Junttimaisinta mitä tiedät

• 2 695 580
  • 13 824

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Kerrotko miksi auttajan pitää tuoda esille oma hyvä työnsä ja vielä niin, että tuntemattomatkin sen saavat tietoonsa, vaikka kyseessä on suht pieni teko kaikissa mittakaavoissa?

Mä en vaan käsitä, että miksi auttaja ei saisi sitä tuoda esille. Jos mä nyt käyn noukkimassa spurgun ylös tosta lähipubin viereisestä ojasta, olen hyvä jätkä, mutta jos aamulla kehtaan siitä kertoa eteenpäin, olen paska jätkä. Miten suuri sen teon tulee sitten olla, että siitä voi kertoa eteenpäin?

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Mä en vaan käsitä, että miksi auttaja ei saisi sitä tuoda esille. Jos mä nyt käyn noukkimassa spurgun ylös tosta lähipubin viereisestä ojasta, olen hyvä jätkä, mutta jos aamulla kehtaan siitä kertoa eteenpäin, olen paska jätkä. Miten suuri sen teon tulee sitten olla, että siitä voi kertoa eteenpäin?
Ei varmaan kukaan ole kieltämässä omien tekojensa mainostamista somessa, mutta niin toimivien ihmisten motiiveja on ihan aiheellisesti kyseenalaistettu. Pari valtakunnallisen uutiskynnyksenkin ylittänyttä "auttamistapausta" on paljastunut ihan puhtaaksi paskapuheeksi ja mun mielestä on aiheellista olettaa, ettei ne kaikki muutkaan välttämättä täysin totuutta noudata. Sellaisten tapausten motiivi ei voi olla mikään muu kuin oman hännän nostaminen ja oman someympyrän arvostuksen metsästäminen.

Tottakai ihan aitojakin auttamistapauksia facebookissa raportoidaan, eikä niiden kaikkien motiivi välttämättä ole itsekäs, mutta intternetin valkoisia ritareita alkaa olla jo sellainen määrä, että mulla alkaa vähän palamaan pinna koko ilmiöön. Kaikista ärsyttävimpiä ovat ne päivitykset, missä itsensä kehumisen lisäksi moralisoidaan kaikkia muita (oltiin ainoat jotka pysähty kolaripaikalle/kysy miten mummo voi/selvitti onko kissa karannut ja kukaan muu ei tee MITÄÄN). Naamioidaan se oma erinoimaisuus ikäänkuin yleiseksi ihmettelyksi ihmiskunnan paskuudesta. Facebookin historiassa ei ole vielä löydetty yhtään ihmistä joka ei hädässä olevaa pysähdy auttamaan, mutta silti niitä on koko maa täynnä. Erikoinen paradoksi.

Siinä mielessä @Malmi on kyllä oikeassa, että sellainen maailma jossa kaikki hyvät teot raportoidaan someen, on parempi kuin sellainen, jossa hyviä tekoja ei tehdä ollenkaan. Jos jonkun motiivi sen spurgun auttamiseksi on saada siitä aihe suositulle statuspäivitykselle, niin maailmankaikkeus jää siinä kohden plussalle. Minä toivoisin, että ihmisten hyvyys kumpuaisi oikeasta ihmisten hyvyydestä eikä hyvyyden illuusion luomisesta, mutta kaikkea ei voi saada, niin tyydytään tähän sitten. Voisi asiat olla huonomminkin.

Junttimaisena en tätä hyvien tekojen raportointia kuitenkaan pitäisi. Pinnallisten, itsekkäiden ja vähän yksinkertaisten ihmisten hommana kyllä, mutta en junttina.

Ei se tee tekoa yhtään vähemmäksi autetun kannalta.

Jos minusta joskus tulee spurgu (mikä ei ole lainkaan epätodennäköistä), en minä ainakaan halua, että minulle jonkin Big Macin tarjoava ihminen napsii valokuvia siitä surkeasta tilastani ja levittelee niitä internetissä kymmenille tuhansille ihmisille. Siinä vaiheessa tekisi melko varmasti mieli sanoa, että vie nyt vittuun se kamera mutta ehkä näin ei silti tule tehtyä, sillä se hampurilainen on tuossa vaiheessa hyvin tärkeä.

Viimeksi muokattu:

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei jumalauta. Alkoi oikein vituttamaan kun joku vielä jaksaa puolustaa tuollaista FB-huomiohuoraamista. Raivostuttavinta mitä tiedän. Ja hups, lipsahti julkiseksi.

"Annoin pikkupojalle puuttuvat 20 senttiä kassalla. Kirkkain silmin ja kyynel silmäkulmassa hän kiitti minua vuolaasti ja kertoi ettei kukaan ole koskaan tehnyt hänelle mitään vastaavaa. Tulipas mahtava olo :) :) Laitetaan hyvä kiertämään! Saa jakaa!"

Mitä facebookissa saa jakaa, että se ei ole junttimaista?
Tulevaisuusvisioita tekniikan ja talouden saralta. Kaupunkiviljelyjuttuja. Teatterijuttuja. Tasa-arvojuttuja. Monissa jutuissa vaikuttaa määrä. Lasta on ok esitellä kerran tuoreeltaan, ja esim. 1v, 3v ja 5v. Ei monta kertaa vuodessa. Autoa voi esitellä vain jos se on sähköauto tai harrasteauto. Kaikki harrasteautotkaan eivät silti käy. Kämppää voi esitellä jos se esittely on visuaalisesti esteettistä oman kädenjäljen esittelyä. Mutta useimmiten kämpän esittelykin ovat junttia. Matkustelun esittelykin on tapauskohtaista. Jonkun loma jossain kohteessa voi olla vähemmän junttia kun jonkun toisen loma samassa kohteessa.

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Jes! Ei ole minulta tietenkään mitään pois, mutta... No joo, kukin tavallaan.

Kukin tavallaan vaan on se vähän junttimaista kuvitella, että luopuminen jostain olisi automaattisesti huono juttu tai että jos multa ei nyt oteta jotain, niin go for it.

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Sinä se tässä vaikutat mielesi pahoittaneelta. Itseäni lähinnä kiehtoo tämä auttamisen filosofinen ja psykologinen puoli.

Jos teko on täysin altruistinen, ei tekijä odota saavansa mitään fyysistä tai henkistä vastapalvelusta, kuten myötätuntoa tai muuta, jota jengi sosiaalisessa mediassa suorastaan kerjää.

Ei se tee tekoa yhtään vähemmäksi autetun kannalta.

Eikö myötätunnon antaminenkin voi olla altruistista? Sittenhän tuo sen odottelu palvelisi altruismia.

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
Suomalainen mies (etenkin miesjoukkio) Tallinnan reissulla. Vaikka onkin omia kavereita niin myötähäpeä mittari on tässä viikonlopun aikana lyönyt punaista muutaman kerran. No itsepähän lähdin mukaan. Ensi kerralla sitten joku hauska tekstipaita päälle, "Meijeritarkastaja" tms. Sen verran on sanottava, että hyvin tämä ryhmä Juntti on laivaseurueeseen sulautunut. Tässä ehkä yksi syy miksi kartan kaiken maailman yhteismatkoja etenkin laivoilla.

Onneksi huomenna pääsee pois.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Suomalainen mies (etenkin miesjoukkio) Tallinnan reissulla. Vaikka onkin omia kavereita niin myötähäpeä mittari on tässä viikonlopun aikana lyönyt punaista muutaman kerran.
No just tossa pari tuntia sitten odottelin terminaalissa kyyditettäviä, jotka tapojensa mukaan tulivat letkan jälkijoukossa ulos laivasta. Kerkisin rekisteröidä ainakin seitsemän myötähäpean eri astetta. Yksikään noista ördääjistä ei ollut naispuolisia. Kai akatkin ördäävät, mutta osaavat vissiin käyttäytyä julkisilla paikoilla.

DR_J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoiskaarre
Kai akatkin ördäävät, mutta osaavat vissiin käyttäytyä julkisilla paikoilla.
Samallalailla naiset ördäävät Tallinnan/Ruotsin laivoilla tai yökerhoissa kuin miehetkin. Suomalaiset ovat kaikki samanlaisia, sukupuolesta riippumatta. Yhden kerran olen käynyt tangomarkkinoilla, ja tuo tapahtuma oli lähempänä naisten painikilpailuja, kuin musiikkitapahtumaa.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Samallalailla naiset ördäävät Tallinnan/Ruotsin laivoilla tai yökerhoissa kuin miehetkin. Suomalaiset ovat kaikki samanlaisia, sukupuolesta riippumatta. Yhden kerran olen käynyt tangomarkkinoilla, ja tuo tapahtuma oli lähempänä naisten painikilpailuja, kuin musiikkitapahtumaa.
Tangomarkkinat taitaa olla muutenkin väkivaltaisin festivaali mitä Suomen suvella on tarjota. Siellä kun pääsee keski-ikäiset ukot ja akat "irroittelemaan" ja sekaan vielä muutamakin kansallispukuinen, niin on hulinat valmiina.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Tangomarkkinat taitaa olla muutenkin väkivaltaisin festivaali mitä Suomen suvella on tarjota. Siellä kun pääsee keski-ikäiset ukot ja akat "irroittelemaan" ja sekaan vielä muutamakin kansallispukuinen, niin on hulinat valmiina.
No nyt ollaan oikeassa ketjussa. Tangomarkkinat on junttimaisinta mitä tiedän.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan

Kai siellä niitä tanhupukuihinkin pukeutuneita pyörii, vaikka tuskin niin paljoa kuin Kepun puoluekokouksessa. Jos taas romaneja eli mustalaisia tarkoitat, ei heidän pukunsa ole kansallispuku tai vaan kansanasu.

Konnamuori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se mikä johtaa.
Työkaveri ajeli montakymmentä kilometriä suuntaan perheineen varta vasten testatakseen grillillä Sami Hedbergin nimikkohampurilaisen. Oli ollut älyttömän hyvää ja suositteli muitakin käymään.

Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ulvilan Lidlissä jäi pari viikkoa sitten nakkipaketti ja jäätelö kassalle pitkän jonon takia.

Jättää nyt herkästi pilaantuvia (jäätelö) tuotteita kassalle jossa on muutenkin ilmeisen kova jono. Voin kuvitella että tämä tehdään vielä ylimielisesti ja suurieleisesti ikään kuin vika olisi myyjän. Ei varmaan käynyt edes mielessä että veisit jäätelön itse takaisin pakastinaltaaseen ja nakit kylmähyllylle?

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Jättää nyt herkästi pilaantuvia (jäätelö) tuotteita kassalle jossa on muutenkin ilmeisen kova jono. Voin kuvitella että tämä tehdään vielä ylimielisesti ja suurieleisesti ikään kuin vika olisi myyjän. Ei varmaan käynyt edes mielessä että veisit jäätelön itse takaisin pakastinaltaaseen ja nakit kylmähyllylle?
Tälle erittäin vahva sama. Todella junttia ja typerää toimintaa jos oikeasti joku jättää jätskit sulamaan vain siksi että oli vähän jonoa. Monesti kesäisin alkaa vituttamaan kun jotkut jonnet tai muut idiootit piilottelevat jäätelöitä pakastealtaan ulkopuolelle. Vittu, miksi pitää tehdä tarkoituksella hävikkiä kaupalle?

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Kyseessä oli PAMin puheenjohtajan Ann Selinin motivoima mielenilmaus. Miksi tekisin Lidlin henkilökunnalle kuuluvia tehtäviä?

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Samaa mieltä edellisten kanssa, idioottimaista toimintaa. Tosin tuosta rapsahtaa muistaakseni samat seuraukset, kuin varastamisesta, jos kiinni jää.

Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Kyseessä oli PAMin puheenjohtajan Ann Selinin motivoima mielenilmaus. Miksi tekisin Lidlin henkilökunnalle kuuluvia tehtäviä?

Ai Lidlin henkilökunta on töissä sitä varten että asiakkaat voivat kuljettaa pilaantuvia tuotteita valitsemaansa paikkaan. Kaikkea sitä oppii kuin vanhaksi elää. Onhan suhtautumisesi myös työpaikalla sellainen että kaiken voi jättää kuin paskan perseestä koska sitähän varten sinne on palkattu siivoaja?

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ai Lidlin henkilökunta on töissä sitä varten että asiakkaat voivat kuljettaa pilaantuvia tuotteita valitsemaansa paikkaan. Kaikkea sitä oppii kuin vanhaksi elää. Onhan suhtautumisesi myös työpaikalla sellainen että kaiken voi jättää kuin paskan perseestä koska sitähän varten sinne on palkattu siivoaja?

Ohitin jonon, ojensin nakkipaketin ja jäätelön kassahenkilölle. Mitä tein väärin?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy