritan herkun kevyt gouda on hyvää vaikka onkin kevytjuustoa. Rasvaa taitaa olla 17%, alle sen juustoissa ei saa olla.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
-Mercury- kirjoitti:
No sissijuustohan se...

Uutenavuotena tuli viimeksi maisteltua juustoja.

Yäk.

Muut kuin yllämainitut maistuvat kyllä täälläkin, ihan tuorejuustoista home-, vuohen- ja lampaanmaitojuustoihin. Vaikkei tuorejuustot olekaan monien mielestä oikeaa juustoa. Korvaan usein jälkiruuan juustolautasella ja ruuanlaitossakin olen ruvennut käyttämään yhä enemmän italialaisia parmesan ja pecorino juustoja ja ihan uusimpana Kyprokselta peräisin ollevaa halloumijuustoa grillattuna salaatin kanssa. Juuston kanssa olen oppinut juomaan punaviinin lisäksi myös portviiniä joka sopii erittäin hyvin juustolautasen kanssa jälkiruokaviiniksi ja myös jalohomeviinit maistuvat juustojen kanssa.
 

ipaz

Jäsen
Mulla juuston käyttö pelkistyy lähes ainoastaan leivän päälliseksi. Joskus harvoin kun ruokaa laitan niin tulee haettua makua erilaisilla juustoilla, lähinnä kuorrutuksissa.

Ehdoton suosikkini tällä hetkellä on Arlan Magré 17%. Kevyt ja maukas. Lisäksi Valion sini- ja punaleimainen ja aidot hollantilaiset goudat maistuvat hyvin.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Stilton on juustoista ykkönen, kun oikeasti hyvästä puhutaan. Yleensä tuolta Hakaniemen Hallista "Lentävä Lehmä"-nimisestä kaupasta löytyy loistavia suomalaisia juustoja, kannattaa kokeilla jos stadissa päin pörräätte. Stiltonin lisäksi on aika turha ruveta namedroppailemaan, mutta suosittelen tekemään hillokkeita, kuten viikunahilloketta juuston kaveriksi.

Käykää juustotiskillä kyselemässä ja maistelemassa, sillä tavalla ne huiput löytyvät. Punahomejuustojen lisäksi hyvät mature cheddarit toimivat meikäläiselle loistavasti. Noh, mitä pahemman hajuinen juusto, sitä parempi.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Stilton on kyll sinihomejuustojen kuningas. Toinen hyvä on Stockmannilta saatava ranskalainen St.Auger, on aika rasvainen tosin..

Itse olen vasta viime vuosina oppinut pitämään valkohomejuustosta, sitä ennen se ei uponnut lainkaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Juustot sentään maistuvat oikeasti erilaisilta, toisin kuin monet tuotteet mitä hehkutetaan.
 

kepardi

Jäsen
Gags kirjoitti:
...ihan uusimpana Kyprokselta peräisin ollevaa halloumijuustoa grillattuna salaatin kanssa...
Halloumista taisin grillausketjussakin joskus kertoa. On kyllä loistava juusto grillattuna. Lisukkeeksi tarjottiin Kyproksella herkkusieniä ja kinkun siivuja paistettuna, siinä on hyvä yhdistelmä. Itse syön Halloumia myös "raakana" leivän välissä, hyvää niinkin.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Rebel kirjoitti:
Noh, mitä pahemman hajuinen juusto, sitä parempi.

Niin, ja jos ei ole varaa ostaa pahanhajuista juustoa, voi syödä emmentalia, ja nakata vanhat hikiset kumisaappaissa mojuneet villasukat pöydälle. Tulee het varsin äveriäs fiilis.

Tuli käytyä Lontoossa pari viikkoa takaperin. Kun muut ostivat mukaansa ne tavalliset tuliaiset, minä lastasin laukkuni täyteen makkaroita, cheddareita, stiltoneita, sekä muita plaatuja. Tässä onkin sitten tullut vieteltyä melkoisia syöminkejä reisun jälkeen..

Harmi että suomesta ei tahdo saada kunnollisia, piiitkään kypsytettyjä juustoja, vaan kaikki tahtovat olla ihan liian tuoreita, ja täten maistuvat liian miedoilta. Myös makkarakulttuurissa suomella on opittavaa todella paljon. Kunnon Englantilainen makkara, kun hakkaa Suomalaisen jauhomakkaran 6-0 koska tahansa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kenji kirjoitti:
Halloumista taisin grillausketjussakin joskus kertoa. On kyllä loistava juusto grillattuna. Lisukkeeksi tarjottiin Kyproksella herkkusieniä ja kinkun siivuja paistettuna, siinä on hyvä yhdistelmä. Itse syön Halloumia myös "raakana" leivän välissä, hyvää niinkin.

Halloumi on joskus kauhean suolaista, mutta maidossa liottaminen auttaa.

Itse pidän eniten voimakkaanmakuisista, hyvin kypsytetyistä juustoista, kuten mustaleimainen emmental, ritari ja kuminajuusto, joista jälkimmäistä on valitettavan harvoin saatavilla. Vuohenmaidosta valmistetut juustot ovat tosi hyviä, esim. espanjalainen manchaga. Ja pastan päälle kuuluu tietysti höylätä parmesanlastuja.

Homejuustoistakin pidän, mutta hyviä pitää hakea aina jostain erikoiskaupasta tai Stockan juustotiskiltä. Aura on ainoa, joka kaupanhyllyltä menettelee.

Kevytjuustot ovat niin kauheaa moskaa, ettei niitä kukaan juustoa arvostava kyllä voi työntää suuhunsa. Kuin pyyhekumia pureskelisi.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Kaiser Soze kirjoitti:
Myös makkarakulttuurissa suomella on opittavaa todella paljon. Kunnon Englantilainen makkara, kun hakkaa Suomalaisen jauhomakkaran 6-0 koska tahansa.
Oletan että vertaat englantilaisia tuoremakkaroita, jotka hyviä ovatkin, suomalaisiin ns. ruoka- ja grillimakkaroihin, jolloin lähtökohta on väärä. Vertaa niitä Wurst Fennican tai Wotkinin vastaaviin tuoremakkaroihin, niin ei se ero silloin enää niin mainittava olekaan. Ja jottei off topicista syytetä, niin juustoahan käytetään myös makkaroissa.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Gags kirjoitti:
Oletan että vertaat englantilaisia tuoremakkaroita, jotka hyviä ovatkin, suomalaisiin ns. ruoka- ja grillimakkaroihin, jolloin lähtökohta on väärä. Vertaa niitä Wurst Fennican tai Wotkinin vastaaviin tuoremakkaroihin, niin ei se ero silloin enää niin mainittava olekaan.


Tuoremakkaroihin toki, mutta vertaaminen suomessa kuitenkin on hieman hankalaa, koska tällä noita erikosimakkaroita täytyy hakea erikoisliikeestä, kun prisman tiski on täynnä vain salonojan sinistä.

Wotkinsille toki pisteet himaan. Ihan hyviä tuotteita tarjoavat.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Rakastan juustoja. Parasta settiä tähän mennessä on ollut Stockmannilta sesonkikamana ostettu jalapenocheddari, jonka englantilaista valmistajaa en nyt kyllä muista. Samaiselta valmistajalta oli joulun alla myynnissä muitakin mielenkiintoisia makuja, mutta tuo em. oli kyllä piparien päällä ja port-viinin kyljessä nannaa.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Omia herkkujani ovat erilaiset homejuustot, ja joku jo mainitsikin piparkakku/sinihomejuusto-yhdistelmän - namia. Wisconsinin reissuillani tutustuin moniin hienoihin juustoihin. Sehän on 'the Dairy State' ja 'cheeseheads' on wisconsinilaisten nimitys itsestään. Colby-juusto taitaa olla heidän ikiomaansa, maultaan mieto ja cheddar-tyyppinen. Namia oli myös Monterey Jack eri versioineen - marbled (jossa mukana oli esimerkiksi Colby), ja monin eri tavoin maustetut (valkosipuli, yrtit, jalapeno jne). Niin ja espanjalainen lampaanmaitojuusto Manchego on vielä mainitsematta, se on herkullista vaikka lisukkeena picnic-korissa rapeakuorisen patongin kera.
Nyt iski hillitön juustonhimo :)

Edit: IFK-kollega ehtikin jo Manchegon mainitsemaan. Ja yksi ihana kotimainen tuli vielä mieleen. Kreivi-juusto. Mmmm.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
tant gredulin kirjoitti:
Ja yksi ihana kotimainen tuli vielä mieleen. Kreivi-juusto. Mmmm.
Kreivi on herkkua ja mainitsemani Ritari on siitä voimakkaampi versio, ellen ihan väärin muista. Maku on ainakin hyvin samantyyppinen.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Alamummo kirjoitti:
Kreivi on herkkua ja mainitsemani Ritari on siitä voimakkaampi versio, ellen ihan väärin muista. Maku on ainakin hyvin samantyyppinen.
Ritari taitaa muuten olla Turunmaan kypsempi versio. Hyvää on tuo Ritari.
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
Todella hyvää juustoa tuo Ritari, harmi vain kun on niin kallista. Ei oikein opiskelijana ole varaa ostaa tolla kilohinnalla varustettua tavaraa. Kai se on tyytyminen arkijuustoon... :)
 

#23

Jäsen
Suosikkijoukkue
jokerit
Pakko ilmoittautua myös juustojen ystäväksi.
Itse jäin koukkuun juustoihin viime juhannuksena kun maistoin patonkia johon oli sulatettu vuohenjuustoa päälle, suosittelen erittäin lämpimästi.
Usein tulee myös ostettua illaksi suolakeksejä ja erilaisia juustoja siihen päälle ertityisesti kaikki pippuri ja taco mausteiset juustot kolahtavat.
 
En yleensä syö kuin noita tavan edameita tai oltermannia leivän päällä. Hyvää on toki myös tuo kainuun leipäjuusto, sitä tuli paketillinen syötyä melkein yhdessä päivässä tällä viikolla. Homejuustoista ym. en pidä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
pikkukatti kirjoitti:
Homejuustoista ym. en pidä.
En minäkään, enkä millään voi tajuta, mikä niissä ihmisiä viehättää. Itselleni tulee jo pelkästä hajusta paha olo ja alkaa kiertämään vatsassa. Saati sitten, että söisi moista. Kerran erehdyin maistamaan pizzaa, jossa oli päällä homejuustoa ja tuloksena oli oksentaminen.

No, jokainen syö mitä haluaa, mutta en ymmärrä hehkutuksia. Vielä vähemmän ymmärrän niitä, jotka eivät ymmärrä sitä, että minua kuvottaa voimakkaasti heidän suosikkiherkkunsa. Ihan kuin jokaisen pitäisi olla joku ihmeen kulinaristi ja pitää tuosta moskasta?

Voikohan homejuustolle olla allerginen, mietin, kun reaktioni siihen on niin voimakkaat?
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ted Raikas kirjoitti:
No, jokainen syö mitä haluaa, mutta en ymmärrä hehkutuksia. Vielä vähemmän ymmärrän niitä, jotka eivät ymmärrä sitä, että minua kuvottaa voimakkaasti heidän suosikkiherkkunsa. Ihan kuin jokaisen pitäisi olla joku ihmeen kulinaristi ja pitää tuosta moskasta?
Makuasiathan nyt ovat subjektiivisia. Yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta. Jokainen saa hehkuttaa sitä, mitä haluaa, ilman että jonkun toisen pitäisi asiaa erikseen paheksua.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ted Raikas kirjoitti:
En minäkään, enkä millään voi tajuta, mikä niissä ihmisiä viehättää.
Maku. Luulisi jo tuohon ikään ehtineenä ymmärtävän, että ihmiset pitävät eri asioista ja mauista.

En luokittele itseäni erityisesti juustojen ystäväksi. Pidän kyllä juustoista, mutta "I'm not jumpin' up 'n' down" juustolautasen ympärillä. Oikeastaan ainoa herkuksi laskemani juusto on hyvä brie. Mozzarella tulee varmaan hyvänä kakkosena. Muutenkin nuo miedommat maistuvat vahvoja hajupommeja paremmin. Leivän päällä nyt menee melkein mikä vaan höylääntyvä. Tyypillisimmin Oltermanni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös