Mainos

Juuso Riksman HIFK:hon

• 238 162
  • 770
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Jos Sakke oikeasti olisi alansa ammattilainen, niin hänellä olisi näyttöjä. Nyt ne puuttuu kokonaan, joten asia lienee aikalailla selvä, enkä näe kauheasti aihetta enää kiistelyyn asiasta.

Ainoan todellisen miinuksen Saken toiminnasta voi antaa siitä, ettei nuoria veskareita nouse parrasvaloihin. Onhan HIFKin junnuissa ollut kuitenkin potentiaalisia kassareita. Muuten on ollut Saken työvälineet aika rajalliset, kun HIFK:ssa ei ole oikeasti panostettu maalivahteihin, harvemmin paskasta saa tehtyä kultaa?

Nyt ei ole kauheasti valittamista Riksmanin toiminnassa, eiköhän Sakke kuitenkin vedä sillekin treenejä?

-3112-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ManU, HSV
Yksi syy nuorien lähtöön joukkueesta löytyy selkeästi faneista. Kuka pystyy rehellisesti sanomaan, että olisi ollut valmis antamaan aikaa esimerkiksi Ullbergille ja hänen kehitykselle HIFK:n maalilla? Poika olisi lynkattu välittömästi ensimmäisen epäonnistumisen jälkeen ja kannettu pukuhuoneesta fanien toimesta hiuksista vittuun.

HIFK on väärä kasvuympäristö nuorelle maalivahdille ja luojan kiitos tämän ovat monet ymmärtäneetkin. Ensikaudesta tuleekin mielenkiintoinen, jos lähdetään vetämään 'omat pojat' projektia niin huvittuneena odottelen fanien keskusteluja palstalla....

#16 Murray

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Karmeaa sanoa tässä vaiheessa kautta, mutta tällä hetkellä Juuson länget ovat heikommat kuin Jannen. Tai itse asiassa heikommat kuin käytännössä kaikkien muiden SM-Liigan veskareiden länget. Milläköhän tuon jäissä pelattavan lähipelin saisi kuntoon?

Vaikka lauantaina menikin kummallisen oloisesti kaksi maalia Juusolle längeistä niin en kyllä itse saa millään niistä heikompia Janneen verrattuna. Jannen kun saa poikittaisliikkeeseen ja vedot längien suuntaan niin ei tarvitse kovin montaa kertaa miettiä onko se häkissä. Se on aivan käsittämätöntä, miten hän saa haarat niin levälleen ja maila unohtuu ties mihin.

Stadista

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos Sakke oikeasti olisi alansa ammattilainen, niin hänellä olisi näyttöjä. Nyt ne puuttuu kokonaan, joten asia lienee aikalailla selvä, enkä näe kauheasti aihetta enää kiistelyyn asiasta.

Jos Sakke saa "nelikymppisen" (kuten JHag kirjoittaa), kaverin pelaamaan noin hienosti, niin on se jotain tehnyt hyvin :)

Jannen kun saa poikittaisliikkeeseen ja vedot längien suuntaan niin ei tarvitse kovin montaa kertaa miettiä onko se häkissä. Se on aivan käsittämätöntä, miten hän saa haarat niin levälleen ja maila unohtuu ties mihin.

Totta, että saa haarat niin levälleen ja ottaa loistavia patjatorjuntoja alanurkista, kun näyttä jo, että maali on varma. :)

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Jannen kun saa poikittaisliikkeeseen ja vedot längien suuntaan niin ei tarvitse kovin montaa kertaa miettiä onko se häkissä. Se on aivan käsittämätöntä, miten hän saa haarat niin levälleen ja maila unohtuu ties mihin.

No itse asiassa tämä on se osa-alue joka Jannella on Tsekin reissun jäljiltä parantunut aivan peevelisti. Ei varmasti ole liigan parhaimmistoa tässä(kään), mutta hyvällä tasolla kuitenkin.

Juuson kohdalla V-torjuntaan menossa on jotain mätää, mutta totuuden nimissä minä en osaa sanoa mistä moinen johtuu (neljän tän vuoden puolella katsomani matsin perusteella). Stanssi on sopivan matala, mutta siinä vaiheessa kun patjan kärjet pitäisi iskeä tonttiin menee jotain vikaan ja liike on hidas...

Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Stanssi on sopivan matala, mutta siinä vaiheessa kun patjan kärjet pitäisi iskeä tonttiin menee jotain vikaan ja liike on hidas...

Eipä tuo mailakaan ole liiemmin ollut tuossa patjojen edessä torjumassa kiekkoa. Tuossa ulkoilmaottelussa, näissä molemmissa länkkäri-maaleissa, maila oli jossain porvoossa... Muissa tilanteissa lapa olikin sitten peittämässä jäässä. Ei tuossa Juuson torjuntatyöskentelyssä mun mielestä kauheasti ole petrattavaa, ehkä välillä liike näyttää verkkaiselta, varsinkin jäissä pelatessa.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Ahterin Kimmolle kuitti ja kiitos - olihan siellä ihan kommentoitavaakin. Huomaatkos miten kiehtovaa on HIFK:n mv-keskustelu? Ja keskustelu käydään tietenkin niistä veskareista, jotka kokoonpanossa ovat, joten Lunkka-keskustelua ei voi kuitata "eikös tämä ole jo puhuttu" -kortilla niin kauan kuin hän pelaa. Esimerkiksi Nieminen- ja Ahlqvist -keskustelut ovat loppuneet, samoin Stathos-keskustelu. Ja mitenkäs Laaksoharju ja Housu? Kun Lunkka lopettaa (ja 38-vuotias mies on mielestäni "nelikymppinen" ennemmin kuin kolmekymppinen), hän saa kommentointirauhan.

Niin, se ei ole kiekkojoukkueelle hyvä työnjako, että toinen veskari hoitaa syksyn ja toinen kevään. Oletuksenahan tässä on se, että syksyllä ja keväällä kakkonen ei ole iskussa / käytettävissä. Aika riskaabelia hommaa vetää käytännössä yhdellä kaverilla. Ja Saken arvostus? Sorry, mä katson pitkälti todella tylsästi JOUKKUEEN menestystä ja otan siihen rinnalle maalivahtihankinnat. Ei ole hurraamista Sakarissa. Kaikkien inhoamalla Talibani-Kaakulla on selvästi paremmat näytöt - ks. Kerhon menestys 2000-luvulla ja Kerhon veskat vs. HIFK:n veskat. Useinhan ollaan jopa jouduttu pelaamaan vastakkain pleijareissa ja järjestään Team Kaakku on voittanut omalla alueellaan Team Saken. Ja luulisin, että jos Nortti olisi ollut Kerhon veskari ja Lassila meidän - siinäkin tapauksessa Kerhon mies olisi ollut parempi.

Aika kohtuutonta heittää Riksmanin länkien olevan liigan huonoimmat? Hänen GAA:nsa ja muut lukemansa olisivat aivan skeidaa, jos näin olisi. Viime matsissa meni 3 maalia, joista kai kaksi längistä, mutta kyllä se taisi muutaman vedon torjuakin? Jos veskari vetelee sarjan päästämällä keskimäärin alle 2 maalia, on hän tehnyt hommansa hyvin. Mutta siltikin hän häviää useankin ottelun. Mua alkaa pikkuhiljaa riepoa se, mistä olen itse jubaillut Nurmisen kanssa: otteluiden voittaminen on kaikki kaikessa ja veskari joka kauhoo 3, mutta voittaa ottelunsa 4-3 ei missään tapauksessa ole ollut järjettömän paljon huonompi kuin 4 päästänyt. Lasakin suoritusta on kehuttu ylimaalliseksi ja Riksmanin peliä paskaksi. Mitä jos osat olisivat olleet toisinpäin? Riksmanille 2 ekaa sisään, joista ensimmäinen veto oli hieno, mutta ilman maskia ja toinen oli täydellinen oma imaisu. Kolmas maali: längistä sisään junnukikka. Neljäs ja ratkaiseva maali: torjunta suoraan vastustajan ykköshyökkääjän lapaan ja tämä kiittää. Olisiko silti tullut kehut ja haukkumiset vastustajan imurille, joka päästi kolme? Häh?

Katsotaanpa kuinka Talviklassikko meni veskareilta:
-Huikea Lasak: torjuntaprossa 88,23%, päästetyt 4 kpl
-Imuri Riksman: torjuntaprossa 88,46%, päästetyt 3 kpl

Kyllä me hävittiin tuo mv-peli kuitenkin? Riksman oli vaisu, mutta turha on Lasakia ylistää. Parhaat jutut otteluketjusta kertovat Lasakin dominoineen mv-kisaa. Millä alueella? Snadisti paskempi torjuntaprossa, yksi ratkaiseva enemmän päästettyjä ja jokainen olisi ollut hyvänä päivänä torjuttavissa. Kuten Juusollakin. Eka kommenttini matsin jälkeen: Eipä ollut maalivahtien ilta.

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Minä en väitä että Lundell olisi parempi kuin Riksman ja aika kohtuutonta se olisi vaatia että vanha, huonosti palkattu ja kakkosmaalivahdiksi hankittu mies sitä olisi.
Mutta Lundell on joutunut kantamaan aika paljon suuremman taakan kuin mitä olisi pitänyt. Syynä se että Riksman ei pysty pelaamaan niin paljon kuin hänen palkkansa ja asemansa vaatisi. Lundelin tilastotkin olisivat varmasti selvästi paremmat jos hän olisi pelannut vain sen mitä pitikin. Lundell on hyvä ja edullinen kakkosmaalivahti ja turha kaataa hänen piikkiinsä jos Hifk ei menesty. Riksman on kallis mies joka ei jostakin syystä ole pelikunnossa kuin osan kautta ja vaikka tilastot olisivat mitä niin pienoinen pettymys hän on tai toisaalta ei pettymys niille jotka jo ennestään tiesivät nämä Juuson heikot puolet.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Katsotaanpa kuinka Talviklassikko meni veskareilta:
-Huikea Lasak: torjuntaprossa 88,23%, päästetyt 4 kpl
-Imuri Riksman: torjuntaprossa 88,46%, päästetyt 3 kpl

Kyllä me hävittiin tuo mv-peli kuitenkin? Riksman oli vaisu, mutta turha on Lasakia ylistää. Parhaat jutut otteluketjusta kertovat Lasakin dominoineen mv-kisaa. Millä alueella? Snadisti paskempi torjuntaprossa, yksi ratkaiseva enemmän päästettyjä ja jokainen olisi ollut hyvänä päivänä torjuttavissa. Kuten Juusollakin. Eka kommenttini matsin jälkeen: Eipä ollut maalivahtien ilta.

Selkeästi hävittiin. En tiedä millä mittarilla HIFK:n ensimmäinen tai neljäs maali olisivat olleet otettavissa, kummassakaan ei mitään jakoa veskarilla. Ainahan huipputorjunta on mahdollinen, mutta en käyttäisi ilmausta "oli otettavissa". Peltosen maalikin oli ilkeä rysty sivuttaisliikkeestä, mutta se toki oli otettavissa hyvänä päivänä. Riksmanilla taas kaksi ekaa pitäisi ottaa ihan jokaisena päivänä, huononakin, molemmat suoria vetoja suht kaukaa ilman maskia. Kolmas oli pahempi, en saanut kuvista oikein selvää maskista, minusta siinä ei kauheasti ollut. Lasak imaisi yhden pahemman kuin mikään Riksmanin maaleista, mutta Lasak kuitenkin piti Jokereita myös pystyssä ensimmäisessä erässä, Riksmanilta ei sitä toisaalta vaadittukaan. Jokaisessa paikallisessa Lasakin tulon jälkeen on vastustaja saanut etua veskarien sodassa. Nyt se ei riittänyt Jokereille, mutta tasaisemmalla veskarien taistolla ottelu olisi ratkennut aiemmin. Ottelu muistutti hieman sitä tasauskierrosten avausta, paitsi että Lasak ei silloin vetänyt meitä mukaan peliin. Mutta mitäs näistä, voitto tuli ja se on tärkeintä. Riksman on pelannut minustakin ihan OK, eikä suurta paniikkia ole. Silti en mitenkään saa häntä klassikon paremmaksi veskariksi. Puhumattakaan paikallisista yleensä.

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
En ota mitään kantaa Sakkeen mv-valmentajana, koska minulla ei ole siihen mitään kompetenssia. Mutta pienenä detaljina mainittakoon, että yksi mies valmennustiimistä käy säännöllisesti Sveitsissä auttelemassa Doug Sheddenin jengiä. Vaikka äkkiseltään voisi arvata, niin kyseessä ei ole Kai Rautio, ei myöskään Kojo.

En osaa olla ainakaan vielä huolissani Riksmanista. Vaikka ei ehkä ollut parhaimillaan stadikan valoissa, niin sitä ennen pelasi todella varmasti ja oli erittäin hyvä esim. Saipa pelissä. Hpk peliä en nähnyt.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jymäkkä: Ihan oikeasti - ei ole MAHDOLLISTA, että hävittiin maalivahtipeli ottelussa, jossa torjuntaprossat ovat identtiset ja toinen päästää yhden enemmän! Vaikka miten päin kääntelisi, niin Lasak ei ole missään tilastossa Riksmania parempi tuossa ottelussa. Lopputulokseen lasketaan vain sisään menneet maalit, ei erikseen helppoja / imaisuja. Peli ei ole enää jääkiekkoa, jos sanotaan pokkana, että Lasak oli SELVÄSTI parempi. Ei jumalauta voi olla, paremmuus on kyllä ainoastaan katsojan silmässä ja mielihalussa, kun 88% torjunut ja 4 päästänyt veskari on "selvästi" parempi kuin 88% torjunut ja 3 päästänyt veskari. Ja HIFK:n neljäs maali menee täysin Lasakin piikkiin. Lunkkakin on saanut kuulla näistä, missä ribari vedetään suoraan vapaana olevan kaverin lapaan. Lasakin olisi voinut merkata Micken maalin syöttäjäksi.

HIFK-fanit antavat toisinaan aivan uuden merkityksen omien vähättelemisille. Milloin on puhuttu pisteitä, milloin torjuttu voittoja väärin ja aika usein kenttäpelaajat ovat yksin syypäitä maalivahdin järkyttäviin imuihin. Pointtini tässä lauantain matsissa on se, että molemmat veskarit olivat aivan paskoja ja mistä lähtien hävinneen joukkueen veskari on saanut pisteitä siitä, että torjui toisessa erässä hyvin pitäen joukkuetta pystyssä? Haloo - joukkue ei pysynyt pystyssä loppuun asti, joten mitä merkitystä oli toisen erän hyvillä torjunnoilla? Yhtä hyvin voi todeta, että Riksman laittoi luukut kiinni HIFK:n 4-3 -maalin jälkeen ja piti HIFK:ta pystyssä lopussa. Jos pystyssä pitämiseksi lasketaan ihan normaali torjuntatyöskentely, jota kumpikin esitti.

Mevatron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HC Slavia Praha
Ja HIFK:n neljäs maali menee täysin Lasakin piikkiin. Lunkkakin on saanut kuulla näistä, missä ribari vedetään suoraan vapaana olevan kaverin lapaan. Lasakin olisi voinut merkata Micken maalin syöttäjäksi.

Käypäs katsomassa maali uudestaan. Ville yrittää tilanteessa vetää maalia päin, mutta kiekko osuu kahteen narripelaajaan (ei Lasakiin) ja päätyy suoraan maalinkulmalle Mikelle, joka saa laittaa tyhjiin. Lasakilla ei mitään jakoa ja IFK:lla kiitettävästi munkkia.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jymäkkä: Ihan oikeasti - ei ole MAHDOLLISTA, että hävittiin maalivahtipeli ottelussa, jossa torjuntaprossat ovat identtiset ja toinen päästää yhden enemmän! Vaikka miten päin kääntelisi, niin Lasak ei ole missään tilastossa Riksmania parempi tuossa ottelussa. Lopputulokseen lasketaan vain sisään menneet maalit, ei erikseen helppoja / imaisuja. Peli ei ole enää jääkiekkoa, jos sanotaan pokkana, että Lasak oli SELVÄSTI parempi. Ei jumalauta voi olla, paremmuus on kyllä ainoastaan katsojan silmässä ja mielihalussa, kun 88% torjunut ja 4 päästänyt veskari on "selvästi" parempi kuin 88% torjunut ja 3 päästänyt veskari. Ja HIFK:n neljäs maali menee täysin Lasakin piikkiin. Lunkkakin on saanut kuulla näistä, missä ribari vedetään suoraan vapaana olevan kaverin lapaan. Lasakin olisi voinut merkata Micken maalin syöttäjäksi.

Sori, en osta. Nytkö torjuntaprossat taas merkkaavatkin jotain, onko Nurminen muuttanut mieltään? Selvästi ja selvästi, siitä en ala nyt saivartelemaan, vaikka toki itse tuota ilmaisua käytin ensin. Tasaisella maalivahtityöskentelyllä lukemat olis olleet jotain 4-1 tyyppistä ,mutta Juuso riuhtoi väkisin Jokerit mukaan peliin. Katson uudestaan sen neljännen maalin vielä, mutta minusta kiekko pomppi Lasakilla käymättä Mickelle maalin kulmalle, josta nosti Lasakin patjan yli lähes tyhjiin. Ja todellakin voi sanoa Juuson laittaneen luukut kiinni 4-3 tilanteessa, otti jopa yhden tuhannen taalan paikan Nokelaiselta. Hyvä, että edes silloin.

p.s. Lasak laittoi luukut kiinni jo ensimmäisellä minuutilla :)

EDIT: Juu ei käy kiekko missään vaiheessa Lasakilla siinä neljännessä maalissa. En saa selvää yrittääkö Ville laukaista vai syöttää, mutta epäonnistuneen yrityksen jälkeen kiekko liukuu hieman suuntaa muuttaen suoraan Mickelle.

Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jymäkkä: Siehän sälli oot, mikset osta, kun mie myyn halvalla : D. Ei ole torjuntaprossilla mitään merkitystä, mutta tsekkasin nekin huvikseni. Jätin mainitsematta tilastoista itse asiassa sen Nupenkin mielestä tärkeimmän: VOITTOPROSENTTI. Se meni tuossa ottelussa Riksmanille 100 - 0.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
PS. Ostan kyllä ton neljännen maalin. Screeniltä paikanpäällä se näytti ribarilta, mutta pomppipa pahasti. Ja haistoipa Micke hienosti paikan!

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
PS. Ostan kyllä ton neljännen maalin. Screeniltä paikanpäällä se näytti ribarilta, mutta pomppipa pahasti. Ja haistoipa Micke hienosti paikan!

No alkoihan näitä kauppoja syntyä. Ja osasinkin odottaa tuota voittoprossa vertailua, olisit nyt laittanut GAA:n myös ;) Minäkin ostan sitten sen verran, että kyllähän Riksmanin terästäytyminen lopussa oli helvetin hieno juttu, ja mahdollisti osaltaan lopulta voiton. Ja sehän se on tärkeintä.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaikka äkkiseltään voisi arvata, niin kyseessä ei ole Kai Rautio

Harmi! Tämä olisi selittänyt Kai "kairautio" Raution jatkuvan näkymättömyyden HIFK-aitiossa. Ja onhan Sakessa pakko jotakin olla, kun duunia riittää, mutta olenko aivan kujalla, kun haluan käyttää mittarina kuitenkin arkista ja tylsää menestystä SM-liigassa? Vrt. Kaakku vs. Sakke 2000-luvulla - ja tämä pari eniten siksi, että Kaakku lähti Saken tieltä ja lisäksi ihan liian monta kertaa on kohdattu HPK tämän jälkeen ja hävitty joka perkeleen kerta pleijarit niille.

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ja onhan Sakessa pakko jotakin olla, kun duunia riittää, mutta olenko aivan kujalla, kun haluan käyttää mittarina kuitenkin arkista ja tylsää menestystä SM-liigassa?

Jos esitit tämän minulle, niin en osaa kyllä vastata. Maalivahdit ovat oma rotunsa ja maalivahtivalmennuksesta en tiedä tuon taivaallista. Kyllä mä kuitenkin hieman ihmettelen, että millä ihmeen näytöillä noita duuneja riittää. Sillä ei kai Sakella ole ollut ensimmäistäkään suojattiaan varsinaisena lippulaivana ja voimannäyttönä? Joltain Ylösiltä ja Ropposiltahan nuo tuppaavat lähteä NHL:ään. Tosin, kuten sanottu, olen väärä mies vastaamaan.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tosin, kuten sanottu, olen väärä mies vastaamaan.

Et kyllä ole, sillä kuten minäkin, myös sinäkin kannat rahaa kaudesta toiseen HIFK:lle ja mehän ollaan palkanmaksajan asemassa. Saisiko kunnioittaen pyytää HIFK:lta vihdoinkin huippumaalivahdin, jonka valmentaja voi olla vaikka Kim Il Sung? Pääasia, että kiekko tarttuu kiinni.

Mehän olemme kuitenkin toivottoman dorkia palkanmaksajia, koska viemme fyrkat kiltisti myös rämpivälle HIFK:lle. Mulla ei ole näissä kuvioissa mitään henkilökohtaisuuksia mukana ja itse asiassa Sakke on varsin jees heebo. Ei olisi mitään ongelmia, jos hän olisi tehnyt meille samaa kuin Kaakku Kerholle: tuottanut vakaita maalivahteja.

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Aika kohtuutonta heittää Riksmanin länkien olevan liigan huonoimmat? Hänen GAA:nsa ja muut lukemansa olisivat aivan skeidaa, jos näin olisi.

Tässä kiteytyy aika hyvin ero meidän kahden kohdalla => minä katson tuota Juuson tekemisestä, en tilastoista...

Länget ovat hankala paikka kaikille veskareille esim. läpiajotilanteissa tai muissa 1-0 tilanteissa (pelaaja vs. maalivahti), mutta tällaisia tilanteita ei nyky HIFK liikaa vastustajalle anna eikä mahdolliset ongelmat tuollaisten tilanteiden torjumisessa näy tilastoissa juurikaan.

Mun silmääni Juusolla on siis jotain probleemia suorassa V-torjuntaan menossa ja fysiikka nyt meikäläiselle ensiksi tulee mieleen. Ei välttämättä lonkat, mutta kuten sanottu, "maalivahtipeli on perseestä", joten keskivartalon (lue "selkä") vaikeudet heijastuvat varmasti tuohonkin! Mailan heiluminen jossain Porvoon ja Kirkkonummen välillä voi taasen johtua ajoituksen pieleen menosta ja siihen ei kannata liikaa ajatusta uhrata => se tulee kuntoon jos ukko muuten pysyy kunnossa.

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et kyllä ole, sillä kuten minäkin, myös sinäkin kannat rahaa kaudesta toiseen HIFK:lle ja mehän ollaan palkanmaksajan asemassa.

Jep, olet oikeassa. Kyllä mulla mielipide on. Se ei kuitenkaan tarkoita, että ymmärtäisin maalivahtivalmennuksesta tai maalivahdin duunista hevon helvettiä. Jos koppi tarttuu ja limput ei mene sisään minä hurraan mielissäni katsomossa. En kuitenkaan ymmärrä miksi se koppi tarttuu tai miksi juuri se tietty maalivahti saa sen patjan juuri oikeaan kohtaan. Luulen kyllä ymmärtäväni kuka on hyvä maalivahti ja kuka ei, mutta sillä taas ei ole tekemistä tuon treeni puolen kanssa. Sitä en yksinkertaisesti ymmärrä tai osaa. Eikä mua sitäpaitsi katsomossa kiinostakaan mitä on tehty. Siellä pelaa kovapalkkaiset ammattilaiset. Sen kopin on tartuttava ja jos ei tartu, niin se syy on löydyttävä. Onhan se nyt ihan faktaa ettei HIFK:lla ole ollut yhtäkään huippua sitten Tim Thomasin. Jos joku haluaa uskotella itselleen, että HIFK:n viisikkopuolustus on niin paljon huonompaa, kuin muilla jengeillä, niin siitä vaan. Jokainen menestyvä joukkue tarvitsee taakseen hyvän maalivahdin. Ihan jokainen. Uskon, että jos Riksman pysyy kasassa meillä on sellainen.

Edit: alapuolella näkyvä poisto on vain ensimmäinen yritykseni muokata tätä viestiä edes hieman luettavampaan muotoon. Ei onnistunut....

Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tässä kiteytyy aika hyvin ero meidän kahden kohdalla => minä katson tuota Juuson tekemisestä, en tilastoista...

Minä en yritäkään esittää maalivahtiasiantuntijaa, mutta pelannut olen ja tiedän / tunnen tilannetta jääntasolta pelaajavinkkelistä. Mulla ei ole myöskään mitään ongelmia sanoa, etten ole mv-asiantuntija. Mutta jotain perusjuttuja osaan katsoa minäkin. Esimerkiksi sitä, minne itse yrittäisin vetää veskarille ja Juuson saisi jäihin pelkällä katseella, jonka jälkeen veto mailakäden yläkulmaan > mun silmiini JR:n heikoin alue johon liittyy näiden perhostorjujien perisynti eli heti maihin, kun jotain tapahtuu. Janne on rauhallisempi ja passiivisempi tällä alueella ja aika luontevaa on vetää hänelle alas, mm. länkiin. Tilastoja ei voi unohtaa, vaikka kuinka tekisi mieli. Jos joku maalivahti torjuu peleissä Riksmanin lukemissa voittaen n. 70% otteluista sijoittuen viiden parhaan mv:n joukkoon tällä alueella, on kohtuutonta väittää, että hänen länkensä ovat "liigan huonoimmat" ? Toisinpäin: jos joudutaan sietämään maalivahdilta liigan huonoimpia länkiä ja saadaan vastineeksi alle 2:n GAA ja 70:n voittoprosentti, otan mielelläni tämän maalivahdin ennemmin kuin vähän paremmat länget omaavan, joka päästää keskimäärin yli 2,5 maalia ja voittaa noin 50:n prossan varmuudella. Joukkueen etu joukkuelajissa.

Kyseessä on siis joukkuelaji ja liiga ei ole maalivahtien välinen kilpailu. Edelleenkin se joukkue voittaa, joka tekee enemmän maaleja ja joukkueessa on 17 pelaajaa toisessa vaakakupissa, maalivahti toisessa. Niin kauan kuin joukkueen maalivahti päästää vähän ja voittaa todennäköisemmin kuin häviää, iso kuva on ehdottomasti kunnossa, vai mitä? Joskus sanotaan, että liigaa ei voi voittaa neppailemalla eikä kovalla pelillä. Mutta jokainen mestari on ollut ehdottomasti sekä riittävän taitava että riittävän fyysinen - muuten mestaruus olisi jäänyt saamatta. Samat sanon mestarijoukkueen maalivahtipelistä. Sen on täytynyt olla riittävän hyvää ja tässä ei voida sanoa "tilastoista huolimatta". Kun katsotaan minkä tahansa liigamestarin veskarien lukemia playoffeissa, ne ovat lähellä Riksmanin nyt saavuttamia tuloksia. Ongelmahan tässä on se, että Riksmanilta / Lunkalta / Kaikilta Muiltakin on tilastoitu vasta runkosarjapelejä.

Jos Juuso rupeaa vuotamaan ja GAA repsahtaa, rupean uskomaan, että on isoja ongelmia, eikä varmasti pelkästään länkien alueella. Mutta jos Juuso jatkaa tällä perustylsällä ja itse asiassa hyvin lassilamaisella profiilillaan - päästää yleisesti ottaen vähän ja torjuu yleisesti ottaen voitollisesti, on hänen kokonaispakettinsa länget mukaanlukien erittäin riittävä SM-liigaan. Mieliaiheitani on SM-liigan mv-tason romahtaminen viimeisten vuosien aikana ja tästä en tingi. Malliesimerkki nähtiin lauantaina. Kaksi kuuden sakkiin menevää joukkuetta kohtaa ja alle 90%:n torjunnoilla ja kolmella päästetyllä voitetaan! Pitää muistaa, että JR ja JL kilpailevat SM-liigassa 10/11 ja täällä ei torju yhtään ainutta kv.tason maalivahtia. Täällä ei siis myöskään tarvitse kukistaa Luongoa tai Thomasia. Riittää kun hoitaa hommansa kaltaistensa joukossa. Ja tässä nykyisten liigavahtien joukossa jokainen veskari on huonoimpana iltanaan karmaiseva imuri. Muuten hän ei nyhjäisi SM-liigassa. En siis pidä Riksmanin enkä edes Lunkan vastustajia ylimaallisina. Oli melko masentavaa pelata aiemmin Kipperiä ja Bäckströmiä vastaan, onneksi ei enää tarvitse.

Juuson ketju on tietenkin oikea paikka pistää hänet mikroskoopin alle ja tarkastella plussia ja miinuksia ja juuri tässä ympäristössä voidaankin keskustella länkien huonoudesta. Mutta vaikea mun on silti häntä tässäkään kontekstissa nähdä "liigan huonoimpana". Rupeaa olemaan playoffjännitystä ilmassa ja voihan meidän mv-pelissä tapahtua niinkin leimisti kuin Niemisen kanssa 3v. sitten: maalivahtimme pitää vakaan liigatasonsa ja torjuu 92% päästäen n. 2,5 maalia. Mutta vastustajan mv (vaikkapa Lassila) löytää pleijareihin ylivaihteen ja vetelee 1,5 GAA:lla 95 prossan tehoilla. Tällöin tulee noutaja, vaikka kaikki on ollut periaatteessa hyvin. HIFK ei ole vielä koskaan pudonnut playoffeissa sillä epiteetillä, että HIFK:n mv-peli oli kuitenkin parempaa. Noronen hävisi Lassilalle, Nieminen hävisi Salakille, Lundell hävisi Wiikmanille ja sitä ennen Bäckströmille. Vaikka meidän sälleillä kuinka on näissä sarjoissa mainiot tilastot, vastustajan maalivahdilla on joka ainoa kerta ollut vielä paremmat statsit.Eräs maalivahtivalmentajan keskeisistä tehtävistä on veskarien playoffpelaaminen ja tällaista osaamista meillä ei ole ollut.

edit: Sinner - ei mulla ollut mitään vaikeuksia ymmärtää kirjoitustasi. Olen samaa mieltä: me ei voida kaudesta toiseen mankua huonoista pakeista sun muista jutuista, kun meidän veskarille menee enemmän kuin muille. Täällä yritettiin selittää jopa Housua kelvoksi maalivahdiksi clippejä kelaamalla. Kaikkien joukkueiden pakit ja kenttäpelaajat tekevät virheitä, joista muodostuu maalipaikkoja. Se on itse asiassa tämän pelin idea, helvetti soikoon! Maalivahti on siellä torjuakseen kiekkoja, tulee kiekko kohti oman pelaajan virheen seurauksena tai vastustajan hyvyydestä johtuen (ja kun vapaaseen paikkaan joku pääsee, tottakai kotijoukkueen virhe edeltää sitä). Hyvät veskarit ottavat kiekkoja enemmän kiinni kuin huonot. Ei se tämän vaikeampaa ole.

Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Mikä on gamesaver? Joka matsissa Riksman muka otti gamesavereita ja voitti vastustajamaalivahdin. Se on kummallista. Melkein jokaisen viime matsin, mitä itse olen nähnyt, Riksman on ollut huonompi maalivahti, mutta IFK on ollut kirkkaasti parempi joukkue, joten voitto on tullut. Enckelmankin pärjäisi paremmin Brasilian kuin Suomen maalissa.

HPK-matsissa, jos Riksman olisi ottanut sen kiekon kiinni, mistä tuli se kavennusmaali niin se olisi ollut mielestäni ns. gamesaver-torjunta. Toki vaikea tilanne, joten maalivahti ei voinut sille takaiskulle mitään, mutta jos olisi tehnyt Oliver Kahn -maisen venytyksen niin se olisi ollut gamesaver. Jostain syystä Riksmanille niitä venytyksiä ei satu juuri ikinä. Samoin Lasak on ollut parempi kaikissa narripeleissä, mitkä olen nähnyt (en ole nähnyt ihan kaikkia). Tosin Järvinen oli ekassa pelissä selvästi huonompi kuin Riksman. Ehkä jos oikein pinnistellään niin Talviklassikossa oli yksi tilanne 3. erässä, jossa Riksman nappasi kiekon olkapäänsä vierestä hienosti kiinni, kun tilanne oli 4-3 ja se oli ns. gamesaver, mutta muuten niitä ei ole viime aikoina tullut. Ei ole tullut läpiajotorjuntoja, eikä mitään. Narrit voittivat 5-0 joku aika sitten, eikä se ero ollut niin iso. Jos olisi tullut gamesavereita niin matsi olisi ollut lähes loppuun asti 0-0, vaikka Narrit olivat parempia. Niin se menee gamesavereilla lätkässä.

Ei kai IFK olisi hävinnyt niin montaa kertaa jatkoajallakaan, jos gamesavereita olisi nähty.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikkiaan Riksman on siis voittanut väärin otteluita? En oikeasti tiennyt, että tämä kaiffari on näin epäsuosittu. Kannattaisiko katsoa kausi loppuun kuitenkin? Ja luetellaanko seuraavaksi pelaajat, joiden maalit ja syötöt ovat väärin tehtyjä? Joukkuelajista on kysymys ja on meillä kummallinen joukkue, kun se on saanut paljon pisteitä paskan 1-mv:n takana ja vähemmän pisteitä hienon 2-mv:n takana. Onko tässä Timo Lindströmin paikka astua esiin ?

Pitää oikein pistää ylös, mitä Juuso Riksman merkitsee meikäläiselle. Olenko hänen äärifaninsa? Hmmm...signauksesta kuultuani en ollut supertyytyväinen. Mielestäni valinta oli riskaabeli kahdesta syystä: pelaajan loukkaantumishistoria ja pelaajan esitykset aiemmissa finaalisarjoissa. Ymmärsin, että HIFK yrittää signata voittaneita pelaajia? Tästä samasta ketjusta löytyy vuodatukseni alkukaudelta, joka oli Riksmanille todella vaatimaton. Ensimmäiset varovaiset tyytyväisyyden merkit löysin joskus joulukuussa. Tuntui siltä, että koppi tarttuu paremmin kuin syksyllä ja maaleja menee sisään mukavan vähän. Tammikuu vahvensi tätä. Vasta tammikuu. Pientä orastavaa toivoa on siitä, että playoffeissa ei ehkä kaadutakaan nyt veskariin. Mitään love storya tästä ei silti saa. Jos Riksman osoittautuu flopiksi, painukoon vittuun. Tulee yhtä vähän ikävä kuin Stathosia, Laaksoharjua ja Housua. Sitten uutta matoa koukkuun. Vaikkei Riksman ollut juuri kenenkään suosikki, aika kohtuutonta ryöpytystä hän täällä saa juuri nyt. Tuntuu siltä, että kaikken muiden joukkueiden molemmat maalivahdit ovat parempia, mutta jostain syystä HIFK:lle tippuu sarjapisteitä ilmeisimmin vahingossa koko ajan. Newsflash: SM-liigassa ei pelaa ainuttakaan kv.tason maalivahtia. Ei yhtään, ei missään joukkueessa. Siksi niitä pisteitä on tullut mukavasti.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy