Junttimaisinta mitä tiedät

• 2 695 570
  • 13 824

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Huomatkaa, että ryhmä korjaa ainoastaan lipun käyttötarkoituksen. Kommentoija kuitenkin kutsuu ryhmäläisiä natseiksi, ja siihen ei SooSoolla ole mitään kommentoitavvaa. Soosoolaisia voi siis kutsua natseiksi, vaikka @Zalmonella taisikin olla sitä mieltä, että kysymyksessä ei ole natsit.

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019

Snagari

Jäsen
Facebookin "hyväntekijät", jotka antavat spurgulle kupin kahvia ja näpsivät selfieitä kalastaakseen tykkäyksiä "koskettavan" tarinan kera. Hyi helvetti.

Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Mikä siinä on niin pahaa tai junttimaista?

Ehkä se, että haetaan sosiaalista hyväksyntää itselle muiden pahaa oloa hyväksi käyttäen. Jos tekisivät saman ilman sitä selfien ottoa tai siitä avautumista facebookissa.

TOISAALTA, hyvä teko on aina hyvä teko. Väärin autettu jne.

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Ehkä se, että haetaan sosiaalista hyväksyntää itselle muiden pahaa oloa hyväksi käyttäen. Jos tekisivät saman ilman sitä selfien ottoa tai siitä avautumista facebookissa.

TOISAALTA, hyvä teko on aina hyvä teko. Väärin autettu jne.

Eli se pitäisi käytännössä tehdä niin, ettei kukaan vaan vahingossakaan nää.

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Päivitysten perusteella uskaltaa jo veikata, että puoletkaan noista tarinoista ei ole totta.

Suosikkijoukkue

En ota kantaa siihen mitä pitäisi tehdä. Kyseessähän on moraalinen dilemma. Onko auttaminen aina oikein, vaikka sen motiivit olisivatkin jossain muualla?

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
En ota kantaa siihen mitä pitäisi tehdä. Kyseessähän on moraalinen dilemma. Onko auttaminen aina oikein, vaikka sen motiivit olisivatkin jossain muualla?

Ei kai se Facebook-päivitys sitä takaa, että motiivi on muualla?. Ja auttamisestahan tulee yleensä itsellekin hyvä olo, eli tällöinhän se on aina itsekästä ja sitä kautta ainakin näiden nettivinkujien mielestä väärin. Eli jääköön spurgu ilman kahvia, ettei kukaan närkästy.

motamoro

Jäsen
Ei kai se Facebook-päivitys sitä takaa, että motiivi on muualla?. Ja auttamisestahan tulee yleensä itsellekin hyvä olo, eli tällöinhän se on aina itsekästä ja sitä kautta ainakin näiden nettivinkujien mielestä väärin. Eli jääköön spurgu ilman kahvia, ettei kukaan närkästy.

Mikäli Facebook-päivityksen tekee itse omasta auttamisestaan, on motiivi hyvin suurella todennäköisyydellä jossain muualla. Päivitys tietysti vielä julkisena, että se leviää laajalle ja saa mahdollisimman paljon näkyvyyttä. Oman sädekehän kiillottamista mielestäni. Auttaa saa aina, mutta vilpitön auttaja ei tee siitä numeroa.

Suosikkijoukkue

Voisin melkein väittää, että yleinen konsensus on se, että tällaisilla Facebook-päivityksillä haetaan, vähintään alitajuisesti, sosiaalista hyväksyntää tai ylemmyydentunnetta. Minulle se nyt on se ja sama, lähinnä tuo filosofinen näkökulma kiinnostaa tässä.

Jäisikö spurgu myös silloin ilman kahvia, jos tämän some-päivittäjät akku olisi finaalissa, eikä kuvaa pääsisi ottamaan. Varmaan joissain tapauksissa jäisi. Tätä haen.

Auttaa saa aina, mutta vilpitön auttaja ei tee siitä numeroa.

Snagari

Jäsen
Mikä siinä on niin pahaa tai junttimaista?
Mielestäni huomiohuoraaminen on aika junttimaista. Juntteihin tämä tietty uppoaa kuin kuuma veitsi voihin ja "tykätty ja jaettu!!!" huudot lentelevät "itku tuli" kommenttien seassa. Noita tarinoita on facebook täynnä ja ne mukailevat aina sitä samaa kaavaa pienillä muokkauksilla. Onneksi ne eivät enää iltapäivälehtien otsikoiksi päädy, kuten aikoinaan.
Jäisikö spurgu myös silloin ilman kahvia, jos tämän some-päivittäjät akku olisi finaalissa, eikä kuvaa pääsisi ottamaan. Varmaan joissain tapauksissa jäisi. Tätä haen.
Olen tästä aivan varma.

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Teillä on tuollainen aika klassisen suomalaisen mielensäpahoittajan asenne mielestäni. Mistään ei saisi "tehdä numeroa" eikä mitään saisi "hehkuttaa". Miksi ei saisi? Miksi siitä hyvästä teosta pitäisi olla hiljaa? Joo varmasti löytyy riittämiin sitäkin porukkaa, joka spurgun nähdessään tunnistaa tilaisuutensa facessa tulleen, mutta en mä nyt lähtisi jokaista tarinaa auttamisesta tuomitsemaan. Mä epäilen myös, että monella mielensäpahoittajalla on taustalla se, ettei itse saa mitään aikaiseksi. Vähän sama kun näillä, jotka räksyttää kun jonkun Miss Bikinin reisi näkyy kuvissa. Itse ollaan kolme kertaa sen missin painoisia, ja noiden kuvien näkeminen kirpaisee syvältä.

Suosikkijoukkue
Teillä on tuollainen aika klassisen suomalaisen mielensäpahoittajan asenne mielestäni. Mistään ei saisi "tehdä numeroa" eikä mitään saisi "hehkuttaa". Miksi ei saisi? Miksi siitä hyvästä teosta pitäisi olla hiljaa? Joo varmasti löytyy riittämiin sitäkin porukkaa, joka spurgun nähdessään tunnistaa tilaisuutensa facessa tulleen, mutta en mä nyt lähtisi jokaista tarinaa auttamisesta tuomitsemaan. Mä epäilen myös, että monella mielensäpahoittajalla on taustalla se, ettei itse saa mitään aikaiseksi. Vähän sama kun näillä, jotka räksyttää kun jonkun Miss Bikinin reisi näkyy kuvissa. Itse ollaan kolme kertaa sen missin painoisia, ja noiden kuvien näkeminen kirpaisee syvältä.

Sinä se tässä vaikutat mielesi pahoittaneelta. Itseäni lähinnä kiehtoo tämä auttamisen filosofinen ja psykologinen puoli.

Jos teko on täysin altruistinen, ei tekijä odota saavansa mitään fyysistä tai henkistä vastapalvelusta, kuten myötätuntoa tai muuta, jota jengi sosiaalisessa mediassa suorastaan kerjää.

Ei se tee tekoa yhtään vähemmäksi autetun kannalta.

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinä se tässä vaikutat mielesi pahoittaneelta. Itseäni lähinnä kiehtoo tämä auttamisen filosofinen ja psykologinen puoli.

Jos teko on täysin altruistinen, ei tekijä odota saavansa mitään fyysistä tai henkistä vastapalvelusta, kuten myötätuntoa tai muuta, jota jengi sosiaalisessa mediassa suorastaan kerjää.

Ei se tee tekoa yhtään vähemmäksi autetun kannalta.

No kyllä mua suoraan sanottuna vituttaa tuo jatkuva kitinä. Jos nämä nyt ovat vielä kaiken lisäksi aina samat henkilöt, jotka näitä urotekojaan sosiaalisessa mediassa jakavat niin miksi te luette niitä jos se alkaa sylettämään?

Siitähän tässä juuri oli kyse, että onko voiko auttaminen ylipäänsä olla altruistinen teko?

Minä olen vienyt kerjäläiselle pakkasessa teetä ja lesoillut sillä somessa. Lesoilu ei mitenkään heikentänyt sen hyvän työn arvoa tai vaikuttanut sen motiiveihin. Toivottavasti kannusti jotain muutakin tekemään samoin ja auttamaan rassukkoita itseään sen työnantajan kuppiin pudotetun kolikon sijaan.

motamoro

Jäsen
Teillä on tuollainen aika klassisen suomalaisen mielensäpahoittajan asenne mielestäni. Mistään ei saisi "tehdä numeroa" eikä mitään saisi "hehkuttaa". Miksi ei saisi? Miksi siitä hyvästä teosta pitäisi olla hiljaa?

Kerrotko miksi auttajan pitää tuoda esille oma hyvä työnsä ja vielä niin, että tuntemattomatkin sen saavat tietoonsa, vaikka kyseessä on suht pieni teko kaikissa mittakaavoissa?
Minä voin kertoa ainakin yhden syyn. Auttaja on ollut ja on ehkä vieläkin kiusaaja/itsekeskeinen oman edun tavoittelija. Hän päättää kiillottaa imagoaan ja hyvittää aiemmat pahat tekonsa tekemällä yhden hyvän teon. Tämän jälkeen kun omat kaverit sitä jakavat niin saadaan teko tuotua esille myös tuntemattomille ja näin ollaan "ripittäydytty" kun päivityksellä on pari tuhatta tykkäystä ja voidaan näiden silmissä esiintyä laupias samarialaisena. Varmastikaan kaikki ei näin toimi, mutta yhden tiedän omakohtaisesta kokemuksesta.

Toisaalta kun ollaan junttimaisuus-ketjussa niin mielestäni nämä randomeiden auttamistarinoista tykkääjät ovat juntteja kuten @Snagari totesi ja samalla hyvin naiiveja koska eivät tiedä taustoja. Someen kirjoitetun oman hyvän teonkin saisi paljon enemmän vilpittömäksi mikäli sen jakaa vain omille kavereilleen. Kumman usein kuitenkin se hyvän teon -päivitys on julkinen ja suurin osa muusta materiaalista sivuilla salaista vieraille. Tämä nostaa mielestäni suuria kysymysmerkkejä motiivien puolesta.

Mä epäilen myös, että monella mielensäpahoittajalla on taustalla se, ettei itse saa mitään aikaiseksi

Mitä jos monella FB-auttajalla on se taustalla, ettei saa mitään hyvää aikaiseksi, mutta kun saadaan niin se pitää kertoa kaikille.

No kyllä mua suoraan sanottuna vituttaa tuo jatkuva kitinä. Jos nämä nyt ovat vielä kaiken lisäksi aina samat henkilöt, jotka näitä urotekojaan sosiaalisessa mediassa jakavat niin miksi te luette niitä jos se alkaa sylettämään?

Sehän siitä tekeekin vaikeampaa kun ei voi jotain tiettyä satunnaista henkilöä blokata feedistä pois jonka päivityksestä joku oma fb-kaveri on tykännyt. Kaikkea sieltä pomppiikin esille siten, että Facebook-feedissä on ehkä 20% omien kavereiden tekemisiä, 20% omien tykkäysten kohteiden päivityksiä ja 60% sitä miten oma kaveri on kommentoinut tai tykännyt jonkun itselle tuntemattoman sivun tai henkilön päivityksestä/kuvasta. Saakohan sitä muuten jostain asetuksista muutettua, että feediin ei tule tuota viimeiseksi mainittua materiaalia?

Tekstini saattaa vaikuttaa siltä, että syyllinen kunnes toisin todistetaan ja minulla olisi asiaan kognitiivinen vinouma, mutta ei se toki niinkään täysin mene. Tosiasiassa osa ihmisistä on "pahoja" ja osa on "hyviä" ja näitä on kumpaakin tietyt prosenttinsa kansasta, osalla aidot motiivit ja osalla oman eduntavoittelut. Erilaisia merkkejä tulkitsemalla voidaan päästää tiettyihin suht todennäköisiin johtopäätöksiin (jos näyttää ankalta, kävelee kuin ankka ja ääntelee kuin ankka, se todennäköisesti on ankka)

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
En ole näihin auttamisherutuksiin törmännyt kuin kerran, kun vaimon serkku tykkäsi ko. tyypin päivityksestä. Nuori jamppa hehkutti miten olivat baarin jälkeen olleet syömässä Mäkkärissä ja tarjosi sitten jollekin rantojenmiehelle omat tähteensä syötäväksi. Jes! Ei ole minulta tietenkään mitään pois, mutta... No joo, kukin tavallaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy