Olisiko vielä lisää itsestäänselvyyksiä?
Niin, itsestäänselvyydeltähän tuo toki kuulostaakin, mutta ei se tunnu sellainen läheskään kaikille olevan. Tai jos on, en ymmärrä, miksi eräät eivät näe maahanmuutossa lähtökohtaisesti oikeastaan mitään muita ongelmia tai parannettavaa kuin sen, että Suomen on onnistuttava kotouttajana paremmin. Kotoutuminenkin on kuitenkin mielestäni kaksisuuntainen tie ja mitä suurempi on kulttuurinen välimatka lähtö- ja kohdekulttuurin välillä, sitä suurempia ja pidempiaikaisia ongelmia voi ennakoida syntyvän.
No, tässä yksi: Pakistanin kokoisessa maassa (187 miljoonaa asukasta) ei ole vain yhtä ja ainoaa kulttuuria. Kunniamurhaperinne elää vahvimmin takapajuisilla alueilla jossa valtaa pitävät kaiken maailman kyläpäälliköt laillisen esivallan sijasta, aivan samoin kuin tyttöjen rituaalisilpomisiakaan ei tapahdu afrikkalaisissa kaupungeissa vaan maaseudulla jossa olosuhteet ovat lähempänä kivikautta kuin 2000-luvun yhteiskuntaa.
En minä tarkoittanut vain kunniamurhia, vaan ihan muitakin kulttuurisia eroja. Ne eivät poistu sillä, että mennään islamilaisessa kehitysmaassa maalta kaupunkiin.
Ihan oman tiedon puutteeni vuoksi joudun kysymään sinulta, että mihin perustat nuo tietosi siitä, että afrikkalaisissa kaupungeissa rituaalisilpomisia tai kunniamurhia ei esiinny? Ja miten suuri osa afrikkalaisista asuu noissa kaupungeissa?
Toisin sanoen ympäröivillä olosuhteilla on aina vaikutusta siihen millainen kulttuuri alueella on ja siksi ei voida suoralta kädeltä väittää että ihmiset toisivat kulttuurinsa karvoineen päivineen mukanaan.
No eivät tietenkään automaattisesti tuo kaikkea omasta kulttuuristaan kohdemaahan, enkä mielestäni noin ole väittänytkään. Olen vain puhunut siitä, että mitä suurempi on kulttuurinen etäisyys, sitä todennäköisemmin on sopeutumisongelmia luvassa.
Mikä siis oli Halla-ahon kirjoituksen pointti? Minusta hän meni Tervon virittämään miinaan.
Hehheh, minua ei yllätä, että olet tehnyt tuollaisen tulkinnan. :)
Eikö ole helvetin outoa että suomalainen kansanedustaja näkee Pakistanissa tapahtuvat kunniamurhat suurempana ongelmana kuin suomalaisen perhe- ja parisuhdeväkivallan?
En tiedä Halla-ahosta, mutta minä en oikein tiedä, mitä perhe- ja parisuhdeväkivalta-asialle voisi tehdä tilanteen parantamiseksi. Onko sinulla mitään ehdotuksia asiaan liittyen?
Ainakin sanktiot ovat kovempia kun kunniamurhista pitäisi Halla-ahon mukaan rankaista kaikkia saman uskonnon edustajia riippumatta siitä onko näillä mitään tekemistä kunniamurhien kanssa vai ei.
Minulta on mennyt kokonaan ohi tuo kohta, jossa Halla-aho on vaatinut kollektiivista rangaistusta. Ymmärtääkseni hän on vain esittänyt tiukennuksia Suomen maahanmuuttopolitiikkaan.
Pitäisikö suomalaisista parisuhdemurhista rankaista kaikkia suomalaisia miehiä?
Tarkoitatko siis, että tulisiko suomalaisia miehiä päästää kotimaahansa, koska osa heistä syyllistyy perheväkivaltaan? Minä en näe, että voisimme estää kansalaisiltamme pääsyn kotimaahansa.