Ei tämä nyt ensimmäinen huono peli ollut Juusolta tällä kaudella. Kyllä niitä helppoja on mennyt aika paljon.
Ei helvetti, onko näin?? Kävin vilkaisemassa NHL-tilastoja ja löysin Kipperiltä ja monelta muultakin Tim Thomasia myöten helposti maaliin menneitä vetoja ja huonoja iltoja. Maailmani on murskana. Olen ollut siinä käsityksessä, että oikeasti tasokas 1-maalivahti kellottaa tällaiset lukemat:
-100,00% / GAA 0,00 / voittoprosentti 100,00%
Luulin ennen, että NHL-maalivahdeilla on kaikilla tuollaiset lukemat. Sitten ihmettelin, miksi pistepörsseissä on kuitenkin niin paljon tehtyjä maaleja ja päättelin, että näinä iltoina on pelannut joukkueen kakkosmaalivahti. Muutenhan ottelut siellä olisivat todella tylsiä. Löysin myös sellaisia yllättäviä tietoja, että NHL:ssä, KHL:sssä ja kaikkialla muuallakin maalivahdit ovat ihmisiä. Heillä on ihmisen elimistö ja he saattavat loukkaantua! Ihan kuten meidänkin liigassamme. Jos NHL-veskari asettaa nivusensa liian suuren paineen alaiseksi, nivuset paukkuvat rikki. Ihan kuten täälläkin! Olin tätä ennen luullut, että NHL:ään tulevalle maalivahdille asennetaan titaanista valmistetut ruumiinosat, joilla korvataan hänen ihmiskehonsa. Uskoin vakaasti, että NHL-veskari saa kaikki elimet slerbaa myöten ihan uusina, juuri pajalta tulleina keinotekoisina valmisteina ja osittain tästä syystä NHL-veskarit saavat järjettömän hyvin piparia! Useimmat heistä valitsevat 26-senttisen lahkeeseensa.
Tämä ei liity maalivahtien henkilöihin: Torjuntaprosentti ei ole se tilasto, jota markiinoilla kytätään eniten. Janne olisi pelannut pitkän NHL-uran, jos kiva torjuntaprossa olisi riittävästi. GAA ja erityisesti otteluiden voittoprosentti ovat tärkeimmät. Unohtamatta maalivahdin mailapelaamista ja alttiutta antaa ilmaisia aloituksia omaan päähän länttäämällä hanska aina kiekon päälle, kun se on näkyvissä. Ja varmuuden vuoksi myös silloin, kun kiekko meni jo. Eikä maalivahdille saa oikeassa elämässä (fanisaitin ulkopuolella) antaa vapautusta sillä, että "hän pelasi joukkueen huonona aikana" - ei jeesus : D. Voihan sekin olla mahdollista, että maalivahti on itse ollut sen verran vaisu, että joukkueelle on tullut "huono aika". Kun joukkueen ykkönen palaa kehiin ja torjuu paremmin, hän on saanut pelata joukkueen "hyvinä hetkinä" ? No, voisihan se olla niinkin, että maalivahti itse on tuonut tullessaan ne "hyvät hetket". Malliesimerkki on HIFK 09/10 joulu-maaliskuussa. Kun Noronen pelasi, joukkueella oli aina mystisesti "hyvä hetki" ja niinpä hän pelasi yli 70:n voittoprosentilla. Janne-parka joutui maaliin aina kun joukkueella oli "huono hetki" ja niinpä hän kellotti voittoprosentin 17%. Hemmetti, jos veskat olisivat pelanneet ottelut toisinpäin, myös lukemat olisivat toisinpäin. Kalervo Kummola on anonut kv. jääkiekkoliitolta Suomelle maailmanmestaruutta v. -01 MM-kisoista. Peruste: "Kipperi joutui pelaamaan, kun Suomen joukkueella oli huono ilta"
Sanoin jo otteluketjussa, että olen ehkäpä ahdistunein HIFK:n huonon veskaripelin pelkääjä, kun pleijarit alkavat. Pidän täysin mahdollisena, että HIFK:n mv dyykkaa pleijareissa hienosti menneen runkosarjan jälkeen. Vokoun, tuo vanha paskapää, oli runkosarjassa about liigan paras veskari. Kumma juttu, että tämä ei lohduta yhtään. Mutta oikeassa maailmassa nuo mv-valinnat pitää vaan tehdä näyttöjen perusteella ja laskea otannaksi isompi kuin yksi ottelu. Pitää katsoa pelattujen toteutuma ja sen perusteella Riksman on pitkästä aikaa siellä kohtaa tilastoja, joissa menestyvän joukkueen veskarin pitääkin olla. Ollaanhan sitä nyt härreguud melkein liigakakkosiakin! Ripustetaan köysi kaulaan, sitten kun menee pidemmän aikaa oikeasti huonosti. Ja mulle on ihan sama, onko pleijareissa hyvin pelaavan HIFK-veskarin nimi Riksman, Lundell vai Lindström. Eikös tämä ole joukkuelaji? Joten turha tulla itkemään mulle, että oletko nyt tyytyväinen, jos Riksman söheltää pleijareissa. EN VITTU OLE. Ja olenko pahoillani, jos Lunkka torjuu mestaruuden? EN VITTU OLE! Joten sinä teini, joka hahmottelit jo viestiä keväälle molempiin skenaariohin - työnnä viesti hanuriisi samantien.