Junttimaisinta mitä tiedät

  • 2 620 309
  • 13 543

Snagari

Jäsen
Mikä siinä on niin pahaa tai junttimaista?
Mielestäni huomiohuoraaminen on aika junttimaista. Juntteihin tämä tietty uppoaa kuin kuuma veitsi voihin ja "tykätty ja jaettu!!!" huudot lentelevät "itku tuli" kommenttien seassa. Noita tarinoita on facebook täynnä ja ne mukailevat aina sitä samaa kaavaa pienillä muokkauksilla. Onneksi ne eivät enää iltapäivälehtien otsikoiksi päädy, kuten aikoinaan.
Jäisikö spurgu myös silloin ilman kahvia, jos tämän some-päivittäjät akku olisi finaalissa, eikä kuvaa pääsisi ottamaan. Varmaan joissain tapauksissa jäisi. Tätä haen.
Olen tästä aivan varma.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Teillä on tuollainen aika klassisen suomalaisen mielensäpahoittajan asenne mielestäni. Mistään ei saisi "tehdä numeroa" eikä mitään saisi "hehkuttaa". Miksi ei saisi? Miksi siitä hyvästä teosta pitäisi olla hiljaa? Joo varmasti löytyy riittämiin sitäkin porukkaa, joka spurgun nähdessään tunnistaa tilaisuutensa facessa tulleen, mutta en mä nyt lähtisi jokaista tarinaa auttamisesta tuomitsemaan. Mä epäilen myös, että monella mielensäpahoittajalla on taustalla se, ettei itse saa mitään aikaiseksi. Vähän sama kun näillä, jotka räksyttää kun jonkun Miss Bikinin reisi näkyy kuvissa. Itse ollaan kolme kertaa sen missin painoisia, ja noiden kuvien näkeminen kirpaisee syvältä.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Teillä on tuollainen aika klassisen suomalaisen mielensäpahoittajan asenne mielestäni. Mistään ei saisi "tehdä numeroa" eikä mitään saisi "hehkuttaa". Miksi ei saisi? Miksi siitä hyvästä teosta pitäisi olla hiljaa? Joo varmasti löytyy riittämiin sitäkin porukkaa, joka spurgun nähdessään tunnistaa tilaisuutensa facessa tulleen, mutta en mä nyt lähtisi jokaista tarinaa auttamisesta tuomitsemaan. Mä epäilen myös, että monella mielensäpahoittajalla on taustalla se, ettei itse saa mitään aikaiseksi. Vähän sama kun näillä, jotka räksyttää kun jonkun Miss Bikinin reisi näkyy kuvissa. Itse ollaan kolme kertaa sen missin painoisia, ja noiden kuvien näkeminen kirpaisee syvältä.

Sinä se tässä vaikutat mielesi pahoittaneelta. Itseäni lähinnä kiehtoo tämä auttamisen filosofinen ja psykologinen puoli.

Jos teko on täysin altruistinen, ei tekijä odota saavansa mitään fyysistä tai henkistä vastapalvelusta, kuten myötätuntoa tai muuta, jota jengi sosiaalisessa mediassa suorastaan kerjää.

Ei se tee tekoa yhtään vähemmäksi autetun kannalta.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Sinä se tässä vaikutat mielesi pahoittaneelta. Itseäni lähinnä kiehtoo tämä auttamisen filosofinen ja psykologinen puoli.

Jos teko on täysin altruistinen, ei tekijä odota saavansa mitään fyysistä tai henkistä vastapalvelusta, kuten myötätuntoa tai muuta, jota jengi sosiaalisessa mediassa suorastaan kerjää.

Ei se tee tekoa yhtään vähemmäksi autetun kannalta.

No kyllä mua suoraan sanottuna vituttaa tuo jatkuva kitinä. Jos nämä nyt ovat vielä kaiken lisäksi aina samat henkilöt, jotka näitä urotekojaan sosiaalisessa mediassa jakavat niin miksi te luette niitä jos se alkaa sylettämään?

Siitähän tässä juuri oli kyse, että onko voiko auttaminen ylipäänsä olla altruistinen teko?
 
Minä olen vienyt kerjäläiselle pakkasessa teetä ja lesoillut sillä somessa. Lesoilu ei mitenkään heikentänyt sen hyvän työn arvoa tai vaikuttanut sen motiiveihin. Toivottavasti kannusti jotain muutakin tekemään samoin ja auttamaan rassukkoita itseään sen työnantajan kuppiin pudotetun kolikon sijaan.
 

motamoro

Jäsen
Teillä on tuollainen aika klassisen suomalaisen mielensäpahoittajan asenne mielestäni. Mistään ei saisi "tehdä numeroa" eikä mitään saisi "hehkuttaa". Miksi ei saisi? Miksi siitä hyvästä teosta pitäisi olla hiljaa?

Kerrotko miksi auttajan pitää tuoda esille oma hyvä työnsä ja vielä niin, että tuntemattomatkin sen saavat tietoonsa, vaikka kyseessä on suht pieni teko kaikissa mittakaavoissa?
Minä voin kertoa ainakin yhden syyn. Auttaja on ollut ja on ehkä vieläkin kiusaaja/itsekeskeinen oman edun tavoittelija. Hän päättää kiillottaa imagoaan ja hyvittää aiemmat pahat tekonsa tekemällä yhden hyvän teon. Tämän jälkeen kun omat kaverit sitä jakavat niin saadaan teko tuotua esille myös tuntemattomille ja näin ollaan "ripittäydytty" kun päivityksellä on pari tuhatta tykkäystä ja voidaan näiden silmissä esiintyä laupias samarialaisena. Varmastikaan kaikki ei näin toimi, mutta yhden tiedän omakohtaisesta kokemuksesta.

Toisaalta kun ollaan junttimaisuus-ketjussa niin mielestäni nämä randomeiden auttamistarinoista tykkääjät ovat juntteja kuten @Snagari totesi ja samalla hyvin naiiveja koska eivät tiedä taustoja. Someen kirjoitetun oman hyvän teonkin saisi paljon enemmän vilpittömäksi mikäli sen jakaa vain omille kavereilleen. Kumman usein kuitenkin se hyvän teon -päivitys on julkinen ja suurin osa muusta materiaalista sivuilla salaista vieraille. Tämä nostaa mielestäni suuria kysymysmerkkejä motiivien puolesta.

Mä epäilen myös, että monella mielensäpahoittajalla on taustalla se, ettei itse saa mitään aikaiseksi

Mitä jos monella FB-auttajalla on se taustalla, ettei saa mitään hyvää aikaiseksi, mutta kun saadaan niin se pitää kertoa kaikille.

No kyllä mua suoraan sanottuna vituttaa tuo jatkuva kitinä. Jos nämä nyt ovat vielä kaiken lisäksi aina samat henkilöt, jotka näitä urotekojaan sosiaalisessa mediassa jakavat niin miksi te luette niitä jos se alkaa sylettämään?

Sehän siitä tekeekin vaikeampaa kun ei voi jotain tiettyä satunnaista henkilöä blokata feedistä pois jonka päivityksestä joku oma fb-kaveri on tykännyt. Kaikkea sieltä pomppiikin esille siten, että Facebook-feedissä on ehkä 20% omien kavereiden tekemisiä, 20% omien tykkäysten kohteiden päivityksiä ja 60% sitä miten oma kaveri on kommentoinut tai tykännyt jonkun itselle tuntemattoman sivun tai henkilön päivityksestä/kuvasta. Saakohan sitä muuten jostain asetuksista muutettua, että feediin ei tule tuota viimeiseksi mainittua materiaalia?

Tekstini saattaa vaikuttaa siltä, että syyllinen kunnes toisin todistetaan ja minulla olisi asiaan kognitiivinen vinouma, mutta ei se toki niinkään täysin mene. Tosiasiassa osa ihmisistä on "pahoja" ja osa on "hyviä" ja näitä on kumpaakin tietyt prosenttinsa kansasta, osalla aidot motiivit ja osalla oman eduntavoittelut. Erilaisia merkkejä tulkitsemalla voidaan päästää tiettyihin suht todennäköisiin johtopäätöksiin (jos näyttää ankalta, kävelee kuin ankka ja ääntelee kuin ankka, se todennäköisesti on ankka)
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
En ole näihin auttamisherutuksiin törmännyt kuin kerran, kun vaimon serkku tykkäsi ko. tyypin päivityksestä. Nuori jamppa hehkutti miten olivat baarin jälkeen olleet syömässä Mäkkärissä ja tarjosi sitten jollekin rantojenmiehelle omat tähteensä syötäväksi. Jes! Ei ole minulta tietenkään mitään pois, mutta... No joo, kukin tavallaan.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Kerrotko miksi auttajan pitää tuoda esille oma hyvä työnsä ja vielä niin, että tuntemattomatkin sen saavat tietoonsa, vaikka kyseessä on suht pieni teko kaikissa mittakaavoissa?

Mä en vaan käsitä, että miksi auttaja ei saisi sitä tuoda esille. Jos mä nyt käyn noukkimassa spurgun ylös tosta lähipubin viereisestä ojasta, olen hyvä jätkä, mutta jos aamulla kehtaan siitä kertoa eteenpäin, olen paska jätkä. Miten suuri sen teon tulee sitten olla, että siitä voi kertoa eteenpäin?
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Mä en vaan käsitä, että miksi auttaja ei saisi sitä tuoda esille. Jos mä nyt käyn noukkimassa spurgun ylös tosta lähipubin viereisestä ojasta, olen hyvä jätkä, mutta jos aamulla kehtaan siitä kertoa eteenpäin, olen paska jätkä. Miten suuri sen teon tulee sitten olla, että siitä voi kertoa eteenpäin?
Ei varmaan kukaan ole kieltämässä omien tekojensa mainostamista somessa, mutta niin toimivien ihmisten motiiveja on ihan aiheellisesti kyseenalaistettu. Pari valtakunnallisen uutiskynnyksenkin ylittänyttä "auttamistapausta" on paljastunut ihan puhtaaksi paskapuheeksi ja mun mielestä on aiheellista olettaa, ettei ne kaikki muutkaan välttämättä täysin totuutta noudata. Sellaisten tapausten motiivi ei voi olla mikään muu kuin oman hännän nostaminen ja oman someympyrän arvostuksen metsästäminen.

Tottakai ihan aitojakin auttamistapauksia facebookissa raportoidaan, eikä niiden kaikkien motiivi välttämättä ole itsekäs, mutta intternetin valkoisia ritareita alkaa olla jo sellainen määrä, että mulla alkaa vähän palamaan pinna koko ilmiöön. Kaikista ärsyttävimpiä ovat ne päivitykset, missä itsensä kehumisen lisäksi moralisoidaan kaikkia muita (oltiin ainoat jotka pysähty kolaripaikalle/kysy miten mummo voi/selvitti onko kissa karannut ja kukaan muu ei tee MITÄÄN). Naamioidaan se oma erinoimaisuus ikäänkuin yleiseksi ihmettelyksi ihmiskunnan paskuudesta. Facebookin historiassa ei ole vielä löydetty yhtään ihmistä joka ei hädässä olevaa pysähdy auttamaan, mutta silti niitä on koko maa täynnä. Erikoinen paradoksi.

Siinä mielessä @Malmi on kyllä oikeassa, että sellainen maailma jossa kaikki hyvät teot raportoidaan someen, on parempi kuin sellainen, jossa hyviä tekoja ei tehdä ollenkaan. Jos jonkun motiivi sen spurgun auttamiseksi on saada siitä aihe suositulle statuspäivitykselle, niin maailmankaikkeus jää siinä kohden plussalle. Minä toivoisin, että ihmisten hyvyys kumpuaisi oikeasta ihmisten hyvyydestä eikä hyvyyden illuusion luomisesta, mutta kaikkea ei voi saada, niin tyydytään tähän sitten. Voisi asiat olla huonomminkin.

Junttimaisena en tätä hyvien tekojen raportointia kuitenkaan pitäisi. Pinnallisten, itsekkäiden ja vähän yksinkertaisten ihmisten hommana kyllä, mutta en junttina.
 
Ei se tee tekoa yhtään vähemmäksi autetun kannalta.

Jos minusta joskus tulee spurgu (mikä ei ole lainkaan epätodennäköistä), en minä ainakaan halua, että minulle jonkin Big Macin tarjoava ihminen napsii valokuvia siitä surkeasta tilastani ja levittelee niitä internetissä kymmenille tuhansille ihmisille. Siinä vaiheessa tekisi melko varmasti mieli sanoa, että vie nyt vittuun se kamera mutta ehkä näin ei silti tule tehtyä, sillä se hampurilainen on tuossa vaiheessa hyvin tärkeä.
 
Viimeksi muokattu:

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei jumalauta. Alkoi oikein vituttamaan kun joku vielä jaksaa puolustaa tuollaista FB-huomiohuoraamista. Raivostuttavinta mitä tiedän. Ja hups, lipsahti julkiseksi.

"Annoin pikkupojalle puuttuvat 20 senttiä kassalla. Kirkkain silmin ja kyynel silmäkulmassa hän kiitti minua vuolaasti ja kertoi ettei kukaan ole koskaan tehnyt hänelle mitään vastaavaa. Tulipas mahtava olo :) :) Laitetaan hyvä kiertämään! Saa jakaa!"
 
Mitä facebookissa saa jakaa, että se ei ole junttimaista?
Tulevaisuusvisioita tekniikan ja talouden saralta. Kaupunkiviljelyjuttuja. Teatterijuttuja. Tasa-arvojuttuja. Monissa jutuissa vaikuttaa määrä. Lasta on ok esitellä kerran tuoreeltaan, ja esim. 1v, 3v ja 5v. Ei monta kertaa vuodessa. Autoa voi esitellä vain jos se on sähköauto tai harrasteauto. Kaikki harrasteautotkaan eivät silti käy. Kämppää voi esitellä jos se esittely on visuaalisesti esteettistä oman kädenjäljen esittelyä. Mutta useimmiten kämpän esittelykin ovat junttia. Matkustelun esittelykin on tapauskohtaista. Jonkun loma jossain kohteessa voi olla vähemmän junttia kun jonkun toisen loma samassa kohteessa.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Jes! Ei ole minulta tietenkään mitään pois, mutta... No joo, kukin tavallaan.

Kukin tavallaan vaan on se vähän junttimaista kuvitella, että luopuminen jostain olisi automaattisesti huono juttu tai että jos multa ei nyt oteta jotain, niin go for it.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Sinä se tässä vaikutat mielesi pahoittaneelta. Itseäni lähinnä kiehtoo tämä auttamisen filosofinen ja psykologinen puoli.

Jos teko on täysin altruistinen, ei tekijä odota saavansa mitään fyysistä tai henkistä vastapalvelusta, kuten myötätuntoa tai muuta, jota jengi sosiaalisessa mediassa suorastaan kerjää.

Ei se tee tekoa yhtään vähemmäksi autetun kannalta.

Eikö myötätunnon antaminenkin voi olla altruistista? Sittenhän tuo sen odottelu palvelisi altruismia.
 

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
Suomalainen mies (etenkin miesjoukkio) Tallinnan reissulla. Vaikka onkin omia kavereita niin myötähäpeä mittari on tässä viikonlopun aikana lyönyt punaista muutaman kerran. No itsepähän lähdin mukaan. Ensi kerralla sitten joku hauska tekstipaita päälle, "Meijeritarkastaja" tms. Sen verran on sanottava, että hyvin tämä ryhmä Juntti on laivaseurueeseen sulautunut. Tässä ehkä yksi syy miksi kartan kaiken maailman yhteismatkoja etenkin laivoilla.

Onneksi huomenna pääsee pois.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Suomalainen mies (etenkin miesjoukkio) Tallinnan reissulla. Vaikka onkin omia kavereita niin myötähäpeä mittari on tässä viikonlopun aikana lyönyt punaista muutaman kerran.
No just tossa pari tuntia sitten odottelin terminaalissa kyyditettäviä, jotka tapojensa mukaan tulivat letkan jälkijoukossa ulos laivasta. Kerkisin rekisteröidä ainakin seitsemän myötähäpean eri astetta. Yksikään noista ördääjistä ei ollut naispuolisia. Kai akatkin ördäävät, mutta osaavat vissiin käyttäytyä julkisilla paikoilla.
 

DR_J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huuhkajat, HJK
Kai akatkin ördäävät, mutta osaavat vissiin käyttäytyä julkisilla paikoilla.
Samallalailla naiset ördäävät Tallinnan/Ruotsin laivoilla tai yökerhoissa kuin miehetkin. Suomalaiset ovat kaikki samanlaisia, sukupuolesta riippumatta. Yhden kerran olen käynyt tangomarkkinoilla, ja tuo tapahtuma oli lähempänä naisten painikilpailuja, kuin musiikkitapahtumaa.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Samallalailla naiset ördäävät Tallinnan/Ruotsin laivoilla tai yökerhoissa kuin miehetkin. Suomalaiset ovat kaikki samanlaisia, sukupuolesta riippumatta. Yhden kerran olen käynyt tangomarkkinoilla, ja tuo tapahtuma oli lähempänä naisten painikilpailuja, kuin musiikkitapahtumaa.
Tangomarkkinat taitaa olla muutenkin väkivaltaisin festivaali mitä Suomen suvella on tarjota. Siellä kun pääsee keski-ikäiset ukot ja akat "irroittelemaan" ja sekaan vielä muutamakin kansallispukuinen, niin on hulinat valmiina.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tangomarkkinat taitaa olla muutenkin väkivaltaisin festivaali mitä Suomen suvella on tarjota. Siellä kun pääsee keski-ikäiset ukot ja akat "irroittelemaan" ja sekaan vielä muutamakin kansallispukuinen, niin on hulinat valmiina.
No nyt ollaan oikeassa ketjussa. Tangomarkkinat on junttimaisinta mitä tiedän.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tangomarkkinat taitaa olla muutenkin väkivaltaisin festivaali mitä Suomen suvella on tarjota. Siellä kun pääsee keski-ikäiset ukot ja akat "irroittelemaan" ja sekaan vielä muutamakin kansallispukuinen, niin on hulinat valmiina.

Kai siellä niitä tanhupukuihinkin pukeutuneita pyörii, vaikka tuskin niin paljoa kuin Kepun puoluekokouksessa. Jos taas romaneja eli mustalaisia tarkoitat, ei heidän pukunsa ole kansallispuku tai vaan kansanasu.
 

Konnamuori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se mikä johtaa.
Työkaveri ajeli montakymmentä kilometriä suuntaan perheineen varta vasten testatakseen grillillä Sami Hedbergin nimikkohampurilaisen. Oli ollut älyttömän hyvää ja suositteli muitakin käymään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös